Jump to content
IGNORERAD

Detta gillar jag inte i Thailand!


Guest Loikkari

Recommended Posts

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    16

  • Nemo

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jävla plast förseglingar på vattenflaskor mm.

Kan visserligen hålla med, men samtidigt ska vi nog vara glada för det då det annars kunde finnas kranvatten i flaskorna...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag inte gillar i Thailand är förstås tjejerna. Giriga och manipulativa är de nästan allihopa.

Men samtidigt är förstås tjejerna det bästa med Thailand. Söta, livfulla, kärleksfulla och kåta är de nästan allihopa.

De har mig i ett järngrepp sedan 13 år tillbaka. På gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan köpa öl klockan 10 på morgonen på pizzerian skulle kunna irritera mig, om jag inte just nu satt på pizzerian med en öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju legionella på jobbet, tipset var att inte andas när man var där. Lite kul att försöka hålla andan i 9 timmar...

Nä, det var bara bredvid ett kyltorn som det skulle hållas andan.

Men i Thailand så struntar jag i allt utom trafiken - dräper den inte mig så lär inte nåt annat göra det heller.

Så länge du håller dig till Stora bussar så överlever du ju. Fast dom kör ut för stup, brinner, välter mm. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag upptäckt (igen) att det är varmt som fan när man kommer från Nordpolen - men det får jag ta, fast det kan vara nog så irriterande  - detta eviga tjat på abnam kan jag dock vara utan.Finns ju inte ens varmvatten - vafan tror dom jag är en pingvin ??? Dom kommer från sydpolen borde jag nog förklara för dom. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Att dom gör go våffla men tillsätter majs?????d9ea3e9ebaf394f41d6165383316ea84.jpg

p>

 

Jesper & Pakusa

 

Ett tips,be dom göra utan majs och att du betalar samma pris.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting som är mycket irriterande är dessa svinhala golv i diverse köpcenter. Man får ju ont i ryggen av att gå på dom.

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting som är mycket irriterande är dessa svinhala golv i diverse köpcenter. Man får ju ont i ryggen av att gå på dom.

 

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

Fel skor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel skor?

Inte alls!

Golven är rena isbanan. Blanka och fina.

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls!

Golven är rena isbanan. Blanka och fina.

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

Vi har en rätt stor matmarknad här som alltid är fullknökad med folk, mycket trevligt ställe och alltid div liveband olika uppträdanden varje kväll. Men när det regnar så vill folk sitta vid borden under taket och runt där är det ett rent livsfarligt golv som blir ungefär som blank is med såpa på när det blir blött och man ser ofta folk som stöper i backen med en tallrik mat i handen.

Man kan ju tycka då eftersom det händer så ofta att dom skulle komma på att man kanske skulle måla det här golvet med en icke fullt så hal färg eller byta klinkers. Men i själva verket är det väl så att det är ju faktiskt inkomstbringande både för dem som får sälja ny mat för den som hamnat på golvet och för sjukhusen som får ta hand om ev benbrott så undrar om det inte eg är en ren affärside med hala golv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting som är mycket irriterande är dessa svinhala golv i diverse köpcenter. Man får ju ont i ryggen av att gå på dom.

 

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

 

 

Fel skor?

 

Inte alls!

Golven är rena isbanan. Blanka och fina.

 

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

 

 

Har hänt flera gånger när jag gått på trottoarer där det lagts klinker på trottoarer utanfor ett hål i väggenrestaurang eller bar, där det varit skiftande sort på klinkern, kan skilja på ett steg mellan sträv och glashal klinker.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man öser massa chili i maten för att sen sitta och säga oh pet mak fyra gånger per minut medan man äter...

Dessa sa-ans såpor som går varje dag året runt på tv och handlar om en som ligger i en säng och är sjuk medan de övriga sitter och lipar vid sängen...

Att man går iväg för att prata tio minuter precis när man vrider om bilnyckeln för att åka...

Då man är bakfull som aldrig förr och personalen hos 7/11 tydligen dragit i sig en påse valium för att sen ta tio minuter på sig för att plocka den iskalla ölen från korg till kasse...

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man öser massa chili i maten för att sen sitta och säga oh pet mak fyra gånger per minut medan man äter...

