Jump to content
IGNORERAD

gifta sig med thai


soi covboy

Recommended Posts

kitungmakmak

Hej

Ser det som självklart att man ska gifta sig om man är ihop med och älskar en tjej ifrån den Thailändska landsbygden, det förväntas av en och det vore en skymf både mot tjejen och hennes familj att inte göra detta.

På landet är traditioner levande och man bör enligt mig ta seden dit man kommer eller hålla sig därifrån, ska man dessutom själv vistas i byn och leva med familjen, släkt och vänner där så är nog ett giftermål helt nödvändigt, alla Thai vet ju att utlänningar är konstiga och inte beter sig som vanliga människor men här går nog en gräns för många.

Ska man leva med tjejen i Pattaya, Phuket eller I Sverige långt ifrån familjen och inte vistas i byn så kan man ju förstås strunta i traditionerna men själv skulle jag aldrig komma på tanken, ser inga nackdelar alls med att vara gift.

Sen är ju ett Thailändskt bröllop något av det finaste som finns, det blir ett minne för livet och det är absolut värt vart enda öre.

Mvh isan lover

 

Ett tänkvärt inlägg, dessutom för en gångs skull nåt jag trots att jag är lite av motsatt åsikt kan hålla med om. Hur märkligt det än kan verka, det är ju 2 personer som gör detta.

Så jag får nog omformulera mig lite, min åsikt är att det inte är nåt jag vill så länge det inte finns barn med i bilden eller det på nåt annat sätt försvårar livet - men är det viktigt för henne så kan jag nog tänka mig att ändra på den ståndpunkten.

 

Eftersom jag inte har behövt ta det beslutet så vet jag inte hur jag skulle gjort, jag skriver alltså mer om hur jag hade tänkt. 

Men jag skulle väga alla åsikter, erfarenheter och konsekvenser noga innan vi tillsammans tar det beslutet. 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • bob

    7

  • carpenter

    7

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Så  vida det inte handlar om en farang Frugans syster krävde mej på 100000 i sinsod med motiveringen att hon var den äldsta kvinnan i familjen, båda föräldrarna är borta sedan länge. Hon fick av både mej och tyvärr numera exet veta att hon kunde fara och flyga till ett betydligt varmare ställe än Thailand. En genomsniken kärring som tom stal från deras mor när hon levde.

Hej

Själv tänkte jag mig mer summor på ca 10 000 till 50 000 baht i sinsod för tidigare gifta med barn.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tänkte jag mig mer summor på ca 10 000 till 50 000 baht i sinsod för tidigare gifta med barn.

Mvh isan lover

När det handlar om tidigare gifta så är det väl också så att den lägre summan, maskerad till sin sod, är en hjälp till hennes föräldrar att bekosta bröllopet.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När det handlar om tidigare gifta så är det väl också så att den lägre summan, maskerad till sin sod, är en hjälp till hennes föräldrar att bekosta bröllopet.

Hej

Så kan man kanske se det, ett bröllop är ju dyrt för en fattig familj.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju inte så fett när man är pensionär.

Tror jag får ut 11000 kr drygt efter skatt och det räcker knappt i Sverige.

 

Lyckost!!  Enligt det orangefärgade kuvertet kommer jag att få ut 8000 kr efter skatt.   :P

Link to comment
Dela på andra sajter

500 spänn för alla, fattig som rik.

 

Fritz..

 

 

 

Hahaha det kan bli tufft då. Har för mig jag ska få någonstans runt 6000 kr brutto från svenska staten.

Det positiva är ju att skatten blir åtminstone låg :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hahaha det kan bli tufft då. Har för mig jag ska få någonstans runt 6000 kr brutto från svenska staten.

Det positiva är ju att skatten blir åtminstone låg :-)

 

/ SatanG

Jag tror att dom som kommer från rymdforskarbältet FÅR och vi andra har jobbat in. Våra egna pengar får vi tillbaka förhoppningsvis när det är dags.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha det kan bli tufft då. Har för mig jag ska få någonstans runt 6000 kr brutto från svenska staten.

Det positiva är ju att skatten blir åtminstone låg :-)

/ SatanG

Liknande för mig även om jag hunnit att dra in lite mer, före jag var tvungen att spara själv till min pension.

Men hastigt o lustigt så kommer jag att bli på en tysk arbetsplats, som kommer atr generera tysk pension :)

Så det blev bara 3 år utan "riktigt" pensionssystem:)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Du skriver "vill frun gifta sig gör det då".

Hur roligt är det som kvinna att vara gift med en man som inte vill vara gift med mig?

Jag som kvinna tycker att ska man gifta sig så ska bägge två vilja det, inte bara en.

 

Även om man inte vill gifta sej, så kan man gifta sej ändå för att ge sin partner lite större ekonomisk och juridisk säkerhet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Nej så har det varit i minst 10 år iaf.

 

Står det specifikt i pappren eller minskar man bruttobeloppet utan att meddela?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det specifikt i pappren eller minskar man bruttobeloppet utan att meddela?

Någonstans står det att skatten blir högre när man är gift, men jag kommer inte ihåg var.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hahaha det kan bli tufft då. Har för mig jag ska få någonstans runt 6000 kr brutto från svenska staten.

Det positiva är ju att skatten blir åtminstone låg :-)

 

/ SatanG

 

Om beloppet inte överstiger garantipensionen så kan du titta i månen efter pengar om du är skriven utanför EU.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Någonstans står det att skatten blir högre när man är gift, men jag kommer inte ihåg var.

 

Ok, så det är en högre skatt som betalas.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Liknande för mig även om jag hunnit att dra in lite mer, före jag var tvungen att spara själv till min pension.

Men hastigt o lustigt så kommer jag att bli på en tysk arbetsplats, som kommer atr generera tysk pension :)

Så det blev bara 3 år utan "riktigt" pensionssystem:)

 

För att få tysk pension, d.v.s. utbetalt varje månad, så måste du arbeta i mer än 5 år och betala skatt/pensionsavgift i Tyskland. Vid kortare tid betalas ett engångsbelopp ut, inbetalt + ränta, vid 65 års ålder.

Enligt en ny bestämmelse för några år sedan kan engångsbeloppet tas ut tidigare när personen har bott mer än 2 år utanför EU. Fru Oscar som arbetade c:a 3 år under vår tysklandstid gjorde så då hennes

engångsbelopp var lågt.

Pensionen kan också uppskjutas varvid ett större belopp, månadsutbetalningar från 65 års ålder + ränta, utbetalas den första månaden.

Tysk pension under c:a 1000 Euro per månad är skattefri i Tyskland men blir beskattad i t.e.x Sverige, Danmark, o.s.v.

 

Oscar, som har tysk pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få tysk pension, d.v.s. utbetalt varje månad, så måste du arbeta i mer än 5 år och betala skatt/pensionsavgift i Tyskland. Vid kortare tid betalas ett engångsbelopp ut, inbetalt + ränta, vid 65 års ålder.

Enligt en ny bestämmelse för några år sedan kan engångsbeloppet tas ut tidigare när personen har bott mer än 2 år utanför EU. Fru Oscar som arbetade c:a 3 år under vår tysklandstid gjorde så då hennes

engångsbelopp var lågt.

Pensionen kan också uppskjutas varvid ett större belopp, månadsutbetalningar från 65 års ålder + ränta, utbetalas den första månaden.

Tysk pension under c:a 1000 Euro per månad är skattefri i Tyskland men blir beskattad i t.e.x Sverige, Danmark, o.s.v.

Oscar, som har tysk pension.

Tack för info, räknar med ca 10 år.

Är helt novis vad gäller tyska pensionssystem.

Kan ju också vara annorlunda i min bransch, men fick ett mail av mitt management att 5y gäller, även som reseledare måste jag pass en Course i tysk författningskunskap:)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om beloppet inte överstiger garantipensionen så kan du titta i månen efter pengar om du är skriven utanför EU.

 

Nåja, det finns skattefria försäkringar man kan skaffa sig som tur är. Jag vill inte lita på att Löfven & Co kommer dela ut så mycket när det drar ihop sig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, räknar med ca 10 år.

Är helt novis vad gäller tyska pensionssystem.

Kan ju också vara annorlunda i min bransch, men fick ett mail av mitt management att 5y gäller, även som reseledare måste jag pass en Course i tysk författningskunskap:)

Å den blir gan inte lätt, Cuxhafen i juli bokat..ska nog fan lära tyskarna lite i svensk farygskynskap och maövrerining.

Sen får de väl lära mig i mainkamf...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ser det som självklart att man ska gifta sig om man är ihop med och älskar en tjej ifrån den Thailändska landsbygden, det förväntas av en och det vore en skymf både mot tjejen och hennes familj att inte göra detta.

På landet är traditioner levande och man bör enligt mig ta seden dit man kommer eller hålla sig därifrån, ska man dessutom själv vistas i byn och leva med familjen, släkt och vänner där så är nog ett giftermål helt nödvändigt, alla Thai vet ju att utlänningar är konstiga och inte beter sig som vanliga människor men här går nog en gräns för många.

Ska man leva med tjejen i Pattaya, Phuket eller I Sverige långt ifrån familjen och inte vistas i byn så kan man ju förstås strunta i traditionerna men själv skulle jag aldrig komma på tanken, ser inga nackdelar alls med att vara gift.

Sen är ju ett Thailändskt bröllop något av det finaste som finns, det blir ett minne för livet och det är absolut värt vart enda öre.

Mvh isan lover

 

Ja där slog du huvudet på spiken IL.

Tror det är få faranger som förstår hur mycket spott och spä deras flickvänner får när de gör sitt årliga besök i byn med snålfarangen. Det ända de tänker på är hur mycket de har sparat i pengar och hur viktigt det är att följa de svenska traditionerna att inte "köpa" sin fru som de säger, men de glömmer helt bort följderna för flickvännen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, räknar med ca 10 år.

Är helt novis vad gäller tyska pensionssystem.

Kan ju också vara annorlunda i min bransch, men fick ett mail av mitt management att 5y gäller, även som reseledare måste jag pass en Course i tysk författningskunskap:)

 

Under mina 5,5 år i Tyskland betalades runt 65000 D-mark in i pensionsavgift, hälften av mig och hälften av arbetsgivaren. 2006 var pensionen 302 Euro/mån. och nu 334 Euro/mån. Höjning/ändring i Juli varje år.

T.e.x. 2013 var höjningen bara 80 cent men 2014 hela 6 Euro. Levnadsintyg varje år där också.

 

Vi gifte oss efter drygt 2,5 år tillsammans så att käringa kunde få uppehållstillstånd i Tyskland, efter 6 månader på besöksvisum så var det enda möjligheten.

 

Men passa er för Danmark, efter 7,5 år och med över 2 miljoner inbetalt i skatt, inte ett jäkla öre därifrån, (måste vara född i Danmark, bo i Danmark eller bott där i 40 år).

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ja där slog du huvudet på spiken IL.

Tror det är få faranger som förstår hur mycket spott och spä deras flickvänner får när de gör sitt årliga besök i byn med snålfarangen. Det ända de tänker på är hur mycket de har sparat i pengar och hur viktigt det är att följa de svenska traditionerna att inte "köpa" sin fru som de säger, men de glömmer helt bort följderna för flickvännen.

Märkligt så olika det kan vara.

