Jump to content
IGNORERAD

Låna pengar

Cavemannen

Recommended Posts

Jag läste i en tråd om att låna ut pengar.

Min släkt(liten obetylilg släkt) har jobbat som egenföretagere i Chonburi, de drev en restaurang i en stor gummiverkstad där de jobbade 2 skift.

Jag vet att brodern(lillebror)som drev detta jobbade ca 05.00 till 22.30 i +10 år innan han kammade hem vinsten.

Idag lever han på sina risåkrar han köpt och låneverksamheten(han har lånat ut pengarna han sparat ihop)

Jag kan inte annat än att unna han detta liv...

Dela på andra sajter

• Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

9

• Wangthong

5

• Cavemannen

5

• leifen

4

Mest aktiva i denna tråd

Ja, och?

Jag läste i en tråd tidigare och jag sökte o sökte.....(p3, du måste hålla med om att sökningen på forumet suger!)

Dela på andra sajter

Ja, och?

Känner du aldrig att du vill berätta nåt?

Nu har du ju flera tusen inlägg där du kommenterar andras inlägg, kan du inte prova att lägga in något själv om ditt liv?

Dela på andra sajter

Känner du aldrig att du vill berätta nåt?

Jovisst, men i det här fallet hade jag ju gjort det i tråden som du nämde.      :dirol:  

Dela på andra sajter

Ockerverksamheten är ju såväl utbredd som välkänd, men sånt sysslar väl inte han med!  :dribble:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Ockerverksamheten är ju såväl utbredd som välkänd, men sånt sysslar väl inte han med!  :dribble:

Det finns ju 2-3st i varje liten by som lånar, men jag har aldrig hört om maffia verksamheten som du talat om

eller hört har jag ju gjort, men efter 10 år i min by så verkar det lungnare i östra Surin mot hur ni i Udon har det :-)

Ändrades av Cavemannen
Dela på andra sajter

Det finns ju 2-3st i varje liten by som lånar, men jag har aldrig hört om maffia verksamheten som du talat om

eller hört har jag ju gjort, men efter 10 år i min by så verkar det lungnare i östra Surin mot hur ni i Udon har det :-)

Yes, ska man ha lite action på tillvaron är det naturligtvis i Udon man ska vara!  :559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Dela på andra sajter

Vad har han för ränta?

Jag har inte en aning, men jag vet att han brukar en del av skollärarens åkrar år efter år.....

Dela på andra sajter

Jag läste i en tråd om att låna ut pengar.

Min släkt(liten obetylilg släkt) har jobbat som egenföretagere i Chonburi, de drev en restaurang i en stor gummiverkstad där de jobbade 2 skift.

Jag vet att brodern(lillebror)som drev detta jobbade ca 05.00 till 22.30 i +10 år innan han kammade hem vinsten.

Idag lever han på sina risåkrar han köpt och låneverksamheten(han har lånat ut pengarna han sparat ihop)

Jag kan inte annat än att unna han detta liv...

Kan inget annt än att hålla med Nemo i detta fallet, du får nog precisera dej lite närmre vad du förväntar dej för svar eller debatt i din tråd, verkar lite förvirrande inledning, t.ex förväntar du dej inlägg typ....ja, jag har en liknande framgångs story eller jag har en totalt motsatt erfarenhet av att låna ut pengar?

Chan2014

Dela på andra sajter

Hur mycket kan man låna då?:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Hur mycket kan man låna då?:big_smile:

Ganska mycket, och bara 10% ränta..............i månaden!

Dela på andra sajter

Ganska mycket, och bara 10% ränta.....i månaden!

Men det blir inte så dyrt om man bara lånar lite:big_smile:

Dela på andra sajter

Men det blir inte så dyrt om man bara lånar lite:big_smile:

Lånar man bara lite så har man råd med flera lån.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Japp, fan du borde bli finansminister:sure:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Dom som lånar ut pengar blir mycket ofta blåsta i längden. Enda sättet som jag ser att dom kan minska risken från att bli blåsta är att dom tar över ägandet på låntagares land. För att ge det tillbaka när vederbörande har betalt hela lånet tillbaks.