Dessa sa-ans såpor som går varje dag året runt på tv och handlar om en som ligger i en säng och är sjuk medan de övriga sitter och lipar vid sängen...

Att man går iväg för att prata tio minuter precis när man vrider om bilnyckeln för att åka...

Då man är bakfull som aldrig förr och personalen hos 7/11 tydligen dragit i sig en påse valium för att sen ta tio minuter på sig för att plocka den iskalla ölen från korg till kasse...

Sent from my iPad using Tapatalk

Word.

Tur man är pancho.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

 

prayuth UNThailand genomgår för tillfället ett reningsbad. Såpbubblor dyker upp med jämna mellanrum, bubblor som ibland kan ignoreras och ibland bör tas på allvar. Vi försöker sammanställa både bra och dåligt, nödvändigt och onödigt, politiskt och ekonomiskt. För tillfället misständer den thailändska exportmotorn och ekonomin i landet för övrigt har också gått i stå. Men det finns ljus i slutet på tunneln. Vi på ”vinklarna” har fått en del kritik för att vi accepterar ett militärstyre, vilket vi inte gör. Att försöka återge de olika turerna med ny grundlag, folkomröstning eller inte, när blir det nyval, är inte helt lätt. Det är nya turer dagligen.

När det gäller valet har en massa sifferkombinationer framkommit. Först kändes det lite som en laguppställning för det thailändska fotbollslandslaget. Sifferkombitionerna blir dock högre än 11, antalet spelare i ett fotbollslag, tillsammans. Först ut var vice premiärminister Wissanu Krea-ngam med formeln 6 – 4 – 6 - 4 som indikerar antalet månader som behövs för att skriva om den grundlag som röstades ner (6), genomföra en folkomröstning (4) att skriva in de nya lagarna s.k. genomförandelagstiftning (6) och den tid som de politiska partierna behöver för en valkampanj (4). Sedan kom Pheu Thais partiledare Chaturon Chaisang med formeln 3 – 3 – 3 – 2, det blir faktiskt en elva och sist en formel från premiärministern själv 4 - 3,5 – 4 - 3,5 och det känns som en kompromiss mellan de andra två. Vi får snart höra vad han säger i New York på FN:s generalförsamling som pågår mellan den 25 september och 6 oktober. Prayuth kommer definitivt få en del besvärliga frågor av den internationella pressen.

Bilindustrins återhämtning
Bilexporten ökade med nästan 14% i augusti 2015 jämfört med siffrorna från augusti förra året. Anledningen enligt FTI (Federation of Thai Industries) sägs vara att nya modeller kommit ut på marknaden, främst pickuper och att eco-bilarna fortsätter att vara populära. Hela 101 982 bilar skeppades ut under augusti till ett värde av 52.86 miljarder baht. Och som över allt i världen vill FTI också veta vad människor inom industrivärlden förväntar sig av de nästkommande tre månaderna. Det s.k subindex of expectations (index för förväntningar) hamnade över 100 punkter, allt över 100 anses positivt. Målet för antalet fordon som ska exporteras under 2015 ligger kvar på 1,2 miljoner enheter medans den inhemska försäljningen förmodligen inte når målet.

Missnöje på Phuket
På Phuket opererar en mängd utländska turistguider olagligt enligt 200 thailändska guider som kräver hårdare tag mot utlänningarna. De 200 thailändska guider som deltog i demonstrationen klarar av att ta hand om kinesiska, ryska, japanska, tyska och engelska turister språkmässigt enligt Andaman Tour Guide Association. Bråken har pågått de senaste åren och det verkar inte finnas någon lösning på problemen.

