Jump to content
IGNORERAD

Omoraliskt att åka till Thailand?


Guest Fredman

Recommended Posts

Som sagt bara att inse att vi upplever det olika, hemmavid är de synnerligen nöjda nu gentemot vad de var när den sista korrumperade Shinawatra regimen hade köpt makten under vad du benämner demokrati, var inte många som var nöjda med det!

Lugnet infann sig när de avsattes.

Samma reaktioner från mina släktingar både i Rayong och runt Khon Kaen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • thomas001

    8

  • Tallviking

    7

  • Wanchai

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Samma reaktioner från mina släktingar både i Rayong och runt Khon Kaen

Knepigt att folk i Thailand upplever dagens läge på olika sätt på olika ställen. Klart att alla uppskattar det s.k lugnet just nu. Men ur farmarens verklighet är det inte bra. Att ha gått ifrån att ha fått 10 till 11.000 Baht/tonnet för skördat ris till ca 6.000 Baht/tonnet t.ex. Är en jävla skillnad. Bonden bryr sig inte om världsmarknadspriset utan bara vad han får betalt vid sin skörd. Det snackas hela tiden från militärjuntan om att hjälpa bönderna på olika vis. Det har det gjorts länge nu,men inget händer.  Samma sak oavsett vad dom odlar. Kolla bara tv på Fredagskvällarna hur generalen varje gång prata om att hjälpa folk på landsbygden. Dagen efter kan folk läsa i tidningen att det ska satsas 100 tals miljarder på höghastighetståg m.m Kan lova att det kokar bland många Thaiare just nu. Vill bara tillägga att detta är från min lilla verklighet som fastboende i Thailand med en stor släkt och bekanta på landsbygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt att folk i Thailand upplever dagens läge på olika sätt på olika ställen. Klart att alla uppskattar det s.k lugnet just nu. Men ur farmarens verklighet är det inte bra. Att ha gått ifrån att ha fått 10 till 11.000 Baht/tonnet för skördat ris till ca 6.000 Baht/tonnet t.ex. Är en jävla skillnad. Bonden bryr sig inte om världsmarknadspriset utan bara vad han får betalt vid sin skörd. Det snackas hela tiden från militärjuntan om att hjälpa bönderna på olika vis. Det har det gjorts länge nu,men inget händer.  Samma sak oavsett vad dom odlar. Kolla bara tv på Fredagskvällarna hur generalen varje gång prata om att hjälpa folk på landsbygden. Dagen efter kan folk läsa i tidningen att det ska satsas 100 tals miljarder på höghastighetståg m.m Kan lova att det kokar bland många Thaiare just nu. Vill bara tillägga att detta är från min lilla verklighet som fastboende i Thailand med en stor släkt och bekanta på landsbygden.

Förstår dig men i den verklighet som vi lever i i världen idag kan man inte betala dubbet så mycket för en produkt i inköpspris som  det går att sälja produkten för. Det är knappast militärjuntans fel-det styrs av den allenarådande världsmarknaden.

Det som de thailändska bönderna måste inse är att producera ris på det viset som de alltid har gjort lönar sig inte längre, de måste till större arealer och mer automatiserat brukande av jorden för att få lönsamhet i jordbruket-inte ett konstlat stöd som har till syfte att hålla bönderna fjättrade vid ett olönsamt jordbruk för rösternas skull.

Det är dags att släppa risplantorna nu och omskola sig, utbilda sig och från regeringens håll se till att det finns industrijobb att få i jordbruksbygderna-genom skattesubventioner och liknande för företag som etablerar sig i dessa områden. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt att folk i Thailand upplever dagens läge på olika sätt på olika ställen. Klart att alla uppskattar det s.k lugnet just nu. Men ur farmarens verklighet är det inte bra. Att ha gått ifrån att ha fått 10 till 11.000 Baht/tonnet för skördat ris till ca 6.000 Baht/tonnet t.ex. Är en jävla skillnad. Bonden bryr sig inte om världsmarknadspriset utan bara vad han får betalt vid sin skörd. Det snackas hela tiden från militärjuntan om att hjälpa bönderna på olika vis. Det har det gjorts länge nu,men inget händer.  Samma sak oavsett vad dom odlar. Kolla bara tv på Fredagskvällarna hur generalen varje gång prata om att hjälpa folk på landsbygden. Dagen efter kan folk läsa i tidningen att det ska satsas 100 tals miljarder på höghastighetståg m.m Kan lova att det kokar bland många Thaiare just nu. Vill bara tillägga att detta är från min lilla verklighet som fastboende i Thailand med en stor släkt och bekanta på landsbygden.

Det är väl ganska naturligt att olika människor med olika situationer i livet upplever saker helt olika

Faktum är att flera av mina släktingar i byarna söder om Khon Kaen just är risproducenter på olika nivå men ändå upplever dom dagens lugn som positivt

Så även bland risproducenter skiljer sig uppfattningarna

Många under subventionerna fick ju aldrig betalt det dom lovats för det ris dom levererade är kanske en orsak

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska naturligt att olika människor med olika situationer i livet upplever saker helt olika

Faktum är att flera av mina släktingar i byarna söder om Khon Kaen just är risproducenter på olika nivå men ändå upplever dom dagens lugn som positivt

Så även bland risproducenter skiljer sig uppfattningarna

Många under subventionerna fick ju aldrig betalt det dom lovats för det ris dom levererade är kanske en orsak

Kom inte med en massa skitsnack nu. ALLA  fick betalt. Men tyvärr fick en del vänta på sina pengar. MEN alla fick betalt och det fixades av nuvarande militärjunta. Vilket dem ska ha credit för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor ju inte 100% i Thailand, så för en del räknas nog inte mina åsikter (eller forumpoliseri kategoriseras det som ibland.....). Men utifrån min begränsade erfarenhet är folk ganska nöjda med "lugnet" i de kretsar där jag tillbringar mest tid (Buriram-trakten), men ingen tror att det kommer vara. Det som skaver är känslan av att vara "ofri" enligt flera, det är svårt att prata med thaiare om detta, men det är det som lyser igenom hos de som vågar yttra sig.

Sen vet jag inte om det var bättre förr. En del (ffa faranger) tycker ju att början av 2000-talet var värre än röda khmerernas härjningar i grannlandet, men många trodde iaf att de fick säga sin mening i fria val. Om det var en illusion får väl var och en avgöra.

Det farligaste man kan göra är att ta friheten från människor, även om en del hävdar att den bara var imaginär tidigare. När folk känner att de inte har nåt val, eller att deras val och åsikter inte har nån betydelse eller lyssnas på, är det en grogrund för en hel del otäcka saker.

Vi får väl se vad som händer framöver, tycker dock att inget pekar på att det ska bli bättre. Alla är lugna framför en gevärspipa, men frågan är väl vad som händer när gevärspipan riktas åt nåt annat håll, eller nån annan får tag i geväret? Det är nog öppen för några års vidare spekulationer här på MPR angående det.

Och som sagt, jag har ju inte den stora visdomen som många andra här, jag kan ju ha snurrat iväg helt åt fel håll.......

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart den var personlig, jag skrev ju så och hänvisade inte till någon undersökning.

Och jag tror de flesta här håller med mig, vi är många som lever ute i olika byar, men som sagt sen finns det ju en mönsterby som skiljer sig från de flesta andra :)

Ursäkta, men jag kommer osökt att tänka på en liten särskild by när denna mönsterby nämns :)

asterix_gaulish_vilalge_by_valllex-d3k8p

asterixvillage_thumb.thumb.jpg.fd5dc7bf8

Coolio! Ligger den i Thailand??  vaaar??   :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår dig men i den verklighet som vi lever i i världen idag kan man inte betala dubbet så mycket för en produkt i inköpspris som  det går att sälja produkten för. Det är knappast militärjuntans fel-det styrs av den allenarådande världsmarknaden.

Det som de thailändska bönderna måste inse är att producera ris på det viset som de alltid har gjort lönar sig inte längre, de måste till större arealer och mer automatiserat brukande av jorden för att få lönsamhet i jordbruket-inte ett konstlat stöd som har till syfte att hålla bönderna fjättrade vid ett olönsamt jordbruk för rösternas skull.

Det är dags att släppa risplantorna nu och omskola sig, utbilda sig och från regeringens håll se till att det finns industrijobb att få i jordbruksbygderna-genom skattesubventioner och liknande för företag som etablerar sig i dessa områden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att med statliga subventioner stötta industrier i norr och nordost är jag numera tveksam till,

vad jag hört så finns det många industrier som söker arbetare i Khon Kaen och Korat men inte får tillräckligt med arbetare till de lediga industrijobben.

Det annonseras längs de stora vägarna runt dessa två städer om lediga jobb.

