bob Inlagd Juli 28, 2015 Dela Inlagd Juli 28, 2015 Jag vet att brodern(lillebror)som drev detta jobbade ca 05.00 till 22.30 i +10 år innan han kammade hem vinsten. Vad menar du att han kammade hem vinsten? Vilket fall som helst, i frugans by är det en kärring som lånar ut pengar och enligt frugan så får hon alltid tillbaka sina pengar. Jag frågade varför hon alltid får sina pengar tillbaka, enligt frun är det på grund av att hon "have a mouth from hell". Hon ser även till att ta något i pant för lånet, typ papper för mark, guld etc. I en annan tråd som jag inte kan hitta eftersom sökfunktionen suger getpung som du vet så tog vi upp det där om att låna ut pengar till folk i Thailand. Själv så har vi lånat ut 2 X 10 000 till två av fruagans vänner och vi har nu fått tillbaka 17 000, den ena har betalat allt den andra fattas 3000. Hon som inte har betalat tillbaka allt har frågat ett antal gånger om att få låna mer men alltid fått svaret att hon måste betala tillbaka allt innan något nytt lån kan fås. Vi tar ingen ränta på pengarna som vi lånar ut (något som frugan tycker suger lite, "för det gör alla" enligt henne och om sanningen skall fram så har jag inga betänkligheter om folk tar ränta för pengar de lånar ut, dock så gör jag det inte). Jag tycker även att lån till vänner är mer "säkert" än lån till familj eller släkt för det tas ofta som en "gåva" har jag märkt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 28, 2015 Dela Inlagd Juli 28, 2015 <klipp>I en annan tråd som jag inte kan hitta eftersom sökfunktionen suger getpung som du vet <klipp> FYI http://www.maipenrai.se/forum/topic/33975-låna-pengar/?do=findComment&comment=1141309 ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 28, 2015 Dela Inlagd Juli 28, 2015 <klipp>I en annan tråd som jag inte kan hitta eftersom sökfunktionen suger getpung som du vet <klipp> FYI http://www.maipenrai.se/forum/topic/33975-låna-pengar/?do=findComment&comment=1141309 ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 28, 2015 Dela Inlagd Juli 28, 2015 Det brukar inte vara så lätt för Thailändare att bara lämna släkt och vänner och dra. Oftast kommer de tillbaka ganska snart. En intressantare fundering är vad de gör när låntagaren inte kan betala tillbaka??? Du får inga lån, inte ens av maffian utan någon form av garanti, antingen i form av fastighet-land, eller en garant som då får ta över betalningen!Jag vet att folk har dragit och inte kommit tillbaka, men många kommer nog också tillbaka ja,. Om vi inte pratar maffian utan en vanlig långivare så hjälper det inte att gå till domstol tex. för 1. advokaterna pumpar dom bara på pengar oftast.Berätta gärna om indrivare eftersom du vet. Skulle du betala för indrivare om låntagaren inte har pengar utan är skyldig fler som oftast är fallet? Med risken att åka fast själv.Indrivarna kallas även 20% folket, dom kan ta vad dom vill av låntagaren och sedan behålla 20% av det dom fått ut!Om man överhuvudtaget ger sig in i maffiosornas revir och börjar som farang låna ut pengar blir du nog ganska snart varse vem du bitit i röven, tror inte du ska lita för mycket på att få någon hjälp utan hyfsad ersättning där inte! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Du får inga lån, inte ens av maffian utan någon form av garanti, antingen i form av fastighet-land, eller en garant som då får ta över betalningen!Indrivarna kallas även 20% folket, dom kan ta vad dom vill av låntagaren och sedan behålla 20% av det dom fått ut!Om man överhuvudtaget ger sig in i maffiosornas revir och börjar som farang låna ut pengar blir du nog ganska snart varse vem du bitit i röven, tror inte du ska lita för mycket på att få någon hjälp utan hyfsad ersättning där inte!Det vanligaste formen som maffian lånar är småbelopp till dom som spelar Hi-Lo tex. Du ser säkert dagligen 2 yngre män med en manbag åka från ställe till ställe.Jag vet om att maffian blivit blåst på större pengar där låntagaren inte kunnat betala tillbaks och bara dragit