Jump to content
IGNORERAD

Detta gillar jag inte i Thailand!


Guest Loikkari

Recommended Posts

Den där totalt förbannade respektlösheten för avtalad tid, och när man efter en timmes väntan avbryter väntandet och åker hem fattar inte någon varför man är förbannad, tid är inte ersättningsbar, har den gått är den bort, försök att förklara det för en Thai, lycka till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    16

  • Nemo

    13

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Den där totalt förbannade respektlösheten för avtalad tid, och när man efter en timmes väntan avbryter väntandet och åker hem fattar inte någon varför man är förbannad, tid är inte ersättningsbar, har den gått är den bort, försök att förklara det för en Thai, lycka till!

Hej

Detta tror jag är en kvarleva ifrån tiden som självständiga risodlare ute i byarna under 4000-5000 år och det lär nog ta några generationer till innan gemene man förstår att detta kan vara ett problem.

Det inträffar väl nästan aldrig att någon kommer på avtalad tid ute i vår by, man får vara glad om någon dyker upp den dagen, eftersom alla vet att ingen kommer i tid förbereder dom dig inte heller, så skulle mot förmodan den som ska komma vara i tid är dom han ska möta kanske inte klara eller ens på plats heller.

Sämst på att passa tider o.s.v var helt klart frugans avlidne pappa, han var ju en riktig "inföding" som gjorde vad han ville även om en tid var bestämd för något viktigt ärende, läkarbesök, arbete, resa eller liknande, kände han för något så gjorde han detta utan tanke på konsekvenserna, den enda klocka han hade var solen och almanackan brydde han sig inte om alls, han, hundarna och farmen var hans liv.

Ta min egen fru som ändå är relativt högutbildad, hon är konstant lite sent ute i alla möjliga sammanhang och kommer ofta lite sent alternativt får stressa för att inte göra detta, jag har hundratals gånger sagt till henne att ställa klockan lite tidigare och slippa stressen, ta en färja tidigare för att slippa stressa o.s.v men det verkar vara helt omöjligt att uppnå en förändring.

Jag och pojken går upp tidigt varje dag, ser på tecknad film redan vid 6 tiden på morgon, äter frukost och borstar tänderna i lugn och ro, sedan hinner han leka lite med lego eller liknande innan skolbussen kommer, igår sa han faktiskt att det var väldigt skönt att gå upp så tidigt eftersom han slipper stressa, har tid att leka och se på TV o.s.v, hoppas att han grundlägger en bra vana här, det kommer han att ha nytta av i hela livet om detta med att gå upp tidigt och slippa stressa består.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte köpa biljetter alls i tunnelbanan länge

Dom köper du i andra butiker/online

Tunnelbanans spärrexpeditioner

Här kan du köpa alla typer av SL:s biljetter, även UL/SL-biljetter. Du kan betala kontant eller med bankkort, dock inte American Express eller Diners.

Kontantbiljett i spärr, 1 zon44 kr

Kontantbiljett i spärr, 1 zon

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte blygsam nu. Senaste månaderna måste du snittat på över 20 inlägg om dagen och den absoluta majoriteten av dessa inlägg har handlat om hur korkade thailändare är och hur illa det är i Thailand. Det finns knappt en nyhet du missat att kommentera i nedvärderande ordalag och du verkar ytterst sällan lämna pallen framför datorn. Nu, efter att ha väntat 16 timmar om dagen i 4 år framför MPR på denna tråd, ska du helt plötsligt inte vara med? Jag är säker på att du skrivit ned, arkiverat och sorterat, alla dina negativa upplevelser på en hel förpackning toapapper från Tesco Lotus allra billigaste alternativ, glöm inte att skriva om hur din tumme ständigt trängde igenom detta skitpapper och att det givetvis är thailändarnas fel.

Kör på nu, chansen kanske aldrig kommer tillbaka! 

hahahaahahhaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta snedsteg gillar jag ej
 

"Today i go atm no have your money. Stefan you lie me you no goodman- am sorry, am sad. Today is my birithday you give me sad,  am sorry, byebye."

:waaaht:

Har inget som helst minne av att jag skulle lovat någon någonting, va fan.

 Kommer du ihåg när hennes födelsedag är då??

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 6:e i varje månad :sweat:

Hehe, annars är ju lotteriet den 1:a och den 16:e men nu var jag taskig:beat_plaster:

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Rutinerat att fylla år just när pengarna är slut, snyftvarning på den! Ska prova i december!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta snedsteg gillar jag ej
 

"Today i go atm no have your money. Stefan you lie me you no goodman- am sorry, am sad. Today is my birithday you give me sad,  am sorry, byebye."

:waaaht:

Har inget som helst minne av att jag skulle lovat någon någonting, va fan.

