Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt medborgarskap

Peolito

Recommended Posts

Om svensk/thailändsk medborgare och mer än 30 dagar:

Passkontrollerna i Thailand - thailändskt pass

allt övrigt svenskt pass

Så här har vi alltid gjort och alltid funkat problemfritt.

Svenska incheckningen - svenskt pass
Svensk passkontroll - svenskt pass.

Ankomst Thailand - thai pass.

Incheckning Thailand - svenskt pass..
Thailändsk passkontroll - thai pass.

Vill bara tillägga att svenskt pass fungerar i Danmark (Kastrup) också. Incheckning och passkontroller.

Dela på andra sajter

• Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Alarik

18

• gst

9

• Tallviking

8

• josa

8

Mest aktiva i denna tråd

Så här har vi alltid gjort och alltid funkat problemfritt.

Svenska incheckningen - svenskt pass
Svensk passkontroll - svenskt pass.

Ankomst Thailand - thai pass.

Incheckning Thailand - svenskt pass..
Thailändsk passkontroll - thai pass.

Hej. 

Om ni åker längre än 30 dagar, hur gör ni då? Skaffar ni visum då eller visar ni det thailändska passet också?

Mvh

Josa

Dela på andra sajter

Hej. 

Om ni åker längre än 30 dagar, hur gör ni då? Skaffar ni visum då eller visar ni det thailändska passet också?

Mvh

Josa

då visar man thaipasset  vid ankomst Thailand

Dela på andra sajter

När du checkar in på Kastrup,

Hur gör du då?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Det svenska passet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Utan visum fungerar det inte enligt incheckningen på Kastrup om man åker mer än en månad.

Dela på andra sajter

Utan visum fungerar det inte enligt incheckningen på Kastrup om man åker mer än en månad.

Incheckning oavsett land, om man ska vara borta mer än 30 dagar, thaipass.

Dela på andra sajter

Det är väl bara att visa det Thailändska passet om den nu skulle fråga vi incheckningen i Sverige.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Vissa här säger att Immigrations i Thailand vill se visum till Sverige. Jag säger inte att ni har fel men jag har svårt att förstå varför de har med det att göra. Skulle de vägra Thailändare att lämna Thailand oavsett vart de ska. Om de först åker till ett annat land där de inte behöver visum skulle de sedan kunna resa vidare till Sverige utan att Immigrations i Thailand har koll.

Det är ju som om Svenska Passkontrollen skulle förhöra mig om vart jag ska och vilka visum och sedan stoppa mig från att lämna Sverige.

Att flygbolagen kräver rätt visum för inträde till resmålet är en helt annan sak. 

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

då visar man thaipasset  vid ankomst Thailand

Vad hjälper det? Om man stannat längre än 30 dagar och checkar in med svenskt pass (Som i detta fall saknar visum) då blir man hänvisad till avd för att betala overstay! För du skrev ju att man checkar in med Svenskt pass i BKK ?

Dela på andra sajter

Va! Det är ju kriminellt!

Vilken del är kriminell? Att ha dubbla medborgarskap? Det ska vara OK om landet utanför Thailand går med på det. Då ska väll Thailand vara ok med det med?

Dela på andra sajter

Vad hjälper det? Om man stannat längre än 30 dagar och checkar in med svenskt pass (Som i detta fall saknar visum) då blir man hänvisad till avd för att betala overstay! För du skrev ju att man checkar in med Svenskt pass i BKK ?

nej det skrev jag inte 

Dela på andra sajter

då visar man thaipasset  vid ankomst 

Min fråga var hur gör de om resan är längre än 30 dagar.

Frågan var vid incheckningen på kastrup inte i Bangkok.

Jag skrev tidigare hur min fru gjorde men då var det några som skrev att de alltid checkade in med det svenska passet, därför min fråga. 

Dela på andra sajter

Jag skrev tidigare hur min fru gjorde men då var det några som skrev att de alltid checkade in med det svenska passet, därför min fråga. 

På Arlanda/Kastrup frågar dom inte hur länge du skall vara borta eftersom alla svenskar med svenskt pass automatiskt får 30 dagars visum vid ankomst till BKK

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

är väl bara att chcka in med thaipasset då eller visa det vid incheckningen 

Dela på andra sajter

På Arlanda/Kastrup frågar dom inte hur länge du skall vara borta eftersom alla svenskar med svenskt pass automatiskt får 30 dagars visum vid ankomst till BKK

Incheckningen på kastrup såg på flygbiljetten att vi skulle vara borta i mer än 30 dagar och när min fru inte hade visum i sitt svenska 

pass så fick hon visa sitt thailändska, därför min fråga när vissa skriver att de alltid checkar in med det svenska passet. 

