Jump to content
IGNORERAD

Hur stor är en satellit?

Cavemannen

Karmaknappen  

10 röster

1. 1. Vill du ha "Karmaknappen"

• Ja
      26
    • Nej
      3

Recommended Posts

Ja vad tror ni?

De kan vara allt från några kilo till flera ton tunga

Samma med mått från några decimeter till flera meter i diameter utan solpaneler. 

Vanligt TV satellit kan vara ca 1 meter i diameter eller två meter beroende på antal transpondrar den har.

Svenska ESA utvecklar en pikosatellit som kommer att väga ca 1,5 kg

Dela på andra sajter

De kan vara allt från några kilo till flera ton tunga

Samma med mått från några decimeter till flera meter i diameter utan solpaneler. 

Vanligt TV satellit kan vara ca 1 meter i diameter eller två meter beroende på antal transpondrar den har.

Svenska ESA utvecklar en pikosatellit som kommer att väga ca 1,5 kg

haha nu har du googlat! jajajajja meningen var vad ni tror!

Dela på andra sajter

Jej tror att nuförtiden så är dom lite större än Sputnika zalitskaja!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Jag tror inte jag vet för att jag har utbildning Elektronisk kommunikationsteknik 

Dela på andra sajter

Jag tror inte jag vet för att jag har utbildning Elektronisk kommunikationsteknik 

Det är bra, själv hade jag inte en aning innan jag kom hit....

Dela på andra sajter

Förresten har du provat POLARVIND som blev levererat till Svalbard till någon forskningsstation där.

Det är en Paragon 25 special byggd och utrustad med mängder av hemlig elektronik just för Svalbard 

post-11217-0-24804300-1434738506_thumb.jpost-11217-0-50113300-1434738510_thumb.jpost-11217-0-50113300-1434738510_thumb.jpost-11217-0-31215700-1434738519_thumb.jpost-11217-0-55480600-1434738524_thumb.j

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Telstar var den första som till och med fick en egen låt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Telstar var den första som till och med fick en egen låt

Den första var sovjetiska Sputnik 

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den första var sovjetiska Sputnik 

Men den fick ingen egen låt :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Men den fick ingen egen låt :good:

Ryssar har många hyllningslåtar och sånger om Sputnik .

tom Woody Alan skrev något om det

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Otydlig frågeställning, så mitt svar blir månen... Med tanke på det nyss avslutade bsöket till SC så tänkte jag på honom först.

Månen har en diameter på 3 476 km vid ekvatorn. Densiteten är 3,34 kg/dm³ (jämför med jordens 5,5). Medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km. Månens yta är cirka 38 miljoner kvadratkilometer vilket är ungefär detsamma som fyra gånger Europa. Omkretsen är 10 940 km.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nen

Fånigt jag vet, men det är jordens (tellus) enda naturliga satellit.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Philae verkar ha vaknat igen! Skickar signaler till moder jord allt vad hon hinner nu!  :good:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Förresten har du provat POLARVIND som blev levererat till Svalbard till någon forskningsstation där.

Det är en Paragon 25 special byggd och utrustad med mängder av hemlig elektronik just för Svalbard 

attachicon.gif20150513_173404.jpgattachicon.gif20150522_103715.jpgattachicon.gif20150522_103715.jpgattachicon.gif20150522_103728.jpgattachicon.gif20150522_103809.jpg

Nä den har jag aldrig haft äran att pröva, jag har just köpt mig en egen skuta för jakt o fiske, en skibsplast 490HT :-)

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...