Jump to content
IGNORERAD

Funkar svensköpt Iphone med 4G i Thailand

Kitung

Recommended Posts

Hej

Ska ju flytta ner om några veckor, och måste köpa en ny lur.

Ska jag köpa den i Thailand eller i Sverige med tanke på att jag vill ha 4G? Är det någon skillnad i vilket land jag köper ifånen?

PS. Har sökt på forumet utan att hitta svaret :-)

Kitung

Dela på andra sajter

• Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

6

• M33

4

• Herr Chang

3

• lauri

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Funkar.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det fungerar som någon skrev. Dock bör man ju vara medveten med att Thailand inte har så många 4g master. Eftersom licenserna för 3g delades ut för ca 15 månader sedan och 4g licenser inte delats ut alls. Trots det gör vissa av bolagen testar av 4g under sitt 3g avtal.  

Vad gäller 3g så kör ju dom Thailändska bolagen fortfarande en hel del på sitt 2g avtal. Och använder då frekvenserna 850 (DTAC) och 900 (AIS One2Call) och en svenskköpt Iphone 6 verkar stödja båda.  Det nya 3g avtalet gäller dock 2100 och det är ju samma som vi använder här. 

hf

Dela på andra sajter

Hej

Ska ju flytta ner om några veckor, och måste köpa en ny lur.

Ska jag köpa den i Thailand eller i Sverige med tanke på att jag vill ha 4G? Är det någon skillnad i vilket land jag köper ifånen?

PS. Har sökt på forumet utan att hitta svaret :-)

Kitung

Grattis och hoppas det går bra, en annan får ju vänta med sin flytt till värmen.

Dela på andra sajter

Funkar alldeles utmärkt där 4g finns och din operatör erbjuder den, men köper du iphone 6 i Thailand så sparar du ca. 1400 SEK. Så pass stor är prisskillnaden.

http://www.apple.com/th/shop/buy-iphone/iphone6

Då har du en helvetes bra växelkurs??

Vill säga att det är ungefär samma pris,

några hundringar dyrare i Sverige kanske.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

Då har du en helvetes bra växelkurs??

Vill säga att det är ungefär samma pris,

några hundringar dyrare i Sverige kanske.

den kostar väl 7500kr på Apple Store Sverige?

Edit: förtydligande, jag antar att det är vad han jämför med.

Ändrades av M33
Dela på andra sajter

Japp, det var precis den jag jämförde med, olåst iphone 6 på Apple Store. Naturligtvis billigare i någon webshop, nästan Thailandspris som Hamnoi påpekar.

Dela på andra sajter

24900 får man en för i Thailand enligt Apples sida det blir väl 6200kr typ om man räknar 4 baht för en krona

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Ofta står det 4G i telefonen, men det är inte riktigt 4G, utan 3.9G det framgår om man kör ett speedtest. Men helt ok, jag har typ 23-25 mb i telefonen ute på landsbyggden där jag bor, 90 km SE om Korat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Japp, det var precis den jag jämförde med, olåst iphone 6 på Apple Store. Naturligtvis billigare i någon webshop, nästan Thailandspris som Hamnoi påpekar.

Eventuell prisskillnad mellan Thailand och Sverige vad gäller denna typ av produkter kan i huvudsak förklaras med att det är 7% moms i Thailand och vi får stå ut med 25% moms i Sverige.

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Dela på andra sajter

Eventuell prisskillnad mellan Thailand och Sverige vad gäller denna typ av produkter kan i huvudsak förklaras med att det är 7% moms i Thailand och vi får stå ut med 25% moms i Sverige.

Herr Chang har talat.

Och även av dom 7 procenten får man största delen (dom tar någon administrativ avgift) tillbaka om man är i landet på turistvisum och begär ett momsåterbäringspapper i affären. Förvånansvärt enkelt på Suvan i alla fall.  

Dela på andra sajter

Om du köper den i Sverige så se till att du får en som inte är operatörslåst är ett tips.

Ingen telefon är operatörslåst längre och är den det bryter dom mot reglerna.

Dela på andra sajter

Ingen telefon är operatörslåst längre och är den det bryter dom mot reglerna.

Testa att köpa en iPhone på Tre då, låst i 12 månader var beskedet när jag skulle byta för några månader sedan.

Dela på andra sajter

Vem fan är så korkad att man köper av Tre???? Säg inte att du är det? ;) 

En ny lag som togs i bruk 1 jan 2014

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-ska-bli-lattare-att-byta-mobilabonnemang

Det skrev jag inte att jag gjorde, men de iPhone som de säljer är låsta i 12 månader.

Någon jag känner köpte där så jag är 100% säker, hade det inte varit för att jag reser ibland och då byter sim hade jag säkert fortsatt med Tre men nu passade det inte.

Uppenbarligen så har denna lag ingen större verkan. Eller så handlar det om att mobiler med bindningstid får vara låsta?

https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/mobiltelefoni/lasa-upp-mobil/

Dela på andra sajter

Det skrev jag inte att jag gjorde, men de iPhone som de säljer är låsta i 12 månader.

Någon jag känner köpte där så jag är 100% säker, hade det inte varit för att jag reser ibland och då byter sim hade jag säkert fortsatt med Tre men nu passade det inte.

Uppenbarligen så har denna lag ingen större verkan. Eller så handlar det om att mobiler med bindningstid får vara låsta?

https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/mobiltelefoni/lasa-upp-mobil/

Köper man av Halebop och Telia med bindningstid så är dom fortfarande olåsta så Tre bryter mot lagen.

Nej jag vet att du inte är så dum :) 

Dela på andra sajter

Köper man av Halebop och Telia med bindningstid så är dom fortfarande olåsta så Tre bryter mot lagen.

Nej jag vet att du inte är så dum :) 

Jag valde Tele2....olåst och utan bindningstid och den funkade fint med "turist-sim" i både HK och LOS i sommar.

Dela på andra sajter

Och även av dom 7 procenten får man största delen (dom tar någon administrativ avgift) tillbaka om man är i landet på turistvisum och begär ett momsåterbäringspapper i affären. Förvånansvärt enkelt på Suvan i alla fall.  

Eller så låter man eventuell thaidam agera turist i Sverige och får tillbaka 25% :)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Eller så låter man eventuell thaidam agera turist i Sverige och får tillbaka 25% :)

Herr Chang har talat.

Dina tips är ju värre snylt-tips än fildelningstipsen, rent av kriminella :D

Dela på andra sajter

Tänk på att en mobil köpt i sverige måste köras med ett svenskt abb först,,

Har jag aldrig behövat. Senast jag åkte hem hade jag nya iPhones till ungarna, har också tidigare haft ett antal andra med mig, utan problem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Kan alla affärer ge ut npgon form av moms återbetalnings papper för det? Eller räcker det med kvitton?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...