Jump to content
leifen

Kostnad för att leva i Thailand.

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Cavemannen

Tror du själv på 1000 i studirpeng till sonen?

• Fint 1

Cavemannen

i övrigt såg det väl ungefär ut som jag har bild av dig :-)

• Fint 1

Surin P3

Hur menar du?

Det kostar 25 Baht om dagen med mat och dricka. Så han får 250 Baht i veckan. Alltså 50 Baht om skoldagen. Blir ca 1000 Baht i månaden.

• Fint 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Nemo

Rena kostnader per månad (fru och 2 barn, 21 och 13 år):

• Huslån: 6100
  • Skolor: 15000
  • Studiehjälp till dottern: 17000
  • Månadspeng till sonen: 1000
  • Personförsäkringar: 10000
  • El och vatten: 6250
  • Billån: 23000
  • Bilskatter och bilförsäkringar: 3000
  • Bränsle: 4000
  • Internet: 3000
  • Mobiler: 2000
  • TV: 2800
  • Mat: 15000
  • Nöjen: 10000 (ibland går det inget på en hel månad, ibland går det "lite mer")
  • "Hemhjälp": 15000

133.150 Baht. Hmm... Vad ska man spara in på???

21 åringen är väl snart klar för eget boende?

Chan2014

Rena kostnader per månad (fru och 2 barn, 21 och 13 år):

• Huslån: 6100
  • Skolor: 15000
  • Studiehjälp till dottern: 17000
  • Månadspeng till sonen: 1000
  • Personförsäkringar: 10000
  • El och vatten: 6250
  • Billån: 23000
  • Bilskatter och bilförsäkringar: 3000
  • Bränsle: 4000
  • Internet: 3000
  • Mobiler: 2000
  • TV: 2800
  • Mat: 15000
  • Nöjen: 10000 (ibland går det inget på en hel månad, ibland går det "lite mer")
  • "Hemhjälp": 15000

133.150 Baht. Hmm... Vad ska man spara in på???

Om det var mej du ville replikera, så var det min budget jag beskrev, och mitt liv som pensionär i Thailand, som jag nämde betydligt dyrare om man har barn, förövrigt verkar det vara betydligt dyrare med i princip allt i Surin, då bor jag ändå i ett mer utvecklat område än Surin, ex. har inga lån, har inga hemmavarande barn, Har ingen Hemhjälp, har du normalt Hemhjälp om du bor i Sverige?, har hälften i el och vatten kostnad, har eget vatten, använder A/C flitigt, internet en bråkdel, TV True vision en bråkdel, Bilskatter och försäkringar 36000bht/år hur många bilar har du? Mobiler hälften 2/personer.

Som sagt, väldigt olika förutsättningar och fortfarande om man vill och kan tänka sig att bo i Thailand får man rätta mun efter matsäck, och det gäller väl oavsätt var man bor, jag antar att du är klok nog att göra detsamma.

Chan2014

• Fint 3

Surin P3

Ah, tror du menade tvärtom nu... Att han inte bara får 1000 Baht i månaden.

:D Nä, stämmer säkert. Ibland blir det lite extra för att han är såå duktig. Men det är utanför budgeten. Hehe...

• Fint 1

Surin P3

Om det var mej du ville replikera, så var det min budget jag beskrev, och mitt liv som pensionär i Thailand, som jag nämde betydligt dyrare om man har barn, förövrigt verkar det vara betydligt dyrare med i princip allt i Surin, då bor jag ändå i ett mer utvecklat område än Surin, ex. har inga lån, har inga hemmavarande barn, Har ingen Hemhjälp, har du normalt Hemhjälp om du bor i Sverige?, har hälften i el och vatten kostnad, har eget vatten, använder A/C flitigt, internet en bråkdel, TV True vision en bråkdel, Bilskatter och försäkringar 36000bht/år hur många bilar har du? Mobiler hälften 2/personer.

Som sagt, väldigt olika förutsättningar och fortfarande om man vill och kan tänka sig att bo i Thailand får man rätta mun efter matsäck, och det gäller väl oavsätt var man bor, jag antar att du är klok nog att göra detsamma.

Chan2014

Nej, jag har ingen hemhjälp i Sverige. Men så bor jag inte där heller.
Skulle jag däremot bo där, så hade jag gärna betalat 15000 Baht för att få två hemhjälpare som sköter det jag inte har lust att göra.

Elen är vad den är. 4-5 A/C som går 12 timmar om dygnet. 2 datorer på hela tiden. TV som tydligen inte går att stänga av.

Internet har jag två st av. 1500 x 2.

Har 4 True boxar. 2800 Baht.

2 nya bilar. 12000 + 14000 i försäkring plus skatterna.

Mobiler 5 st.

• Fint 4

Nemo

Hon bor ju i Bangkok nu och går på universitet, så det är väl därför det kostar lite extra i ca ett år till.Sen ska vi se om jag kan övertyga frun om att det är nyttigt för 22-åringar att "klara sig själva".

Ja det är klart onyttigt att ha dem hemmaboende.

• Fint 1

Baa

Det kommer med jämna mellanrum inlägg hur mycket pengar man behöver för att bo i Thailand.

Förutsättningarna är ju givetsvis väldigt olika. Vissa har en stor familj, vissa är singel och bostadsort spelar roll.

Känns som en normal svensk pension inte räcker men det går utmärkt att leva på i Sverige.

Själv sätter jag av 40.000b i månaden och det lever jag mycket bra på i ett hyrt hus och mycket resande.

Försäkring från Sverige för 4000kr i 6 månader.

Min förra  engelske granne i Korat levde med sin thaifru på 15.000b i månaden med eget hus och bil. En summa som jag inte fixar själv.

Vad är rimligt?

Det känns som ambassadens krav är rejält överdimensionerat för ett årsvisa (65.000b i månaden).

Tycker jag inte alls om det är enda inkomsten utan ett redovisat banktillgodohavande, det kostar att råka ut för olyckor, sjukdomar e.t.c..

65 000 räcker för oss att leva på men utan guldkant, tycker ett snitt efter allt är betalt bör ligga på en THB  1 000 om dagen + lite sparande!

Men allt är individuellt!

• Fint 5