Det finns en mentalitet här att man hellre är arbetslös att att jobba under en "boss" och ta order samt att måste passa tider.

Finns massor av arbetslösa i Chaiyaphum som skulle passa för de lediga industrijobben och inom byggsektorn, men dom är hellre arbetslösa.

Något är fel om arbetare från grannländerna ska fylla upp arbetskraftsbristen.  

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom inte med en massa skitsnack nu. ALLA  fick betalt. Men tyvärr fick en del vänta på sina pengar. MEN alla fick betalt och det fixades av nuvarande militärjunta. Vilket dem ska ha credit för!

Hur vet du att ALLA fick betalt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att ALLA fick betalt ?

Om jag inte har fel så var det ett av juntans första löften att pengar skulle fixas fram så att ALLA fick betalt. Jag har inte hört talas om någon som ej har fått sina pengar om dom har haft allt i ordning. Har för mig att du i flera trådar har hyllat juntan för att dom har betalt. Men det har du kanske glömt.  Vore kul om du någon gång kunde inse att du har gjort en groda! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man arbeta om man redan har pengar?

Såg för en tid sedan ett program som behandlade industrialiseringen ur ett historiskt perspektiv och i början, dvs under 1700-talet så hade industribyggarna i västvärlden stora problem att få arbetskraft eftersom folk inte hade någon lust att "slava" i fabrikerna de byggde. Folk tyckte de hade allt redan och såg ingen anledning att jobba för att lägga ekonomiska medel på hög.
Inte förrän konsumtionssamhället uppstod, dvs då man började förtillverka saker som folk tidigare inte hade haft en aning om att de behövde så började människor i större omfattning strömma till fabrikerna för att tjäna pengar och kunna konsumera.
Tror nog att ganska många äldre i rural Thailand har ganska låga anspråk i livet och inte tycker det är värt att slita sig från sin hemmamiljö för att tjäna 6000 baht/mån. Speciellt eftersom man nog kan tjäna nästan samma summa pengar hemmavid genom att odla, köpa och sälja samt göra diverse affärer i liten skala.
En gammelgubbe jag talade med en gång i byn sa att bara han fick 50 säckar ris per år så var han "safe" och klarade sig 1 år. Tror inte han hade någon större lust att krypa in i en fabrik efter han fått sina 50 säckar.

En annan missuppfattning jag ofta ser i trådarna är att många på forumet verkar tro att byborna lever på att sälja riset de odlar. Det är inte min erfarenhet.
Jag menar istället att de flesta bara odlar ris för att få sin egen familjs årsbehov samt bara säljer en liten del av det för att täcka kostnaderna för odlandet. I övrigt så drar de flesta in pengarna de behöver på något annat sätt. En del tillverkar skaft till spadar, andra tillverkar mattor, sopkvastar, möbler mm, många bara köper och säljer saker med vinstmarginal, en del lagar bilar, moppar osv.
Väldigt få i byarna har sådana arealer att de kan ha merparten av sin utkomst från ris- eller annan odling. De flesta odlar för att äta det själva och inget annat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man arbeta om man redan har pengar?

Såg för en tid sedan ett program som behandlade industrialiseringen ur ett historiskt perspektiv och i början, dvs under 1700-talet så hade industribyggarna i västvärlden stora problem att få arbetskraft eftersom folk inte hade någon lust att "slava" i fabrikerna de byggde. Folk tyckte de hade allt redan och såg ingen anledning att jobba för att lägga ekonomiska medel på hög.
Inte förrän konsumtionssamhället uppstod, dvs då man började förtillverka saker som folk tidigare inte hade haft en aning om att de behövde så började människor i större omfattning strömma till fabrikerna för att tjäna pengar och kunna konsumera.
Tror nog att ganska många äldre i rural Thailand har ganska låga anspråk i livet och inte tycker det är värt att slita sig från sin hemmamiljö för att tjäna 6000 baht/mån. Speciellt eftersom man nog kan tjäna nästan samma summa pengar hemmavid genom att odla, köpa och sälja samt göra diverse affärer i liten skala.
En gammelgubbe jag talade med en gång i byn sa att bara han fick 50 säckar ris per år så var han "safe" och klarade sig 1 år. Tror inte han hade någon större lust att krypa in i en fabrik efter han fått sina 50 säckar.

En annan missuppfattning jag ofta ser i trådarna är att många på forumet verkar tro att byborna lever på att sälja riset de odlar. Det är inte min erfarenhet.
Jag menar istället att de flesta bara odlar ris för att få sin egen familjs årsbehov samt bara säljer en liten del av det för att täcka kostnaderna för odlandet. I övrigt så drar de flesta in pengarna de behöver på något annat sätt. En del tillverkar skaft till spadar, andra tillverkar mattor, sopkvastar, möbler mm, många bara köper och säljer saker med vinstmarginal, en del lagar bilar, moppar osv.
Väldigt få i byarna har sådana arealer att de kan ha merparten av sin utkomst från ris- eller annan odling. De flesta odlar för att äta det själva och inget annat.

Stämmer mycket väl i det du beskriver om de äldres låga krav och enkla livsstil.
Dom klarar av det, men när de yngre väljer hängmattan före 
arbete och ändå skall ha den nya livsstilen med modern elektronik och bilar uppstår problem.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man arbeta om man redan har pengar?

Såg för en tid sedan ett program som behandlade industrialiseringen ur ett historiskt perspektiv och i början, dvs under 1700-talet så hade industribyggarna i västvärlden stora problem att få arbetskraft eftersom folk inte hade någon lust att "slava" i fabrikerna de byggde. Folk tyckte de hade allt redan och såg ingen anledning att jobba för att lägga ekonomiska medel på hög.
Inte förrän konsumtionssamhället uppstod, dvs då man började förtillverka saker som folk tidigare inte hade haft en aning om att de behövde så började människor i större omfattning strömma till fabrikerna för att tjäna pengar och kunna konsumera.
Tror nog att ganska många äldre i rural Thailand har ganska låga anspråk i livet och inte tycker det är värt att slita sig från sin hemmamiljö för att tjäna 6000 baht/mån. Speciellt eftersom man nog kan tjäna nästan samma summa pengar hemmavid genom att odla, köpa och sälja samt göra diverse affärer i liten skala.
En gammelgubbe jag talade med en gång i byn sa att bara han fick 50 säckar ris per år så var han "safe" och klarade sig 1 år. Tror inte han hade någon större lust att krypa in i en fabrik efter han fått sina 50 säckar.

En annan missuppfattning jag ofta ser i trådarna är att många på forumet verkar tro att byborna lever på att sälja riset de odlar. Det är inte min erfarenhet.
Jag menar istället att de flesta bara odlar ris för att få sin egen familjs årsbehov samt bara säljer en liten del av det för att täcka kostnaderna för odlandet. I övrigt så drar de flesta in pengarna de behöver på något annat sätt. En del tillverkar skaft till spadar, andra tillverkar mattor, sopkvastar, möbler mm, många bara köper och säljer saker med vinstmarginal, en del lagar bilar, moppar osv.
Väldigt få i byarna har sådana arealer att de kan ha merparten av sin utkomst från ris- eller annan odling. De flesta odlar för att äta det själva och inget annat.

Mycket byteshandel också, den ena tar fram ris, den andra chili osv. Det går runt i byarna utan att några speciellt stora pengar behöver skjutas till eller någon behöver jobba i fabrik.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer mycket väl i det du beskriver om de äldres låga krav och enkla livsstil.Dom klarar av det, men när de yngre väljer hängmattan före arbete och ändå skall ha den nya livsstilen med modern elektronik och bilar uppstår problem.

 

Ja, men de yngre åker också nästan uteslutande iväg till storstäderna och industriparkerna. Det syns väl när man vistas längre tider i byarna.
Oftast finns bara medelålders människor och upp plus en massa småbarn samt yngre i studieålder. De mest produktiva åldrarna av människor saknas nästan helt och syns bara till under storhelgerna, bröllop, begravningar etc då alla hemvändare dyker upp för några dagar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket byteshandel också, den ena tar fram ris, den andra chili osv. Det går runt i byarna utan att några speciellt stora pengar behöver skjutas till eller någon behöver jobba i fabrik.

Ja, tidigare så räckte det att man fick årsbehovet av ris. Resten av maten kunde man hämta i skogen, på fälten, i vattnen eller byta sig till.
En del gamlingar lever så än idag och får in det lilla i pengar de behöver genom att utföra dagsverken åt andra jordbrukare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte har fel så var det ett av juntans första löften att pengar skulle fixas fram så att ALLA fick betalt. Jag har inte hört talas om någon som ej har fått sina pengar om dom har haft allt i ordning. Har för mig att du i flera trådar har hyllat juntan för att dom har betalt. Men det har du kanske glömt.  Vore kul om du någon gång kunde inse att du har gjort en groda! 

