Jump to content
IGNORERAD

gifta sig med thai


soi covboy

Recommended Posts

soi covboy

vilka fördelar alt.. nackdelar är det att gifta sig med thai ?? i tänker på när man blir pensinär och man ska bo i los gula boken har jag och mc äger jag hus och bil ska stå på mig . är det så krångligt som det verkar att fixa alla bröllops papper i los ?? ambassaden amhpur mm  kärringen tjatar som fan nu .men jag har sagt ifrån att det inte blir nån sinsnod pga det är ingen hund jag går och köper mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • bob

    7

  • carpenter

    7

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

vilka fördelar alt.. nackdelar är det att gifta sig med thai ?? i tänker på när man blir pensinär och man ska bo i los gula boken har jag och mc äger jag hus och bil ska stå på mig . är det så krångligt som det verkar att fixa alla bröllops papper i los ?? ambassaden amhpur mm  kärringen tjatar som fan nu .men jag har sagt ifrån att det inte blir nån sinsnod pga det är ingen hund jag går och köper mvh

Att rekommendera är väl att höra med de som har stor erfarenhet av Thailand här på forumet. De som varit i Issan och gift sig i Thailand har ovärderliga erfarenheter att dela med sig av. Många kan mycket men det finns en par tre stycken skribenter här på forumet som har mycket matnyttigt att komma med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

vilka fördelar alt.. nackdelar är det att gifta sig med thai ?? i tänker på när man blir pensinär och man ska bo i los gula boken har jag och mc äger jag hus och bil ska stå på mig . är det så krångligt som det verkar att fixa alla bröllops papper i los ?? ambassaden amhpur mm  kärringen tjatar som fan nu .men jag har sagt ifrån att det inte blir nån sinsnod pga det är ingen hund jag går och köper mvh

va inte snål nu 20 baht guld är hon väl värd

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vetefan om jag borde skriva nåt då jag inte gjort det själv. Men som jag funderat så är jag inte intresserad så länge det inte finns barn med.

Skaffar jag en unge med en tjej (oavsett nationalitet) så blir det nog naturligt att jag gifter mig åxå. Utan ungar så ser jag inga fördelar (förutom lite lättare visa bestämmelser, men dom struntar jag i).

 

Kanske är lite själviskt, men just nu är det den åsikten jag har i alla fall. Skulle inte gifta mig med en Svenska heller om vi inte bestämmer oss för att skaffa barn, så det skiljer inte på nationalitet.

 

Hennes trygghet går att reglera med testamente osv, giftemål är bara en onödig komplikation som jag inte fattar vitsen med.

Men då jag inte ens tänkt riktigt så långt så kan jag faktiskt ha fel. Så lyssna på andra åxå - som tänkt igenom detta lite mera.

 

Jag skiter i att jag kanske lever i synd (enligt vissa) om jag och hon är lyckliga tillsammans.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Gifta sig är perfekt. Tryggheten för damen är ovärdelig. Ser bara fördelar. Och så jävla enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gifta sig är perfekt. Tryggheten för damen är ovärdelig. Ser bara fördelar. Och så jävla enkelt.

Lite beroende hur livet blivit för var man.

Tex som jag som har barn samt barnbarn i Sverige samt en sambo med

vuxna barn i Thailand-allt är inte så enkelt-en trygghet eller flera...

Tror nog att det är väldigt olika för oss alla - unika förhållanden- inget

är ju exakt som det andra

Hitta DIN lösning är nog det som gäller utan regelverk

Lycka till

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv tagit upp saken med kärringen men inte kommit till skott.

Ett skäl är nog att man bara behöver ha 400 000bath i banken istället för 800 000bath för att bo i Thailand.

Hur det förhåller sig inkomstmässigt vet jag inte men säkert många här som vet.

 

Det blir ju inte så fett när man är pensionär.

Tror jag får ut 11000 kr drygt efter skatt och det räcker knappt i Sverige.

Å andra sidan är man nog inte kung i baren när man är i den åldern.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Sjukt att det krävs ett mindre belopp på banken som gift än singel. Kan tycka att det borde vara tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Sjukt att det krävs ett mindre belopp på banken som gift än singel. Kan tycka att det borde vara tvärtom.

Dom vet att det kostar att ha en thaifru    :av-109998:  :girl_dev:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom vet att det kostar att ha en thaifru    :av-109998:  :girl_dev:

Men tydligen kostar det mer att inte ha någon thaifru.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tydligen kostar det mer att inte ha någon thaifru.

 

Nej nej,  det är mycket billigare.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan år min hon är färdiggift o barn har hon ...ja jag kan skicka med lite mat också

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka fördelar alt.. nackdelar är det att gifta sig med thai ?? i tänker på när man blir pensinär och man ska bo i los gula boken har jag och mc äger jag hus och bil ska stå på mig . är det så krångligt som det verkar att fixa alla bröllops papper i los ?? ambassaden amhpur mm  kärringen tjatar som fan nu .men jag har sagt ifrån att det inte blir nån sinsnod pga det är ingen hund jag går och köper mvh

 

Bilen kan du skriva på dig själv, men knappast huset.  Papper till Amphur är inga problem, bara att knalla in, en halvtimme senare är ni gifta.