 

Frugan vill inte gifta sig i Thailand men det är nog så att det är hon som är snålfarangen nu när hon är gift i Sverige och har svenskt medborgarskap :wink:

 

Har överhuvud taget inte ställts några krav på giftemål i Thailand av släkten utan de är nöjda med att vi redan är gifta

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

när hon kommer hem till ris byn så välkomnas hon med glädje och respekt  fast hon lever i synd med en farang i 10 år .det enda vi gör är hitta på olika saker att göra för byns skola och dom som är mest fattiga.och det uppskattas och jag brukar ge ett lite bidrag till by doktorn efter vi har tagit ett par kalla tillsammans .dravlet om sinsonod och att dom inte får respekt när dom kommer hem till byn på besök . det köper jag inte det är helt och hållet hur man är som person  Med vänlig hälsning 4 kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina 5,5 år i Tyskland betalades runt 65000 D-mark in i pensionsavgift, hälften av mig och hälften av arbetsgivaren. 2006 var pensionen 302 Euro/mån. och nu 334 Euro/mån. Höjning/ändring i Juli varje år.

T.e.x. 2013 var höjningen bara 80 cent men 2014 hela 6 Euro. Levnadsintyg varje år där också.

 

Vi gifte oss efter drygt 2,5 år tillsammans så att käringa kunde få uppehållstillstånd i Tyskland, efter 6 månader på besöksvisum så var det enda möjligheten.

 

Men passa er för Danmark, efter 7,5 år och med över 2 miljoner inbetalt i skatt, inte ett jäkla öre därifrån, (måste vara född i Danmark, bo i Danmark eller bott där i 40 år).

 

 

Oscar.

 

Det låter för jävligt!

Jag jobbar för ett danskt företag, de plussar på 24% av min nettolön i en skattefri K-försäkring i svenska SEB, ägd av mig naturligtvis.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt så olika det kan vara.

 

Frugan vill inte gifta sig i Thailand men det är nog så att det är hon som är snålfarangen nu när hon är gift i Sverige och har svenskt medborgarskap :wink:

 

Har överhuvud taget inte ställts några krav på giftemål i Thailand av släkten utan de är nöjda med att vi redan är gifta

 

Om de gifter sig i Thailand eller i Sverige har kanske inte så stor betydelse, det viktiga är att de gift sig.

 

Men jag vet vad min frus kusin får höra när hon är på besök i byn och det kan ju vara så att det är "fel" på familjen, men jag tror inte den skiljer sig så mycket från andra familjer i Thailand.

 

Det viktiga är väl att båda är överens, det tråkiga är väl när ena parten inte vill gifta sig av ren snålhet. Att det är en av parterna som av en eller annan anledning inte vill gifta sig är ju inget ovanligt...men då av andra anledningar än pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter för jävligt!

Jag jobbar för ett danskt företag, de plussar på 24% av min nettolön i en skattefri K-försäkring i svenska SEB, ägd av mig naturligtvis.

 

/ SatanG

 

Den danska 'folkpensionen' är låg men danskarna har också sin ATP som det dras 1% på lönen till tills de fyller 65. Då jag första året där var anställd i England så befriades jag från den 1%'en och 'skattefars' administrationsavgift på 8%.

Efter ombildandet till danskt dotterbolag så betalade jag bara i 2 år till ATP varför vid 65 beloppet var för lågt för pension och det inbetalda, c:a 15000 betalades ut minus 60% skatt.

Det Engelska moderbolaget vägrade att betala för en extra pension i Danmark.

 

Min svenska pension är inte så stor då jag varit utskriven sen våren -82, men med en extra pension och med den tyska 'som grädde på moset' så är allt OK.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir dyrt! Du är försäkringen men du får ingenting bara att allt ansvar för henne och hennes familj blir ditt. Äga nåt i Thailand. Glöm det! Är och för blir hennes eller någon annans som bor där. Men tog det fyra år att bli black. Fick en underbar dotter, men orkade inte att behålla jobbet, pga vårdnaden. Jobbade vecka på distans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...