Att juntan lovat betala alla är inte samma som att på ett synnerligen otrevligt sätt vräka ur sig påståendet att ALLA fått betalt vilket jag definitivt aldrig heller ens skulle tänka tanken att påstå

Inser du inte hur illa du beter dig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför ska man arbeta om man redan har pengar?

Såg för en tid sedan ett program som behandlade industrialiseringen ur ett historiskt perspektiv och i början, dvs under 1700-talet så hade industribyggarna i västvärlden stora problem att få arbetskraft eftersom folk inte hade någon lust att "slava" i fabrikerna de byggde. Folk tyckte de hade allt redan och såg ingen anledning att jobba för att lägga ekonomiska medel på hög.
Inte förrän konsumtionssamhället uppstod, dvs då man började förtillverka saker som folk tidigare inte hade haft en aning om att de behövde så började människor i större omfattning strömma till fabrikerna för att tjäna pengar och kunna konsumera.
Tror nog att ganska många äldre i rural Thailand har ganska låga anspråk i livet och inte tycker det är värt att slita sig från sin hemmamiljö för att tjäna 6000 baht/mån. Speciellt eftersom man nog kan tjäna nästan samma summa pengar hemmavid genom att odla, köpa och sälja samt göra diverse affärer i liten skala.
En gammelgubbe jag talade med en gång i byn sa att bara han fick 50 säckar ris per år så var han "safe" och klarade sig 1 år. Tror inte han hade någon större lust att krypa in i en fabrik efter han fått sina 50 säckar.

En annan missuppfattning jag ofta ser i trådarna är att många på forumet verkar tro att byborna lever på att sälja riset de odlar. Det är inte min erfarenhet.
Jag menar istället att de flesta bara odlar ris för att få sin egen familjs årsbehov samt bara säljer en liten del av det för att täcka kostnaderna för odlandet. I övrigt så drar de flesta in pengarna de behöver på något annat sätt. En del tillverkar skaft till spadar, andra tillverkar mattor, sopkvastar, möbler mm, många bara köper och säljer saker med vinstmarginal, en del lagar bilar, moppar osv.
Väldigt få i byarna har sådana arealer att de kan ha merparten av sin utkomst från ris- eller annan odling. De flesta odlar för att äta det själva och inget annat.

Hej

Ett klockrent inlägg som vanligt, visst odlar dom allra flesta bara till husbehov, till dom utflyttade barnen och kanske säljer man lite om det är ett bra år, mer än så blir det inte för dom flesta, på landet är man precis som du säger mångsysslare, man tillverkar saker och säljer, flätar mattor, gör sektioner till stråtak, fiskar på olika sätt, använder fällor, plockar och odlar svamp,  någon har en svets, en annan motorsåg och behövs det kan man ta jobb som daglönare ibland o.s.v, men man lämnar högst ogärna hembyn, familj, släkt och vänner, tvingas någon till detta är det med sorg dom lämnar byn.

Bygemenskapen är stark, närheten till släkt och den dagliga sociala kontakten med grannar och vänner är nog något som utflyttade bybor verkligen saknar, i byn råder ett lugn och avsaknaden av stress är högst påtaglig, alla har tid för varandra, hjälper varandra, bjuder varandra och konflikter är faktiskt ganska ovanliga trots att så många lever så tätt ihop, man tar verkligen vara på dagen och försöker genomföra det man håller på med en så positiv attityd som möjligt oavsett vad man håller på med, även relativt fattiga kan på landet ha någonstans att bo, få mat på bordet utan att behöva spendera särskilt mycket pengar om dom är beredda att leva lite mer gammaldags, men dras dom in i konsumtionssamhället stiger kostnaderna fort, så är det tyvärr för många yngre och då blir dom ofta tvungna att söka sig till stan.   

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag skulle gissa att en av anledningarna till att många söker sig till Thailand är den närvarande andligheten som genomsyrar de flesta aspekter i människornas vardag. Tyvärr så verkar ju majoriteten av de yngre anamma den västerländska livsstilen i tron om att man kan konsumera sig till lycka.

Hej

Förstår vad du menar men själv skulle jag inte direkt kalla det andlighet, snarare enkelhet, tradition och kultur i kombination med livsglädje och social komptetens.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Att juntan lovat betala alla är inte samma som att på ett synnerligen otrevligt sätt vräka ur sig påståendet att ALLA fått betalt vilket jag definitivt aldrig heller ens skulle tänka tanken att påstå

Inser du inte hur illa du beter dig ?