Härlig manipulation av henne att försöka ge dig taskigt samvete och försöka få dig arg. Tydligen så lyckas hon också. 

https://www.youtube.com/watch?v=sFhHC5NW24A

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotell/Guest House/Bungalow där dom gjort sig besväret att montera ett handfat på toa men missat helt eller delvis röret under så vatten skvätter ut på golvet! Varför i Hel.... bryr man sig om montera handfat överhuvudtaget för! Ganska vanligt fortfarande men förr Vardagsmat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotell/Guest House/Bungalow där dom gjort sig besväret att montera ett handfat på toa men missat helt eller delvis röret under så vatten skvätter ut på golvet! Varför i Hel.... bryr man sig om montera handfat överhuvudtaget för! Ganska vanligt fortfarande men förr Vardagsmat

Jag har stått vid en pissoar utan rör här i Surin för många år sen. Ganska överraskad blev jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att frugan hellre lyssnar på någon gammal kärring i byn på 90 år än på mig i någon viktig fråga, till exempel har jag forsokt forklara att det bildas legionellabakterier i en vattentank när vattnet står stilla en längre tid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att frugan hellre lyssnar på någon gammal kärring i byn på 90 år än på mig i någon viktig fråga, till exempel har jag forsokt forklara att det bildas legionellabakterier i en vattentank när vattnet står stilla en längre tid.

Vad säger den gamla allsvetande kärringen om det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger den gamla allsvetande kärringen om det då?

Att hon är 90 år och alltid duschat sig med vatten från ett krus.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att hon är 90 år och alltid duschat sig med vatten från ett krus.

Hej

Det stämmer troligen också, har aldrig hört någon som har blivit sjuk av detta, dom dricker ju t.o.m detta lagrade regnvatten men dom har förmodligen en lite annorlunda bakteriefloran och större motståndskraft än dom flesta falanger förstås.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hon är 90 år och alltid duschat sig med vatten från ett krus.

Hej

Det stämmer troligen också, har aldrig hört någon som har blivit sjuk av detta, dom dricker ju t.o.m detta lagrade regnvatten men dom har förmodligen en lite annorlunda bakteriefloran och större motståndskraft än dom flesta falanger förstås.

Mvh isan lover

Förmodlgen har det med vilka temperaturer vi pratar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legionella

 

  • Above 70 °C (158 °F) - Legionella dies almost instantly
  • At 60 °C (140 °F) - 90% die in 2 minutes (Decimal reduction time (D) = 2)
  • At 50 °C (122 °F) - 90% die in 80–124 minutes, depending on strain (Decimal reduction time (D) = 80-124)
  • 48 to 50 °C (118 to 122 °F) - can survive but do not multiply
  • 32 to 42 °C (90 to 108 °F) - ideal growth range
  • 25 to 45 °C (77 to 113 °F) - growth range
  • Below 20 °C (68 °F) - can survive but are dormant, even below freezing

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Förmodlgen har det med vilka temperaturer vi pratar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legionella

 

  • Above 70 °C (158 °F) - Legionella dies almost instantly
  • At 60 °C (140 °F) - 90% die in 2 minutes (Decimal reduction time (D) = 2)
  • At 50 °C (122 °F) - 90% die in 80–124 minutes, depending on strain (Decimal reduction time (D) = 80-124)
  • 48 to 50 °C (118 to 122 °F) - can survive but do not multiply
  • 32 to 42 °C (90 to 108 °F) - ideal growth range
  • 25 to 45 °C (77 to 113 °F) - growth range
  • Below 20 °C (68 °F) - can survive but are dormant, even below freezing

Verkligen intressant med temperaturerna på vattnet :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att frugan hellre lyssnar på någon gammal kärring i byn på 90 år än på mig i någon viktig fråga, till exempel har jag forsokt forklara att det bildas legionellabakterier i en vattentank när vattnet står stilla en längre tid.

Du pratar inte thai.

Vem som helst som pratar thai har företräde, skulle hunden prata thai hamnade du efter den med.

Lär dig thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja konstigt nog kan du inte bli smittad av att dricka legionella smittat vatten. låter konstigt men du blir smittad av typ ångan av vattnet av små striliga  dusch hantag .. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att frugan hellre lyssnar på någon gammal kärring i byn på 90 år än på mig i någon viktig fråga, till exempel har jag forsokt forklara att det bildas legionellabakterier i en vattentank när vattnet står stilla en längre tid.

Aaand what you gonna do about it Stefan? Tysta leken kanske?  55f1dce8ebf4f_bg_kndis.thumb.gif.f75e838    Nej Stefan du får visa var skåpet ska stå.         

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stämmer troligen också, har aldrig hört någon som har blivit sjuk av detta, dom dricker ju t.o.m detta lagrade regnvatten men dom har förmodligen en lite annorlunda bakteriefloran och större motståndskraft än dom flesta falanger förstås.

Mvh isan lover

Där hon duschar så fylls det på med färskvatten dagligen och då hinner det inte att bildas bakterier men i rostfria tanken står ju vattnet stilla då det bara används när det är stromavbrott.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju legionella på jobbet, tipset var att inte andas när man var där. Lite kul att försöka hålla andan i 9 timmar...

Nä, det var bara bredvid ett kyltorn som det skulle hållas andan.

Men i Thailand så struntar jag i allt utom trafiken - dräper den inte mig så lär inte nåt annat göra det heller.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En ska som jag inte gillar med Thai är att när farangen ska laga mat så ska dom äta sitt ris eller nudlar innan farangmaten är färdig, jag säger då jag håller på att laga mat och om ni äter nu så är nu ju mätta när maten är klar!

Jag det som en förolämpning och brukar bli ganska sur vilket dom märker och säger vi kan äta sen men jag vill ju att vi ska äta tillsammans men det är ju tydligen bara en farang ide att man ska äta tillsammans. :doubt:

Eller är det bara så enkelt att dom inte gillar farangmat men då behöver dom ju för f-n inte be om det 555555.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...