En riktig Miss
Under PDRC:s demonstrationer från december 2013 till april 2014 deltog Chitpas ”Tan” Kridakorn med iver och ilska. Många hårda ord om både regeringen ledd av Yingluck Shinawatra i synnerhet och poliskåren i allmänhet yttrades av Chitpas från scener runt om i Bangkok. Hon var också aktiv när skylten utanför Royal Thai Police Headquarter revs ner och slogs i bitar. Stående på ett lastbilsflak med en megafon i handen skrek hon okvädningsord mot de ”korkade” polismännen. Hon tyckte att i en sann demokrati, helt enligt PDRC:s sätt att tänka, borde okunniga människor på landsorten inte få rösta. De begriper ju inte demokrati. När en ny position (sambandsofficer för ASEAN) inom Patrol and Special Operation Division annonserades ut ansåg hon sig vara den rätta personen för den och lämnade in en ansökan. Visst blev det protester inom poliskåren som tyckte att hennes beteende under demonstrationerna inte direkt visade på någon respekt för polisyrket. Protesten växte snabbt på sociala medier och torsdagen den 24 september drog hon tillbaka sin ansökan. Märkligt nog tyckte hon att en presskonferens var nödvändig, det är lite svårt att förstå att hon tycker att det är av intresse för allmänheten att få reda på att hon inte fick jobbet. Med tårfyllda ögon berättade hon för pressen att hon inte hade tillräckligt med ”tur” för att få jobbet. Hon förklarade också att hon inte haft för avsikt och heller inte betett sig på ett sätt som förolämpade polisens värdighet. ”Jag uttryckte bara mitt krav att polisen borde vara den myndighet som allmänheten kan lita på” (genom att slå sönder en skylt  som tillhörde polishögkvarteret i Bangkok och skrika okvädningsord borde polisen förstått att hon inte menade något illa). Det kanske bör nämnas i sammanhanget att hennes efternamn innan hon blev ombedd att byta var Bhirombhakdi (Singhafamiljen). Hon förnekade förstås allt det där med okvädningsord och förstörande av skylt och enligt henne var alla videoclip fabricerade. Hon var ensam sökande till den nya positionen vilket i sig är märkligt. Men det märkligaste av allt är att hon inte vet att hon bara är fri mot borgen efter ett åtal för omstörtande verksamhet och uppvigling i samband med demonstrationerna 2013-2014. En arresteringsorder utfärdades och eftersom hon infann sig självmant raderades arresteringsordern men inte åtalet. Ärendet ligger fortfarande hos DSI (departementet för specialutredningar).

Ny finansminister tillika vice premiärminister
Somkid Jatusripitak var med och grundade Thai Rak Thai partiet 1998 tillsammans med partiledare Thaksin Shinawatra. Han anses vara mannen bakom begreppet
”Thaksinomics” (bl.a. en fyraårig frist för bönder med återbetalning av lån, endast 30 baht per sjukhusvistelse, OTOP en by en produkt, privatisering av statsägda företag, genomförandet av megaprojekt som vägbyggen, allmänna transporter och ny flygplats, subventioner på drivmedel, skapa karteller och konsortium för högre priser vid export av gummi och ris). Vid ombildningen av regeringen den 19 augusti 2015 utsågs Somkid till ställföreträdande premiärminister med ansvar för landets finanser. Han följer sina tidigare idéer när det gäller megaprojekt för att få fart på landets ekonomi. Tre skytrain-linjer och ett sophanterings- och ett kraftverksprojekt ska sättas igång så fort som möjligt. Genom att staten och privata firmor samarbetar under begreppet PPP (Public-Private Partnership) ska projekten kunna finansieras utan att tära för hårt på statsfinanserna. Budget för den rosa linjen från Khae Rai till Min Buri, den gula linjen från Lat Phrao till Samrong och förlängningen på den blå linjen till Bang Sue-Tha Phra- Hua Lamphong-Bang Khae-Phuttamonton Sai 4 kommer med största sannolikhet att godkännas före årsskiftet. Det gäller också sophanteringen i Nonthaburi och ett kraftverk i Nakhon Ratchasima. Totalt är det en investering på 200 miljarder baht. Att få privata firmor att investera gör att statsskulden kan hållas under 50-60% av BNP.

Attitydjustering
En reporter från The Nation och två politiker, medlemmar i Pheu Thai har varit inkallade till attitydjustering under några dagar. Alla tre är släppta men fick skriva under ett dokument i vilket de bedyrade att avhålla sig från politiska aktiviteter för tillfället. Enligt NCPO:s (den nuvarande regeringen) talesman finns det fyra anledningar att bli inkallad. Det allmänna beteendet, överträdelse av överenskommelse, fara fram vårdslöst med sanningen och åsamka skada för organisationer eller individer. Också enligt talespersonen är attitydjusteringen av samtalskaraktär med utbyte av information och skapa ömsesidigt förstående som viktig ingrediens. Ett allmänt missnöje med uttrycket invitation for attitude adjustment börjar sprida sig på sociala medier och kanske är det dags för NCPO att börja acceptera konstruktiv kritik. Ingen av de tre har dock blivit åtalade.