Ofta så verkar dom som lånar inte förstå vad 10% tex. i månaden betyder i längden eller så har dom kanske redan lån som dom inte kan betala tillbaka.

Dela på andra sajter

Och har man inte råd med räntan så är det bara att låna för att betala den.

Dela på andra sajter

Dom som lånar ut pengar blir mycket ofta blåsta i längden. Enda sättet som jag ser att dom kan minska risken från att bli blåsta är att dom tar över ägandet på låntagares land. För att ge det tillbaka när vederbörande har betalt hela lånet tillbaks.

Ofta så verkar dom som lånar inte förstå vad 10% tex. i månaden betyder i längden eller så har dom kanske redan lån som dom inte kan betala tillbaka.

Ett annat sätt är att anlita indrivare för att få tillbaka det man lånat ut. Kostar en del, men bättre än att förlora pengarna helt. Dom killarna brukar inte vara att skoja med.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ett annat sätt är att anlita indrivare för att få tillbaka det man lånat ut. Kostar en del, men bättre än att förlora pengarna helt. Dom killarna brukar inte vara att skoja med.

Och vad gör en indrivare om låntagaren har dragit?????

Dela på andra sajter

Och vad gör en indrivare om låntagaren har dragit?????

Det brukar inte vara så lätt för Thailändare att bara lämna släkt och vänner och dra. Oftast kommer de tillbaka ganska snart.

En intressantare fundering är vad de gör när låntagaren inte kan betala tillbaka??? 

Dela på andra sajter

Det brukar inte vara så lätt för Thailändare att bara lämna släkt och vänner och dra. Oftast kommer de tillbaka ganska snart.

En intressantare fundering är vad de gör när låntagaren inte kan betala tillbaka??? 

Man tar vad som är värt någonting som går att omsätta i pengar, sen får familjen/släkten ta hand om skulden efter stora hot.

Sällan en låntagare blir skuldfri bara för han flyr.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag vet att folk har dragit och inte kommit tillbaka, men många kommer nog också tillbaka ja,. Om vi inte pratar maffian utan en vanlig långivare så hjälper det inte att gå till domstol tex. för 1. advokaterna pumpar dom bara på pengar oftast.

Berätta gärna om indrivare eftersom du vet. Skulle du betala för indrivare om låntagaren inte har pengar utan är skyldig fler som oftast är fallet? Med risken att åka fast själv.

Dela på andra sajter

Vad menar du att han kammade hem vinsten?

Vilket fall som helst, i frugans by är det en kärring som lånar ut pengar och enligt frugan så får hon alltid tillbaka sina pengar. Jag frågade varför hon alltid får sina pengar tillbaka, enligt frun är det på grund av att hon "have a mouth from hell". Hon ser även till att ta något i pant för lånet, typ papper för mark, guld etc.

I en annan tråd som jag inte kan hitta eftersom sökfunktionen suger getpung som du vet ;) så tog vi upp det där om att låna ut pengar till folk i Thailand. Själv så har vi lånat ut 2 X 10 000 till två av fruagans vänner och vi har nu fått tillbaka 17 000, den ena har betalat allt den andra fattas 3000. Hon som inte har betalat tillbaka allt har frågat ett antal gånger om att få låna mer men alltid fått svaret att hon måste betala tillbaka allt innan något nytt lån kan fås. Vi tar ingen ränta på pengarna som vi lånar ut (något som frugan tycker suger lite, "för det gör alla" enligt henne och om sanningen skall fram så har jag inga betänkligheter om folk tar ränta för pengar de lånar ut, dock så gör jag det inte). Jag tycker även att lån till vänner är mer "säkert" än lån till familj eller släkt för det tas ofta som en "gåva" har jag märkt... :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...