Dela på andra sajter

jo mig har dom frågat eftersom dom ser på biljetten att jag ska vara borta längre än 30 dagar och jag har svarat ärligt att jag ska resa vidare, sist hade jag visa eftersom jag bara skulle vara i Thailand och det fick jag beröm  i incheckningen för på Arlanda,

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vilken del är kriminell? Att ha dubbla medborgarskap? Det ska vara OK om landet utanför Thailand går med på det. Då ska väll Thailand vara ok med det med?

Nu är det ju olagligt att resa med flera pass och att en paragrafryttare av TVs rang kan stå bredvid och se ett sådant förfärligt brott utföras istället för att präktigt säga åt frugan att söka visum till sitt egna land och klistra in i det svenska passet så hon bara behöver använda sig av ett pass är för mig en gåta.

Dela på andra sajter

Hur många av er har funderat över konsekvenser av användande av två pass t.ex om ni kommer att behöva 

hjälp från den svenska ambassaden? 

Jag vet att de svenska tjänstemän och kvinnor på svenska konsulat och ambassader kommer bara att fråga vilken pass 

har ni använd vid inresa sedan kommer de att ruska på axlarna.

Typisk svensk att ni tänker bara på bekvämligheter men inte på konsekvenser av er handlande.  

Dela på andra sajter

Hur många av er har funderat över konsekvenser av användande av två pass t.ex om ni kommer att behöva 

hjälp från den svenska ambassaden? 

Jag vet att de svenska tjänstemän och kvinnor på svenska konsulat och ambassader kommer bara att fråga vilken pass 

har ni använd vid inresa sedan kommer de att ruska på axlarna.

Typisk svensk att ni tänker bara på bekvämligheter men inte på konsekvenser av er handlande.  

Kan du inte förklara vad som då blir konsekvenserna då? Kan det vara farligt för Thailändskor att vistas i sitt hemland som Thai? 

Dela på andra sajter

Incheckningen på kastrup såg på flygbiljetten att vi skulle vara borta i mer än 30 dagar och när min fru inte hade visum i sitt svenska 

pass så fick hon visa sitt thailändska, därför min fråga när vissa skriver att de alltid checkar in med det svenska passet. 

Jo men man kan väl visa det Thailändska vid behov men fortfarande checka in med det Svenska.

Dela på andra sajter

Jag har dubbla medborgarskap österrikisk och svensk.

Jag har varit med om en incident där tulltjänsteman hittade mitt andra pass i väskan.

Det löste sig till slut men jag blev anklagat för allt möjligt t.o.m terrorism.

Enligt alla länders regler och lagar för man ha med sig bara en Pass vid resa även om man har dubbla medborgarskap. 

Många länder bryr sig inte om det men träffar man på fel person vid kontrollen så kan det sluta tråkig 

Och försök inte att ha två pass vid gränsen till USA. Då åker man ditt rejält. 

Men ni får göra vad ni vill. Nuförtiden använder jag bara ett pass i taget.

Vart hittar man reglerna du hänvisar till att man inte får resa med dubbla pass?

Följande skriver de på Swedenabroad. Konstigt att de uppmanar till regelbrott.

Att resa med två eller flera pass

Dubbla medborgare (Sverige och USA) bör resa med båda passen vid resa mellan länderna.

Enligt amerikansk immigrationslag måste alla amerikanska medborgare, inklusive de som även är medborgare i andra länder, t.ex. Sverige, visar upp ett giltigt amerikanskt pass vid både ut- och inresa till USA. Svenska medborgare förväntas visa upp svenskt pass vid ankomst till Sverige eller till annat EU-land.

Dubbla medborgare bör därför alltid resa med både amerikanskt och svenskt pass vid resa mellan länderna.

Länk Här

Dela på andra sajter

Risken är ju då att hon inte kommer med på planet hem eftersom hon inte har inresetillstånd till Sverige.

Inga problem då hon antagligen inte kommer ut ur Sverige utan ett giltigt uppehållstillstånd, kanske på ett av Migrationsverket inhyrt plan.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

Jo men man kan väl visa det Thailändska vid behov men fortfarande checka in med det Svenska.

Min fru lämnade först fram det svenska passet men incheckningen sa att det inte fanns något visum i detta och frågade om hon hade ett thailändskt pass. Min fru fick tillbaks sitt svenska pass lämnade fram sitt thailändska pass och då gick det bra. Incheckningen brydde sig alltså inte om det svenska passet. Utan det thailändska passet så vet jag inte om vi hade kommit med planet. 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...