Jump to content
IGNORERAD

Svenska järnvägen håller på att spricka sönder

Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

SVT.se

Över 120 mil räls på den svenska järnvägen håller på att spricka sönder. Trots att den borde ha bytts ut för över 20 år sedan finns den kvar och nu eskalerar problemen.

Dela på andra sajter

• Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• B747

5

• Jive

4

• Tallviking

4

• Surin P3

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ändå är den milsvitt bättre än järnvägen i Thailand (för att få tråden att ha minsta anknytning till Thailand som detta forum handlar om)

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Ändå är den milsvitt bättre än järnvägen i Thailand (för att få tråden att ha minsta anknytning till Thailand som detta forum handlar om)

Hur är järnvägen i Thailand?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ja fast nu handlade ju tråden om den svenska järnvägen och ligger i Off topic. Har du aldrig startat en tråd som inte har med Thailand att göra? 

Dela på andra sajter

Sämre än i Sverige

Jo jag kunde nästan förstå det av ditt inlägg, men hade varit intressant att få lite detaljinfo.

Dela på andra sajter

Jo jag kunde nästan förstå det av ditt inlägg, men hade varit intressant att få lite detaljinfo.

Följer du inte händelser på den Thailändska järnvägen i nyheterna i Thailand ?

Brukar även visas här på MPR

Dela på andra sajter

Följer du inte händelser på den Thailändska järnvägen i nyheterna i Thailand ?

Brukar även visas här på MPR

Nä, jag är dålig på det - också.

Dela på andra sajter

Snälla nån.Gå tillbaks till älgtråden och svara på frågan om moderaterna har gått och blivit inhumana istället.

Som Knasen säger.Har du aldrig startat nån tråd som inte har med Thailand att göra??Oh store lagbok.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

I bland väljer Tallen att tiga.Jag undrar vad detta tyder på?Brist på argument kanske:huh:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

I bland väljer Tallen att tiga.Jag undrar vad detta tyder på?Brist på argument kanske:huh:

Har hänt mig också då frågan till honom blir lite for besvärande.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Edit.

Ändrades av Jive
Tänkte till efter en P3-kommentar och blankade mitt inlägg.

Dela på andra sajter

Så har lilldrevet förstört ännu en tråd.

Nja förstört vet jag inte om man kan kalla det. Vi har ju läst om att Sveriges järnvägar är i dåligt skick, det kanske inte finns så mycket att diskutera om det, därav den lilla urspårningen.

Det är ju klart någon skulle kanske kunna kunna utveckla tråden lite med metallurgi och hållfasthetslära för att hålla sig inom ämnet.   :)

Ändrades av Nemo
Dela på andra sajter

Ja, en sån här viktig tråd får då baske mig inte spåra ur...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Ja, en sån här viktig tråd får då baske mig inte spåra ur...

Njaa, men det var för en passande tråd att påpeka detta.

Dela på andra sajter

Jag lyckas inte sänka mig till din nivå.......

Dela på andra sajter

Ja visst är det förjävligt att det inte ska gå att starta en tråd om svenska järnvägen i Off topic utan att någon präktigt ska påpeka och förstöra tråden med massa svammel om att den inte handlar om Thailand :)

Dela på andra sajter

dessa 120 mil som dom talar om, är bara toppen på isberget. signalanläggningar, växlar och kontaktledningar är i så uselt skick att det kan braka åt pipsvängen vilken dag som helst.

Att det sedan skylls på politikerna idag, är dock beklämmande. Det var redan O.Palme som startade nedmonteringen av svensk järnväg.

Han och hans partikamrater tyckte nämligen att all godstrafik borde köras på lastbil och startade på 1970 talet en spiral av lägre anslag till underhåll och förebyggande åtgärder.

Kolla bara på en järnvägsnätskarta från förr och jämför med hur det ser ut idag.....1930.thumb.png.e4a015664d385d98f284779962015.thumb.jpg.839d000017cc7fc244d4cef75

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

En sak är säker och det är att om man fortsatt att köra med tåg och rälsbuss på dom linjer som fanns 1930 så skulle samhällets kostnader för detta varit och vara enorma. Dom linjer som har lagts ner har ju gjort det därför att dom inte behövdes längre helt enkelt. Köra med tomma tåg och rälsbussar kostar pengar, stora pengar.

Jag kollade Trafikverkets siffror och ser att deras ojämförligt största utgiftsposter är vägar och järnvägar som ligger ungefär lika.

Lite märkligt tycker jag i alla fall, hade nog väntat mig att vägarna skulle kosta betydligt mer.

Härifrån har jag hämtat uppgifterna och rätta mig gärna om jag har tolkat tabellerna fel.

http://www.trafikverket.se/contentassets/f79edc5858d24098b1d4d0a60468cd12/trafikverkets_verksamhetsplan_2014_2016_ver_1.0.pdf

Fritz..

Edit: Läste nån gång att det skulle vara billigare för staten att lägga ner persontrafiken på tåg från Sthlm till Kiruna och erbjuda gratis flyg för hugade resenärer i stället men det uttalandet kan jag dock inte styrka med nån länk ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

En sak är säker och det är att om man fortsatt att köra med tåg och rälsbuss på dom linjer som fanns 1930 så skulle samhällets kostnader för detta varit och vara enorma. Dom linjer som har lagts ner har ju gjort det därför att dom inte behövdes längre helt enkelt. Köra med tomma tåg och rälsbussar kostar pengar, stora pengar.

Jag kollade Trafikverkets siffror och ser att deras ojämförligt största utgiftsposter är vägar och järnvägar som ligger ungefär lika.

Lite märkligt tycker jag i alla fall, hade nog väntat mig att vägarna skulle kosta betydligt mer.

Härifrån har jag hämtat uppgifterna och rätta mig gärna om jag har tolkat tabellerna fel.

http://www.trafikverket.se/contentassets/f79edc5858d24098b1d4d0a60468cd12/trafikverkets_verksamhetsplan_2014_2016_ver_1.0.pdf

Fritz..

Edit: Läste nån gång att det skulle vara billigare för staten att lägga ner persontrafiken på tåg från Sthlm till Kiruna och erbjuda gratis flyg för hugade resenärer i stället men det uttalandet kan jag dock inte styrka med nån länk ;)

Kan jag aldrig tänka mig om man räknar med allt som staten plöjt ner i SAS :crazy: 

Dessutom så används väl inte all den befintliga rälsen mellan Stockholm och Kiruna endast av tåg som går mellan just dessa två orter så det påståendet får du nog ta med en nypa salt. 

Med risk för att bli stämplad som miljömupp så tycker jag att det ska satsas på tågtrafiken och då främst ur just miljösynpunkt :) 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...