Jump to content
IGNORERAD

2-års ut klart


in-ka

Recommended Posts

Quote

 

 

Ja sorry, i mina ögon verkar det här vara för bra för att vara sant.

 

// Jobbe

Ja du Jobbe är det den svenska avundsjukan som tittar fram ?  :jester:

Ärendet gick till som jag beskrev.

Om jag förstått rätt så började ärendet med UT-6 månaders visa.(Samma ärende nummer hela vägen)

Det var nog till fördel att söka Besöks-UT verkade det som.

När jag hälsade på MIG och prata med handläggaren så lova hon kolla igen papprena.

Då såg hon att vi var gifta i tidigt skede.(Därmed var det mysteriet löst som du fundera på.) :jester:

På beslutet angavs det att i och med att vi kunde visa upp giftas-papper så var det till fördel.

Det visade att vi hade ett fast förhållande.

Sorry Jobbe om det sticker i dina ögon . :na:

Annars skulle det varit på sin plats att gratulera oss som endel andra gjort. :yes:

M.v.h.  RedDragon

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • Chiefen

    8

  • Linto

    5

  • McTwist

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

För oss tog det 5,5 månader.

Och det var i Sundsvall, som fått en hel del beröm för korta handläggningstider  :whistle:

Keroan

Då hade man väl tur i lotteriet då...

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej RedDragon,

Det är ju inte säkert att Jobbe är avundsjuk, han kanske helt enkelt har svårt att tro på den korta tiden utgående från sin egen situation.

Självklart ska man gratulera alla som lyckats ta sig genom UT-processen! För fru Chang tog det 11 månader... fast det var 2005.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Jobbe är det den svenska avundsjukan som tittar fram ?  :jester:

Ärendet gick till som jag beskrev.

Om jag förstått rätt så började ärendet med UT-6 månaders visa.(Samma ärende nummer hela vägen)

Det var nog till fördel att söka Besöks-UT verkade det som.

När jag hälsade på MIG och prata med handläggaren så lova hon kolla igen papprena.

Då såg hon att vi var gifta i tidigt skede.(Därmed var det mysteriet löst som du fundera på.) :jester:

På beslutet angavs det att i och med att vi kunde visa upp giftas-papper så var det till fördel.

Det visade att vi hade ett fast förhållande.

Sorry Jobbe om det sticker i dina ögon . :na:

Annars skulle det varit på sin plats att gratulera oss som endel andra gjort. :yes:

M.v.h.  RedDragon

Hej RedDragon,

Jag har ett mycket trivsamt liv, min flickvän har 2 års UT för länge sen, snart dags för PUT, så varför vara avundsjuk på dig?

Jag är absolut ingen expert på Visum och UT typ Thaikonsult, men av nån anledning så kommer vänner, samt vänner till vänner till mig och frågar om hjälp med att fylla i blanketter. Jag har väl hjälpt c:a 10-15 par fylla i blanketter både för visum, UT för besök samt 2-års UT.

Jag vet mycket väl hur lång tid det tagit för dessa människor. Du fick ditt 2-års UT beviljat 31 dagar efter inlämnandet på ambassaden i Bkk. Jag har aldrig varit med om nåt så snabbt, det kanske går om man har speciella skäl och har förtur men det hade ju inte du.

När ärendet hamnat hos MIG i sverige, och man har fått och besvarat frågeformuläret så blir det i dom flesta fall tvärtyst i flera månader. Ringer man och frågar, eller gör ett personligt besök hos MIG så är standardsvaret att dom har 6 månader på sig. Och man får ingen som helst prognos hur länge det kan tänkas ta. Det retar dom flesta. I medel skulle jag tro att det tar 4 månader, för somliga lite snabbare, för andra lite längre

Du bara knallade in hos MIG och "var allmänt trevlig" och sen var det klart. Tycker du att det är konstigt om jag blir förvånad?

Om det är nån fler här som lyckats få 2-års UT klart på en månad efter inlämnandet i Bkk utan att ha förtur så berätta gärna hur ni gjorde. Många här är frusterade att det tar så länge, så tipsa gärna!!

Stort grattis till dig RedDragon, jag önskar dig ett lika trivsamt liv med din thai fru som jag har.

Ha en fortsatt trevlig påsk!

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

hej vi fick 2-års ut klart på 33 dagar i malmö men vi sökte förtur å min älskling kommer den 24 april /roggan

(grattis till er som fått ut klart)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

  Hej RedDragon,

 

Jag har ett mycket trivsamt liv, min flickvän har 2 års UT för länge sen, snart dags för PUT, så varför vara avundsjuk på dig?

 

Jag är absolut ingen expert på Visum och UT typ Thaikonsult, men av nån anledning så kommer vänner, samt vänner till vänner till mig och frågar om hjälp med att fylla i blanketter. Jag har väl hjälpt c:a 10-15 par fylla i blanketter både för visum, UT för besök samt 2-års UT.

 

Jag vet mycket väl hur lång tid det tagit för dessa människor. Du fick ditt 2-års UT beviljat 31 dagar efter inlämnandet på ambassaden i Bkk. Jag har aldrig varit med om nåt så snabbt, det kanske går om man har speciella skäl och har förtur men det hade ju inte du.

 

När ärendet hamnat hos MIG i sverige, och man har fått och besvarat frågeformuläret så blir det i dom flesta fall tvärtyst i flera månader. Ringer man och frågar, eller gör ett personligt besök hos MIG så är standardsvaret att dom har 6 månader på sig. Och man får ingen som helst prognos hur länge det kan tänkas ta. Det retar dom flesta. I medel skulle jag tro att det tar 4 månader, för somliga lite snabbare, för andra lite längre

 

Du bara knallade in hos MIG och "var allmänt trevlig" och sen var det klart. Tycker du att det är konstigt om jag blir förvånad?

 

Om det är nån fler här som lyckats få 2-års UT klart på en månad efter inlämnandet i Bkk utan att ha förtur så berätta gärna hur ni gjorde. Många här är frusterade att det tar så länge, så tipsa gärna!!

 

Stort grattis till dig RedDragon, jag önskar dig ett lika trivsamt liv med din thai fru som jag har.

 Ha en fortsatt trevlig påsk!

 

// Jobbe

Hej Jobbe,

Jag missuppfattade ditt tidigare inlägg och trodde att du ifrågasatte det jag skrivit.

Någon förtur var det inte fråga om.

Vad som gjorde den snabba handläggningen var nog följande.

Att min fru var här på 6 månaders turist-UT + att jag var på MIG och prata + giftermålet+ en massa tur med MIG-lotteriet. (Detta är slutsatsen jag drar av den snabba handläggningstiden.)

Efter vad jag förstått så ligger handläggnings-tiderna räknat på hela Sverige, på runt 3-4 månader som du nämner.

Det jag sa om avundsjukan var mera som ett skämt. (Tror nog att alla som är i UT-sitsen, glädjas åt dom som har turen att få ett snabbt beslut.) 

Ha en trevlig fortsatt Påsk  Jobbe. (Även alla andra på Maipenrai)

M.v.h.  RedDragon

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

Jobbe

Min tjej var på ambassaden i bkk 3 november 08, UT 2 år klart 2 december, Begärde ingen förtur eller nånting.

Alltså totalt ca 1 månad, från att jag skickade in papperen till migverket på en måndag var det så var beslutet tillbaka i min brevlåda på torsdagen samma vecka så har man lite tur så går det fort även utan att be om förtur, sen har 2 kompisar fått klart allt på ca 1.5 månad i januari och februari.

Tillhör karlstad kan tilläggas

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄNTLIGEN!!

Intervju BKK 14 Feb

Papperna till MIG GBG 12 Mars

Liggtid----------------

Handläggaren tittar på papperna 14 April. UT klart samma dag

Så exakt 2 månader tog det.

Ingen förtur men däremot en massa mail och telefonsamtal till alla möjliga instanser och personer.

Vilken otrolig lättnad!! Nu ska vi bara beställa biljetten till Svedala

Kontentan av MINA upplevelser är att MIG borde vara snabbare att titta på papperna och avgöra om det är ett lätt eller svårt ärende. Därefter kan dom ju fördela arbetskraften utefter det. Så de personerna som har slarvat

med ansökan och/eller försöker fuska borde få vänta längst då deras slarv inte ska drabba andra som verkligen vill och gör allt för att ansökan ska vara så komplett och ärlig som möjligt!

Nu kanske det skiljer sig i hantering av ärendena beroende på vilken stad ärendet handläggs i men i gbg fick jag intrycket att ärendena ligger tills det finns tid att titta på dem. Det är alltså inte så att handläggaren ögnar igenom ansökan när den dimper ner utan man får snällt ta sin nummerlapp och vänta på sin tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vi lämnade in ansökan om UT den 3 Mars, Tjejen blev hörd på ambasaden den 6 Mars, jag skickade in frågeformuläret till Migrationsverket 3 April. UT beviljat 28 April. Viva Växö!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ansökan 7 april i BKK

Intervju för tjejen 28 April BKK

Papperna anlände 8 Maj MIG Malmö

Jag fick den 18 Maj papper av MIG och skickade samma dag tillbaka mitt frågeformulär samt alla dokument.

25 Maj 2 års UT klart

MEd tanke på alla helgdagar: Songkran, Påsk etc. är det snabbt. Ansökte om förtur av humanitäriska skäl men vet ej om det har hjälpt eller ej.

Iaf. Stort tack till MIG Malmö och en tjej som hette Marinella! Super trevlig på alla sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...