Jump to content
IGNORERAD

Inkräktare i vårt hus i Thailand


mikedo58

Recommended Posts

Jag tog bort alla mina galler för några månader sedan och nu känns det betydligt trivsammare i huset.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mikedo58

    15

  • Baa

    7

  • Tekkor

    6

  • uptoyou

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efter det som hände i somras så känns det mycket bättre för oss att ha galler överallt.
Tidigare var jag också emot gallren, men först vande jag mig med dem och nu vill jag inte vara utan dem.
Jag tycker faktiskt också att de ser ganska bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter det som hände i somras så känns det mycket bättre för oss att ha galler överallt.
Tidigare var jag också emot gallren, men först vande jag mig med dem och nu vill jag inte vara utan dem.
Jag tycker faktiskt också att de ser ganska bra ut.

Vill nån ta sej in hos oss, är det skitenkelt att smyga upp på taket, ta bort några takplattor och gå in den vägen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med alla galler så skulle jag se till att ha brandvarnare åxå - annars kan det bli otrevligt om det börjar brinna.

Men, nu skall det väl mycket till om nån vill ta sig in utan att det märks/hörs.

Jag har mina galler på insidan annars går de ju att skruva bort och ett är med gångjärn och låst med hänglås, nyckeln finns i ett skåp 1 meter från fonstret.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nån ta sej in hos oss, är det skitenkelt att smyga upp på taket, ta bort några takplattor och gå in den vägen.

Vill folk absolut ta sig in så gor de det i alla fall men man kan ju gora det mer problematiskt for dem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill folk absolut ta sig in så gor de det i alla fall men man kan ju gora det mer problematiskt for dem.

Tror du inte att dina jyckar kan funka bättre än galler?

Gott Nytt År på dej!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte att dina jyckar kan funka bättre än galler?

Gott Nytt År på dej!

Jo det är ett jäkla skällande på dem ibland men nu sitter gallren där och får vara kvar.

Tack det samma.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mina galler på insidan annars går de ju att skruva bort och ett är med gångjärn och låst med hänglås, nyckeln finns i ett skåp 1 meter från fonstret.

Bra, gäller ju att tänka på att det inte bara håller personer ute utan även inne - så man inte glömmer den aspekten.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte bökigt att tvätta fönstren på utsidan, med alla galler?   :unsure:

Med lite tur så öppnas dom inåt och då lär det väl gå. Men det var ju en sak som man kanske skall tänka på åxå innan.

Dom jag sett i Thailand öppnas inte alls, så det blir att klättra och putsa - med eller utan galler.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan effekt med att ta bort gallren, förutom bättre trivsel, blev att jag inte längre har drivor med fågelskit under fönstren.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite tur så öppnas dom inåt och då lär det väl gå. Men det var ju en sak som man kanske skall tänka på åxå innan.

Dom jag sett i Thailand öppnas inte alls, så det blir att klättra och putsa - med eller utan galler.

Tänkte på de som ts visar på bilderna. De ser ut att vara fast monterade. Fast man kan ju spruta med en vattenslang lite då ocg då utifrån.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på de som ts visar på bilderna. De ser ut att vara fast monterade. Fast man kan ju spruta med en vattenslang lite då ocg då utifrån.  :)

Högtryckspruta med rengöringsmatning, eftersköljning, använder ung. halva powern, tar bort även fågel o ödleskit, kom bara ihåg att stänga fönstren ordentligt!

En som vet hur blött det blir eljest!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi i huset i Thailand igen, där vi nu har galler för fönster och dörrar även på övervåningen.
Vi har också strålkastare som styrs av rörelsedetektorer, runt huset.
På första bilden syns gallren för fönstren på framsidan, samt en stråkastare och röreledetektor längst till höger.

IMG_7208.thumb.JPG.0d3c61ab8b585841e9b2a

Nu skall det inte vara så lätt att ta sig in genom fönstret i Bibys rum längre.

IMG_7212.thumb.JPG.9dcc1d8688c1f98b8867f

Här ser man gallren för fönstren i övre hallen och ena sidan av vårt sovrum.

IMG_7214.thumb.JPG.21ada618718331d071e36

Här syns en rörelsedetektor och strålkastare utanför vardagsrummet.

IMG_7216.thumb.JPG.da5515f09a14af24a238f

Här syns gallren för fönstren i gästrummet och en strålkastare och rörelsedetektor under takkanten på baksidan av huset.

IMG_7217.thumb.JPG.18e0d038161afd004d150

På sista bilden syns två rörelesedetektorer (den vänstra syns ochså på bilden ovan) och en strålkastare från andra hållet på baksidan.

IMG_7220.thumb.JPG.169e057cd8a78d3487ff4

Läskig, känsla av fängelse i sitt eget hus. 

Hur är det säkerhets utgångar ? Brandvarnare brandsläckare?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att det ska behövas

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi i huset i Thailand igen, där vi nu har galler för fönster och dörrar även på övervåningen.
Vi har också strålkastare som styrs av rörelsedetektorer, runt huset.
På första bilden syns gallren för fönstren på framsidan, samt en stråkastare och röreledetektor längst till höger.

IMG_7208.thumb.JPG.0d3c61ab8b585841e9b2a

Nu skall det inte vara så lätt att ta sig in genom fönstret i Bibys rum längre.

IMG_7212.thumb.JPG.9dcc1d8688c1f98b8867f

Här ser man gallren för fönstren i övre hallen och ena sidan av vårt sovrum.

IMG_7214.thumb.JPG.21ada618718331d071e36

Här syns en rörelsedetektor och strålkastare utanför vardagsrummet.

IMG_7216.thumb.JPG.da5515f09a14af24a238f

Här syns gallren för fönstren i gästrummet och en strålkastare och rörelsedetektor under takkanten på baksidan av huset.

IMG_7217.thumb.JPG.18e0d038161afd004d150

På sista bilden syns två rörelesedetektorer (den vänstra syns ochså på bilden ovan) och en strålkastare från andra hållet på baksidan.

IMG_7220.thumb.JPG.169e057cd8a78d3487ff4

Snyggt hus M. färg i min smak, det var inte jag!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog bort alla mina galler för några månader sedan och nu känns det betydligt trivsammare i huset.

Jag vägrade och ha galler men det blev ett till entre dörren pga att den håller upp myggnätet.

Gumman ville ha givetvis ha ett lås till den också.

Skulle jag glömma nycklarna i fyllan så är det bara och hoppa över muren och slå sönder ett fönster utan för mycket kostnader.

En rejäl allmännyckel typ en rejäl avbitartång biter lätt genom galler om man är dum nog och visa att man har värdesaker hemma.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vägrade och ha galler men det blev ett till entre dörren pga att den håller upp myggnätet.

Gumman ville ha givetvis ha ett lås till den också.

Skulle jag glömma nycklarna i fyllan så är det bara och hoppa över muren och slå sönder ett fönster utan för mycket kostnader.

En rejäl allmännyckel typ en rejäl avbitartång biter lätt genom galler om man är dum nog och visa att man har värdesaker hemma.

Inte bra heller med galler om det börjar brinna och har bråttom ut.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan har skrivit, brandvarnare den typen som kommunicerar med varandra och alla larmar samtidigt, brandsläckare minst en vid varje in/utgång och brandfilt i köket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer!

När det gäller gallren så tycker vi inte att det känns som ett fängelse, men det är klart att det hade varit trevligare att slippa dem.
Först var jag orolig för vad som skulle hända om det började brinna, men eftersom vi alltid har koll på nycklarna, åtminstone när vi sover, så är vi inte så oroliga för att bli innestängda vid en brand. Vi har dock ännu inte skaffat brandvarnare och brandsläckare, men det skall vi försöka hinna med innan vi åker tillbaka till Sverige.

När det gäller fönstren så är en del fasta och en del öppningsbara skjutfönster och det är som sagt inte så lätt att tvätta dem utifrån.
Vi har dock aldrig haft några problem med fågelskit utanför fönstren och vi har dessutom en "hemhjälp" som kommer och städar huset varannan vecka även när vi inte är där och hon tvättar även fönstren, men bara några i taget.

När det gäller möjligheten att ta sig in via taket så är det förstås möjligt, men rörelsedetektorerna har ju försvårat det en del. Dessutom så är det inte så lätt att få med sig större saker ut från huset den vägen. För att lyckas måste en tjuv nog i alla fall klippa eller bryta sönder några av gallren, så vägen via taket verkar då litet onödig. Dessutom har vi egentligen inga värdesaker mer än TV:n med tillbehör i huset när vi inte är på plats, så gallren är mest till för att vi skall känna oss säkra när vi är där.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt nog har vi under som 8år vi (frugan) haft hus aldrig haft påhälsning.

Trotts att vi bara varit där 6 veckor per år.

Det var en av mina större farhågor och jag räknade kallt med inbrott.

Det var liksom budgeterat, men inträffade inte (hittills)

Vi har galler, men jag får ingen fängelse känsla för det.

Allt annat är så annorlunda i Thailand så det är bara en sak av många, men jag byter fönster till icke öppningsbara med dubbla glas, för ljudets skull och då försvinner gallren på dom som byts.

Betonghus brinner dåligt, men soffor och möbler kan ju ställa till det vid brand.

Jag tror min käre mikedo att övervakningskameror är melodin.

Jag har flera och det håller nog folk borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på både larm och övervakningskameror, men vi får se om det blir något den här gången. Troligtvis blir det istället nästa gång vi kommer hit.
Jag har också kommit på att vi inte vet vad det är för fabrikat och modell på de rörelsedetektorer som har installerats, men vi skall försöka ta reda på det inom kort.
Vi betalade dock 24000 THB för 4 rörelsedetektorer och 4 strålkastare, med installation.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på både larm och övervakningskameror, men vi får se om det blir något den här gången. Troligtvis blir det istället nästa gång vi kommer hit.
Jag har också kommit på att vi inte vet vad det är för fabrikat och modell på de rörelsedetektorer som har installerats, men vi skall försöka ta reda på det inom kort.
Vi betalade dock 24000 THB för 4 rörelsedetektorer och 4 strålkastare, med installation.

/Mikael

Förlåt om jag går helt OffT nu. Kortfattat nu, jag/vi har hus i Borabue Maha Sarakham, vi funderar på att sälja och bo på hotellet istället när vi är på besök.

Vad tycker du? Eller du/ni har kanske tänkt bosätta er i Thailand när du blir pensionär?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

För vår del är det så att så länge som fruns mamma lever så vill frun komma och hälsa på så ofta hon kan, men hon vill då bo i vårt hus, som ligger alldeles bredvid mammans hus.

Efter det kanske vi bestämmer oss för att sälja och bo på hotell istället. Vi har i alla fall pratat om det och det ger ju mer flexibilitet.

Det kan dock också hända att vi väljer att flytta hit åtminstone halvårsvis om några år.

Det händer ju ganska mycket i Buriram just nu, så frun kanske ändå vill bo kvar här senare.

För er så handlar det väl dels om hur starka band ni har till platsen där ni har det nuvarande huset, samt hur mycket ni kan få för det om ni säljer.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer!

När det gäller gallren så tycker vi inte att det känns som ett fängelse, men det är klart att det hade varit trevligare att slippa dem.
Först var jag orolig för vad som skulle hända om det började brinna, men eftersom vi alltid har koll på nycklarna, åtminstone när vi sover, så är vi inte så oroliga för att bli innestängda vid en brand. Vi har dock ännu inte skaffat brandvarnare och brandsläckare, men det skall vi försöka hinna med innan vi åker tillbaka till Sverige.

När det gäller fönstren så är en del fasta och en del öppningsbara skjutfönster och det är som sagt inte så lätt att tvätta dem utifrån.
Vi har dock aldrig haft några problem med fågelskit utanför fönstren och vi har dessutom en "hemhjälp" som kommer och städar huset varannan vecka även när vi inte är där och hon tvättar även fönstren, men bara några i taget.

När det gäller möjligheten att ta sig in via taket så är det förstås möjligt, men rörelsedetektorerna har ju försvårat det en del. Dessutom så är det inte så lätt att få med sig större saker ut från huset den vägen. För att lyckas måste en tjuv nog i alla fall klippa eller bryta sönder några av gallren, så vägen via taket verkar då litet onödig. Dessutom har vi egentligen inga värdesaker mer än TV:n med tillbehör i huset när vi inte är på plats, så gallren är mest till för att vi skall känna oss säkra när vi är där.

/Mikael

För våran del så är bra att det är tryggt när vi inte är där.

Förstår inte Thaitänket att det måste trippel låsas med port ytterdörr innergaller fast vi är där?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...