Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt medborgarskap

Peolito

Recommended Posts

Min fru lämnade först fram det svenska passet men incheckningen sa att det inte fanns något visum i detta och frågade om hon hade ett thailändskt pass. Min fru fick tillbaks sitt svenska pass lämnade fram sitt thailändska pass och då gick det bra. Incheckningen brydde sig alltså inte om det svenska passet. Utan det thailändska passet så vet jag inte om vi hade kommit med planet. 

Det är därför hon skall göra som Mankan sa i sitt inlägg.

Thailändskt pass måste hon ju ha i vilket fall som helst om hon skall stanna längre tid än 30 dagar och inte har visum.

Incheckningen brydde sig visst det om det svenska passet. Det svenska passet behövs ju för att komma in i Sverige igen efter Thailandsbesöket.

Dela på andra sajter

• Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Alarik

18

• gst

9

• Tallviking

8

• josa

8

Mest aktiva i denna tråd

Det är därför hon skall göra som Mankan sa i sitt inlägg.

Thailändskt pass måste hon ju ha i vilket fall som helst om hon skall stanna längre tid än 30 dagar och inte har visum.

Incheckningen brydde sig visst det om det svenska passet. Det svenska passet behövs ju för att komma in i Sverige igen efter Thailandsbesöket.

Det är detta jag har försökt skriva i mina inlägg men vissa envisas med att man alltid ska checka in med det svenska .

Vi gjorde som du skriver men vissa envisas med att det går med svenskt pass.

Dela på andra sajter

Vart hittar man reglerna du hänvisar till att man inte får resa med dubbla pass?

Följande skriver de på Swedenabroad. Konstigt att de uppmanar till regelbrott.

Att resa med två eller flera pass

Dubbla medborgare (Sverige och USA) bör resa med båda passen vid resa mellan länderna.

Enligt amerikansk immigrationslag måste alla amerikanska medborgare, inklusive de som även är medborgare i andra länder, t.ex. Sverige, visar upp ett giltigt amerikanskt pass vid både ut- och inresa till USA. Svenska medborgare förväntas visa upp svenskt pass vid ankomst till Sverige eller till annat EU-land.

Dubbla medborgare bör därför alltid resa med både amerikanskt och svenskt pass vid resa mellan länderna.

Länk Här

Det där gäller specifikt för personer som är medborgare i USA och Sverige, det borde du ha sett om du läst.

http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/dubbelt-medborgarskap/

Resor

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna genomföra extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet komma att konfiskeras och du kan riskera böter. Det kan till och med hända att du hindras från att lämna landet.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Det där gäller specifikt för personer som är medborgare i USA och Sverige, det borde du ha sett om du läst.

Resor

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna genomföra extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet komma att konfiskeras och du kan riskera böter. Det kan till och med hända att du hindras från att lämna landet.

Använd samma pass in och ut ur ett land !!!!!!

Dela på andra sajter

Resor

Å det hade jag sett och läst. Om du sett och läst det inlägg jag citerade så hade du sett att han refererade till USA och påstod att alla läder hade regler om att man inte fick resa med två pass. Visst länken har inget med Thailändska pass att göra men det har jag inte påstått heller. Ville bara ge ett exempel på att det tydligen inte alltid är förbjudet att resa med två pass. Reser man mellan Thailand och Sverige blir det ju lite samma sak om man innehar dessa medborgarskap. Finns den regeln som säger att det inte är tillåtet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

då visar man thaipasset  vid ankomst Thailand

Du fattar tydligen inte vad jag menar eller så rör bi alla ihop det? För att komma åter till Sverige måste man via svenskt pass och om man INTE har visum och varit borta 30+ dagar.....Visa bara Thaipass = Hur kommer du in i Swe??? Visa Swe pass = Vart fan har du visumet för tiden över 30 dar???

Hajjar du nu???

Men de andra har tydligen redan svarat.

Ändrades av Beer Chang
Dela på andra sajter

Du fattar tydligen inte vad jag menar eller så rör bi alla ihop det?

Men för h-e. Vad menar du med bi? Ni eller vi? Vi rör inte ihop något men du är en av dem som gör det och gör det rejält.

Dela på andra sajter

För att komma åter till Sverige måste man via svenskt pass och om man INTE har visum och varit borta 30+ dagar.....Visa bara Thaipass = Hur kommer du in i Swe??? Visa Swe pass = Vart fan har du visumet för tiden över 30 dar???

Är det så svårt att skilja på incheckningar och passkontroller?

Ändrades av Alarik

Dela på andra sajter

Hur många av er har funderat över konsekvenser av användande av två pass t.ex om ni kommer att behöva 

hjälp från den svenska ambassaden? 

Jag vet att de svenska tjänstemän och kvinnor på svenska konsulat och ambassader kommer bara att fråga vilken pass 

har ni använd vid inresa sedan kommer de att ruska på axlarna.

Typisk svensk att ni tänker bara på bekvämligheter men inte på konsekvenser av er handlande.  

Kan du inte förklara vad som då blir konsekvenserna då? Kan det vara farligt för Thailändskor att vistas i sitt hemland som Thai? 

För svenska ambassader är svenska medborgare svenska medborgare oavsett vad för pass de har använt.

Dock är frågan intressant då dubbelt medborgarskap och inresa i Thailand med thailändskt pass kan försvåra för den svenska ambassaden att vid behov agera.

Dela på andra sajter

För svenska ambassader är svenska medborgare svenska medborgare oavsett vad för pass de har använt.

Dock är frågan intressant då dubbelt medborgarskap och inresa i Thailand med thailändskt pass kan försvåra för den svenska ambassaden att vid behov agera.

Denna gången jag använde mitt österrikiska pass så bad svenska ambassadpersonalen snällt att vända sig till österrikiska ambassaden.

Just för att jag gick genom passkontrollen och fick stämplar i det österrikiska passet. Då betraktades jag som österrikisk medborgare 

Vad har du för erfarenheter av dubbla medborgarskap och pass användande? 

Dela på andra sajter

Denna gången jag använde mitt österrikiska pass så bad svenska ambassadpersonalen snällt att vända sig till österrikiska ambassaden.

Just för att jag gick genom passkontrollen och fick stämplar i det österrikiska passet. Då betraktades jag som österrikisk medborgare 

Vad har du för erfarenheter av dubbla medborgarskap och pass användande? 

Ja, varför skulle de inte det. Du är ju österrikisk medborgare.

Dela på andra sajter

SKÅÅÅÅL

FY FAAAN FÖR NYA MAIPENRAI! Funkar inte att citera idi*ter här. Sensurerat ? hahahahahah

Ändrades av Beer Chang
Dela på andra sajter

Snacka om tråden som är för dom som har det enda och rätta svaret. Med andra ord INGEN! Vilken jävla röra och soppa! Jag gillar dock att röra om i soppan ibland!

Dela på andra sajter

FY FAAAN FÖR NYA MAIPENRAI! Funkar inte att citera idi*ter här. Sensurerat ? hahahahahah

?

Censurerat möjligen, det är ju en militärjunta som styr i Thailand som du säkert vet.

Snacka om tråden som är för dom som har det enda och rätta svaret. Med andra ord INGEN! Vilken jävla röra och soppa! Jag gillar dock att röra om i soppan ibland!

:D:D:D Makes sense.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...