Jump to content
IGNORERAD

Därför gillar jag Thailand


Tekkor

Recommended Posts

bra att dom sänker alkoholhalten så det smakar öl i stället för sprit

Det håller jag delvis med om. Men det finns många öl som är starka som inte det smakar sprit om. Men t.ex de svenska 7.5% ölen smakar ju rent ut sagt skit. Minns också med rysningar smaken från Tennants från England som parkgubbarna drack och som var stark.

Fast jag misstänker att det inte är smaken man är ute efter med dessa öl utan verkan.

 

/Peolito

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    17

  • Soengsang

    11

  • uptoyou

    11

  • B747

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag älskade inte Thailand när jag kom hit första gången och jag älskar inte Thailand nu men jag har alltid gillat Thailand. Jag är nog en ganska tråkig person för det finns inget eller ingen, förutom min dotter, som jag älskar. Det finns saker och personer som jag verkligen gillar; min fru, snus, IPA och att strosa runt i min trädgård en tidig lördagsmorgon till exempel. Det finns också ett hundratal saker jag oftast gillar; en kopp kaffe, en god bok, skriva på MPR är några av de mer banala exemplen.

De två största anledningarna att jag gillar Thailand är vädret och prisläget, det finns dock givetvis länder med ännu bättre väder och prisläge men de har garanterat andra nackdelar eller så känner jag helt enkelt inte till dem.

Visst kan det ibland bli för varmt och förvisso är det lite trist utan årstidsväxlingar men nollgradigt, duggregn, snålblåst och domedagsmörker borde förbjudas i någon FN-stadga som brott mot mänskligheten. 

Det låga prisläget på enkla varor och servicetjänster vilket gör att man på en västerländsk normallön helt kan outsourca allt man inte gillar angående vardagssysslor höjer livskvaliteten något väldigt.

Andra fördelar med Thailand som nämns i tråden skriver jag inte riktigt under på, det kan bero på att de flesta som skriver i tråden har Thailand som ett turistland medans jag har Sverige som ett turistland men det kan givetvis också bero på att vi är olika. En upplevd fördel med Thailand är "friheten". Personligen tycker jag att Sverige slår Thailand 8 dagar i veckan på den punkten. För mig innebär frihet att ha tid, råd och möjlighet att göra vad man känner för när man vill. En förutsättning är alltså tid vilket innebär att man måste vara pensionär, ekonomiskt oberoende eller ha semester. För er som bor i Sverige och jobbar så har ni semester när ni är i Thailand; det innebär att ni har tid och då mycket är billigare i Thailand så har ni också mer pengar. Några möjligheter, förutom möjligheten till sommaraktiviteter samt att lätt få tag på en prostituerad ser jag dock inte. För min del innebär Sverige semester och då upplever jag en mängd friheter som inte finns i Thailand; att få andas frisk luft, göra aktiviteter utomhus i över en timme, cykla utan att riskera livet, fiska, rida, sporta etc utan att behöva resa i timmar och betala dyrt, kunna välja bland hundratals öl istället för fem, kunna ta sig någonstans utan en timme i bilköer mm.

Att thailändskor skulle vara snyggare är givetvis en subjektiv uppfattning man kan ha. En timme strosandes på Siam Paragon ger givetvis mer ögonfröjd än en timme på ICA i Tibro i november med snoriga kvinnor i tio år gamla täckjackor. En timmes strosande i Stockholms innerstad en solig dag i juli ger dock på motsvarande sätt en betydligt trevligare upplevelse än en timmes knökande på Tesco Lotus i Nakorn Nowhere med dess sönderbrända kvinnor i storblommiga shorts. Överlag är snittet kanske väl så högt i Thailand men topparna och framförallt variationen är betydligt bättre i Sverige. Självklart har de allra flesta inte en blekaste chans på dessa toppar medans många har en chans på snittet i Thailand och det kanske delvis förändrar den upplevda skönheten.

Att thailändare överlag skulle vara trevligare tror jag inte heller på. Visst, många ler och en hög andel tar dagen som det kommer och framförallt som turist är det givetvis trevligt. Under den ytan finns dock precis lika mycket avundsjuka, missunnsamhet och direkt otrevlighet som i Sverige. Som man säger; bara idi*ter går omkring och ler för jämnan.

Nja, jag fortsätter att hålla Thailand som mitt favoritland men med Sverige som stark tvåa. Att de båda länderna är som bäst där det andra fallerar gör dem helt klart till en stark combo.

Hej

Håller precis som många andra med om mycket i ditt inlägg, men naturligtvis inte allt.

