Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt medborgarskap

Peolito

Recommended Posts

En fördel med thaipasset är ju att frugan går i kön för thai och jag kan hänga på. Oftast kortare köer

Funkar lika bra med ett svenskt pass för frugan, den "fulingen" har vi kört dom senaste resorna utan protester:big_smile:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

• Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Alarik

18

• gst

9

• Tallviking

8

• josa

8

Mest aktiva i denna tråd

Funkar lika bra med ett svenskt pass för frugan, den "fulingen" har vi kört dom senaste resorna utan protester:big_smile:

Vi har till och med fått gått via diplomatingången en gång förbi alla köerna

Måste berott på mitt prydliga utseende med flipp flopps och singhalinne ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Inte en aning om varför det stämplas, men jag får en stämpel i Sverige och en Thailand i mitt svenska pass, likadant tjejen i sitt thailändska pass.

Du lär väl få två stämplar i passet. En in i Thailand (fyrkantig) och en ut ur Thailand (trekantig). Så även din tjej.

Att du får ditt pass stämplat i Sverige är för att myndigheterna vill ha extra koll på dig, Att din tjej också får sitt pass stämplat i Sverige beror på att du inte ska bli misstänksam.

Dela på andra sajter

Du lär väl få två stämplar i passet. En in i Thailand (fyrkantig) och en ut ur Thailand (trekantig). Så även din tjej.

Att du får ditt pass stämplat i Sverige är för att myndigheterna vill ha extra koll på dig, Att din tjej också får sitt pass stämplat i Sverige beror på att du inte ska bli misstänksam.

Svenska pass stämplas inte i Sverige vid gränspassage !

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Vid hemresan så visade frugan både thai och svenskt pass, av någon anledning. Hon fick bannor av av någon myndighetsperson som sade att nu får man inte ha dubbelt medborgarskap i Thailand. Du få absolut bara visa det pass du åker med annars riskerar du att inte få följa med planet. Dubbelt medborgarskap ska tydligen inte vara tillåtet längre i Thailand.

Kan vara bra att känna till om dom nu hade rätt på flygplatsen i Chiang Rai.

/Peolito

Jag har dubbla medborgarskap österrikisk och svensk.

Jag har varit med om en incident där tulltjänsteman hittade mitt andra pass i väskan.

Det löste sig till slut men jag blev anklagat för allt möjligt t.o.m terrorism.

Enligt alla länders regler och lagar för man ha med sig bara en Pass vid resa även om man har dubbla medborgarskap. 

Många länder bryr sig inte om det men träffar man på fel person vid kontrollen så kan det sluta tråkig 

Och försök inte att ha två pass vid gränsen till USA. Då åker man ditt rejält. 

Men ni får göra vad ni vill. Nuförtiden använder jag bara ett pass i taget.

Dela på andra sajter

Detta med att ta med sig både thai och swe passen gäller givetvis bara vid resor till och från Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Menar du att uptoyou far med osanning?

Det beror på om han menar för 15 år sedan eller ännu längre tillbaka för då stämplades svenska pass även i Sverige

Det var många år sedan dom slutade med det

Jag bytte förra året in mitt 10 år gamla pass (det var ett av dom sista som utfärdades med 10 år giltighet)

Jag hade rest massor runt om i världen med det passet och inte en enda stämpel från Sverige i det

Dela på andra sajter

Detta med att ta med sig både thai och swe passen gäller givetvis bara vid resor till och från Thailand

och direkt olämpligt vid resor till och från Österrike

Dela på andra sajter

Det beror på om han menar för 15 år sedan eller ännu längre tillbaka för då stämplades svenska pass även i Sverige

Det var många år sedan dom slutade med det

Jag bytte förra året in mitt 10 år gamla pass (det var ett av dom sista som utfärdades med 10 år giltighet)

Jag hade rest massor runt om i världen med det passet och inte en enda stämpel från Sverige i det

Ja, jag vet då inte vad han menar.

Dela på andra sajter

Ja, jag vet då inte vad han menar.

Enligt gemensamma EU-bestämmelser skall pass som tillhör medborgare i EU/EES/Schweiz inte stämplas vid in- eller utresa till/från de länderna. En familjemedlem till en medborgare i EU/EES/Schweiz som har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt skall inte heller få sitt pass stämplat vid in- eller utresa inom EU/EES/Schweiz, oavsett vilket land familjemedlemmen är medborgare i. Samtliga övriga medborgare skall få sina pass stämplade både vid in- och utresa till/från Schengenområdet. Det finns några få undantag som gäller i vissa gränsområden, avseende personer som bor i gränsområdet och har särskilda ID-kort för att få passera gränsen till/från Schengen inom ett mycket begränsat geografiskt område.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass

Dela på andra sajter

Enligt gemensamma EU-bestämmelser skall pass som tillhör medborgare i EU/EES/Schweiz inte stämplas vid in- eller utresa till/från de länderna. En familjemedlem till en medborgare i EU/EES/Schweiz som har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt skall inte heller få sitt pass stämplat vid in- eller utresa inom EU/EES/Schweiz, oavsett vilket land familjemedlemmen är medborgare i. Samtliga övriga medborgare skall få sina pass stämplade både vid in- och utresa till/från Schengenområdet. Det finns några få undantag som gäller i vissa gränsområden, avseende personer som bor i gränsområdet och har särskilda ID-kort för att få passera gränsen till/från Schengen inom ett mycket begränsat geografiskt område.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass

Jag förstår fortfarande inte vad han menar. Du får väl vända dig till honom. :giggle:

Dela på andra sajter

Hej.

