Jump to content
IGNORERAD

Därför gillar jag Thailand


Tekkor

Recommended Posts

Nog för att jag är hetero, men har en hel del kompisar som du och jag tycker att den stora grerjen med att hitta en bög är....JAHA??? Dom är nog mö mer vana och bryr sig inte så mycket. Runt 1989 var jag ihop med en tjej i Bkk som bodde i en 8vå hus. I hissen var vi nästan enda heteroparet, frågade varför och hon hade inte tänkt på något märkligt!

Blir sååå less på svenska typen när allt ska vara PK 100%, hissa regnbågsflagga på kommunhuset och sånt.

Istället för att inse att det finns olika! Tack förresten  För mindre kokurrens, hehe

Din käresta verkar ha charmat dom flesta på VGträffen.

Ha det !

Mvh

Amja

 

hehehehe.....

Och att någon skulle stjäla nån från dig, man eller tjej ser jag som omöjligt, för med ditt sinne så kan det väl bara gå fel! erkänn att alla dina förhållanden gått åt pipsvängen pga ditt sätt o humör..........................dags att ta en titt i spegeln och sluta tycka synd om sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    17

  • Soengsang

    11

  • uptoyou

    11

  • B747

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du lär väl kolla mina finanser i vanlig ordning för dig.

Jävla nolla! tur du har beskydd från fodervärden.

 

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lär väl kolla mina finanser i vanlig ordning för dig.

Jävla nolla! tur du har beskydd från fodervärden.

 

Det där var en ganska taskig beskyllning riktat mot fodervärden, hoppas du har belägg för det!!

Tror nämligen de inte har träffats särskilt många gånger.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lär väl kolla mina finanser i vanlig ordning för dig.

Jävla nolla! tur du har beskydd från fodervärden.

 

Nu skall vi klara ut det där med fodervärden direkt, jag är nog garantert mer hållen än alla andra, bevis= jag har vart portad de sista 2-3 åren.........det säger väl allt och svar nog på din fråga

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig helt oförstående hur man kan gilla det klibbiga klimatet!

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis beklagligt när människor drabbas av cancer. Jag tror att de flesta av oss har drabbats på ett eller annat sätt. Att kidnappa det till någon oantastlig är väl det lägsta man kan göra. 

Så du tycker det är OK med att skojja om sånt, kanske lite CP skadade åxå eller nåt psykfall som roar dig.

Jag tycker inte det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig helt oförstående hur man kan gilla det klibbiga klimatet!

 

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

 

 

Hooters har väl jämt klimat oavsett var du är!

Du verkar köra dina iofs gansaka

roliga trådar med klimatanläggningarna.

Sydafrikatråden var underbar, vart är du på väg nu?

Mvh

Amja

(Som gillar det mesta du lägger ut även om jag inte är Hooters-fan)

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Thailand, men den man älskar hatar man ju lite ibland och så känner jag för detta land.

En sak som kom i mitt tänk, Det mesta man tycker är dåligt med Thailand kan i förlängningen vara just det som du kommer att gilla!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskade inte Thailand när jag kom hit första gången och jag älskar inte Thailand nu men jag har alltid gillat Thailand. Jag är nog en ganska tråkig person för det finns inget eller ingen, förutom min dotter, som jag älskar. Det finns saker och personer som jag verkligen gillar; min fru, snus, IPA och att strosa runt i min trädgård en tidig lördagsmorgon till exempel. Det finns också ett hundratal saker jag oftast gillar; en kopp kaffe, en god bok, skriva på MPR är några av de mer banala exemplen.

De två största anledningarna att jag gillar Thailand är vädret och prisläget, det finns dock givetvis länder med ännu bättre väder och prisläge men de har garanterat andra nackdelar eller så känner jag helt enkelt inte till dem.

Visst kan det ibland bli för varmt och förvisso är det lite trist utan årstidsväxlingar men nollgradigt, duggregn, snålblåst och domedagsmörker borde förbjudas i någon FN-stadga som brott mot mänskligheten. 

Det låga prisläget på enkla varor och servicetjänster vilket gör att man på en västerländsk normallön helt kan outsourca allt man inte gillar angående vardagssysslor höjer livskvaliteten något väldigt.

Andra fördelar med Thailand som nämns i tråden skriver jag inte riktigt under på, det kan bero på att de flesta som skriver i tråden har Thailand som ett turistland medans jag har Sverige som ett turistland men det kan givetvis också bero på att vi är olika. En upplevd fördel med Thailand är "friheten". Personligen tycker jag att Sverige slår Thailand 8 dagar i veckan på den punkten. För mig innebär frihet att ha tid, råd och möjlighet att göra vad man känner för när man vill. En förutsättning är alltså tid vilket innebär att man måste vara pensionär, ekonomiskt oberoende eller ha semester. För er som bor i Sverige och jobbar så har ni semester när ni är i Thailand; det innebär att ni har tid och då mycket är billigare i Thailand så har ni också mer pengar. Några möjligheter, förutom möjligheten till sommaraktiviteter samt att lätt få tag på en prostituerad ser jag dock inte. För min del innebär Sverige semester och då upplever jag en mängd friheter som inte finns i Thailand; att få andas frisk luft, göra aktiviteter utomhus i över en timme, cykla utan att riskera livet, fiska, rida, sporta etc utan att behöva resa i timmar och betala dyrt, kunna välja bland hundratals öl istället för fem, kunna ta sig någonstans utan en timme i bilköer mm.

Att thailändskor skulle vara snyggare är givetvis en subjektiv uppfattning man kan ha. En timme strosandes på Siam Paragon ger givetvis mer ögonfröjd än en timme på ICA i Tibro i november med snoriga kvinnor i tio år gamla täckjackor. En timmes strosande i Stockholms innerstad en solig dag i juli ger dock på motsvarande sätt en betydligt trevligare upplevelse än en timmes knökande på Tesco Lotus i Nakorn Nowhere med dess sönderbrända kvinnor i storblommiga shorts. Överlag är snittet kanske väl så högt i Thailand men topparna och framförallt variationen är betydligt bättre i Sverige. Självklart har de allra flesta inte en blekaste chans på dessa toppar medans många har en chans på snittet i Thailand och det kanske delvis förändrar den upplevda skönheten.

Att thailändare överlag skulle vara trevligare tror jag inte heller på. Visst, många ler och en hög andel tar dagen som det kommer och framförallt som turist är det givetvis trevligt. Under den ytan finns dock precis lika mycket avundsjuka, missunnsamhet och direkt otrevlighet som i Sverige. Som man säger; bara idi*ter går omkring och ler för jämnan.

Nja, jag fortsätter att hålla Thailand som mitt favoritland men med Sverige som stark tvåa. Att de båda länderna är som bäst där det andra fallerar gör dem helt klart till en stark combo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha man kvalitetsvaror inom elektronik och teknik så upplever jag inte det billigare i Thailand gentemot Sverige, men annars är allt annat mycket billigare.

Jo det finns ju naturligtvis undantag, men i regel så kan man (fortfarande) räkna att kostar nåt 40kr i Sverige, så kostar det 40baht här. Undantagna är livsuppehållande produkter som öl och choklad.  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskade inte Thailand när jag kom hit första gången och jag älskar inte Thailand nu men jag har alltid gillat Thailand. Jag är nog en ganska tråkig person för det finns inget eller ingen, förutom min dotter, som jag älskar. Det finns saker och personer som jag verkligen gillar; min fru, snus, IPA och att strosa runt i min trädgård en tidig lördagsmorgon till exempel. Det finns också ett hundratal saker jag oftast gillar; en kopp kaffe, en god bok, skriva på MPR är några av de mer banala exemplen.

De två största anledningarna att jag gillar Thailand är vädret och prisläget, det finns dock givetvis länder med ännu bättre väder och prisläge men de har garanterat andra nackdelar eller så känner jag helt enkelt inte till dem.

Visst kan det ibland bli för varmt och förvisso är det lite trist utan årstidsväxlingar men nollgradigt, duggregn, snålblåst och domedagsmörker borde förbjudas i någon FN-stadga som brott mot mänskligheten. 

Det låga prisläget på enkla varor och servicetjänster vilket gör att man på en västerländsk normallön helt kan outsourca allt man inte gillar angående vardagssysslor höjer livskvaliteten något väldigt.

Andra fördelar med Thailand som nämns i tråden skriver jag inte riktigt under på, det kan bero på att de flesta som skriver i tråden har Thailand som ett turistland medans jag har Sverige som ett turistland men det kan givetvis också bero på att vi är olika. En upplevd fördel med Thailand är "friheten". Personligen tycker jag att Sverige slår Thailand 8 dagar i veckan på den punkten. För mig innebär frihet att ha tid, råd och möjlighet att göra vad man känner för när man vill. En förutsättning är alltså tid vilket innebär att man måste vara pensionär, ekonomiskt oberoende eller ha semester. För er som bor i Sverige och jobbar så har ni semester när ni är i Thailand; det innebär att ni har tid och då mycket är billigare i Thailand så har ni också mer pengar. Några möjligheter, förutom möjligheten till sommaraktiviteter samt att lätt få tag på en prostituerad ser jag dock inte. För min del innebär Sverige semester och då upplever jag en mängd friheter som inte finns i Thailand; att få andas frisk luft, göra aktiviteter utomhus i över en timme, cykla utan att riskera livet, fiska, rida, sporta etc utan att behöva resa i timmar och betala dyrt, kunna välja bland hundratals öl istället för fem, kunna ta sig någonstans utan en timme i bilköer mm.

Att thailändskor skulle vara snyggare är givetvis en subjektiv uppfattning man kan ha. En timme strosandes på Siam Paragon ger givetvis mer ögonfröjd än en timme på ICA i Tibro i november med snoriga kvinnor i tio år gamla täckjackor. En timmes strosande i Stockholms innerstad en solig dag i juli ger dock på motsvarande sätt en betydligt trevligare upplevelse än en timmes knökande på Tesco Lotus i Nakorn Nowhere med dess sönderbrända kvinnor i storblommiga shorts. Överlag är snittet kanske väl så högt i Thailand men topparna och framförallt variationen är betydligt bättre i Sverige. Självklart har de allra flesta inte en blekaste chans på dessa toppar medans många har en chans på snittet i Thailand och det kanske delvis förändrar den upplevda skönheten.

Att thailändare överlag skulle vara trevligare tror jag inte heller på. Visst, många ler och en hög andel tar dagen som det kommer och framförallt som turist är det givetvis trevligt. Under den ytan finns dock precis lika mycket avundsjuka, missunnsamhet och direkt otrevlighet som i Sverige. Som man säger; bara idi*ter går omkring och ler för jämnan.

Nja, jag fortsätter att hålla Thailand som mitt favoritland men med Sverige som stark tvåa. Att de båda länderna är som bäst där det andra fallerar gör dem helt klart till en stark combo.

Skitbra skrivet, täcker in de flesta nyanserna.

Ett litet tillägg bara (nåja kanske inte så litet):

Jag önskar att Thailand hade något i stil med det svenska "kom över på en kopp kaffe!" istf "vi kan väl träffas och ta en öl eller två." Det är väldigt lätt att hamna i ett alkoholberoende här med dess följdsjukdomar.

Thailand alkoholkultur är åt helvete och jag tror inte de har rätta viljan att göra något åt det, för det krafset de håller på med i den vägen är ju bara löjligt och insiktslöst.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är billigt land att resa i är en viktig bit för mig, ha Thailand som bas för resor till övriga Asien är enkelt och prisvärt.

Lika med inrikesresor, billigt och fungerar riktigt bra.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra skrivet, täcker in de flesta nyanserna.

Ett litet tillägg bara (nåja kanske inte så litet):

Jag önskar att Thailand hade något i stil med det svenska "kom över på en kopp kaffe!" istf "vi kan väl träffas och ta en öl eller två." Det är väldigt lätt att hamna i ett alkoholberoende här med dess följdsjukdomar.

Thailand alkoholkultur är åt helvete och jag tror inte de har rätta viljan att göra något åt det, för det krafset de håller på med i den vägen är ju bara löjligt och insiktslöst.

gör som jag och beställ en iskaffe :-) Svalkande, uppfriskande och gott med få kända följdsjukdomar! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som jag och beställ en iskaffe :-) Svalkande, uppfriskande och gott med få kända följdsjukdomar! 

 

Ja det funkar ju som alternativ till oss kaffenördar från Sverige, men tvivlar på att det kan funka som ett alternativ att bryta de thailändska alkoholvanorna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor jag gillar Thailand, jo därfor att jag gillade att läsa Lektyr, Fib Aktuellt och Aktuellt Rapport på 80-talet, utan dessa herrtidningar så hade jag kanske inte hamnat i Thailand.

Sedan har jag lärt mig under tidens gång gilla det mesta med Thailand, har varit i obygden over ett år och trivs med det men har ju gjort ett par avstickare till risbyarna Surin och Udon Thani.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läste på lite här i livet istället för att "ha hört" från andra, så tror jag att en helt ny värd skulle öppna sig i ditt liv.......

ps. Jag tänkte skriva "patetiska liv", men bara tänkte.........

Vad menar du med att jag "ha hört" från andra. Jag är 50 år och har varit med om en hel del, så jag har rätt så mycket erfarenhet vid det här laget.

 En ny värld har redan öppnat sig för mig sedan jag besökte Thailand, jag har en underbar familj som snart är på väg hit.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskade inte Thailand när jag kom hit första gången och jag älskar inte Thailand nu men jag har alltid gillat Thailand. Jag är nog en ganska tråkig person för det finns inget eller ingen, förutom min dotter, som jag älskar. Det finns saker och personer som jag verkligen gillar; min fru, snus, IPA och att strosa runt i min trädgård en tidig lördagsmorgon till exempel. Det finns också ett hundratal saker jag oftast gillar; en kopp kaffe, en god bok, skriva på MPR är några av de mer banala exemplen.

De två största anledningarna att jag gillar Thailand är vädret och prisläget, det finns dock givetvis länder med ännu bättre väder och prisläge men de har garanterat andra nackdelar eller så känner jag helt enkelt inte till dem.

Visst kan det ibland bli för varmt och förvisso är det lite trist utan årstidsväxlingar men nollgradigt, duggregn, snålblåst och domedagsmörker borde förbjudas i någon FN-stadga som brott mot mänskligheten. 

Det låga prisläget på enkla varor och servicetjänster vilket gör att man på en västerländsk normallön helt kan outsourca allt man inte gillar angående vardagssysslor höjer livskvaliteten något väldigt.

Andra fördelar med Thailand som nämns i tråden skriver jag inte riktigt under på, det kan bero på att de flesta som skriver i tråden har Thailand som ett turistland medans jag har Sverige som ett turistland men det kan givetvis också bero på att vi är olika. En upplevd fördel med Thailand är "friheten". Personligen tycker jag att Sverige slår Thailand 8 dagar i veckan på den punkten. För mig innebär frihet att ha tid, råd och möjlighet att göra vad man känner för när man vill. En förutsättning är alltså tid vilket innebär att man måste vara pensionär, ekonomiskt oberoende eller ha semester. För er som bor i Sverige och jobbar så har ni semester när ni är i Thailand; det innebär att ni har tid och då mycket är billigare i Thailand så har ni också mer pengar. Några möjligheter, förutom möjligheten till sommaraktiviteter samt att lätt få tag på en prostituerad ser jag dock inte. För min del innebär Sverige semester och då upplever jag en mängd friheter som inte finns i Thailand; att få andas frisk luft, göra aktiviteter utomhus i över en timme, cykla utan att riskera livet, fiska, rida, sporta etc utan att behöva resa i timmar och betala dyrt, kunna välja bland hundratals öl istället för fem, kunna ta sig någonstans utan en timme i bilköer mm.

Att thailändskor skulle vara snyggare är givetvis en subjektiv uppfattning man kan ha. En timme strosandes på Siam Paragon ger givetvis mer ögonfröjd än en timme på ICA i Tibro i november med snoriga kvinnor i tio år gamla täckjackor. En timmes strosande i Stockholms innerstad en solig dag i juli ger dock på motsvarande sätt en betydligt trevligare upplevelse än en timmes knökande på Tesco Lotus i Nakorn Nowhere med dess sönderbrända kvinnor i storblommiga shorts. Överlag är snittet kanske väl så högt i Thailand men topparna och framförallt variationen är betydligt bättre i Sverige. Självklart har de allra flesta inte en blekaste chans på dessa toppar medans många har en chans på snittet i Thailand och det kanske delvis förändrar den upplevda skönheten.

Att thailändare överlag skulle vara trevligare tror jag inte heller på. Visst, många ler och en hög andel tar dagen som det kommer och framförallt som turist är det givetvis trevligt. Under den ytan finns dock precis lika mycket avundsjuka, missunnsamhet och direkt otrevlighet som i Sverige. Som man säger; bara idi*ter går omkring och ler för jämnan.

Nja, jag fortsätter att hålla Thailand som mitt favoritland men med Sverige som stark tvåa. Att de båda länderna är som bäst där det andra fallerar gör dem helt klart till en stark combo.

Kul att du nämner just " andas frisk luft" för det är just en av sakerna jag saknade som mest när jag bodde i Isaan, att kunna gå ut 06.00 innan allt vaknade till liv och ta en promenad med hundarna men INTE kunna dra in lungorna med frisk luft, det kändes bara typ mättat...inte friskt..............

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skitbra skrivet, täcker in de flesta nyanserna.

Ett litet tillägg bara (nåja kanske inte så litet):

Jag önskar att Thailand hade något i stil med det svenska "kom över på en kopp kaffe!" istf "vi kan väl träffas och ta en öl eller två." Det är väldigt lätt att hamna i ett alkoholberoende här med dess följdsjukdomar.

Thailand alkoholkultur är åt helvete och jag tror inte de har rätta viljan att göra något åt det, för det krafset de håller på med i den vägen är ju bara löjligt och insiktslöst.

Hej

Håller i princip med dig där, det är väldigt lätt att det blir en öl eller två lite när som helst eller kanske en liten lao kao, det är ju inte så många som dricker kaffe i byn, värmen gör väl också att en svalkande öl ligger närmare till hands.

Men i vår umgängeskrets är det nog nästan 50-50 mellan dom som gärna tar en öl eller lite lao kao redan på morgonen eller mitt på dagen, ganska många släktingar och grannar tar ingen alkohol på dagen alls, dom väntar tills kvällen när dom har jobbat färdigt, dricker man på dagen och utför hårt kroppsarbete svettas man ju kopiöst alternativt riskerar att tappa arbetslusten.

Men det dyker ju ständigt upp olika anledningar till att dricka som festivaler, bröllop, begravningar, olika högtider och allt möjligt annat som också bör firas enligt traditionen, så ibland blir det alkohol även när man inte direkt är sugen eller har planerat detta, men så är det och man får väl ta seden dit man kommer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket osökt får mig att tänka på när jag var tillsammans med min yngsta dotters mamma på slutet av 90 talet. Jag lovade min dåvarande svärfar att nästa gång jag kom till byn så skulle jag ta med mig riktig vodka. Nästa gång tig jag med mig en flaska finlandia.

Vi kom 6 på morgonen.

6.20 på morgonen var 1liters flaskan tom. Då grannarna vallfärdade till huset för att smaka laokao som smakade som vatten. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För mig helt oförstående hur man kan gilla det klibbiga klimatet!

 

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

 

 

Hej

Som turist eller arbetande västerlänning på något företag är väl klimatet helt ok, på stranden fläktar det och i bostaden, restaurangen, köpcentret, bilen, arbetet och baren har man AC.

Men bor man på landet, utför tungt fysiskt arbete och saknar AC som dom flesta Thailändare faktiskt gör så är klimatet tufft, på vintern fryser dom och är mer eller mindre alltid lite förkylda, under den varma och torra årstiden så är det olidligt att både arbeta och sova, under regtiden är det svalare men väldigt fuktigt, det är svårt att hålla sig torr och ibland har vi t.o.m översvämning vilket får till följd ormar och giftiga insekter drar sig undan vattnet och tränger in i husen, regnet kyler visserligen lite men innan regnet kommer kan luften vara oerhört kvav och man svettas oerhört om man arbetar fysiskt.

Så klimatet är nog både bra och dåligt skulle jag vilja säga, men under vår Svenska vinter är det absolut bättre på många sätt, ljusare, lagom varmt och inte mycket nederbörd.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller i princip med dig där, det är väldigt lätt att det blir en öl eller två lite när som helst eller kanske en liten lao kao, det är ju inte så många som dricker kaffe i byn, värmen gör väl också att en svalkande öl ligger närmare till hands.

Men i vår umgängeskrets är det nog nästan 50-50 mellan dom som gärna tar en öl eller lite lao kao redan på morgonen eller mitt på dagen, ganska många släktingar och grannar tar ingen alkohol på dagen alls, dom väntar tills kvällen när dom har jobbat färdigt, dricker man på dagen och utför hårt kroppsarbete svettas man ju kopiöst alternativt riskerar att tappa arbetslusten.

Men det dyker ju ständigt upp olika anledningar till att dricka som festivaler, bröllop, begravningar, olika högtider och allt möjligt annat som också bör firas enligt traditionen, så ibland blir det alkohol även när man inte direkt är sugen eller har planerat detta, men så är det och man får väl ta seden dit man kommer.

Mvh isan lover

Nja, detta tycker jag är en sed man bör undvika, men det är fanimej inte lätt - snudd på omöjligt.

Hade de bara fått ner alkoholhalten i ölet utan att det smakade fan, så hade mycket varit vunnet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som jag och beställ en iskaffe :-) Svalkande, uppfriskande och gott med få kända följdsjukdomar! 

 

 

Iskaffe inehåller en massa socker, och är inte nyttigt.

Sockersjuka är en följdsjukdom.

Jag tycker också att uskaffe är jävlugt gott.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, detta tycker jag är en sed man bör undvika, men det är fanimej inte lätt - snudd på omöjligt.

Hade de bara fått ner alkoholhalten i ölet utan att det smakade fan, så hade mycket varit vunnet.

Hej

Själv väljer jag faktiskt att ta seden dit jag kommer även i detta fall trots kända risker.

Men ibland känns det jobbigt att dricka, vara social och delta i dessa ständigt återkommande fester om man är lite trött, sliten och helst skulle vilja koppla av lite utan att dricka, men oftast väljer jag ändå av sociala skäl att gå dit åtminstone en kort stund, äta lite, dricka lite för att visa att jag bryr mig.

I en liten by skulle det se väldigt illa ut om man nonchalerade någon och struntade i dom och deras familj, man förväntas som bybo att delta i alla förekommande aktiviteter, festligheter och ceremonier, som utlänning är man nog t.o.m lite extra påpassad, men jag har ju alltid en sak att skylla på om jag inte vill bli full och det är min gikt, den känner ju dom flesta till så den kan jag ju ta till ibland.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, detta tycker jag är en sed man bör undvika, men det är fanimej inte lätt - snudd på omöjligt.

Hade de bara fått ner alkoholhalten i ölet utan att det smakade fan, så hade mycket varit vunnet.

bra att dom sänker alkoholhalten så det smakar öl i stället för sprit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller i princip med dig där, det är väldigt lätt att det blir en öl eller två lite när som helst eller kanske en liten lao kao, det är ju inte så många som dricker kaffe i byn, värmen gör väl också att en svalkande öl ligger närmare till hands.

Men i vår umgängeskrets är det nog nästan 50-50 mellan dom som gärna tar en öl eller lite lao kao redan på morgonen eller mitt på dagen, ganska många släktingar och grannar tar ingen alkohol på dagen alls, dom väntar tills kvällen när dom har jobbat färdigt, dricker man på dagen och utför hårt kroppsarbete svettas man ju kopiöst alternativt riskerar att tappa arbetslusten.

Men det dyker ju ständigt upp olika anledningar till att dricka som festivaler, bröllop, begravningar, olika högtider och allt möjligt annat som också bör firas enligt traditionen, så ibland blir det alkohol även när man inte direkt är sugen eller har planerat detta, men så är det och man får väl ta seden dit man kommer.

Mvh isan lover

Helt riktigt, när jag byggde huset så satte jag som gräns att inte ta en öl innan solen gott ner, och det funkade bra.

Samtidigt så var man oftast så trött då så att en öl oftast var nog :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...