Du säger mycket riktigt att Thailändare överlag inte skulle vara trevligare, det stämmer nog i grunden, men det finns ändå några saker som kan påverka oss att uppleva det så åtminstone på landet ute i byarna, jag tänker då på avsaknad av stress och den tid människor har för varandra, samt det vi upplever som brist på planering och att leva lite för dagen mentaliteten som ger ett avslappnat Intryck i kombination den påverkan som social kontroll och ett liv tätt tillsammans ger, men även religiösa och kulturella skillnader påverkar nog vår uppfattning om Thailändarna som trevligare och mer socialt kompetenta, även det faktum att klimatet gör att man vistas mycket ute gör väl att man träffas oftare och umgås mer vilket upplevs positivt.

Du tar upp den friheten och den är helt klart fortfarande större i Thailand än i Sverige, men här brukar många Svenskar vara lite kluvna eftersom "friheten" kan leda till att folk kör och dricker, inte använder hjälm, åka 5 personer på en MC, kan köpa sig en anställning, kan köpa sig ett tillstånd, kan köpa körkort, hugga ned fridlysta träd, anlägga illegala soptippar och dumpa miljöfarligt avfall, folk kan frias i domstol fast dom enligt lagen skulle fällas, köpa sex, anställa folk billigt, bygga utan bygglov, dra el själv, köra fordon som saknar vitala funktioner som bromsar, ljus eller har blankslitna däck o.s.v, så friheten har minst sagt två sidor och allt är väl inte positivt, men visst finns det en frihet som vi bara kan drömma om i Sverige.

Men även jag gillar trots allt Thailand och jag tillhör nog faktiskt en av dom på forumet som har väldigt lätt för att anpassa mig till ett liv med alla dessa friheter, men inte ens jag tycker väl egentligen att alla dessa är bra, men mycket är helt klart både billigare och betydligt enklare i Thailand än i Sverige.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ta sig 5 minuter var som helst ...och när som helst utan att bli utskälld.

 

post-3262-0-66983100-1407205145.thumb.jp

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag misstänker att det inte är smaken man är ute efter med dessa öl utan verkan.

/Peolito

Är man ärlig mot sig själv, så gäller detta all alkohol.    :8:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att jag är hetero, men har en hel del kompisar som du och jag tycker att den stora grerjen med att hitta en bög är....JAHA??? Dom är nog mö mer vana och bryr sig inte så mycket. Runt 1989 var jag ihop med en tjej i Bkk som bodde i en 8vå hus. I hissen var vi nästan enda heteroparet, frågade varför och hon hade inte tänkt på något märkligt!

Blir sååå less på svenska typen när allt ska vara PK 100%, hissa regnbågsflagga på kommunhuset och sånt.

Istället för att inse att det finns olika! Tack förresten  För mindre kokurrens, hehe

Din käresta verkar ha charmat dom flesta på VGträffen.

Ha det !

Mvh

Amja

 

Men lägg ner! PK det är jag inte bara så du vet det, men om det varit en tjej eller kille spelar ingen roll.

 Ta t.ex när jag ska handla, vad som helst, vi kan ta näsdroppar, för ett par veckor sedan var jag på apoteket sa då att min "sambo" (OBS inte kön), behöver näsdroppar.

Vad gör människan där utgår och säger HON ska ha dessa näsdroppar. 

-Vadå hon? sa jag

-Din sambo, sa hon.

-Nej, sa jag

-Men skulle inte din flickvän ha näsdroppar?

-Vilken flickvän, sa jag?

Sen var det slut diskuterat om dessa förbannade näsdroppar.

Men sånt slipper de flesta (DU t.ex), men att hela tiden bli "ifrågasatt" blir j**ligt jobbigt i längden.

När vi ska vara så himla PK här i Sverige!

Därför skriver jag könet på den som jag hänger med för att slippa detta ifrågasättande.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men lägg ner! PK det är jag inte bara så du vet det, men om det varit en tjej eller kille spelar ingen roll.

 Ta t.ex när jag ska handla, vad som helst, vi kan ta näsdroppar, för ett par veckor sedan var jag på apoteket sa då att min "sambo" (OBS inte kön), behöver näsdroppar.

Vad gör människan där utgår och säger HON ska ha dessa näsdroppar. 

-Vadå hon? sa jag

-Din sambo, sa hon.

-Nej, sa jag

-Men skulle inte din flickvän ha näsdroppar?

-Vilken flickvän, sa jag?

Sen var det slut diskuterat om dessa förbannade näsdroppar.

