tehman Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Hej jag undrar vad som är bäst för att överföra en större summa pengar till Thailand?Fanns det ingen gräns i Sverige för att inte få skatta för överförningen eller något liknande?Vad är bäst och vad ska man tänka på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Hej jag undrar vad som är bäst för att överföra en större summa pengar till Thailand? Fanns det ingen gräns i Sverige för att inte få skatta för överförningen eller något liknande? Vad är bäst och vad ska man tänka på? Vill du ta med dig 10 000 euro eller mer – eller motsvarande belopp i andra valutor, värdepapper eller dylikt – ska du anmäla detta till Tullverket. http://www.tullverket.se/innehallao/k/kontantervidresa/kontantervidresa.4.4ab1598c11632f3ba9280001065.html Annars är det bara vänta rätt tidpunkt för överföringen. Man kan ju alltid öppna ett tråd här på MPR för att få det exacta kunskapen om rätt kurs På allvar är det nog bäst att ha ett konto i Thailand för pengarna redan innan man, men det är u up to You även ta det in cash. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Inget svar på frågan, men passar på att fråga om det motsatta, att föra in en större summa till sverige? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd Augusti 16, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 16, 2015 OK men om man ska köpa ett hus eller lägenhet så måste man prata med tullen först?Är det 10 000 euro per år eller per gång?Vad gäller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 OK men om man ska köpa ett hus eller lägenhet så måste man prata med tullen först?Är det 10 000 euro per år eller per gång?Vad gäller?Har du konto i Thai Bank kan du i princip föra över hur mycket du vill. Kör du mer än 150.000 SEK/tillfälle så behövs ett s.k godkännande av riksbanken i Svedala. Det fixar din Svenska bank. Inga konstigheter är bara ett formellt godkännande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 OK men om man ska köpa ett hus eller lägenhet så måste man prata med tullen först?Är det 10 000 euro per år eller per gång?Vad gäller?Jag frågade om detta på SEB banken. Man får föra över upp till 150000kr per tillfälle utan att banken rapporterar detta till Skatteverket. (Eller riksbanken)Detta är dock inte någon maxgräns men vid högre belopp måste banken rapportera det till Skatteverket. Thailand har en gräns på ca 20000 dollar som man får föra in i kontanter utan att deklarera detta. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Inget svar på frågan, men passar på att fråga om det motsatta, att föra in en större summa till sverige?Finns lite info här: http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/TransferingFunds/TransferringOutOfThailand/Pages/OutwardFAQs.aspx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd Augusti 16, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Har du konto i Thai Bank kan du i princip föra över hur mycket du vill. Kör du mer än 150.000 SEK/tillfälle så behövs ett s.k godkännande av riksbanken i Svedala. Det fixar din Svenska bank. Inga konstigheter är bara ett formellt godkännande!Jag har konto i kasikornbanken.Men om man överför 150 000kr flera gånger efter varandra är inga problem så man måste ha godkännande eller att skatteverket ska ha uppgifter på något? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Augusti 16, 2015 Dela Inlagd Augusti 16, 2015 Jag har konto i kasikornbanken.Men om man överför 150 000kr flera gånger efter varandra är inga problem så man måste ha godkännande eller att skatteverket ska ha uppgifter på något? Vad jag vet så har inte Skatteverket med din överföring att göra. Är ok att köra över flera ggr. Men enklast är väl att du tar kontakt med din Svenska bank om du är orolig!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd Augusti 17, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 17, 2015 Ok tack för svaren. Jag har en fråga till om jag överför i svenska kronor till mitt konto på kasikornbanken vad tar de i växlingsavgift?Hur räknas det ut?Är växlingsavgiften fast eller beroende på summan?Hur står valutan idag, vad får man om man tar ut i automaten i Thailand idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Augusti 17, 2015 Dela Inlagd Augusti 17, 2015 Ok tack för svaren. Jag har en fråga till om jag överför i svenska kronor till mitt konto på kasikornbanken vad tar de i växlingsavgift?Hur räknas det ut?Är växlingsavgiften fast eller beroende på summan?Hur står valutan idag, vad får man om man tar ut i automaten i Thailand idag?Både en fast summa och en procentsats. Sen tar Bangkok Bank en summa oxå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Augusti 17, 2015 Dela Inlagd Augusti 17, 2015 Ok tack för svaren. Jag har en fråga till om jag överför i svenska kronor till mitt konto på kasikornbanken vad tar de i växlingsavgift?Hur räknas det ut?Är växlingsavgiften fast eller beroende på summan?Hur står valutan idag, vad får man om man tar ut i automaten i Thailand idag?Bör väl ge bäst kurs att växla cash på http://www.vasuexchange.com/ men dom kanske har en gräns för hur mycket dom tar emot?.. + att det känns väl sådär att resa med en säck pengar.Jag skulle allt valt via banken åtminstone merparten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 18, 2015 Dela Inlagd Augusti 18, 2015 Smidigast är ju överföring, det brukar ta två bankdagar för mig, Sv Handelsbanken -> Bangkok bank. Kursen får man efter den dagskursen när pengarna anländer till kontot (brukar vara nån tiondels satang bättre än tex i växlingskontoren) Handelsbanken tar sin 40 SEK när jag gör transaktionen på internet, och Bangkok Bank tar 200 THB när pengarna kommer fram. Inga andra avgifter. Kan nog återkomma på fredag när jag får min nästa överföring hit hur det skiljer med kursen. Betalningskurs är alltid bättre än kontant kursen, så är det bara. Och nu är fältet öppen för alla som ska motbevisa det 55555 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Augusti 18, 2015 Dela Inlagd Augusti 18, 2015 Smidigast är ju överföring, det brukar ta två bankdagar för mig, Sv Handelsbanken -> Bangkok bank. Kursen får man efter den dagskursen när pengarna anländer till kontot (brukar vara nån tiondels satang bättre än tex i växlingskontoren) Handelsbanken tar sin 40 SEK när jag gör transaktionen på internet, och Bangkok Bank tar 200 THB när pengarna kommer fram. Inga andra avgifter. Kan nog återkomma på fredag när jag får min nästa överföring hit hur det skiljer med kursen. Betalningskurs är alltid bättre än kontant kursen, så är det bara. Och nu är fältet öppen för alla som ska motbevisa det 55555 Jaha, jag får väl bli den första då. Bangkok Bank tar 0.25% (minst 200 Baht) i avgift av överfört belopp, dock maximalt 500 Baht. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 18, 2015 Dela Inlagd Augusti 18, 2015 Jaha, jag får väl bli den första då. Bangkok Bank tar 0.25% (minst 200 Baht) i avgift av överfört belopp, dock maximalt 500 Baht. Det är sant, men jag själv är så fattig pensionär att jag aldrig kommer upp över 200 THB, hoppas jag nån gång får pröjsa 500 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenke Inlagd Augusti 18, 2015 Dela Inlagd Augusti 18, 2015 OK men om man ska köpa ett hus eller lägenhet så måste man prata med tullen först?Är det 10 000 euro per år eller per gång?Vad gäller?Tänk på att om du skall köpa lgh eller hus skall pengarna transfereras ifrån utlandet med utlänsk valuta(inte baht) banken bekräftar sedan vid köp att pengarna kommer ifrån utlandet(dokument) annars blir det ingen affär om det är stora summer som tranfereras så måste du kolla den sk penningtvättningslagen https://www.icabanken.se/att-anvanda-ica-banken/juridisk-information/penningtvattslagen/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.