gst Inlagd December 25, 2016 Dela Inlagd December 25, 2016 Jag önskar alla läsare en god fortsättning och ett Gott nytt År.Detsamma till dig!Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Januari 21, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2017 Trådlyft. I går var vädret gynnsamt så det blev en tur ut till Koh Sak, en pytteliten ö norr om Koh Larn. Speedbåt ut till farkosten som tog oss ut till Koh Sak. Riktigt fint väder. Kala Matti börjar förbereda fisksoppa. Skepparen, nyligen fyllda 70. Det kunde jag inte tro. Senaste vad gäller hår style. Min yngsta fick också åka med och fisk kom det hur mycket som helst. Kosken ligger redo till höger. Kala Matti ser bestämd ut. Hoppsan, där slank ett kilo lax även ned med ingredienserna till Kalakeitto. En ryyppy intogs av Jukka. Disneyland i fjärran. Trevligt namn på flytetyget. Framme vid Koh Sak. Dags för fisksoppa. Smakade hur bra som helst. Nedan ett gäng på väg iland på Koh Sak. På tillbakavägen bjöds det på kaffe med tilltugg, alltså ingen Qognak. Och äntligen hemma i Disneyland. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Februari 1, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Februari 1, 2017 Packat och klart: Dags att ta itu med nästa projekt. Studera kaffeodlingarna i norr. I en liten Hill Tribe by som inte ens finns på kartan, vid gränsen till Myanmar ( Burma ) Jag tar för säkerhets skull med mig eget kaffe. Det som oroar mig mest är ifall det inte finns någon el så att jag kan ladda kamera batteriet. Internet och telefontäckning har jag redan blivit upplyst om att det saknas. Bifogar ett par länkar för den som är intresserad. http://www.northernthailand.com/duangdee/index.html http://www.northernthailand.com/duangdee/thai_coffee.html Återkommer med en rapport efter helgen. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Februari 1, 2017 Dela Inlagd Februari 1, 2017 5 timmar sedan, skrev lk2: Packat och klart: Dags att ta itu med nästa projekt. Studera kaffeodlingarna i norr. I en liten Hill Tribe by som inte ens finns på kartan, vid gränsen till Myanmar ( Burma ) Jag tar för säkerhets skull med mig eget kaffe. Det som oroar mig mest är ifall det inte finns någon el så att jag kan ladda kamera batteriet. Internet och telefontäckning har jag redan blivit upplyst om att det saknas. Bifogar ett par länkar för den som är intresserad. http://www.northernthailand.com/duangdee/index.html http://www.northernthailand.com/duangdee/thai_coffee.html Återkommer med en rapport efter helgen. Jag trodde först att du skulle åka iväg för att fylla upp kaffeburken. Trevlig resa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd April 22, 2017 Dela Inlagd April 22, 2017 Utsikt inför kvällen, verkar lovande. Dock en viss risk för fuktighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 22, 2017 Dela Inlagd April 22, 2017 11 timmar sedan, skrev rolba: Utsikt inför kvällen, verkar lovande. Dock en viss risk för fuktighet. Blodpölen som du kommer att ligga i? "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Oktober 20, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 20, 2017 Jag brukar sällan eller aldrig äta nötkött, men igår blev det ett undantag som jag inte ångrar. Importerad oxfile´ från Argentina. Jag fick provsmaka Bean före jag gjorde min beställning, den var så god att jag åt den med sked. File´n så mör så den smälte i munnen. Lek bär fram efterrätten. Och stugan var riktigt välfylld, trots att det inte hade annonserats. Snart blir The Blue Lagoon så populärt så det får införas bords beställning. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 20, 2017 Dela Inlagd Oktober 20, 2017 18 timmar sedan, skrev lk2: Lek bär fram efterrätten creme caramelle? /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Oktober 21, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 21, 2017 3 timmar sedan, skrev Enis: creme caramelle? /Enis Yes. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd December 20, 2017 Trådstartare Dela Inlagd December 20, 2017 (ändrad) Veteranträff igår med tillhörande cocktail hours, ja det blev ju många timmar för att vara tydlig. Snyggt uppdukat av värden. Och en bild av värden himself. En av veteranerna. Riktigt fint hemma hos ?? Det ses inte med blida ögon av tjejen till vänster i bild. Fingerfood. Smakade alldeles utmärkt. Finröka naturligtvis. Havsutsikt från vardagsrummet. Godis som hade god åtgång. Skål. Och vad vore väl en Veteranträff utan Pastorn. Som sagt, många timmar och solen hann gå ned. Snygg Julgran. Annat än min taniga Julgran. Efter att sessionen avslutats blev det att besöka några vattenhål på byn. Ett stort TACK till Värden för den årliga Veteranträffen. Ändrades December 20, 2017 av lk2 "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd December 26, 2017 Trådstartare Dela Inlagd December 26, 2017 Jag önskar alla Badtunnans Vänner en god fortsättning på Julen och Ett Gott Nytt År. Julen har firats även här i Disney World. Julbord som vanligt på Harrys i goda och glada vänners sällskap. Mycket godsaker att välja bland. Lite varmrätter som jag fick stå över. Min goda granne @Jive satt mittemot. Tobbe till höger i bild. Och naturligtvis @ragson Och till sist Adde som skötte protokollet. Min ständiga sekreterare fick också hon vara med på ett hörn. Hon börjar få antydan till dubbelhaka så jag påpekade vänligen men bestämt att hon måste börja tänka sig för vad hon äter. Kan man tänka sig, 5 prinskorvar och 4 köttbullar varav den ena lämnades. Inte konstigt att det sätter sig under hakan. Nästa jul så skall jag bjuda henne med till Sven Eleven för där finns det säkert korv också. Själv höll jag mig som vanligt till Lax och några Sillbitar. Och vad vore ett julbord utan Ris ala Malta. Nedan en som troligen fastat ett antal dagar i förväg om man såg till allt vad som inmundigades. 555 Skål ta mig fan. Nedan Clary som käkat julbord på BL före men det var tydligen inte vad hon förväntade sig så det fick bli en turn runt Harrys julbord också. Det var bra tyckte hon men hon saknade kokt potatis. Det är ju det sista jag tänker på. Många tomtar och troll i stugan. Sekreteraren ville ju så gärna ha lite julbelysning, och så glad hon blev. Och till sist, snaps nissarna. En väldigt trevlig Julafton men alldeles för mycket mat för mig som ju tänker på linjerna. 555 Edit: Såg även @Fritz som hastigast, men han hade tydligen närvarat vid första sittningen så det blev ingen bild. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd December 26, 2017 Dela Inlagd December 26, 2017 30 minuter sedan, skrev lk2: Såg även @Fritz som hastigast, men han hade tydligen närvarat vid första sittningen så det blev ingen bild Det tackar man ödmjukast för. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd December 26, 2017 Trådstartare Dela Inlagd December 26, 2017 6 minuter sedan, skrev Fritz: Det tackar man ödmjukast för. Fritz.. Det var så lite så. Igår eftermiddag nåddes jag av ryktet att det serverades Jultallrik på en av Fin(n)krogarna i kvarteret. Och fastän jag inte var så värst hungrig kunde jag ju inte låta bli att ta mig dit. Själv är jag ju väldigt noga med upplägget, alltså synintrycket och detta var bland det värsta jag sett. Det fanns ju det mesta, men jag vill ju ha fisk och kött på separata tallrikar. Kålrotslåda och morotslåda fanns ju som jag inte haft tillfälle att smaka på snart 20 år. Memma fanns det inte, men hovmästaren upplyste mig om att det är till påsk memma serveras. Jag kunde inte hålla käften, jag sade: Ni kunde ju kört det i en mixer och blandat i snapsarna och serverat i en djuptallrik. Huvudsaken i alla fall att jag fick både rökt och gravad lax samt någon sillbit. Grannen fick ett något snyggare upplägg p.ga. större tallrik. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 26, 2017 Dela Inlagd December 26, 2017 8 minuter sedan, skrev lk2: Jag kunde inte hålla käften, jag sade: Ni kunde ju kört det i en mixer och blandat i snapsarna och serverat i en djuptallrik. Ska ju ändå blandas i magen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Januari 12, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2018 Herrmiddag hos Pastor @Fritz i Sakristian. Midsommar mat hos Pastorn. @gst kom med massor av god mat. Det fanns det mesta som hör ett Midsommar bord till. Vi kom fram till att Sill smakar nog bäst i Thailand. Damerna fick sitta på golvet av någon anledning. Jag brukar aldrig köpa lotter, men eftersom mitt turnummer fanns kvar så fick det bli en lott. Någon av gruppens medlemmar kanske kan kolla hur mycket jag vinner och PMa mig så jag kan lösa in vinsten.555 En mycket angenäm sittning må jag säga. Stort TACK till Pastorn för att han upplät Sakristian för detta ändamål och stort TACK till @gst som hade den goda smaken att komma släpandes på alla godsakerna. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 28 minuter sedan, skrev lk2: Herrmiddag hos Pastor @Fritz i Sakristian. Midsommar mat hos Pastorn. @gst kom med massor av god mat. Det fanns det mesta som hör ett Midsommar bord till. Vi kom fram till att Sill smakar nog bäst i Thailand. Damerna fick sitta på golvet av någon anledning. Jag brukar aldrig köpa lotter, men eftersom mitt turnummer fanns kvar så fick det bli en lott. Någon av gruppens medlemmar kanske kan kolla hur mycket jag vinner och PMa mig så jag kan lösa in vinsten.555 En mycket angenäm sittning må jag säga. Stort TACK till Pastorn för att han upplät Sakristian för detta ändamål och stort TACK till @gst som hade den goda smaken att komma släpandes på alla godsakerna. Tack själv för trevligt sällskap, men jag måste rätta dig lite. Det var Fritz som stod för det mesta av godsakerna. Jag hade bara med mig sillen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 On 2017-12-26 at 15:41, skrev lk2: Det var så lite så. Igår eftermiddag nåddes jag av ryktet att det serverades Jultallrik på en av Fin(n)krogarna i kvarteret. Och fastän jag inte var så värst hungrig kunde jag ju inte låta bli att ta mig dit. Själv är jag ju väldigt noga med upplägget, alltså synintrycket och detta var bland det värsta jag sett. Det fanns ju det mesta, men jag vill ju ha fisk och kött på separata tallrikar. Kålrotslåda och morotslåda fanns ju som jag inte haft tillfälle att smaka på snart 20 år. Memma fanns det inte, men hovmästaren upplyste mig om att det är till påsk memma serveras. Jag kunde inte hålla käften, jag sade: Ni kunde ju kört det i en mixer och blandat i snapsarna och serverat i en djuptallrik. Huvudsaken i alla fall att jag fick både rökt och gravad lax samt någon sillbit. Grannen fick ett något snyggare upplägg p.ga. större tallrik. Tackar för tipset om morotslådan, den ska lagas till i obygden inom snar framtid. Dyker nog upp i Pattaya i mitten av Februari, vore trevligt att ses igen. FINSK MOROTSLÅDA Ingredienser 1,5 dl risgryn 0,5 tsk salt 3 dl vatten 7 dl mjölk, 6 st morötter, 6-7 ganska stora 0,5 dl ströbröd 1 dl grädde, eller mjölk 1 tsk salt 0,5 tsk muskot, riven 2 st ägg 1 msk smör Tillagning 1. Koka risgrynen i det saltade vattnet i ca 10 minuter. 2. Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, det tar ca 40 minuter. 3. Sätt ugnen på 175 grader. 4. Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. 5. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg. Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket. 6. Blanda gröten, morotspurén och ströbrödsblandningen. 7. Häll i smord form, klicka eventuellt på smöret och strö på lite ströbröd. 8. Grädda lådan i en timma. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 2 timmar sedan, skrev lk2: Herrmiddag hos Pastor @Fritz i Sakristian. Midsommar mat hos Pastorn. @gst kom med massor av god mat. Det fanns det mesta som hör ett Midsommar bord till. Vi kom fram till att Sill smakar nog bäst i Thailand. Damerna fick sitta på golvet av någon anledning. Jag brukar aldrig köpa lotter, men eftersom mitt turnummer fanns kvar så fick det bli en lott. Någon av gruppens medlemmar kanske kan kolla hur mycket jag vinner och PMa mig så jag kan lösa in vinsten.555 En mycket angenäm sittning må jag säga. Stort TACK till Pastorn för att han upplät Sakristian för detta ändamål och stort TACK till @gst som hade den goda smaken att komma släpandes på alla godsakerna. Ser ut som att ni hade en trevlig tillställning. Men så blir det väl i ett trevligt sällskap. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 46 minuter sedan, skrev rolba: Ser ut som att ni hade en trevlig tillställning. Men så blir det väl i ett trevligt sällskap. Jepp, det var goa gubbar som man hade besök av. Vi avhandlade ämnen från universums gåtor till småfåglarnas sexualliv utan att hamna i luven på varandra. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Januari 12, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2018 3 timmar sedan, skrev gst: Tack själv för trevligt sällskap, men jag måste rätta dig lite. Det var Fritz som stod för det mesta av godsakerna. Jag hade bara med mig sillen. Så sant så @gst Det var ju @Fritz som stod för Lejonparten av maten. Jag hoppas att Fritz förlåter mig och har översende med min dåliga förklaring av godsakerna.´ Jag får ursäkta mig med att jag hade bara sillburkarna för ögonen när jag skrev. 3 timmar sedan, skrev stefan5300: Tackar för tipset om morotslådan, den ska lagas till i obygden inom snar framtid. Dyker nog upp i Pattaya i mitten av Februari, vore trevligt att ses igen. FINSK MOROTSLÅDA Ingredienser 1,5 dl risgryn 0,5 tsk salt 3 dl vatten 7 dl mjölk, 6 st morötter, 6-7 ganska stora 0,5 dl ströbröd 1 dl grädde, eller mjölk 1 tsk salt 0,5 tsk muskot, riven 2 st ägg 1 msk smör Tillagning 1. Koka risgrynen i det saltade vattnet i ca 10 minuter. 2. Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, det tar ca 40 minuter. 3. Sätt ugnen på 175 grader. 4. Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. 5. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg. Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket. 6. Blanda gröten, morotspurén och ströbrödsblandningen. 7. Häll i smord form, klicka eventuellt på smöret och strö på lite ströbröd. 8. Grädda lådan i en timma. Morotslåda är gott, fast jag gillar ju kålrotslådan bäst. Skall bli trevligt att ses i byn. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 1 timme sedan, skrev lk2: Så sant så @gst Det var ju @Fritz som stod för Lejonparten av maten. Jag hoppas att Fritz förlåter mig och har översende med min dåliga förklaring av godsakerna.´ Jag får ursäkta mig med att jag hade bara sillburkarna för ögonen när jag skrev. Morotslåda är gott, fast jag gillar ju kålrotslådan bäst. Skall bli trevligt att ses i byn. Gillar också kålrötter men problemet är att de inte finns att köpa här i obygden så jag får väl köpa på mig några kilo i Pattaya. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 2 timmar sedan, skrev lk2: Så sant så @gst Det var ju @Fritz som stod för Lejonparten av maten. Jag hoppas att Fritz förlåter mig och har översende med min dåliga förklaring av godsakerna.´ Jag får ursäkta mig med att jag hade bara sillburkarna för ögonen när jag skrev. Morotslåda är gott, fast jag gillar ju kålrotslådan bäst. Skall bli trevligt att ses i byn. Hur är det med "maakaroonilaatikko" då? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 7 timmar sedan, skrev lk2: Herrmiddag hos Pastor @Fritz i Sakristian. Midsommar mat hos Pastorn. @gst kom med massor av god mat. Det fanns det mesta som hör ett Midsommar bord till. Vi kom fram till att Sill smakar nog bäst i Thailand. Damerna fick sitta på golvet av någon anledning. Jag brukar aldrig köpa lotter, men eftersom mitt turnummer fanns kvar så fick det bli en lott. Någon av gruppens medlemmar kanske kan kolla hur mycket jag vinner och PMa mig så jag kan lösa in vinsten.555 En mycket angenäm sittning må jag säga. Stort TACK till Pastorn för att han upplät Sakristian för detta ändamål och stort TACK till @gst som hade den goda smaken att komma släpandes på alla godsakerna. Det där ser ju riktigt gott och trevligt ut och avfärdar ju myten om att det inte går att äta sill utan snaps..... Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Februari 7, 2018 Dela Inlagd Februari 7, 2018 Som den romantiska stollen man är så begav jag mig ut och fotograferade solnedgången. Eftersom damen jobbar så jag åkte solo hann jag med tre olika utsiktsplatser på ca 10 minuter. Först windmill med 100 kineser Sen lagunen vid Nai Harn. Och till slut Nai Harn Beach. Rullar in lite små dyningar. Nu är solen bara halv. Minsann var där inte ett par halvmånar åxå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Februari 28, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Februari 28, 2018 "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu