Jump to content
IGNORERAD

Sveriges bästa öl?


audirs2

Recommended Posts

Det där är ju som våran pissöl. nej kring 4,5% skall det vara.

 

Aj då. Jag trodde att mellanölen var 3,5%.  Men då är väl den vanliga Singhan eller Chang Export ganska nära dina 4,5%, i alla fall om man tillsätter is i glaset.    :)

 

Det är ju klart, smaken blir ju aldrig som Tuborg Grön här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    9

  • b-tung

    5

  • Tommy

    5

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Aj då. Jag trodde att mellanölen var 3,5%.  Men då är väl den vanliga Singhan eller Chang Export ganska nära dina 4,5%, i alla fall om man tillsätter is i glaset.    :)

 

 

Tror att det bara är Chang Classic som innehåller ris. Inte Chang Export.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Aj då. Jag trodde att mellanölen var 3,5%. Men då är väl den vanliga Singhan eller Chang Export ganska nära dina 4,5%, i alla fall om man tillsätter is i glaset. :)

Det är ju klart, smaken blir ju aldrig som Tuborg Grön här i Thailand.

Det är skillnad på vikt- och volymprocent.

 

Viktprocent och alkohol

Alkohol har lägre täthet än vatten. En liter ren alkohol väger 7,89 hektogram, det betyder att ett kilogram ren alkohol är 1,26 liter. En liter rent vatten väger ett kilogram. Om man räknar ut alkoholstyrkan i öl blir siffrorna olika beroende på om man menar hur mycket av vikten som är alkohol, eller hur mycket av volymen som är alkohol. Alkohol är lättare än vatten, så räknar man på vikten blir procentsiffran lägre. Viktprocent talar om hur mycket av vikten som är alkohol, volymprocent talar om hur mycket av volymen som är alkohol. Tidigare mättes ölens alkoholhalt i viktprocent, men vin och sprit i volymprocent. Numera använder man volymprocent på ölen också. Det ger högre siffror på samma alkoholhalt.

  • Lättöl 1,8% mot 2,25%
  • Ny ölen 2,2% mot 2,8%
  • Folköl 2,8% mot 3,5%
  • Mellanöl 3,5% mot 4,4%
  • Starköl 4,5% mot 5,6%
Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Gränges finns kvar än idag och jag drack en senast förra helgen. 5,9 volym % ligger den på och det är i mesta laget för mig. Men den jag vill ha och som jag aldrig fick uppleva är gamla hederliga Risingsbo mellanöl från Smedjebacken och den skulle jag villa smaka på då jag gillar mellanöl bäst.

Spendrups hette Grängesberg från början. Sedan sålde familjen sitt namn till företaget och tjänade en bunt med pengar (från sitt eget företag).

Nu för tiden så brygger de bara öl i Grängesberg och gamla Coop - bryggeriet Wårby som de köpte står i dag tomt men Norrlands Guld lever kvar som varumärke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att diskutera smak är ju i det närmaste omöjligt. Tycker ändå att det är lite roande när wiki skriver om Corona "ett öl för er som inte gillar öl". :)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Corona_%28%C3%B6l%29

Jag skulle sedan kunna tapetsera ett helt forum med recensioner som fullständigt gör ner den typen av öl. Då jag inte tror att det får dig att ändra smak så ser jag ingen mening med det.

Är du nöjd och glad med din öl så grattis till det, när det kommer till smak finns inga rätt eller fel bara tyckande.

 

Kan bara hålla med i att man dricker det man gillar, men jag gillar inte hajpen att man ska tycka om urusel öl. Misstänker att du är en variant av hemmabryggare som HATAR alla stora och etablerande bryggerier så är det helt fine för mig men om du anser att suröl är goda så är du bara en tönthipsterperson. Suröl eller det man kallar spontanjästa öl som är populära i speciellt Belgien är enligt Belgarna själva ett öl som bara kan drickas med en tillsats av ett smakämne som tar bort den vidriga smaken av ett spontanjästöl, eller?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om en Mariestad's öl med mera och rundare smak? 