Hur du skall göra med ambassade om du vill regga det I Sverige har jag ingenaning om,  har inte gjort det själv.

 

Tänk igenom situationen noga  och länge,  innan du tar steget.  Lycka till.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tänk igenom situationen noga och länge, innan du tar steget. Lycka till.
Äh kör hård, man lever bara en gång.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bilen kan du skriva på dig själv, men knappast huset.  Papper till Amphur är inga problem, bara att knalla in, en halvtimme senare är ni gifta.

Hur du skall göra med ambassade om du vill regga det I Sverige har jag ingenaning om,  har inte gjort det själv.

 

Tänk igenom situationen noga  och länge,  innan du tar steget.  Lycka till.

Givetvis kan han skriva huset på sig sjäv,inga problem. Regga äktenskapet i Sverige tar 5 min.

Knalla in på Skattemyndigheten i Svedala med Thailändska vigselbeviset översatt till Svenska eller Engelska. Ha med ditt eget id och

en kopia på fruns id.  Frun behöver inte ens vara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knalla in på Skattemyndigheten i Svedala med Thailändska vigselbeviset översatt till Svenska eller Engelska

 

Jag har för mig att numera vill skattemyndigheten ha vigselbeviset på orginalspråket och översätta själva.

 

För övrigt så är jag själv gift sen flera år tillbaka och tycker att frugan blivit mer harmonisk sen dess. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att numera vill skattemyndigheten ha vigselbeviset på orginalspråket och översätta själva.

 

För övrigt så är jag själv gift sen flera år tillbaka och tycker att frugan blivit mer harmonisk sen dess. :wink:

 

Fritz..

Möjligt. Jag hade med mig originalet plus en översättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara svårt för en sambo i Thailand att få ut efterlevandepension från Sverige. Det är upp till sambon att styrka samboskapet, därför bör man i så fall lämna in ett förmånstagarförordnande med namngiven sambo. Tänk på att ändra vid byte av sambo, ska göra det själv i sommar. 

 

Om man har pensionspengar i Sverige som utbetalas vid dödsfall, så är proceduren mycket enklare för den efterlevande om man är gift och äktenkapet är registrerat i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fördelen med detta?

Ingen aning! Men har jag gift mig i Thailand och älskar min fru. Så skulle jag nog tycka att det var rena hånet mot henne att inte göra det!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning! Men har jag gift mig i Thailand och älskar min fru. Så skulle jag nog tycka att det var rena hånet mot henne att inte göra det!!!!

 

Ja hån eller inte. Jag frågade ju för att jag inte visste om det är nödvändigt och i så fall varför. Svaret kom ju av rowa, inlägg #19.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Möjligt. Jag hade med mig originalet plus en översättning.

Det är ok att göra men Skatteverket översätter själva om bara har det på thai men då tar det längre tid att få det reggat.

 

Bra service tycker jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för OT

 

Men, självklart skall man gifta sig med den man älskar. Förstår mig inte på alla som inte vill gifta sig. Tycker ofta att det är de snåla jävlarna som INTE vill gifta sig och INTE ge sinsod. Vill frun gifta sig gör det då, är det tradition i hennes "by" att man ger sinsod ge det då era giribukar och sluta skyll på "jag vill inte köpa min fru bla bla". Om ni är så giriga så är jag säker på att er fru går med på att alla pengarna kommer tillbaka till er efter giftermålet så att det bara blir showoff pengar.

Har ni barn sedan tidigare i sverige eller vart det nu kan vara så är det väldigt bra för särkullsbarnen, kanske er fru har egna barn också sedan tidigare.

Och det är inget fel att skaffa äktenskapsförord. Det har inget med girighet att göra.

 

post-5045-0-61457300-1433065059_thumb.jp

 

//Lyckligtgiftsedanmångagånger

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ok att göra men Skatteverket översätter själva om bara har det på thai men då tar det längre tid att få det reggat.

 

Bra service tycker jag

Ursäkta om jag verkar tjatig men så här skriver Skatteverket själva angående registrering i Sverige av ett giftermål gjort utomlands.

 

" Om ni har blivit vigda inför en utländsk vigselförrättare ska ni vända er till Skatteverket för att få äktenskapet registrerat i folkbokföringen. Ni ska då ha med er ett vigselbevis. Det ska vara i original eller bestyrkt kopia. "

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/hindersprovningochvigsel/faqhindersprovning/viskagiftaossutomlandsochdarfinnsingensvenskvigselforrattarevadgallerda.5.18e1b10334ebe8bc8000118593.html

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...