utan att kunna åka hem igen. Min tant har lånat ut pengar i över 10 år även om jag har sagt till henne att sluta och det är inte några småbelopp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Jag vet att folk har dragit och inte kommit tillbaka, men många kommer nog också tillbaka ja,. Om vi inte pratar maffian utan en vanlig långivare så hjälper det inte att gå till domstol tex. för 1. advokaterna pumpar dom bara på pengar oftast.Berätta gärna om indrivare eftersom du vet. Skulle du betala för indrivare om låntagaren inte har pengar utan är skyldig fler som oftast är fallet? Med risken att åka fast själv.Jag vet inte så mycket mer om indrivare. ? betyder just att jag inte vet och skulle vilja ha ett svar. Vet i stort det Leifen skrev. Frugans syster har spelat och lånat och lurat i stort sett alla på pengar. Gjort allt det där som man skojar om lånat för att betala räntor. Spelar man nog mycket så blir man rik syndromet! Hon fick dra från familjen, hon var nog borta drygt ett år. Nu är hon tillbaka. Jag har frågat hur det kommer sig att hon vågar tillbaka nu. Förklaringen jag fått är att militären går hårt åt dom som lånar ut till ockerräntor, så att de vågar inte driva in hennes skuld. Vet inte riktigt om jag ska tro det. Bilen deras har i varje fall försvunnit. Nu tror jag inte att alla indrivare jobbar på samma sätt, så det är nog svårt att säga vad som händer om man inte betalar. Men jag skulle inte vilja ha indrivare på mig. Jag skulle ge fan i att låna ut pengar, det har alltid varit bekymmer när frugan har lånat ut. De blir mest ovänner pga lån som inte vill betalas tillbaka. Det har aldrig varit frågan om indrivare i det fallet, utan låna inte bort mer än du kan förlora har gällt. Men nu är det slut med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Att låna ut pengar systematiskt kan ha sina risker, men att tro att maffian skulle förlora på sin verksamhet är lika med att tro på jultomten, dom har säkerheter i form av garantibrev på varenda baht dom lånar ut!Om en garant skriver på ett skuldebrev är han tvungen att betala, och i värsta fall låna till att betala, thats it! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 (ändrad) Att låna ut pengar systematiskt kan ha sina risker, men att tro att maffian skulle förlora på sin verksamhet är lika med att tro på jultomten, dom har säkerheter i form av garantibrev på varenda baht dom lånar ut!Om en garant skriver på ett skuldebrev är han tvungen att betala, och i värsta fall låna till att betala, thats it!Nu drar du alla maffiafamiljer över en kam, det kan finnas flera i mindre städer bla. Vem har skrivit att maffian skulle gå back på sin verksamhet? Däremot så tar dom också risker och kan tom. bli blåsta ibland.Men knappast på den sk. dagliga utlåningen. Det du skrev tidigare om att andra än maffian inte kan låna ut pengar stämde inte heller alltså. Jag vet att det finns flera runt Thailand som lånar ut större belopp med kraftig ränta. Men OK kanske inte i din by eller mindre stad. Ändrades Juli 29, 2015 av Oregistrerad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 (ändrad) Nu drar du alla maffiafamiljer över en kam, det kan finnas flera i mindre städer bla. Vem har skrivit att maffian skulle gå back på sin verksamhet? Däremot så tar dom också risker och kan tom. bli blåsta ibland.Men knappast på den sk. dagliga utlåningen. Det du skrev tidigare om att andra än maffian inte kan låna ut pengar stämde inte heller alltså. Jag vet att det finns flera runt Thailand som lånar ut större belopp med kraftig ränta. Men OK kanske inte i din by eller mindre stad. Var har jag sagt det, det vet jag mycket väl att det finns, och vet också att dom utsätter sig för mycket större risk att bli utan återbetalning än maffiosona! Jag vill inte kalla det att dom blir blåsta för det dom sysslar med är mer än väl värt att misslyckas med! Ockrare har jag inget som helst överseende med! Ändrades Juli 29, 2015 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Var har jag sagt det, det vet jag mycket väl att det finns, och vet också att dom utsätter sig för mycket större risk att bli utan återbetalning än maffiosona! Jag vill inte kalla det att dom blir blåsta för det dom sysslar med är mer än väl värt att misslyckas med! Ockrare har jag inget som helst överseende med! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Ockrare klarar säkert av en eller annan kreditförlust. Man kan säga att dom tar in på gungorna vad dom förlorar på karusellen, och det med råge. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Var har jag sagt det, det vet jag mycket väl att det finns, och vet också att dom utsätter sig för mycket större risk att bli utan återbetalning än maffiosona! Jag vill inte kalla det att dom blir blåsta för det dom sysslar med är mer än väl värt att misslyckas med! Ockrare har jag inget som helst överseende med! Du skrev:Om man överhuvudtaget ger sig in i maffiosornas revir och börjar som farang låna ut pengar blir du nog ganska snart varse vem du bitit i röven. Så vad menar du med att man snart blir varse vem man har bitit i röven?Jag har svarat att jag vet flera som gör det. Min tant har nog lånat ut i över 10 år även om jag inte tycker om det. Hon går gärna också ut med det attdet är mina pengar även om det inte stämmer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Du skrev:Om man överhuvudtaget ger sig in i maffiosornas revir och börjar som farang låna ut pengar blir du nog ganska snart varse vem du bitit i röven. Så vad menar du med att man snart blir varse vem man har bitit i röven?Jag har svarat att jag vet flera som gör det. Min tant har nog lånat ut i över 10 år även om jag inte tycker om det. Hon går gärna också ut med det attdet är mina pengar även om det inte stämmer.Inga kommentarer, har sett detta på väldigt, obehagligt, nära håll! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Hörde en historia om om en farang som började låneverksamhet tillsammans med sin thaifru.Det slutade med en anmälan/tips till polisen från en av de skuldsatta så han fick 3 dagar på sig att lämna landet med en bannlysning att aldrig få komma tillbaka.Inga pengar återbetalades heller.kanske sann? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 (ändrad) Det finns ju 2-3st i varje liten by som lånar, men jag har aldrig hört om maffia verksamheten som du talat om eller hört har jag ju gjort, men efter 10 år i min by så verkar det lungnare i östra Surin mot hur ni i Udon har det Hej Vad gör han om låntagarna inte betalar tillbaka och vad har han för ränta? Mvh isan lover Ändrades Juli 29, 2015 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Ockrare klarar säkert av en eller annan kreditförlust. Man kan säga att dom tar in på gungorna vad dom förlorar på karusellen, och det med råge. Fritz..HejTyvärr verkar dom flesta ockrare inte agera så, det finns nog en rädsla för att fler inte kommer att betala om man slipper utan ett straff av något slag.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 HejTyvärr verkar dom flesta ockrare inte agera så, det finns nog en rädsla för att fler inte kommer att betala om man slipper utan ett straff av något slag.Mvh isan loverDet är inte indrivarna själva som utför eventuella vedergällningar, dom är smartare än så!Det statueras exempel då o då, på o överkörda MC är inget ovanligt! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Jag lånade ut nästan 50 000 THB räntefritt till en thailändska i går och är inte det minsta oroad över att jag inte ska få tillbaka mina pengar inom en vecka. Vad som däremot oroar mig massor är den resa till frugans hemby uppe i Loei som strax ska påbörjas. Hua så hemskt. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Jag lånade ut nästan 50 000 THB räntefritt till en thailändska i går och är inte det minsta oroad över att jag inte ska få tillbaka mina pengar inom en vecka. Vad som däremot oroar mig massor är den resa till frugans hemby uppe i Loei som strax ska påbörjas. Hua så hemskt. Fritz.. Prisdumpningar på låne och räntemarknader gör man inte ostraffat. Resan kommer att bli obehaglig, gå genast till närmaste tempel med en kontantgåva. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Nu har det åtminstånde två medlemmar här, förklarat att de har med ocker att göra.Tycker man är lite för överseende med detta , för dömandet borde vara mer kraft full, eller har det att göra med våran attityd så watt.Men vad jag kan säga dessa personer har ingen som helst förtroende vad de än skriver, förklarar mer deras sätt att se ner på de som har ekonomiska problem.Ock själv vill ha ekonomiska fördelar, av personer som sitter i trång mål.Kan bara säga lägg ner, om nu din ekonomiska situation inte klarar detta får du väl åka hem o skaffa nya pengar, så du ej är här för att suga ut Thai.Men ni har väl samma erfaren het hemma från . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Du får inga lån, inte ens av maffian utan någon form av garanti, antingen i form av fastighet-land, eller en garant som då får ta över betalningen!Indrivarna kallas även 20% folket, dom kan ta vad dom vill av låntagaren och sedan behålla 20% av det dom fått ut!Om man överhuvudtaget ger sig in i maffiosornas revir och börjar som farang låna ut pengar blir du nog ganska snart varse vem du bitit i röven, tror inte du ska lita för mycket på att få någon hjälp utan hyfsad ersättning där inte!Frugans syster har länge sålt svartlotter åt en polishustru som styr verksamheten, det är av henne hon har lånat pengar. Hon fick lämna marken som deras hus står på som säkerhet, fast jag tvivlar på att den täcker värdet på det hon lånat. Det verkar ha lagt sig nu så jag antar att indrivarna inte är av värsta sorten. Polisen vill väl inte heller ha något stort väsen runt det hela med svartlotterier, spelhålor, ocker och vem vet vad mer. Men i det här fallet så är nog inte garantierna så att de täcker lånet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 Vilka 2 är det då? Jag har sagt att det är min tant och inte jag eller mina pengar. Det är inte min fru, och hon är vuxen själv att ta egna beslut. Hon hade gjort det i flera år redan innan vi träffades.Vad du skriver stämmer inte alls in på mig angående vad jag tycker om det, eller skulle behöva det för att ha råd att stanna i Thailand. Folk i området ser inte ner på henne som vi gör utan tvärtom. Du kan gärna försöka övertala henne om det stör så mycket, jag kan skicka tel. per pm.Jag trodde Sveriges regeringen enkom hade hand om att vara världens samvete, men tydligen icke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Juli 29, 2015 Dela Inlagd Juli 29, 2015 (ändrad) Jag lånade ut nästan 50 000 THB räntefritt till en thailändska i går och är inte det minsta oroad över att jag inte ska få tillbaka mina pengar inom en vecka. Vad som däremot oroar mig massor är den resa till frugans hemby uppe i Loei som strax ska påbörjas. Hua så hemskt. Fritz.. Stackare...ska ägna dig en medlidandets tanke när jag intar lördagsölen på Harrys Ändrades Juli 29, 2015 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 31, 2015 Dela Inlagd Juli 31, 2015 Stackare...ska ägna dig en medlidandets tanke när jag intar lördagsölen på HarrysResan tog 13 jobiga timmar sa tack for medlidandet. Men nu har jag sovit ut och sitter med en Changare sa nu leker livet igen. Har aven lyckatats komma in pa MPR med lanad utrustning, visserligen utan prickar pa en del bokstaver men man kan inte fa allt har i obygden. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 31, 2015 Dela Inlagd Juli 31, 2015 Det är inte indrivarna själva som utför eventuella vedergällningar, dom är smartare än så!Det statueras exempel då o då, på o överkörda MC är inget ovanligt!HejSå fungerar det även hos oss, lånehajen kan vara en äldre kvinna eller vad som helst, men indrivarna är oftast extraknäckande poliser eller gangsters, dessa avlönas givetvis av lånehajen.Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu