Jump to content
Sign in to follow this  
leifen

Kostnad för att leva i Thailand.

Recommended Posts

Soengsang

I runda slängar 100K månad för två vuxna och tre barn, betydligt mindre när jag jobbar och mer när jag är hemma, vad som skiljer är hur mycket utsvävningar vi gör.

Är vi bara hemma i byn så givetvis mindre :)

• Fint 6

Soengsang

oj-----

Hm,

faen. 

Vilka kalkyler..

Får nog snacka med  Luken om kosnader.. Undrar om han "lever" när han e där i flera månader eller om han bara låtsas

Men det e klart. det kanske e skillnad från fall till fall vad som menas med ett "gott" liv? Vissa vill ha allt o andra lever efter  möjligheterna?

C:D

Det är också skillnad på att bo där som familj med alla kostnader det innebär, eller att vara som månadsmiljonär eller 6 månaders backpacker.

• Fint 3

Nemo

tja,

Imponerande, 4000 bath i fickpengar.

I mitt fall hade de varit slut vid lunchtid..

puss

erkki

Har du samma inkomst som carpenter?

• Fint 6

carpenter

tja,

puss

erkki

Skulle jag druckit upp dessa till lunch så hade jag nog inte suttit här o skrivet, skulle i så fall varit mitt PII

• Fint 2

C-dude

Det är också skillnad på att bo där som familj med alla kostnader det innebär, eller att vara som månadsmiljonär eller 6 månaders backpacker.

Jovisst är det så.. Mitt inlägg var väl mer inriktat på vad som menas med ett gott liv då det är skillnad på vad vi vill ha ut av livet. 

C;D

• Fint 1

erkki

Har du samma inkomst som carpenter?

tyvärr inte,

Så jag får träla vidare i Sverige.

Puss

Erkki

kitungmakmak

Tjorvar till sig ibland, skall försöka lösa lite lån för vännen som hon har lyckats få. 19.000 THB åt pipan där. Snackat med henne en massa, och det landar därikring.

Dom hamnar under oförutsedda avgifter dock, så budgeten håller. Tokfan har gett bort landbeviset som säkerhet. Ibland blir jag bara lite lack på dessa thailändare.

Fast jag är ganska sur just nu.

Soengsang

Jovisst är det så.. Mitt inlägg var väl mer inriktat på vad som menas med ett gott liv då det är skillnad på vad vi vill ha ut av livet. 

C;D

Ser inget fel i att vara 6 månaders longstay, eller månadersmiljonär, de båda får nog ut mycket glädje, men förutsättningarna ändras ju.

Att bo där är ju lite annorlunda, visst kan jag vara månadsmiljonär i några dagar, det ska jag inte förneka att händer, men annars är nog livet mer likt en longstays, förutom att vi äger fordon, boende och har vanliga kostnader för skola och försäkringar etc.

Och jag skulle nog säga att jag får mer ut av livet i Thailand än vad vi fick i Sverige för samma pengar.

Men kostnaderna stiger ju markant med barnens ålder, men så gör det ju också om man bor i Sverige.

• Fint 6

Guest

Som det ses i tråden, är det alltid nån som kommer med sina synpunkter om att man är snål, eller tvärtom. Men själv tycker jag att 35 000 THB räcker för en bra liv i Thailand. Även tvåveckors miljonären får mer för sina 10 000 SEK på två veckor än han skulle få i Sverige (Spain, Portugal, Grekland) Det är klart att lever man i Thailand året runt, springer man inte i Go-Go ställen i samma takt som man gör vid en månads semestern.

• Fint 5

Wanchai

Jag frågade frugan hur mycket vi behöver varje månad enligt henne att leva i hennes condo i centrala Bkk. Hon svarade 30.000bath/månad.

Jag ville göra en mer detaljerad budget och vi kom fram till  32.500 bath och då har vi räknat med avgiften för condon (som är betald) ca 2.500bath/månad.

Då har vi räknat på; mat, el, vatten, internet, tv, mobil, kläder, lokala resor för oss två.

Det är frugans uppskattning och jag har plussat på lite här och där.

• Fint 3

måne

tja,

puss

erkki

Du lunchar tidigt då?

• Fint 6

kenneth073

tja,

puss

erkki

Ja men du är ju sån tuffing, halsa i sig ett helrör och se ut som en blöjraggare det är häftigt det ...........

• Fint 3