Beter han sig illa för att du aldrig någonsin i helvetet kan erkänna att du har fel? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att juntan lovat betala alla är inte samma som att på ett synnerligen otrevligt sätt vräka ur sig påståendet att ALLA fått betalt vilket jag definitivt aldrig heller ens skulle tänka tanken att påstå

Inser du inte hur illa du beter dig ?

Det är inte jag som påstår att alla har fått betalt! Jag refererar till vad som har sagts på TV,gått att läsa i tidningar m.m  Utveckla gärna ditt påstående att jag har burit mig illa åt med det inlägget!!! Eftersom du inte vill ge dig,så lägg gärna in någon länk som visar vilka som inte har fått betalt för sitt ris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ä va F'n vem kan säga nej till billig öl och knull?

 

/enis

Men sen tillkommer ju husbygge, markköp, bilköp, moppeköp, kreaturköp, en jävla massa läkare och vetrinärkostnader.3d-confused-smiley-emoticon-14427856.thu

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte jag som påstår att alla har fått betalt! Jag refererar till vad som har sagts på TV,gått att läsa i tidningar m.m  Utveckla gärna ditt påstående att jag har burit mig illa åt med det inlägget!!! Eftersom du inte vill ge dig,så lägg gärna in någon länk som visar vilka som inte har fått betalt för sitt ris.

Jo, nog har dom sagt så, men det finns en liten diskreptans, de som leasat ut mark, och de som leasar har i några fall blivit utan betalning eftersom dom själva tvistat om vem som är berättigad till pengarna.

Nu tror jag det är en ganska liten del i.o.för sig, men icke förty finns det, jag ser ett par tvetobröder varje gång vi reser till svärföräldrarna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man arbeta om man redan har pengar?

Såg för en tid sedan ett program som behandlade industrialiseringen ur ett historiskt perspektiv och i början, dvs under 1700-talet så hade industribyggarna i västvärlden stora problem att få arbetskraft eftersom folk inte hade någon lust att "slava" i fabrikerna de byggde. Folk tyckte de hade allt redan och såg ingen anledning att jobba för att lägga ekonomiska medel på hög.
Inte förrän konsumtionssamhället uppstod, dvs då man började förtillverka saker som folk tidigare inte hade haft en aning om att de behövde så började människor i större omfattning strömma till fabrikerna för att tjäna pengar och kunna konsumera.
Tror nog att ganska många äldre i rural Thailand har ganska låga anspråk i livet och inte tycker det är värt att slita sig från sin hemmamiljö för att tjäna 6000 baht/mån. Speciellt eftersom man nog kan tjäna nästan samma summa pengar hemmavid genom att odla, köpa och sälja samt göra diverse affärer i liten skala.
En gammelgubbe jag talade med en gång i byn sa att bara han fick 50 säckar ris per år så var han "safe" och klarade sig 1 år. Tror inte han hade någon större lust att krypa in i en fabrik efter han fått sina 50 säckar.

En annan missuppfattning jag ofta ser i trådarna är att många på forumet verkar tro attt  byborna lever på att sälja riset de odlar. Det är inte min erfarenhet.
Jag menar istället att de flesta bara odlar ris för att få sin egen familjs årsbehov samt bara säljer en liten del av det för att täcka kostnaderna för odlandet. I övrigt så drar de flesta in pengarna de behöver på något annat sätt. En del tillverkar skaft till spadar, andra tillverkar mattor, sopkvastar, möbler mm, många bara köper och säljer saker med vinstmarginal, en del lagar bilar, moppar osv.ch tirak
Väldigt få i byarna har sådana arealer att de kan ha merparten av sin utkomst från ris- eller annan odling. De flesta odlar för att äta det själva och inget annat.

Precis som min chili-odling, den är bara för mig och familjen.

Ps Visst blir man stolt över sina egna odlingar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog har dom sagt så, men det finns en liten diskreptans, de som leasat ut mark, och de som leasar har i några fall blivit utan betalning eftersom dom själva tvistat om vem som är berättigad till pengarna.

Nu tror jag det är en ganska liten del i.o.för sig, men icke förty finns det, jag ser ett par tvetobröder varje gång vi reser till svärföräldrarna!

Vilken jag skrev i mitt första inlägg till Herr TV. Alla som har haft ordning på sina papper och mark har fått betalt!

Have a nice day!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...