Jump to content
leifen

Kostnad för att leva i Thailand.

Recommended Posts

leifen

Var nere 2 veckor i juni-15,Det kostade mig ca 50000 sek.men då bodde jag på storfräsarstället Scandinavian corner,och där kan man bara bli inbjuden.8 dagar på samui och TNP var det som kostade.Nu åkte jag ju ner på en rekreationsresa så behandlingskostnaderna är inräknade.Om jag tillbringat hela semestern i byn hade det kostat mångdubbelt..När vår familj(3 st) åker en månad brukar det ligga på ca.78-80 sek(ej mina buspengar inräknade)När vi var längre tider (6-10 mån.) låg vi på ca 20000 sek/mån men då levde vi bra(hus betalt)

Turister har ett annat kostanadsläge.

Tror inte att det kostar 50.000SEK för två veckor i Örebro för er.

Inte heller 20.000SEK i månaden i Sverige (hus betalt förmodar jag)

• Fint 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

måne

Turister har ett annat kostanadsläge.

Tror inte att det kostar 50.000SEK för två veckor i Örebro för er.

Inte heller 20.000SEK i månaden i Sverige (hus betalt förmodar jag)

Utan slarv i Sverige så lever vi på ca 20K/mån.

• Fint 1

Cavemannen

Vad kostar det att bo i Sverige?

Naturligtvis så går det inte att svara på det heller, då alla är olika och har olika förutsättningar.

Men det man kan svara på är, att vad kostade det för mig att leva 1år i Thailand, och för mig(en fru + 2barn) gick ett 1år på i snitt 65.000B per mån, totalt(exkl. 1st Sverige-resa och försäkringar)

Jag glömde att lägga till, boende i Isaan(Surin)och moppe var redan betalt, endast el o vatten ingår i budgeten

Edited by Cavemannen
  • Fint 1

leifen

Utan slarv i Sverige så lever vi på ca 20K/mån.

och jag på en tredjedel, fast jag sponsrar min arbetslösa dotter i kostnaden. 

Huset har inga skulder och mat kostar 1000kr per vecka, en middag ute per vecka för 500kr för två.

El, vatten och avfall ger kanske 1000kr då jag eldar med ved för uppvärmning.

erik-sson

Kanske var lite oklart där... Vad vi kom fram till är att om vi har 100.000 THB per månad så är det nog - för oss. Vi behöver inte mer :) . Anledningen att vi räknade över huvud taget är att jag inte är så sugen på att pensionera mig vid 65 (eller 67 eller 69 eller 134 - beroende vad som gäller om 15-20 år). Så frågan var "Hur mycket behöver vi ha sparat för att täcka kostnaderna fram till pension om vi bara säger "Tack å hej" till Svea Rike"! Vårt svar : Helst minst 50.000 THB per månad, samt att har vi 100.000 THB per månad är det nog - så då drar vi!

kolla in denna sida . enligt han 25 gånger det ni behöver på ett år (uttag 4%)  ,  jag skulle nog tycka 30 gånger är bättre riktmärke om man skall ha kapitalet placerat med låg risk ..

http://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/

• Fint 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

amja

Huset i Sverige gick i förra skillsmässan,nu bor vi i hyresrätt och det trivs jag ypperligt med(lat som f-n)mat ca 5-6ooo el 4-500 bilbensin och försäkring +skatt ca 2000 lite uteäta 2-2300 +egna kostnader(missbruk)ja,runt 20000 i Sverige

Fan va´ lättmjölken måste ha gått upp i pris!:sweat:

Mvh

Amja

• Fint 1

erik-sson

Kanske var lite oklart där... Vad vi kom fram till är att om vi har 100.000 THB per månad så är det nog - för oss. Vi behöver inte mer :) . Anledningen att vi räknade över huvud taget är att jag inte är så sugen på att pensionera mig vid 65 (eller 67 eller 69 eller 134 - beroende vad som gäller om 15-20 år). Så frågan var "Hur mycket behöver vi ha sparat för att täcka kostnaderna fram till pension om vi bara säger "Tack å hej" till Svea Rike"! Vårt svar : Helst minst 50.000 THB per månad, samt att har vi 100.000 THB per månad är det nog - så då drar vi!

glömde ..tänk på valutan , har varit med om allt från 3,20 upp till 6 bath för en krona .  , bra riktmärke max 4 bath för en krona ..

