Jump to content
leifen

Kostnad för att leva i Thailand.

Recommended Posts

Peolito

Jag har slutat att följa med till frugans familj varje gång vi ska dit, trött på att sponsra hela grannskockens plötsliga hunger o törst!, frugan släpper inte till så mycket när dom inte kan peka på plånboksbäraren!

Det förstår jag allt för väl. Om allt går i lås funderar vi på att skaffa boende i eller runt Chiang Rai stad och ha byhuset kvar som "lantställe". Nåväl den som lever får se. Dessutom har alla bil numer i byn så nu ska frrugan spara ihop till en sådan. Undrar vem som ska vakta den tänkte jag men vågade inte fråga just då. Gäller att välja kamperna :-)

• Fint 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

leifen

Jag tycker det är superbra att du startar dessa trådar, för min del är den här typen av diskussioner absolut MPRs största behållning. Dock trist om du egentligen bara vill att de som är i precis samma sits som du ska svara; om helst bara pensionärer utan barn i skolålder och som bor i Thailand på heltid bör svara så kan du nog ta det via PM med de typ 5 personer som är aktuella. Personligen tycker jag att det är åsikter och upplevelser från de som inte sitter i samma sits som jag som är allra intressantast, de som lever som jag träffar jag ju i verkliga livet.

Jag håller givetvis med om att det, i alla fall som pensionär, är de pengar man har att förfoga är vad som räknas när man gör sin budget. Här handlar det dock inte bara om vad det kostar att leva i Thailand utan de flesta gör nog en jämförelse med vad det kostar i Sverige, vilka intressen man har och hur gärna man vill bo i endera landet; därför är det i högsta grad intressant vad man vill "bränna". Om man hatar kyla och älskar att i all stillhet sitta på sin groggveranda med en Sangsom-soda så kan man givetvis resonera att man kan gå i pension vid 50 och leva på en avkastning på 20,000 Baht/månad. Har man en massa intressen i Sverige och egentligen inte är sådär helsåld på Thailand så vill man kanske ta höjd för en massa Farangmat och resor och då behövs säkert 100,000 Baht/månad om man ska tycka det vara värt att flytta.  

Självklart ska alla som har ett intresse svara, men det jag avsåg var att de som redan bor i landet sen en tid är de som har de största kunskaperna.

De som inte fyllt 50 år och fortfarande bor och jobbar i Sverige har nog visioner och teorier om detta, men inte den faktiska erfarenheten.

Min egen erfarenhet har jag efter två vintrar i Thailand med 6 månader per gång som pensionär.

Nu kan jag inte backa tiden och ändra mina val, men hade jag haft en vision när jag var yngre om att flytta till värmen som pensionär så hade jag nog planerat för detta.

En avtalspension vid 60 år förändrade villkoren och jag tog/fick chansen.

• Fint 4

Cavemannen

Självklart ska alla som har ett intresse svara, men det jag avsåg var att de som redan bor i landet sen en tid är de som har de största kunskaperna.

De som inte fyllt 50 år och fortfarande bor och jobbar i Sverige har nog visioner och teorier om detta, men inte den faktiska erfarenheten.

Min egen erfarenhet har jag efter två vintrar i Thailand med 6 månader per gång som pensionär.

Nu kan jag inte backa tiden och ändra mina val, men hade jag haft en vision när jag var yngre om att flytta till värmen som pensionär så hade jag nog planerat för detta.

En avtalspension vid 60 år förändrade villkoren och jag tog/fick chansen.

För din egen skull: spar detta inlägg och läs det igen om 10år(om du lever då)

Och du kommer garanterat att se vissa ändringar i dina visioner.

Hallelulja, sanna mina ord :)

• Fint 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest

Så snacket om att man ska spendera som en galning bara för att man är ledig i Thailand  annars kan man stanna i Sverige är ju fullständigt ologiskt.  

Ifall man inte kan bränna 100Kbaht /mån ska man alltså hellre stanna i Sverige??

Knäppt 

Du är bara avundsjuk och bitter!

• Fint 4

Cavemannen

när man är hemma i huset i Buriram å räcker 12000--15000 bah i månaden gott och väl Med vänlig hälsning  ps snyltarna sat jag stopp på för 3-4 år sedan

jag antar att du och din gumma inte har några barn för ni lever ju på en Thaibudget, inge aircon eller oxfile där inte.

Lägg gärna ut en budget på hur du/ni spenderar per månad

• Fint 1

Cavemannen

Du är bara avundsjuk och bitter!

Ja eller tvärtom......

• Fint 1

Jive

Som ni kanske sett i en annan tråd så kommer jag och frugan att flytta till Thailand i November. Vi har inga gemensamma barn och mina barn från tidigare äktenskap är nu 21 och 23 år gamla, så jag betraktar dem som självgående. 

När jag räknat på när vi kan flytta så har jag hela tiden kalkylerat på 100k per månad plus en rejäl buffert.

När jag kan uppnå detta för resten av livet då flyttar vi, så har vi resonerat.

Jag vet att vi inte kommer att behöva 100k per månad om vi inte vill det. Det är väl en av sakerna som är så bra med Thailand, man kan faktiskt välja i väldigt stor utsträckning hur mycket man vill använda.

/ Joe

Jo iofs, men jag tror ändå att det är en sanning med modifikation. Man lurar nog sej själv om tror man kan överleva på sej hälften för två. Man skulle nog less ihjäl ganska fort.

Edited by Jive
  • Fint 2

Fritz

X

Jag vet att vi inte kommer att behöva 100k per månad om vi inte vill det. Det är väl en av sakerna som är så bra med Thailand, man kan faktiskt välja i väldigt stor utsträckning hur mycket man vill använda.

/ Joe

Har man inte den valmojligheten I Sverige ?

Fritz..

Edit: Saknar funktionen att kunna valja ut endast den del av ett inlagg som jag vill kommentera, speciellt nu nar promillen ar pa vag upp. 

kitungmakmak

Edit: Saknar funktionen att kunna valja ut endast den del av ett inlagg som jag vill kommentera, speciellt nu nar promillen ar pa vag upp. 

Vissa kan i alla fall, med % i blodet ;) det är ju löööördag.

Edited by kitungmakmak
  • Fint 1

Surin P3

Skolskjuts, skolböcker och övr.studiemtrl, skoluniform, klassresor, extra lördagsstudier och framför allt årsavgiften, glömde du de avgifterna?

Skolskjuts är jag, så det ingår i bränslet.
Skolböcker, det ingår i avgifterna.
Skoluniform, inte med i budgeten.
Klassresor, inte heller med. 
Lördagsskolan kostar, men jag vet inte hur mycket. Ett tusen kanske i månaden. Kanske två...
Årsavgiften medräknad i skoldelen i min budget. Hans skola kostar inte mer än typ 70.000 om året.

http://www.maipenrai.se/forum/topic/34019-kostnad-för-att-leva-i-Thailand/?do=findComment&comment=1142932

• Fint 3