I våras frågade jag MPR om resa till Thailand med olika efternamn, i det svenska passet hennes thailändska efternamn som mellannamn. 

I det thailändska passet hennes efternamn utan det svenska efternamnet som efternamn. 

Vi skulle vara borta 42 dagar. 

Flygbiljetten var bokad efter namnet i det svenska passet.

När vi checkade in på Kastrup så lämnade frun fram sitt svenska pass och då frågade hon i incheckningen om varför hon inte har visum.

Frun tog fram sitt thailändska pass där hennes svenska efternamn saknas men det var inga problem. 

I säkerhetskontrollen visade hon sitt svenska pass. 

I säkerhetskontrollen i Thailand visade hon sitt thailändska pass.

Vid hemresan visade hon bägge passen vid incheckningen och bara thaipasset i säkerhetskontrollen. 

På Kastrup visade hon sitt svenska pass och det var bara att gå igenom.

summan av detta är att för frun gick det bra att åka med olika namn i passen

och vi vet flera som gjort samma sak.

Mvh

Josa 

Dela på andra sajter

Jag har dubbla medborgarskap österrikisk och svensk.

Jag har varit med om en incident där tulltjänsteman hittade mitt andra pass i väskan.

Det löste sig till slut men jag blev anklagat för allt möjligt t.o.m terrorism.

Enligt alla länders regler och lagar för man ha med sig bara en Pass vid resa även om man har dubbla medborgarskap. 

Många länder bryr sig inte om det men träffar man på fel person vid kontrollen så kan det sluta tråkig 

Och försök inte att ha två pass vid gränsen till USA. Då åker man ditt rejält. 

Men ni får göra vad ni vill. Nuförtiden använder jag bara ett pass i taget.

Sa till frugan att nästa gång du/vi är i Thailand så tar du bara med thaipasset så blir det inga problem.

Dela på andra sajter

Sa till frugan att nästa gång du/vi är i Thailand så tar du bara med thaipasset så blir det inga problem.

Risken är ju då att hon inte kommer med på planet hem eftersom hon inte har inresetillstånd till Sverige.

Dela på andra sajter

Risken är ju då att hon inte kommer med på planet hem eftersom hon inte har inresetillstånd till Sverige.

OK du har en poäng där. Hon får gardera med sitt svenska pass men bara visa det om någon frågar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

OK du har en poäng där. Hon får gardera med sitt svenska pass men bara visa det om någon frågar.

Hon kommer heller inte in i Sverige på sitt thailändska pass, så då är vi tillbaka till det jag skrev tidigare.

Dela på andra sajter

Hon kommer heller inte in i Sverige på sitt thailändska pass, så då är vi tillbaka till det jag skrev tidigare.

Hon reste ut Till Thailand och hem till Sverige med sitt thaipass.

När hon skulle åka hem från Chiang Rai fick hon för sig att visa även det svenska. Det var då dom sade till att man inte får ha dubbelt medborgarskap. Visa inte båda passen i Bangkok för då kan du få problem med hemresan.

Gången innan visade hon sitt thaipass enbart och hade inga problem.

/peolito

Dela på andra sajter

Tjejen har visat båda sina pass vid incheckning i BKK många gånger utan minsta problem eller kommentar

Eftersom hon inte har något visum i sitt thailändska pass måste hon visa sitt svenska pass också vid incheckningen. Annars kommer hon inte ombord på planet !

I passkontrollen i BKK visar hon endast sitt thailändska pass både vid in och utresa

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tjejen har visat båda sina pass vid incheckning i BKK många gånger utan minsta problem eller kommentar

Eftersom hon inte har något visum i sitt thailändska pass måste hon visa sitt svenska pass också vid incheckningen. Annars kommer hon inte ombord på planet !

I passkontrollen i BKK visar hon endast sitt thailändska pass både vid in och utresa

Va! Det är ju kriminellt!

Dela på andra sajter

Fel av mig, jag har fått 2 stämplar varje gång jag rest, trodde att det var en stämpel i varje land men båda är från Thailand. Man tittar ju inte själv så noga i passet.

Det tycker jag att du skall göra fortsättningsvis. Annars kan du bli väldigt överraskad i passkontroll/incheckning.

Dela på andra sajter

Vid inchecningen i Thailand så dög inte svenska passet för gumman utan hon fick visa Thailänska?

Resten av resan förutom Thailändska passkontrollen visade hon svenska passet

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Vid inchecningen i Thailand så dög inte svenska passet för gumman utan hon fick visa Thailänska?

Resten av resan förutom Thailändska passkontrollen visade hon svenska passet

Incheckningen borde ju vara väldigt intresserad av att hon kommer in i Sverige?

Edit: Om man reser kortare än 30 dagar är det ju alltid enklast att bara resa på det svenska.

Ändrades av gst
Dela på andra sajter

Så här har vi alltid gjort och alltid funkat problemfritt.

Svenska incheckningen - svenskt pass
Svensk passkontroll - svenskt pass.

Ankomst Thailand - thai pass.

Incheckning Thailand - svenskt pass..
Thailändsk passkontroll - thai pass.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...