Men sånt slipper de flesta (DU t.ex), men att hela tiden bli "ifrågasatt" blir j**ligt jobbigt i längden.

När vi ska vara så himla PK här i Sverige!

Därför skriver jag könet på den som jag hänger med för att slippa detta ifrågasättande.

Vi skall väl skriva om vad vi gillar med Thailand?

Kort OffToppic svar.

Sen förstår jag inte varför det skall vara så viktigt att lyfta fram att man är homo?  Sluta bråka med expediten och säg "jag vill ha näsdroppar" för f#n. Påminner när man var fjortis och ville få fram att man var i sällskap med nån tjej och ville visa att man inte var singel... Men det var när man var fjortis... Starta en regnbågstråd om komplikationer med värden som homo. Jag skiter vad folk gör i sovrummen och med vad, men skriv om det i rätt tråd

Nu fortsätter vi med positiva saker med Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller precis som många andra med om mycket i ditt inlägg, men naturligtvis inte allt.

Du säger mycket riktigt att Thailändare överlag inte skulle vara trevligare, det stämmer nog i grunden, men det finns ändå några saker som kan påverka oss att uppleva det så åtminstone på landet ute i byarna, jag tänker då på avsaknad av stress och den tid människor har för varandra, samt det vi upplever som brist på planering och att leva lite för dagen mentaliteten som ger ett avslappnat Intryck i kombination den påverkan som social kontroll och ett liv tätt tillsammans ger, men även religiösa och kulturella skillnader påverkar nog vår uppfattning om Thailändarna som trevligare och mer socialt kompetenta, även det faktum att klimatet gör att man vistas mycket ute gör väl att man träffas oftare och umgås mer vilket upplevs positivt.

Du tar upp den friheten och den är helt klart fortfarande större i Thailand än i Sverige, men här brukar många Svenskar vara lite kluvna eftersom "friheten" kan leda till att folk kör och dricker, inte använder hjälm, åka 5 personer på en MC, kan köpa sig en anställning, kan köpa sig ett tillstånd, kan köpa körkort, hugga ned fridlysta träd, anlägga illegala soptippar och dumpa miljöfarligt avfall, folk kan frias i domstol fast dom enligt lagen skulle fällas, köpa sex, anställa folk billigt, bygga utan bygglov, dra el själv, köra fordon som saknar vitala funktioner som bromsar, ljus eller har blankslitna däck o.s.v, så friheten har minst sagt två sidor och allt är väl inte positivt, men visst finns det en frihet som vi bara kan drömma om i Sverige.

Men även jag gillar trots allt Thailand och jag tillhör nog faktiskt en av dom på forumet som har väldigt lätt för att anpassa mig till ett liv med alla dessa friheter, men inte ens jag tycker väl egentligen att alla dessa är bra, men mycket är helt klart både billigare och betydligt enklare i Thailand än i Sverige.

Mvh isan lover

Som jag skrev så är många thailändare bättre än oss på att leva i nuet och glädjas i vardagen men det är inte nödvändigtvis detsamma som att de är trevligare men visst kan det upplevas så. Att folk på den thailändska landsbygden som lever ett mindre stressat liv ter sig trevligare stämmer också, men är de trevligare? Inte alls säkert. Folk i Sverige verkar också mycket trevligare på sommaren när de har semester och det är varmt än vad de gör på vintern, de är ju dock samma personer. Vad man upplever av de man flyktigt möter och de man verkligen känner är ofta ganska olika.

Friheterna du nämner är friheten att begå brott utan att åka dit, alternativt åka dit men kunna betala sig ur problemet. Många av mina släktingar bor i små samhällen och byar på Västgötaslätten och där kan man också nästan totalt ignorera alla lagar, om man är så lagd, då risken för upptäckt är närmast noll. Visst, blir man påkommen blir det svårt att köpa sig fri, men de ringa straffen upplevs nog inte värre än vad ett hyfsat bötesbelopp kan vara för en fattig risbonde så skillnaden är nog inte så stor.

Men visst är mycket enklare i Thailand, dock bara om man har pengar. Visst kan det vara enkelt i Thailand även utan pengar men den typen av liv tror jag ingen här vill leva så jag står fast vid att friheten är större i Sverige om man inte har ordentligt med pengar eller fantastiskt låga krav. 

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som jag och beställ en iskaffe :-) Svalkande, uppfriskande och gott med få kända följdsjukdomar! 

