hamnoi Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 En fördel med thaipasset är ju att frugan går i kön för thai och jag kan hänga på. Oftast kortare köer Funkar lika bra med ett svenskt pass för frugan, den "fulingen" har vi kört dom senaste resorna utan protester Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Funkar lika bra med ett svenskt pass för frugan, den "fulingen" har vi kört dom senaste resorna utan protester Vi har till och med fått gått via diplomatingången en gång förbi alla köerna Måste berott på mitt prydliga utseende med flipp flopps och singhalinne “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Inte en aning om varför det stämplas, men jag får en stämpel i Sverige och en Thailand i mitt svenska pass, likadant tjejen i sitt thailändska pass.Du lär väl få två stämplar i passet. En in i Thailand (fyrkantig) och en ut ur Thailand (trekantig). Så även din tjej.Att du får ditt pass stämplat i Sverige är för att myndigheterna vill ha extra koll på dig, Att din tjej också får sitt pass stämplat i Sverige beror på att du inte ska bli misstänksam. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Du lär väl få två stämplar i passet. En in i Thailand (fyrkantig) och en ut ur Thailand (trekantig). Så även din tjej.Att du får ditt pass stämplat i Sverige är för att myndigheterna vill ha extra koll på dig, Att din tjej också får sitt pass stämplat i Sverige beror på att du inte ska bli misstänksam.Svenska pass stämplas inte i Sverige vid gränspassage ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Vid hemresan så visade frugan både thai och svenskt pass, av någon anledning. Hon fick bannor av av någon myndighetsperson som sade att nu får man inte ha dubbelt medborgarskap i Thailand. Du få absolut bara visa det pass du åker med annars riskerar du att inte få följa med planet. Dubbelt medborgarskap ska tydligen inte vara tillåtet längre i Thailand.Kan vara bra att känna till om dom nu hade rätt på flygplatsen i Chiang Rai. /PeolitoJag har dubbla medborgarskap österrikisk och svensk.Jag har varit med om en incident där tulltjänsteman hittade mitt andra pass i väskan.Det löste sig till slut men jag blev anklagat för allt möjligt t.o.m terrorism.Enligt alla länders regler och lagar för man ha med sig bara en Pass vid resa även om man har dubbla medborgarskap. Många länder bryr sig inte om det men träffar man på fel person vid kontrollen så kan det sluta tråkig Och försök inte att ha två pass vid gränsen till USA. Då åker man ditt rejält. Men ni får göra vad ni vill. Nuförtiden använder jag bara ett pass i taget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Svenska pass stämplas inte i Sverige vid gränspassage !Menar du att uptoyou far med osanning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Detta med att ta med sig både thai och swe passen gäller givetvis bara vid resor till och från Thailand “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Menar du att uptoyou far med osanning?Det beror på om han menar för 15 år sedan eller ännu längre tillbaka för då stämplades svenska pass även i SverigeDet var många år sedan dom slutade med detJag bytte förra året in mitt 10 år gamla pass (det var ett av dom sista som utfärdades med 10 år giltighet)Jag hade rest massor runt om i världen med det passet och inte en enda stämpel från Sverige i det Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Detta med att ta med sig både thai och swe passen gäller givetvis bara vid resor till och från Thailand och direkt olämpligt vid resor till och från Österrike Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Det beror på om han menar för 15 år sedan eller ännu längre tillbaka för då stämplades svenska pass även i SverigeDet var många år sedan dom slutade med detJag bytte förra året in mitt 10 år gamla pass (det var ett av dom sista som utfärdades med 10 år giltighet)Jag hade rest massor runt om i världen med det passet och inte en enda stämpel från Sverige i detJa, jag vet då inte vad han menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Ja, jag vet då inte vad han menar.Enligt gemensamma EU-bestämmelser skall pass som tillhör medborgare i EU/EES/Schweiz inte stämplas vid in- eller utresa till/från de länderna. En familjemedlem till en medborgare i EU/EES/Schweiz som har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt skall inte heller få sitt pass stämplat vid in- eller utresa inom EU/EES/Schweiz, oavsett vilket land familjemedlemmen är medborgare i. Samtliga övriga medborgare skall få sina pass stämplade både vid in- och utresa till/från Schengenområdet. Det finns några få undantag som gäller i vissa gränsområden, avseende personer som bor i gränsområdet och har särskilda ID-kort för att få passera gränsen till/från Schengen inom ett mycket begränsat geografiskt område.https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Enligt gemensamma EU-bestämmelser skall pass som tillhör medborgare i EU/EES/Schweiz inte stämplas vid in- eller utresa till/från de länderna. En familjemedlem till en medborgare i EU/EES/Schweiz som har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt skall inte heller få sitt pass stämplat vid in- eller utresa inom EU/EES/Schweiz, oavsett vilket land familjemedlemmen är medborgare i. Samtliga övriga medborgare skall få sina pass stämplade både vid in- och utresa till/från Schengenområdet. Det finns några få undantag som gäller i vissa gränsområden, avseende personer som bor i gränsområdet och har särskilda ID-kort för att få passera gränsen till/från Schengen inom ett mycket begränsat geografiskt område. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pass Jag förstår fortfarande inte vad han menar. Du får väl vända dig till honom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Det finns mer bestämmelser om stämpling i svensk lag i 23 kap 2 § 2 stycket brottsbalken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josa Inlagd Augusti 25, 2015 Dela Inlagd Augusti 25, 2015 Hej.I våras frågade jag MPR om resa till Thailand med olika efternamn, i det svenska passet hennes thailändska efternamn som mellannamn. I det thailändska passet hennes efternamn utan det svenska efternamnet som efternamn. Vi skulle vara borta 42 dagar. Flygbiljetten var bokad efter namnet i det svenska passet.När vi checkade in på Kastrup så lämnade frun fram sitt svenska pass och då frågade hon i incheckningen om varför hon inte har visum.Frun tog fram sitt thailändska pass där hennes svenska efternamn saknas men det var inga problem. I säkerhetskontrollen visade hon sitt svenska pass. I säkerhetskontrollen i Thailand visade hon sitt thailändska pass.Vid hemresan visade hon bägge passen vid incheckningen och bara thaipasset i säkerhetskontrollen. På Kastrup visade hon sitt svenska pass och det var bara att gå igenom.summan av detta är att för frun gick det bra att åka med olika namn i passenoch vi vet flera som gjort samma sak.MvhJosa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Augusti 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Jag har dubbla medborgarskap österrikisk och svensk. Jag har varit med om en incident där tulltjänsteman hittade mitt andra pass i väskan. Det löste sig till slut men jag blev anklagat för allt möjligt t.o.m terrorism. Enligt alla länders regler och lagar för man ha med sig bara en Pass vid resa även om man har dubbla medborgarskap. Många länder bryr sig inte om det men träffar man på fel person vid kontrollen så kan det sluta tråkig Och försök inte att ha två pass vid gränsen till USA. Då åker man ditt rejält. Men ni får göra vad ni vill. Nuförtiden använder jag bara ett pass i taget. Sa till frugan att nästa gång du/vi är i Thailand så tar du bara med thaipasset så blir det inga problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Sa till frugan att nästa gång du/vi är i Thailand så tar du bara med thaipasset så blir det inga problem. Risken är ju då att hon inte kommer med på planet hem eftersom hon inte har inresetillstånd till Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Augusti 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Risken är ju då att hon inte kommer med på planet hem eftersom hon inte har inresetillstånd till Sverige. OK du har en poäng där. Hon får gardera med sitt svenska pass men bara visa det om någon frågar. Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 OK du har en poäng där. Hon får gardera med sitt svenska pass men bara visa det om någon frågar. Skickat från min iPhone med Tapatalk Hon kommer heller inte in i Sverige på sitt thailändska pass, så då är vi tillbaka till det jag skrev tidigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Augusti 26, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Hon kommer heller inte in i Sverige på sitt thailändska pass, så då är vi tillbaka till det jag skrev tidigare. Hon reste ut Till Thailand och hem till Sverige med sitt thaipass. När hon skulle åka hem från Chiang Rai fick hon för sig att visa även det svenska. Det var då dom sade till att man inte får ha dubbelt medborgarskap. Visa inte båda passen i Bangkok för då kan du få problem med hemresan. Gången innan visade hon sitt thaipass enbart och hade inga problem. /peolito Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 (ändrad) Tjejen har visat båda sina pass vid incheckning i BKK många gånger utan minsta problem eller kommentar Eftersom hon inte har något visum i sitt thailändska pass måste hon visa sitt svenska pass också vid incheckningen. Annars kommer hon inte ombord på planet ! I passkontrollen i BKK visar hon endast sitt thailändska pass både vid in och utresa Ändrades Augusti 26, 2015 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Tjejen har visat båda sina pass vid incheckning i BKK många gånger utan minsta problem eller kommentar Eftersom hon inte har något visum i sitt thailändska pass måste hon visa sitt svenska pass också vid incheckningen. Annars kommer hon inte ombord på planet ! I passkontrollen i BKK visar hon endast sitt thailändska pass både vid in och utresa Va! Det är ju kriminellt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Fel av mig, jag har fått 2 stämplar varje gång jag rest, trodde att det var en stämpel i varje land men båda är från Thailand. Man tittar ju inte själv så noga i passet. Det tycker jag att du skall göra fortsättningsvis. Annars kan du bli väldigt överraskad i passkontroll/incheckning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Vid inchecningen i Thailand så dög inte svenska passet för gumman utan hon fick visa Thailänska? Resten av resan förutom Thailändska passkontrollen visade hon svenska passet Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 (ändrad) Vid inchecningen i Thailand så dög inte svenska passet för gumman utan hon fick visa Thailänska? Resten av resan förutom Thailändska passkontrollen visade hon svenska passet Incheckningen borde ju vara väldigt intresserad av att hon kommer in i Sverige? Edit: Om man reser kortare än 30 dagar är det ju alltid enklast att bara resa på det svenska. Ändrades Augusti 26, 2015 av gst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Augusti 26, 2015 Dela Inlagd Augusti 26, 2015 Så här har vi alltid gjort och alltid funkat problemfritt. Svenska incheckningen - svenskt passSvensk passkontroll - svenskt pass. Ankomst Thailand - thai pass. Incheckning Thailand - svenskt pass..Thailändsk passkontroll - thai pass. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu