Jump to content
IGNORERAD

Inkräktare i vårt hus i Thailand


mikedo58

Recommended Posts

Beklagar verkligen denna obehagliga upplevelse.

Jag hoppas allt ordnar sig för dig och familjen.

Och att dotter kan gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mikedo58

    15

  • Baa

    7

  • Tekkor

    6

  • uptoyou

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

IMG_4848.thumb.JPG.3bb5422db4ad29ea8a369

 

Påminner lite om andrejsdenruskiges bild/avatar innan uppgraderingen.   :lol:       Han har bytt bild sen dess, finns det ett samband....?   :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

mikedo58:

Passar på att tacka dig för dina intressanta och trevliga reseskildringar, och hoppas att inte du också låser in bilderna i "grupper". Kul och titta igenom resorna speciellt när man är i kalla Sverige, husbygget var skoj så du får gärna bygga mer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer med tips och tröstande ord.

Se också mina svar till specifika kommentarer nedan.

/Mikael

Kom på att det finns ju såna överfallslarm som man har runt armen när man joggar typ, drar man ur ett stift med ögla (ungefär som stiftet på en handgranat) så låter ett högfrekvent jobbigt ljud... Kanske kunde vara en extra säkerhet... För tösen när ni sover i olika rum.

Det skall jag fundera på.

Lite pepparspray är oxå bra att ha! 

Kanske det, men är det tillåtet att ha sådant? Och var skaffar man det i så fall?

En lagom mysig hund kanske?

Nja. Jag tycker visserligen om djur, men det skulle inte fungera när vi inte bor där hela tiden.

Förbaskat trist när sånt där händer. En hund är nog den bästa lösningen men då måste ju någon bo i huset.

Tack för omtanken. Se också mitt svar till måne angående hunden.

Hund är det några som har i släkten, de är i bur med myggnät på nätterna. Så kan de kan varna iallafall, för det har hänt att de gett hundarna förgiftad mat. Misstänker att du kommer att få ett antal tips innan du åker ner nästa gång.

Men som sagt tur att det ingen blev skadad.

Tack för tipset och omtanken, men det blir knappast en hund, åtminstone inte så länge vi huvudsakligen bor i Sverige.

skaffa ett hem larm som tjuter av bara H...vete!

 

viktigast ett ok skalskydd när ni är hemma i huset

Ett larm som låter ordentligt är intressant, bara det inte utlöses av misstag.

Hejsan mikedo58

Så tråkigt att ni blev utsatta för detta. Stackars er lilla dotter som måste ha blivit chockad men bra att hon ändå hade sinnesnärvaro att göra en teckning av inkräktaren.

Jag hoppas allt skall lösa dig till det bästa och jag rekommenderar er att skaffa ett riktigt bra larm till huset så att ni kan sova i lugn och ro. 

Allt gott från Nonki

Tack så mycket för omtanken.

Usch vilken mardröm. Bara att skaffa så mycket skydd som möjligt. Krama varandra!

Tack så mycket för omtanken.

Jäkla jobbig sits att hamna i, och som sagts, tur att fanskapet inte var våldsam och beväpnad!

Eftersom ni har släkt vägg i vägg skulle jag i din sits ha ett rörelsedetektorlarm som startar upp en STARK strålkastare som står på granntomten, annars kan dom neutralisera den, samt ett ljudlarm av någon sort, gallren är hyfsat bra men bultsax eller bogserlina och bil används flitigt vid inbrott. i synnerhet när dom vet var dom ska leta (scoutat huset) är en pickup med lina ett snabbt catch and grabverktyg!.

Att ge sig på en inkräktare har sina risker, därmed inte sagt att man ska avstå i alla situationer, men oftast drar dom om det blir ett helvetes oljud, ta med eller köp en eller ett par såna där gasdrivna sirener man har på sjön (och på vissa fotbollsmatcher), det i samband med starkt ljus kommer att få dem att ta till apostlahästarna illa kvickt! I synnerhet om era grannars tomt också lyses upp, då vet dom att ni är fler motståndare, och särskilt modiga brukar inte slöddret vara!

Hoppas att ni kommer över detta snabbt och ser fram emot nästa vistelse i ett än mer säkert hus!

M

Tack för omtanken och tipsen.

Kans systerson Golf har tydligen idag fått i uppdrag av sin mor (Kans syster Toy) att fixa just ett sådant rörelsedetektoralarm med en STARK strålkastare, som du nämner ovan.

Vi funderar också på hur vi kan skapa ett ordentligt oljud i samband med detta.

Har själv haft inbrott när jag sov i huset i Thailand. Första natten när jag hade kommit ner.

Hade inte tid att fixa larm pga att jag skulle till Kina efter några dagar. Kom tillbaka från Kina så hade jag inbrott igen efter 3 dagar.

Det var tydligen vakterna i området som var inblandad i det.

Inte så skoj...

Det var inte kul, att få flera inbrott på bara några dagar.

I vårt fall finns det ju inga vakter att misstänka, men det finns några hantverkare som vi inte litar helt på.

Kan det ha vart nått ex till Kan som är lite svartsjuk?

Det skulle i så fall vara hennes ex-man, men det verkar litet för otroligt.

Beklagar verkligen denna obehagliga upplevelse.

Jag hoppas allt ordnar sig för dig och familjen.

Och att dotter kan gå vidare.

Tack så mycket för omtanken. Jag hoppas också att både dottern och frun kan gå vidare, men särskilt frun verkar ha tänkt mycket på detta efteråt.

Påminner lite om andrejsdenruskiges bild/avatar innan uppgraderingen.   :lol:       Han har bytt bild sen dess, finns det ett samband.?   :ahh:

5555!

mikedo58:

Passar på att tacka dig för dina intressanta och trevliga reseskildringar, och hoppas att inte du också låser in bilderna i "grupper". Kul och titta igenom resorna speciellt när man är i kalla Sverige, husbygget var skoj så du får gärna bygga mer :)

Tack för den snälla kommentaren. Jag har definitivt inte tänkt att låsa in mina bilder i "grupper", även om jag vill öka säkerheten i vårt hus i Thailand. Det kommer mer bilder i min resetråd inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns få platser på jorden där det är mer oljud än i Thailand....:haha:

 

Skämt åsido, starktonshorn! kompressorstyrda (om det finns i Thailand vetefan) som låter som en flygsiren!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vet inte om jag kan rekommendera det om du inte är van att hantera våldsamma situationer men pepparspray hittar du på flera affärer på Sukhomvit nära Nana. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns få platser på jorden där det är mer oljud än i Thailand.:haha:

 

Skämt åsido, starktonshorn! kompressorstyrda (om det finns i Thailand vetefan) som låter som en flygsiren!

 

Det låter bra, men jag vill vara säker på att ljudet inte utlöses av katter, hundar och fåglar, så att vi inte väcker grannarna (bl a Kans mamma och bror) i onödan mitt i natten.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag kan rekommendera det om du inte är van att hantera våldsamma situationer men pepparspray hittar du på flera affärer på Sukhomvit nära Nana. 

Tack för svaret. Jag hade nog egentligen inte tänkt skaffa det, men jag var ändå litet nyfiken på om någon visste var man kunde få tag i det.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra, men jag vill vara säker på att ljudet inte utlöses av katter, hundar och fåglar, så att vi inte väcker grannarna (bl a Kans mamma och bror) i onödan mitt i natten.

/Mikael

Är det inbrott på G så vaknar de nog gärna,sen kan man ställa in sensorerna så det inte utlöses av djur(elefanter oräknade)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inbrott på G så vaknar de nog gärna,sen kan man ställa in sensorerna så det inte utlöses av djur(elefanter oräknade)

Det var just det jag menade, men är det inte svårt att ställa in sensorerna så att man är säker på att inte missa när det är människor som rör sig i närheten av huset, men samtidigt undvika att ge falsklarm för hundar och mindre djur?

Jag antar att de som säljer sådana rörelsedetektoralarm borde ha viss erfarenhet av detta och att det är de som ställer in sensorerna specifikt i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just det jag menade, men är det inte svårt att ställa in sensorerna så att man är säker på att inte missa när det är människor som rör sig i närheten av huset, men samtidigt undvika att ge falsklarm för hundar och mindre djur?

Jag antar att de som säljer sådana rörelsedetektoralarm borde ha viss erfarenhet av detta och att det är de som ställer in sensorerna specifikt i varje fall.

De bättre sorterna har vinkel o höjdinställning, går ganska lätt att undvika marknära djur!

Jag hade i Sverige installerat hos gammelmormor som bodde lite utanför tätområdet, det gick alldeles utmärkt att ställa in, vi hade dock två steg, ett som bara tände ljuset, fortsatte någon in mot dörren kom steg två (ytterligare en sensor) med siren! Steg ett hade vi till o börja med vinklat för låg så räven tände den på sin jakt på gummans katter!

Enkla men funktionsdugliga sensorer, kommer inte ihåg om det var hos Jula eller Clas Olson!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förstått att det är relativt enkelt för en thai att få licens på skjutvapen för att användas inom muren på egen tomt. Sen sätter ni upp lite skyltar runt på thai att ni skjuter direkt om någon kommer in. Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kan bara beklaga det inträffade och jag bävar för att själv råka ut för något liknande, något riktigt bra råd för att undvika sånt här finns nog inte, visst finns det larm o.s.v., men själv sätter jag mitt hopp till hundar och släkt runt omkring oss.

Men riktigt säker kan man nog inte vara någonstans vare sig i Thailand eller Sverige.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det hänt litet mer.

Häromdagen var det återigen en tjuv vid vårt hus, men denna gång lyckades han inte komma in i huset utan bara krossa ett fönster på bottenvåningen.

De som skulle fixa gallren på övervåningen skulle egentligen ha varit färdiga nu, men det är de inte, så Kans syster har ringt och klagat på dem. Förhoppningsvis går det fortare efter detta.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu har det hänt litet mer.

Häromdagen var det återigen en tjuv vid vårt hus, men denna gång lyckades han inte komma in i huset utan bara krossa ett fönster på bottenvåningen.

De som skulle fixa gallren på övervåningen skulle egentligen ha varit färdiga nu, men det är de inte, så Kans syster har ringt och klagat på dem. Förhoppningsvis går det fortare efter detta.

/Mikael

Trist när sånt händer.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det hänt litet mer.

Häromdagen var det återigen en tjuv vid vårt hus, men denna gång lyckades han inte komma in i huset utan bara krossa ett fönster på bottenvåningen.

De som skulle fixa gallren på övervåningen skulle egentligen ha varit färdiga nu, men det är de inte, så Kans syster har ringt och klagat på dem. Förhoppningsvis går det fortare efter detta.

/Mikael

Tips kanske, "sno er på, vi är snart klara"!

Fixa belysning, en stark strålkastare typ den man har på byggen snarast, dom gillar inte ljus!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det hänt litet mer.

Häromdagen var det återigen en tjuv vid vårt hus, men denna gång lyckades han inte komma in i huset utan bara krossa ett fönster på bottenvåningen.

De som skulle fixa gallren på övervåningen skulle egentligen ha varit färdiga nu, men det är de inte, så Kans syster har ringt och klagat på dem. Förhoppningsvis går det fortare efter detta.

/Mikael

Verkligen trist, känns som om "dom" har fått nys om något av värde i just erat hus.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förmodligen samma tjuv som senast. Skulle kanske löna sig att anlita någon som satt på vakt inuti huset under nattetid. Vederbörande ska naturligtvis vara beredd med ett basebollträ eller annat lämpligt vapen, sedan är det ju bara att gräva ner förödaren nånstans. Det är garanterat ingen som kommer att sakna honom, så myndigheterna kommer ju aldrig att veta nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För något år sedan råkade min fru,s systerdotter ut för något liknande.

Då våran schäfer numera bor i Sverige så var ju inte han någon trygghet där.

Men efter det så har vi skaffat en Rottweiler som bor i Isaan på heltid.

Som jag förstod det hela så bodde du granne med hennes familj. en stor hund typ Schäfer Rottweiler eller Dobberman håller garanterat dylika personer borta.

Och hennes familj kan ju ta hand om hunden när ni är i Sverige.

Problemet med galler är att om det börjar brinna så gör dessa mera skada än nytta.

När vi först skaffade vårat radhus i Bangkok så ville fru,n ha galler. Jag sa bestämt nej till detta. Då ett inbrott inte kan vägas mot att brinna inne.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För något år sedan råkade min fru,s systerdotter ut för något liknande.

Då våran schäfer numera bor i Sverige så var ju inte han någon trygghet där.

Men efter det så har vi skaffat en Rottweiler som bor i Isaan på heltid.

Som jag förstod det hela så bodde du granne med hennes familj. en stor hund typ Schäfer Rottweiler eller Dobberman håller garanterat dylika personer borta.

Och hennes familj kan ju ta hand om hunden när ni är i Sverige.

Problemet med galler är att om det börjar brinna så gör dessa mera skada än nytta.

När vi först skaffade vårat radhus i Bangkok så ville fru,n ha galler. Jag sa bestämt nej till detta. Då ett inbrott inte kan vägas mot att brinna inne.

Håller med. Känns väldigt innestängt och otryggt om det händer något inne i huset och man måste ut snabbt, sen är det fruktansvärt fult också.

Men galler för fönsterna passar nog bra ihop med den lila färgen på huset :big_smile:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det bästa måste väl ändå vara att bo med familjen omgiven av släkten, vi har själva mormor, tre morbröder med familj, frugans lillebror med fru, frugans syster med familj och tills nyligen frugans pappa, vi bor alla med tomter som gränsar till varandra och vi hjälps åt med allt.

Till detta kommer att vi har en bra relation med grannarna som vi umgås med dagligen och delar både vardag, fest, ceremonier och olika högtider med, i princip alla i byn har dessutom lösspringande hundar som omöjliggör för någon att osedd och obemärkt röra sig i byn efter mörkrets inbrott.

Hundarna upplevs nog som störande av en del t.ex min fru men nytta gör dom definitivt, många i byn har dessutom olika vapen som gevär, pistoler och machete i huset så att försöka göra intrång där är nog ingen bra idé och det vet naturligtvis folk i omgivningen.

Vi har ju hört andra falanger berätta skräckhistorier när dom har byggt på platser utan släkt och anknytning, ofta försvann ju t.o.m beställt byggmaterial innan det hann användas och varje gång dom reser bort så undrar dom om det har varit inbrott, vad som ev. har stulits och t.o.m om takpannor, fönster och dörrar finns kvar o.s.v.

Vet inte hur ni har valt att göra men enligt mig är byn och släkten i kombination med hundar och beväpnade bybor ett bra skydd som fungerar minst lika bra som larm och galler.

Hoppas att det löser sig för er på något sätt och att ni går lugn och ro i ert hem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Baseballträn är alldeles för långa för närstrid inomhus, en klubba 40-50 cm lång i ett hårt träslag funkar bättre.

Ett kraftigt stolsben i fyrkantsdesign kan man fixa till.

En försvarsspray inomhus är inte heller något att rekommendera, du får nästan på dig lika mycket själv i en paniksituation.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Baseballträn är alldeles för långa för närstrid inomhus, en klubba 40-50 cm lång i ett hårt träslag funkar bättre.

Ett kraftigt stolsben i fyrkantsdesign kan man fixa till.

En försvarsspray inomhus är inte heller något att rekommendera, du får nästan på dig lika mycket själv i en paniksituation.

Spray funkar, men då måste man sätta sig in i hur man skall handskas med den, jag har den sort som tyska polisen använder med en ganska tunn stråle, man hinner lätt flytta sig utan att bli helt förblindad.

Betr, slagträ tycker jag att en fjäderbatong med stålkula i änden är ett förstklassigt försvarsmedel, den syns ju knappast innan den används i o med sin teleskopfunktion och det gör satans ont att få en smäll, även om antagonisten söker skydda sig med armarna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Nu är vi i huset i Thailand igen, där vi nu har galler för fönster och dörrar även på övervåningen.
Vi har också strålkastare som styrs av rörelsedetektorer, runt huset.
På första bilden syns gallren för fönstren på framsidan, samt en stråkastare och röreledetektor längst till höger.

IMG_7208.thumb.JPG.0d3c61ab8b585841e9b2a

Nu skall det inte vara så lätt att ta sig in genom fönstret i Bibys rum längre.

IMG_7212.thumb.JPG.9dcc1d8688c1f98b8867f

Här ser man gallren för fönstren i övre hallen och ena sidan av vårt sovrum.

IMG_7214.thumb.JPG.21ada618718331d071e36

Här syns en rörelsedetektor och strålkastare utanför vardagsrummet.

IMG_7216.thumb.JPG.da5515f09a14af24a238f

Här syns gallren för fönstren i gästrummet och en strålkastare och rörelsedetektor under takkanten på baksidan av huset.

IMG_7217.thumb.JPG.18e0d038161afd004d150

På sista bilden syns två rörelesedetektorer (den vänstra syns ochså på bilden ovan) och en strålkastare från andra hållet på baksidan.

IMG_7220.thumb.JPG.169e057cd8a78d3487ff4

Link to comment
Dela på andra sajter

Med alla galler så skulle jag se till att ha brandvarnare åxå - annars kan det bli otrevligt om det börjar brinna.

Men, nu skall det väl mycket till om nån vill ta sig in utan att det märks/hörs.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...