 

 

Vi brukar vi svänga in på starbucks och dricka  iskaffe eller deras gröna isthe flappe eller iskaffe på Intanin (ihop med bensinstation), kaffe kan man inte få för mycket av :big_smile: Och just iskaffe när det är riktigt varmt... Gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mkt om jag ska vara ärlig klimatet dec till mitten av mars är väl det jag gillar med Thailand 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så är många thailändare bättre än oss på att leva i nuet och glädjas i vardagen men det är inte nödvändigtvis detsamma som att de är trevligare men visst kan det upplevas så. Att folk på den thailändska landsbygden som lever ett mindre stressat liv ter sig trevligare stämmer också, men är de trevligare? Inte alls säkert. Folk i Sverige verkar också mycket trevligare på sommaren när de har semester och det är varmt än vad de gör på vintern, de är ju dock samma personer. Vad man upplever av de man flyktigt möter och de man verkligen känner är ofta ganska olika.

Friheterna du nämner är friheten att begå brott utan att åka dit, alternativt åka dit men kunna betala sig ur problemet. Många av mina släktingar bor i små samhällen och byar på Västgötaslätten och där kan man också nästan totalt ignorera alla lagar, om man är så lagd, då risken för upptäckt är närmast noll. Visst, blir man påkommen blir det svårt att köpa sig fri, men de ringa straffen upplevs nog inte värre än vad ett hyfsat bötesbelopp kan vara för en fattig risbonde så skillnaden är nog inte så stor.

Men visst är mycket enklare i Thailand, dock bara om man har pengar. Visst kan det vara enkelt i Thailand även utan pengar men den typen av liv tror jag ingen här vill leva så jag står fast vid att friheten är större i Sverige om man inte har ordentligt med pengar eller fantastiskt låga krav. 

Du verkar ha mycket kvar att lära om Isaan :-)

Snälla, jämför förfan inte landsbygden runt Tibro med Isaan, du gör dig bara löjlig ,taffligare jämförelse har jag sällan skådat hehehehehe

ps. Nu Isaan Lover har du öppet mål :D

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

@Cavemmanen

Givetvis slutade citeringsfunktionen funka efter femte ölen, P3 och IOGT-NTO har säkert något jävulskap ihop.....

 

Helt riktigt, jag har väldigt liten erfarenhet av Isaan och jag tror inte att den kommer bli särskilt mycket större. Jag har dock hyfsad erfarenhet av thailändskt byliv och från de thailändare jag känner så framgår det att skillnaden i  byliv mellan Centrala Thailand och Isaan inte är större än att min extrapolering med råge kan kvalificeras som en absolut MPR-sanning :)

Går det inte att jämföra Väschöttaschlätta med Isaans Hinterland? Tror fan att det gör men skillnaden är givetvis att de förstnämnda odlar potäter och vete samt kör BMW och lever på EU-bidrag medans de sistnämnda odlar ris samt kör D-Max och levde på Thaksin-bidrag :)

 

 

 

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som jag skrev så är många thailändare bättre än oss på att leva i nuet och glädjas i vardagen men det är inte nödvändigtvis detsamma som att de är trevligare men visst kan det upplevas så. Att folk på den thailändska landsbygden som lever ett mindre stressat liv ter sig trevligare stämmer också, men är de trevligare? Inte alls säkert. Folk i Sverige verkar också mycket trevligare på sommaren när de har semester och det är varmt än vad de gör på vintern, de är ju dock samma personer. Vad man upplever av de man flyktigt möter och de man verkligen känner är ofta ganska olika.

Friheterna du nämner är friheten att begå brott utan att åka dit, alternativt åka dit men kunna betala sig ur problemet. Många av mina släktingar bor i små samhällen och byar på Västgötaslätten och där kan man också nästan totalt ignorera alla lagar, om man är så lagd, då risken för upptäckt är närmast noll. Visst, blir man påkommen blir det svårt att köpa sig fri, men de ringa straffen upplevs nog inte värre än vad ett hyfsat bötesbelopp kan vara för en fattig risbonde så skillnaden är nog inte så stor.

Men visst är mycket enklare i Thailand, dock bara om man har pengar. Visst kan det vara enkelt i Thailand även utan pengar men den typen av liv tror jag ingen här vill leva så jag står fast vid att friheten är större i Sverige om man inte har ordentligt med pengar eller fantastiskt låga krav. 

Hej igen

Vi är ännu en gång överens om det mesta, t.ex Thailändarnas förmåga att "leva i nuet och glädjas i vardagen", det tycker jag att Svenskar i Sverige generellt sett är ganska dåliga på, Svensken lever för helgen och semestern, vägen dit är väl ofta mest en ganska slentrianmässig, inrutad och lite grå transportsträcka, på landet i Thailand finns det inga veckodagar alla dagar är lika och som fri och ej anställd kan t.o.m en relativt fattig bonde eller daglönare själv bestämma vad han ska göra och när, detta ger nog ändå en viktig känsla av frihet även om dom ekonomiska ramarna är små.