• Fint 3

Cavemannen

Huset har inga skulder och mat kostar 1000kr per vecka, en middag ute per vecka för 500kr för två.

Visst! hade du varit Karl Gustav XVI så hade du tjänat 1.000.000 bara på att visa dig i tidningen, men hur jämför du?

Alla har ju olika förutsättningar, du har hus hemma och får betala hushyra i Thailand, någon annan har tvärt om.

Andra har hus både hemma och i fjällen+västkusten och Spanien, medans andra hyr lägenhet i Sverige..........

På MPR(eller i övriga värden) kan man inte räkna med att alla är som i din håla i norrland, värden är större än så, inse det.....

• Fint 2

Khonis

Visst! hade du varit Karl Gustav XVI så hade du tjänat 1.000.000 bara på att visa dig i tidningen, men hur jämför du?

Alla har ju olika förutsättningar, du har hus hemma och får betala hushyra i Thailand, någon annan har tvärt om.

Andra har hus både hemma och i fjällen+västkusten och Spanien, medans andra hyr lägenhet i Sverige..........

På MPR(eller i övriga värden) kan man inte räkna med att alla är som i din håla i norrland, värden är större än så, inse det.....

SKÅL

• Fint 1

Surin P3

Man ska tydligen ha lite nya hus, lite nya bilar, betala skola för barnen, semestra med familj, äta god mat ibland, elen är inte billig osv.

2014 tog nån miljon baht slut.

Fast det är inte ett normalår. Hoppas jag. Just nu känns det som ett normalt år, men hoppas 2016 blir billigare. :D 

• Fint 8

RobertLin

Då har du ungefär en fjärdedel så höga omkostnader som oss. Frugans klädkonto är nästan hälften av din totala budget :). Låter som att ni tillhör de som kan klara sig på under 50K BHT och vara nöjda! En av de saker som kommer att påverka kostnaden mest för er blir antagligen hur förtjust du är i Thailändsk mat, och hur gärna ni vill tillaga den själva.

Det finns lika många budgetar som det finns människor, men har stött på både en och två killar som gjort glädjekalkyler som de senare spräckt med råge. När du gör din egen, så är mitt bästa råd att vara ärlig mot sig själv - det är du som skall leva med den!

• Fint 7

Sam sip sam

Nu har jag ju redan bott i Thailand(säkert längre än dig) och bildat mig en uppfattning, jag tror inte i dagsläget att det kommer att bli aktuellt att bosätta sig där i framtiden, däremot lockar Spanska solkusten :-) . Vi får väl se vart jag hamnar när tiden är inne ;-)

ingen dum ide dec,jan,feb i Thailand mars,april,maj spanien jun,juli,aug Sverige sep,okt,nov spanien rätt så behagliga temperaturer för en viking och lit ombyte förnöjer

• Fint 6

RobertLin

kolla in denna sida . enligt han 25 gånger det ni behöver på ett år (uttag 4%)  ,  jag skulle nog tycka 30 gånger är bättre riktmärke om man skall ha kapitalet placerat med låg risk ..

http://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/

glömde ..tänk på valutan , har varit med om allt från 3,20 upp till 6 bath för en krona .  , bra riktmärke max 4 bath för en krona ..

Det är mycket goda råd!

• Fint 1

Cavemannen

Man ska tydligen ha lite nya hus, lite nya bilar, betala skola för barnen, semestra med familj, äta god mat ibland, elen är inte billig osv.

2014 tog nån miljon baht slut.

Fast det är inte ett normalår. Hoppas jag. Just nu känns det som ett normalt år, men hoppas 2016 blir billigare. :D 

Det vore kul om medlemmarna fick höra P3surin  "hövdingens" budget? jag tror medlemmar som Leif och den där snåle fan med långt namn skulle svimma och aldrig mer planera Thairesor

Edited by Cavemannen