Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Burken

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    18

  • Surin P3

    13

  • stjp8729

    7

  • mekong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min tjej säger att jag inte kan få ett Thai körkort pga. inte skriven på hennes adress.

Hur går man till väga när ni skaffa Thai körkort som turist?

Min tjej var iväg en dag kom hem med körkort hon har bara kört bil i 1 mån bara lite teori och back prov sen klart!!

Jag är som sakt bara turist i landet hur ska jag skaffa Thai körkort son dom skriver är enkel att få??

Min tjej kan gå i god tro att jag bor på hennes addres.

Tillbringar tiden i Ayutthaya när jag är i landet.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag bor visserligen i Thailand men jag ar inte pa nagot

satt skriven har.

Jag visade upp mitt svenska k-kort och en lapp med min sambos

adress pa ambassaden och fick da ett intyg pa engelska om

korkortsinnehav och bosattning plus ett friskintyg som i

Petchaburi kostade 20 bath.Efter lite reaktionstest och

fargseende pa korkortsmyndigheten sa var det klart M.v.h.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan inte nån med lite erfarenhet gå in och skriva en guide om det här? En renskriven, detaljerad steg-för-steg guide för alla dom som vill ha thailändskt körkort. Och den får gärna innehålla korrekt info om vad som gäller av försäkringar, om man framför ett fordon utan thai-körkort.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag bad körkortskillen komma hem på en öl, gav honom mitt internationella, passet med visa stämpeln (30 dgr) och 3000 Bath.

Sen fixade han körkortet.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån med lite erfarenhet gå in och skriva en guide om det här? En renskriven, detaljerad steg-för-steg guide för alla dom som vill ha thailändskt körkort. Och den får gärna innehålla korrekt info om vad som gäller av försäkringar, om man framför ett fordon utan thai-körkort.

Tack på förhand.

Kolla på http://www.maipenrai...i-Thailand.html

Finns som länk uppe bland de grå länkarna högst upp på forumet i Thailand-fliken

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Erkki Grattis till ditt körkort! Det var det dyraste körkort jag hitills hört talas om i Thailand, men en bra ide`

Jag skulle besiktiga min 8 år gamla bil och betala bilskatt här i Thailand förra veckan.

Var lite orolig, för den skulle definitivt inte ha passerat den svenska bilbesiktningen, och är registrerad i en annan

provins.

Först åkte jag till försäkringsagenten och betalade min årspremie där.

Då sa hon Jag kan fixa besiktningen och skatten åt dig om du ger mig 50 baht.

Kom tillbaka efter kl 15 då bilbesiktningen stänger.

Var tillbaka strax efter kl 15. Gav henne bilnycklarna, bilboken, och 1.100 baht som är den årliga skatten för min

bil.

Nycklarna gav hon tillbaka, och tog sin motorcykel och körde bort till besiktningen som ligger 500 m längre bort.

En kvart senare var hon tillbaka med skattemärket och bilboken där skatten nu var införd.

Hon fick sina 50 baht, och troligen en andel av min skatt också.

Thailand är fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja,

Klart det är dyrt, men eftersom jag värderar en semesterdag bra mkt högre än 600 kronor så anser jag det billigt.

Allt som innefattar papperadministration i Thailand får mig att rysa.

Fruns körkort gav vi 1000 bath för så även där blev vi säkert blåsta på 20-40 kronor...

Och efter att ha hört P3 berätta om att stå i kö för att backa in i en P-ficka så känns alternativet att dricka öl mkt bättre.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

jag fick köra både teori och uppkörning reaktions test mm mm men mycket enkelt !! en tjej kompis i Pattaya hon gick bara och köpte sitt för en

1000 bath are !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hon har ju farang pengar !!! sen kanske hon inte kan köra bil då är det ju enkelt att köpa !! sen kostar det mer än ett par hundra med läkar besöket och inskrivningen i alla fall när kärringens kompis tog i hua-hin !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske lite oftopic, men nu när jag skulle fornya och få ett femårskorkort skulle man tydligen behova ett läkarintyg. Läkaren skulle enl. uppgift ha mottagning nära huset där man får korkort. Jag korde dit och väl framme fanns det ingen parkering, jag går och kollar sade frun, kanske inte läkaren har oppet idag. När jag äntligen hittat parkering gick jag mot läkarmottagningen och halvvägs motte jag frun och sade att nu kan vi gå upp till läkaren." Nej det behovs inte jag har redan fått ett intyg, kostade 100 bath, men han har ju inte sett mig, "nej men jag sa att du mådde bra och är frisk så han skrev ut intyget"så nu har jag korkort som gäller i fem år framåt, någon som funderar over alla trafikolyckor här så gor iallafall inte jag det

