Jump to content
IGNORERAD

Sveriges bästa öl?


audirs2

Recommended Posts

Arnold Layne

Det är den bästa fulölen.

 

Instämmer helt där :)

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    9

  • b-tung

    5

  • Tommy

    5

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Allt från Three hearts suger

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

För fem år sedan så fanns det 5 bryggerier i Sverige idag är det en bit över 100. Bryggs otroligt mycket bra öl, synd bara att Systembolaget har försvårat för dem att komma ut på butikerna. Ännu bättre vore att de fick säljas på plats eller hos den lokala handlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

För fem år sedan så fanns det 5 bryggerier i Sverige idag är det en bit över 100. Bryggs otroligt mycket bra öl, synd bara att Systembolaget har försvårat för dem att komma ut på butikerna. Ännu bättre vore att de fick säljas på plats eller hos den lokala handlaren.

 

Ja jävla Pripps som köpte upp å la ner.. För 60-70 år sedan fanns det ju ett bryggeri i varje by. Fan vilken ölskatt det statsfinansierade skitölsfabriserande företaget förstörde.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja jävla Pripps som köpte upp å la ner.. För 60-70 år sedan fanns det ju ett bryggeri i varje by. Fan vilken ölskatt det statsfinansierade skitölsfabriserande företaget förstörde.

Ja och som en ödes nyck så blev de själva uppköpta först av norska Rignes som sedan gick upp i Carlsberg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och som en ödes nyck så blev de själva uppköpta först av norska Rignes som sedan gick upp i Carlsberg.

 

Hehe ja uppköpta å nerlagda... 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att många av dom små bryggerierna är otroligt ojämna i sin tillverkning, sen har det blivit en konstig beergeeks mentalitet att den bästa ölen ska vara så svår som möjligt och helst bryggas av några ölnördar i en garderob för att vinna ölelitens gillande. Jag misstänker att alla känner till "bryggerierna" mikkeller eller Omnipollo, dvs bryggerier som bara licensbrygger sina öl! Suröl är nog det hetaste man ska gilla att dricka om man ska kunna kalla sig riktig ölnörd. Sicken jäkla äcklig öl, tvi vale!

 

Personligen så gillar jag lite olika, ibland en krispig härlig lager t.ex Paulaner Munchener Hell ibland en humlerik IPA eller PA gärna då ifrån några bryggerier med säker renhet och gärna ett gäng år i bryggandets ädla konst.

 

Sen har jag en förkärlek att dricka superlättdruckna ölvarianter med limeklyfta nerkörd i flaskan i tropiska klimat!!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tycker att många av dom små bryggerierna är otroligt ojämna i sin tillverkning, sen har det blivit en konstig beergeeks mentalitet att den bästa ölen ska vara så svår som möjligt och helst bryggas av några ölnördar i en garderob för att vinna ölelitens gillande. Jag misstänker att alla känner till "bryggerierna" mikkeller eller Omnipollo, dvs bryggerier som bara licensbrygger sina öl! Suröl är nog det hetaste man ska gilla att dricka om man ska kunna kalla sig riktig ölnörd. Sicken jäkla äcklig öl, tvi vale!

Personligen så gillar jag lite olika, ibland en krispig härlig lager t.ex Paulaner Munchener Hell ibland en humlerik IPA eller PA gärna då ifrån några bryggerier med säker renhet och gärna ett gäng år i bryggandets ädla konst.

Sen har jag en förkärlek att dricka superlättdruckna ölvarianter med limeklyfta nerkörd i flaskan i tropiska klimat!!

Ja det är ju ganska många som gillar samma öl som du även om inte jag hör till dem och att det gör dem något så har t.ex. InBev stora problem då de förlorar volymer till alla "craft-bryggerier".

Finns många bryggare som idag närmast har rockidol-status typ Kissmyer som var med bakom Norrebro brygghus och har haft sin hand över en rad framgångar världen över.

Det minsta problem som jag sett med microbryggegier är ojämn kvalitet. Låter mer som säljargument från Carlsberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att många av dom små bryggerierna är otroligt ojämna i sin tillverkning, sen har det blivit en konstig beergeeks mentalitet att den bästa ölen ska vara så svår som möjligt och helst bryggas av några ölnördar i en garderob för att vinna ölelitens gillande. Jag misstänker att alla känner till "bryggerierna" mikkeller eller Omnipollo, dvs bryggerier som bara licensbrygger sina öl! Suröl är nog det hetaste man ska gilla att dricka om man ska kunna kalla sig riktig ölnörd. Sicken jäkla äcklig öl, tvi vale!

 

Personligen så gillar jag lite olika, ibland en krispig härlig lager t.ex Paulaner Munchener Hell ibland en humlerik IPA eller PA gärna då ifrån några bryggerier med säker renhet och gärna ett gäng år i bryggandets ädla konst.

 

Sen har jag en förkärlek att dricka superlättdruckna ölvarianter med limeklyfta nerkörd i flaskan i tropiska klimat!!

 

Förnuftiga ord,

Jag gillar att strosa omkring i en välfylld butik, och ta ..2 av varje sort, gärna en APA med mycket lätta citrussmaker.