Thaksin uppmanar sina följare att ligga lågt
Bland Pheu Thai anhängare i norra och nordöstra Thailand kan en viss otålighet skönjas. Det grymtas om hårdhandskar från militärt håll som anses behandla människor olika trots bedyran om motsatsen. Bönderna börjar få det svårt ekonomiskt eftersom alla subventioner har upphört under NCPO. Anledningen till att förslaget till en ny grundlag röstades ner tolkas på olika sätt bland anhängare till Shinawatras. De anser att NCPO inte vågade låta förslaget gå till en folkomröstning av rädsla för att få svart på vitt att den nuvarande regeringen är långt ifrån så populär som en del opinionsundersökningar gör gällande. Böndernas inkomst är en tredjedel lägre jämfört med inkomsten under den Pheu Thai-ledda regeringen och detsamma gäller för gummiplantager. Det är svårt att få upp priserna på både ris och gummi för tillfället och exporten av båda produkterna ligger långt under tidigare år. Det skylls inte bara på den nuvarande regeringen eftersom många förstår världsmarknaden och att priserna sätts efter tillgång och efterfrågan. Många medlemmar i UDD känner sig orättvist behandlade och måste ständigt rapportera sin göranden och låtanden till NCPO. Det känns som om försoningen inte nått den nivå den nuvarande regeringen hoppats på. Kanske behövs en viss justering av den utstakade planen. Missnöje växer när en del presskonferenser tillåts medans andra får nej även efter ansökan.   

Senast ändrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan svära åt små höjdskillnader som man stapplar fram över både inne i byggnader och ute på gatan. Man tar ett steg liksom ut i luften. Det är ett fenomen man nästan aldrig råkar ut för i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har sett ett Fenomen de senare åren och ser det OFTA. Folk pratar i sin mobil som om det vore en Walkie Talkie. Dom lyssnar som man ska (hålla mot örat). Men när dom ska prata tar dom mobilen bort från örat och håller den framför ansiktet och Babblar in i skärmen.

Hur jävla dumt ser inte det beteendet ut!

Kanske dom har en Walkie Talkie App installerad Ha ha ha......

Någon som frågat en person som använt mobilen på detta sätt vad dom håller på med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett ett Fenomen de senare åren och ser det OFTA. Folk pratar i sin mobil som om det vore en Walkie Talkie. Dom lyssnar som man ska (hålla mot örat). Men när dom ska prata tar dom mobilen bort från örat och håller den framför ansiktet och Babblar in i skärmen.

Hur jävla dumt ser inte det beteendet ut!

Kanske dom har en Walkie Talkie App installerad Ha ha ha......

Någon som frågat en person som använt mobilen på detta sätt vad dom håller på med?

Dom använder kameran i mobilen och nyttjar videofunktionen så man kan se varandra.

Skype, LINE eller annan app.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett ett Fenomen de senare åren och ser det OFTA. Folk pratar i sin mobil som om det vore en Walkie Talkie. Dom lyssnar som man ska (hålla mot örat). Men när dom ska prata tar dom mobilen bort från örat och håller den framför ansiktet och Babblar in i skärmen.

Hur jävla dumt ser inte det beteendet ut!

Kanske dom har en Walkie Talkie App installerad Ha ha ha......

Någon som frågat en person som använt mobilen på detta sätt vad dom håller på med?

Dom använder förmodligen annars högtalartelefon. 

Det brukar jag själv göra när det är jäkligt varmt ute, och jag inte vill lägga emot telefon mot mitt svettiga öra.

Det är också skönt att slippa sitta med armen krökt mot örat om man har ett längre samtal.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom använder förmodligen annars högtalartelefon. 

Det brukar jag själv göra när det är jäkligt varmt ute, och jag inte vill lägga emot telefon mot mitt svettiga öra.

Det är också skönt att slippa sitta med armen krökt mot örat om man har ett längre samtal.

Mvh

Det trista med högtalartelefonläget är bara att ljudet blir totalt värdelöst för motparten.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...