ha det bra och ta det lugnt i trafiken hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ta ett moppe körkort i Phuket då krävdes kopia på pass, kopia på visum "turist visum funka bra" kopia på "den vita lilla lappen i passat" kommer inte ihåg vad den heter smile.gif Läkar intyg "vilket jag köpte i disken där man bokar läkartid" smile.gif kopia på husboken där jag bodde. Efter det skulle jag åka till imu väl där skulle jag få ett papper som jag skulle visa för trafikskolan, men jag viste inte om kopian på blå boken så fick åka hem igen från phuket town till kata och efter det så sket jag i det smile.gif Men men tar väl det nästa gång jag åker ner. Försökte snacka med en polis vän jag känt i ca 3 år och ville betala under bordet men det va helkört i phuket sa han sad.gif PS det skulle kosta 300 battisar.

Ändrades av nissefisk1
Link to comment
Dela på andra sajter

hon har ju farang pengar !!! sen kanske hon inte kan köra bil då är det ju enkelt att köpa !! sen kostar det mer än ett par hundra med läkar besöket och inskrivningen i alla fall när kärringens kompis tog i hua-hin !!!

OK, 20 Baht extra då för läkarbesöket...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är möjligt experten !! men nu tog vi både bil och mc så dom tog väl dubbla prov avgifter + tror jag att vi fick betela för att låna moppe för vi hade bara bil med oss till uppkörningen !!! läkar besöket tog dom fan 105 b för ska du veta !! sen blev det en liten muta för min del för att skriva in mig på hennes adress!!om jag inte minns fel !!

men var inte orolig det blev inte så dyrt...

Ändrades av thowik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag lamnade svenska korkortet till en allt-i-allo pa jobbet och fick ett thailandskt 1 ars efter ett par dagar. Efter ett ar sa blev det fornyat till ett 5-ars g.m att endast lamna in det gamla. Total kostnad 0 baht. Tror jag varit lyckligt ovetandes om hur processen bor ga till egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 100 B för läkarintyget i dag på Ram Hospital i Chiang Mai samt 600 B för "Certification of Residence" på konsulatet.

Lennart

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bytte ut mina ett års körkort mot fem års körkort idag, platsen för det inträffade var Chon Buri.

Behövdes:

- Work permit / inkluderar bostadsaddress

- VISA (ett år)

- Läkarintyg (ett per körkort)

- Ett års körkorten

- Fylla i papper

Kostnad:

- Bilkörkort 555 Baht

- Mc körkort 305 Baht

- Addressändring 100 Baht

- Läkarintyg 150 Baht

Totalt. 1110 Baht

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bytte ut mina ett års körkort mot fem års körkort idag, platsen för det inträffade var Chon Buri.

Behövdes:

- Work permit / inkluderar bostadsaddress

- VISA (ett år)

- Läkarintyg (ett per körkort)

- Ett års körkorten

- Fylla i papper

Kostnad:

- Bilkörkort 555 Baht

- Mc körkort 305 Baht

- Addressändring 100 Baht

- Läkarintyg 150 Baht

Totalt. 1110 Baht

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

I stort sett gick det till på samma sätt för mig att byta till 5 års.

1. Dokumenterad bostads adress.

2. Ett års Visa.

3. Läkar intyg.

4. Lämna in ett års korten.

5. Fylla i div. papper.

Men det var billigare i Nong Khai.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man byta ut körkortet före utgångsdatumet eller ska det ske inom en viss tid när det gått ut?????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man byta ut körkortet före utgångsdatumet eller ska det ske inom en viss tid när det gått ut?????

Enligt informationen jag fick kunde man byta ut kortet upp till 12 månader efter förfallodatum. Mitt gammla kort hade gått ut i juli 2009 och det var inga problem.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Kan man byta ut körkortet före utgångsdatumet eller ska det ske inom en viss tid när det gått ut?????

Du kan inte byta ut ettårs körkortet före utgångsdatumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackargreat.gif för svaren

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej

I stort sett gick det till på samma sätt för mig att byta till 5 års.

1. Dokumenterad bostads adress.

2. Ett års Visa.

3. Läkar intyg.

4. Lämna in ett års korten.

5. Fylla i div. papper.

Men det var billigare i Nong Khai.

Mvh Isan Lover

Min undran är följande; Måste man ha 1 års visa för att förlänga sina Thai-körkort?

Behövs inget internationellt körkort vid förlängning???

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...