 

Svårt att välja ut vad man tycker bäst om, Sverige är ju fantastiskt med systembolaget.

 

Av de ljusa billigare lager-öl som finns på systemet tycker jag att Eriksberg är en riktig höjdare.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja att diskutera smak är ju i det närmaste omöjligt. Tycker ändå att det är lite roande när wiki skriver om Corona "ett öl för er som inte gillar öl". :)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Corona_%28%C3%B6l%29

Jag skulle sedan kunna tapetsera ett helt forum med recensioner som fullständigt gör ner den typen av öl. Då jag inte tror att det får dig att ändra smak så ser jag ingen mening med det.

Är du nöjd och glad med din öl så grattis till det, när det kommer till smak finns inga rätt eller fel bara tyckande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor kall mellis i en riktig ölglas slår det mesta när man är törstig.

Vad det är för märke är inte så viktig bara det är utan bismaker som öl typ Sofiero kan ha.

Kör gärna med tre hjärtan, tt åbro, mm i ölmärken men mellis öl mer sällan idag tyvärr då de är ju lika dyra som starköl.

Jaha där kom snålisen fram :wink:

Melliskulturen gick i graven med Fälldin tyvärr.

 

Det jag saknar i Thailand är mellis. Finns det??.

Inget jag dricker i baren på kvällen men som god törstsläckare.

Kloster var det första märket jag drack i Thailand men har vandrat vidare till Chang och Leo.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ja uppköpta å nerlagda...

Alla gånger man åkt över pripps-bron och känt lukten från fabriken.

Rullade in och ut tradare där hela tiden.

Sedan choklad doften från marabou och kaffet från Martin Olsson.

Kanske ligger Martin kvar, jag är nästan aldrig i sumpan nu för tiden.

On topic.

Tuborg Grön.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gånger man åkt över pripps-bron och känt lukten från fabriken.

Rullade in och ut tradare där hela tiden.

Sedan choklad doften från marabou och kaffet från Martin Olsson.

Kanske ligger Martin kvar, jag är nästan aldrig i sumpan nu för tiden.

On topic.

Tuborg Grön.

Martin är kvar!

Sedan håller jag med en talare några rader högre upp, öl SKALL vara kallt, inte för kallt utan just precis så där kallt så smaken kommer fram, är det för  varmt då blir det piss smak!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gånger man åkt över pripps-bron och känt lukten från fabriken.

Rullade in och ut tradare där hela tiden.

Sedan choklad doften från marabou och kaffet från Martin Olsson.

Kanske ligger Martin kvar, jag är nästan aldrig i sumpan nu för tiden.

On topic.

Tuborg Grön.

Det är väl Arvid Norqvist som ligger i Sumpan. Var Martin Olsson gör sitt kaffe vet jag inte. Är inte det i Årsta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det är väl Arvid Norqvist som ligger i Sumpan. Var Martin Olsson gör sitt kaffe vet jag inte. Är inte det i Årsta?

Martin Olsson har inget eget rosteri utan lägger ut produktionen hos olika rostare.

Arvid ligger nära Solna business park och som sagt var, följ doften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och resten,Fan man skall jobba i kväll.Bira tarmen vill ha en kall.

post-8413-0-45877000-1433493019_thumb.jp

post-8413-0-84263400-1433493032_thumb.jp

post-8413-0-16800900-1433493054_thumb.jp

post-8413-0-79552000-1433493069_thumb.jp

post-8413-0-73872000-1433493083_thumb.jp

post-8413-0-67144800-1433493097_thumb.jp

post-8413-0-25371400-1433493113_thumb.jp

post-8413-0-10026400-1433493127_thumb.jp

post-8413-0-11371200-1433493141_thumb.jp

post-8413-0-71505900-1433493155_thumb.jp

post-8413-0-84782700-1433493169_thumb.jp

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Och resten,Fan man skall jobba i kväll.Bira tarmen vill ha en kall.

Blir garanterat nåra Singha när man kommer hem ikväll!!  :drinks: Jäkla fina bilder dessutom!  :good:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir garanterat nåra Singha när man kommer hem ikväll!!  :drinks: Jäkla fina bilder dessutom!  :good:

 

Tackar,I morgon blir det gröna till midsommar blir det Chang. :drinks:

post-8413-0-75496800-1433494492_thumb.jp

post-8413-0-72659500-1433494504_thumb.jp

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Martin är kvar!

Sedan håller jag med en talare några rader högre upp, öl SKALL vara kallt, inte för kallt utan just precis så där kallt så smaken kommer fram, är det för  varmt då blir det piss smak!

 

Källarsval fick jag lära mej, jag plockar fram Ölen en stund innan den ska drickas, efter flytten så ska de bli en separat dricka kyl.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränges finns kvar än idag och jag drack en senast förra helgen. 5,9 volym % ligger den på och det är i mesta laget för mig. Men den jag vill ha och som jag aldrig fick uppleva är gamla hederliga Risingsbo mellanöl från Smedjebacken och den skulle jag villa smaka på då jag gillar mellanöl bäst.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Rignes det är oxå pissöl, aldrig en till, som "Preben" sa! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...