Enligt mig beter sig människor annorlunda om dom lever i nuet, gläds i vardagen och inte är stressade, dom har tid för varandra, umgås mer och har nog lite roligare än många andra även om man t.ex som risbonde kanske inte är rik på pengar och knappt får det att gå ihop varje månad, så jag tror att det är många fler faktorer som spelar in än ekonomi och tillgång på pengar när det handlar om hur en människa känner sig, uppfattar man sig som harmonisk, glad, avstressad, älskad och har gott om vänner, då blir man nog ganska trevlig.

Du har även rätt i att det som på landet kallas frihet i stan eller på turistorten kan komma att kallas brottsligt, samt att detta till viss del gäller både i Sverige och Thailand, men jag tror inte att det som stadsbor och turister ser som brott uppfattas som detta av dom boende på landet, här hár man ofta en helt annan uppfattning om vad som anses vara normalt, brottsligt eller farligt o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

@Cavemmanen

Givetvis slutade citeringsfunktionen funka efter femte ölen, P3 och IOGT-NTO har säkert något jävulskap ihop.....

 

Helt riktigt, jag har väldigt liten erfarenhet av Isaan och jag tror inte att den kommer bli särskilt mycket större. Jag har dock hyfsad erfarenhet av thailändskt byliv och från de thailändare jag känner så framgår det att skillnaden i  byliv mellan Centrala Thailand och Isaan inte är större än att min extrapolering med råge kan kvalificeras som en absolut MPR-sanning :)

Går det inte att jämföra Väschöttaschlätta med Isaans Hinterland? Tror fan att det gör men skillnaden är givetvis att de förstnämnda odlar potäter och vete samt kör BMW och lever på EU-bidrag medans de sistnämnda odlar ris samt kör D-Max och levde på Thaksin-bidrag :)

 

 

 

Cooolt nick jag fick av dig, påminner lite om schaman och det gillar jag :D

 

ps.nu var IsaanLover snäll mot dig, jag antar att han inte ville ta chansen att bli biten i röven hahahahahaha :D

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Cooolt nick jag fick av dig, påminner lite om schaman och det gillar jag :D

Du ser, även solen har fläckar och så vidare tills Nossebro blir Nakorn Nowhere :)

Det är dock Surens fel då citatet blev fel och jag tar inget ansvar för fel som uppstår pga hans oförmåga att fixa det som borde fixas, precis som inga av våra kinesiska kunder har någon förståelse för att våra svenska anställda tycker att 8 kronor per timme är en lite halvtaskig lön för en svensk resemontör :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Inte mkt om jag ska vara ärlig klimatet dec till mitten av mars är väl det jag gillar med Thailand 

Då måste klimatet komma högt upp på din priolista då jag tycker mig se att de tar en sväng varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste klimatet komma högt upp på din priolista då jag tycker mig se att de tar en sväng varje år.

visst är det så ,passar mig perfekt när det är som jävligast i Sverige ,Jan -mars

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ärlig mot sig själv, så gäller detta all alkohol.    :8:

Nykter alkoholist?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

visst är det så ,passar mig perfekt när det är som jävligast i Sverige ,Jan -mars

Ja November är ju en underbar månad i Sverige man inte kan missa ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt ok för det mesta :wow:

Den mest vidriga månaden om du frågar mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest vidriga månaden om du frågar mig.

ja alla höstmånader är väl egentliga tråkiga på så vis att vinterhelvetet kommer,men slipper i regel snön i november även december har varit snöfattig sista åren  ,men eftersom jag får välja så blir det den svala perioden i Thailand och tillika jävligast perioden i sverige för mig jan-till början på mars .,då kommer jag undan det mesta  snö helvetet och härliga våren är på g

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Thailand, men den man älskar hatar man ju lite ibland och så känner jag för detta land.

En sak som kom i mitt tänk, Det mesta man tycker är dåligt med Thailand kan i förlängningen vara just det som du kommer att gilla!

Fel och åter fel!  Man får inte hata eller ens tycka illa om Thailand eller thailändare, visste du inte det?    :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att kolla på dom omaka paren som strosar förbi baren när jag sitter och hinkar i mig lite bira. 

Och jag fnissar i mjugg när jag ser dig med din käresta :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...