Jump to content
IGNORERAD

Ni som flyttat/långtidsbor i Thailand


rolba

Recommended Posts

En riktig pepparkvarn köpte jag i Sverige.
De som finns här är användbara som bastuved om de är av trä eller som dörrstopp om de är av plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    11

  • Glenn Phuket

    11

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

En riktig pepparkvarn köpte jag i Sverige.
De som finns här är användbara som bastuved om de är av trä eller som dörrstopp om de är av plast.

Finns det någon användbar bastu i Thailand?
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har varit i några bra bastuar och bygger en själv nu. :D

Senaste braiga bastun jag var i, var i Pattaya, https://www.facebook.com/pages/Tara-Sauna-Pattaya/1386162068275182
En trevlig lite oas för hela familjen.

Är det vedeldat? Polaren har en bastu med 380kg bastusten. Skitbra! När man tror att stenarna gjort sitt så finns det mer att ge i nästa lager.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vedeldat? Polaren har en bastu med 380kg bastusten. Skitbra! När man tror att stenarna gjort sitt så finns det mer att ge i nästa lager.

Nej, det är inte vedeldat. Blir krångligt i det långa loppet med ved i Thailand.
Personligen är jag lite för lat för att ha vedeldat här, så även om det skulle vara billigt med ved, så skulle jag nog välja att vrida på timern, ta en öl i väntan på en varm bastu.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, det är inte vedeldat. Blir krångligt i det långa loppet med ved i Thailand.
Personligen är jag lite för lat för att ha vedeldat här, så även om det skulle vara billigt med ved, så skulle jag nog välja att vrida på timern, ta en öl i väntan på en varm bastu.

Bara att be grannen kasta in några pepparkvarnar i kaminen. Ja, det är nog en hel del smidigare med elbastu
Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt att inte drivern köper där då utan tar från sverige

Öppnade alldeles innan midsommar vill jag minnas och leveransen redan på plats, men nu vet jag ju var jag skall kolla inför nästa eventuella midsommarträff.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att be grannen kasta in några pepparkvarnar i kaminen. Ja, det är nog en hel del smidigare med elbastu

Grannen har mortel. Det är förresten nåt som alla förmodligen tar med sig "åt andra hållet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Potatisskalare ,osthyvel,potatisstamp,vitlöksspress 

20150523_115016_HDR.thumb.jpg.6eda181234

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokar min potatis med skalet på, sen går det lätt.  :big_smile:

Därför har jag en morotsskalare istället.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokar min potatis med skalet på, sen går det lätt.  :big_smile:

Därför har jag en morotsskalare istället.

Jobbigt att skala den när den är kokhet om man ska göra mos, eller tärna till stekning?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt att skala den när den är kokhet om man ska göra mos, eller tärna till stekning?

Varföra skala den kokhet? Låt den svalna är mitt tips.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varföra skala den kokhet? Låt den svalna är mitt tips.

Är väl lite svårt att göra mos på kalla plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varföra skala den kokhet? Låt den svalna är mitt tips.

Med all respekt, men du borde veta att potatisen ska vara varm då man gör mos.

Att steka borstad potatis med skal på fungerar, men inte att göra mos med skal på!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt, men du borde veta att potatisen ska vara varm då man gör mos.

Att steka borstad potatis med skal på fungerar, men inte att göra mos med skal på!

Jag gör aldrig mos, så den vetskapen är värdelös för mig.

Mos är för spädbarn och tandlösa.

Kokt potatis med skal som skalas när jag äter och en klick smör till.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Koka potäterna med skal på.

2: Spetsa sen dom potäter du anser dig behöva till måltiden en efter en med en gaffel och skala. Hur svårt kan det va ? Jisses  :rotfl:

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller gör som en karl (som jag) och ät dom med skal på. :-)

Potatismos med skal är ingen höjdare. Då ska potatisen skalas vilket jag överlämnar till min fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaj ja ibland så ska man vara så präktig. Jag äter pulver mos, färdiga köttbullar, äter på MC D, Jag anses som ganska duktig på att laga mat men har tusan mig inga som helst bekymmer att äta halvfabrikat, snabbmat etc. Håller med om att en eget potatismos med egna köttbullar med egen gräddsås med egen kokad lingonsylt kan vara sååååå gott. Men ibland orkar man bara inte.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inget med präktighet att göra vad man äter Skickat från min HTC One via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inget med präktighet att göra vad man äter Skickat från min HTC One via Tapatalk

Man är vad man äter, så om man äter pulvermos så är man avslöjad! :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ordentliga grenuttag verkar saknas i det här landet.

Näää! Såg till och med "Vattentäta" skarvdosor på marknaden i Prachuap. En plastpåse över grenuttaget och stick kontakten igenom plasten! Vattentätt! Elsäkerhet på hög nivå! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller gör som en karl (som jag) och ät dom med skal på. :-)

Potatismos med skal är ingen höjdare. Då ska potatisen skalas vilket jag överlämnar till min fru.

Äntligen en riktig man 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Nej, det är inte vedeldat. Blir krångligt i det långa loppet med ved i Thailand.
Personligen är jag lite för lat för att ha vedeldat här, så även om det skulle vara billigt med ved, så skulle jag nog välja att vrida på timern, ta en öl i väntan på en varm bastu.

Man kan ha dubbla aggregat o välja efter dax humöret vilket är vanligt i Finland...

Link to comment
Dela på andra sajter

I obygden finns det nästan alltid färdigskalad potatis i kylen.

003.thumb.JPG.59a1987ab636547e3faad737ee

005.thumb.JPG.ce6ca1d537b4f051ecdedd1ced

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...