Igår drack jag Mariestad ofiltrerad export, från tapp, godaste Mariestad jag druckit. Prova den, ni som tycker om Mariestad öl. Även andra öldrickare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

507965.jpg

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med i att man dricker det man gillar, men jag gillar inte hajpen att man ska tycka om urusel öl. Misstänker att du är en variant av hemmabryggare som HATAR alla stora och etablerande bryggerier så är det helt fine för mig men om du anser att suröl är goda så är du bara en tönthipsterperson. Suröl eller det man kallar spontanjästa öl som är populära i speciellt Belgien är enligt Belgarna själva ett öl som bara kan drickas med en tillsats av ett smakämne som tar bort den vidriga smaken av ett spontanjästöl, eller?

 

Satan vad man tog i det här inlägget! Dumstruten på!!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

914854.jpg Mycket bra, påminner lite om Chang

Skall testas! Mycket nära de 6,4% den "Riktiga" Changen hade!

 

Apropå mellanöl, Chang har väl nån variant på 4,2% nu, Chang Light kanske?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall testas! Mycket nära de 6,4% den "Riktiga" Changen hade!

 

Apropå mellanöl, Chang har väl nån variant på 4,2% nu, Chang Light kanske?

 

 

MVH Tommy

 

I Januari ska jag dricka Chang och prova nya varianter av den om det kommit sen sist..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Kan bara hålla med i att man dricker det man gillar, men jag gillar inte hajpen att man ska tycka om urusel öl. Misstänker att du är en variant av hemmabryggare som HATAR alla stora och etablerande bryggerier så är det helt fine för mig men om du anser att suröl är goda så är du bara en tönthipsterperson. Suröl eller det man kallar spontanjästa öl som är populära i speciellt Belgien är enligt Belgarna själva ett öl som bara kan drickas med en tillsats av ett smakämne som tar bort den vidriga smaken av ett spontanjästöl, eller?

Bryggt själv har jag inte gett mig på, tror att det är de som kan det bättre än mig.

Jag kan uppskatta de flesta öl men det är bra mycket mer spännande att prova det som finns i "gästtappen" än att ta en Budweiser som för mig är ett utmärkt exempel på att störst inte behöver vara gott.

Spontanjäst gillar jag inte alls, dricker faktiskt mest lager men varvar gärna med någon typ av ale.

Hata försöker jag att låta bli och det finns många stora bryggerier som gör gott öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bryggt själv har jag inte gett mig på, tror att det är de som kan det bättre än mig.

Jag kan uppskatta de flesta öl men det är bra mycket mer spännande att prova det som finns i "gästtappen" än att ta en Budweiser som för mig är ett utmärkt exempel på att störst inte behöver vara gott.

Spontanjäst gillar jag inte alls, dricker faktiskt mest lager men varvar gärna med någon typ av ale.

Hata försöker jag att låta bli och det finns många stora bryggerier som gör gott öl.

 

Du såg min pudel i inlägg #87 :give_rose:

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan kan man dricka öl som har mer än 5-6 % smakar ju hästpiss.

Bästa ölen är Carlsberg HOF men den skall vara bryggd i Danmark

 

 

 

 

Rolla är inne på rätt linje, Tuborg tycker jag är bäst.

 

Gissar att SC har VM guld i att tömma flaskor enl nedan, som är otroligt god o smidig öl, just i den förpackningen!

 

post-3210-0-01846200-1433682259.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ett jäkla kånkande nästa gång man skall till bolaget, finns så mycket gott asså! :nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Ingen lätt fråga men Mariestads, Norrlands Guld och Tre Hearts har väl varit favoriterna men har man inte druckit någon öl på några månader så kanske även Pripps Blå och Arbåga öl skulle slinka ner.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...