Jump to content
IGNORERAD

gifta sig med thai


soi covboy

Recommended Posts

Nordsvensk

Sinsod tjafset igen. Ja sinsod är en traditon i Thailand, men kom ihåg INGEN thai skulle ge sinsod om kvinnan varit

A: Gift förut

B: Har barn

C: Bevisligen har jobbat som prostituerad på en bar.

Sinsod innebär att hon förmodas vara oskuld vid bröllopet

Nja håller bara delvis med.

Finns undantag från punkt A & B enligt frugan.

Har försökt läsa in mig på ämnet i diverse trådar på nätet & det verkar som att frugan har rätt.

Från ett fattig Isaan perspektiv så kan nog däremot ovanstående stämma till så gott som 100%.

Själv så är jag för övrigt Sinsod vägrare!

Avskyr Sinsod.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • bob

    7

  • carpenter

    7

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Frugan å jao lever fortfarande i synd i Thailand, har aldrig framkommit några önskemål eller krav på att vi skall gifta oss i Thailand också

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan kommer bekräftelsen blixtsnabbt på att registreringen har funkat - 500 spänn lägre nettopension/mån. :)

Var någon stans har du sett detta, med 500 kr mindre.

 

Jag har då inget märkt.

 

Är det måhända en av dessa forum skrönor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara svårt för en sambo i Thailand att få ut efterlevandepension från Sverige. Det är upp till sambon att styrka samboskapet, därför bör man i så fall lämna in ett förmånstagarförordnande med namngiven sambo. Tänk på att ändra vid byte av sambo, ska göra det själv i sommar.

 

Om man har pensionspengar i Sverige som utbetalas vid dödsfall, så är proceduren mycket enklare för den efterlevande om man är gift och äktenkapet är registrerat i Sverige.

Om man nu kan göra på detta viset, med en ny förmånstagare är väl kanske ej heller så rätt.

 

Kan ha fel men hade för mig att vid pensions ansökan var man tvingad att göra detta, om man kan ändra i efter hand är jag lite osäker på. men jag är säker på att för att efterlevnads pensionen skall gälla, så måste förhållandet varat i 5 år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var någon stans har du sett detta, med 500 kr mindre.

 

Jag har då inget märkt.

 

Är det måhända en av dessa forum skrönor.

Nä, det är ingen skröna utan bister verklighet som jag själv blev drabbad av. Fick t o m betala retroaktiv skatt för 7 månader eftersom jag hade missat att anmäla giftermålet.

Det var när jag skulle fylla i det årliga levnadsintyget och skulle sätta kryss i de olika rutorna, som FK upptäckte att jag hade fyllt i rutan "gift". De hotade i ett första läge med böter ovanpå den retroaktiva skatten, men efter min vädjan och förklaring, så slapp jag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är ingen skröna utan bister verklighet som jag själv blev drabbad av. Fick t o m betala retroaktiv skatt för 7 månader eftersom jag hade missat att anmäla giftermålet.

Det var när jag skulle fylla i det årliga levnadsintyget och skulle sätta kryss i de olika rutorna, som FK upptäckte att jag hade fyllt i rutan "gift". De hotade i ett första läge med böter ovanpå den retroaktiva skatten, men efter min vädjan och förklaring, så slapp jag.

Konstigt när jag fått den årliga inkomstuppgiften på brutto o netto så blir det 20% skatt, ser inga 6 tusen som försvunnit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt när jag fått den årliga inkomstuppgiften på brutto o netto så blir det 20% skatt, ser inga 6 tusen som försvunnit.

 

Om du har fått 20% skatt på bruttoskatten från Pensionsmyndigheten, så har de dragit för mycket. Den verkliga skatten som du skall betala ligger några % under 20.

 

"Belopp överstigande 77% av prisbasbeloppet dras från bruttopensionen innan SINKskatten (20%) beräknas."

 

Detta gäller dock endast pensionen från Pensionsmyndigheten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu kan göra på detta viset, med en ny förmånstagare är väl kanske ej heller så rätt.

 

Kan ha fel men hade för mig att vid pensions ansökan var man tvingad att göra detta, om man kan ändra i efter hand är jag lite osäker på. men jag är säker på att för att efterlevnads pensionen skall gälla, så måste förhållandet varat i 5 år. 

Vad som går att ändra varierar mycket beroende på typ av pension allmän från staten, tjänste- eller privatpension. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt när jag fått den årliga inkomstuppgiften på brutto o netto så blir det 20% skatt, ser inga 6 tusen som försvunnit.

Jive ber om ursäkt, hämtade just nu kontroll uppgiften, du hade rätt är tagit 6000 extra, men ej redovisat..

 

Men då får man ju se det på detta vis, stora delar för ju hon till baka.

 

Efter 12 år går hon med förlust. Då har vi betalat in 72 tusen, dör jag då får hon tillbaka 72 tusen.

 

Så lever jag mer än till 77 år blir det förlust. 

 

Men tack Jive för du fick mig att kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Nej nej,  det är mycket billigare.

Skulle våga sticka ut näsan och påstå att det är mkt dyrare att vara i Thailand utan fru..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte matematiken att gå i hop.

 

Kan någon hjälpa.

 

Hur många % är 21 288 av 140 640.

 

Tackar på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle våga sticka ut näsan och påstå att det är mkt dyrare att vara i Thailand utan fru.. :)

 

Jo jo, men man behöver ju inte köra med short time hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte matematiken att gå i hop.

 

Kan någon hjälpa.

 

Hur många % är 21 288 av 140 640.

 

Tackar på förhand

 

Menar du allvar med frågan? I så fall kan jag väl svara: 15,1%

Med vänlig hälsning

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte matematiken att gå i hop.

 

Kan någon hjälpa.

 

Hur många % är 21 288 av 140 640.

 

Tackar på förhand

 

15,1365% (21288/140640)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är ingen skröna utan bister verklighet som jag själv blev drabbad av. Fick t o m betala retroaktiv skatt för 7 månader eftersom jag hade missat att anmäla giftermålet.

Det var när jag skulle fylla i det årliga levnadsintyget och skulle sätta kryss i de olika rutorna, som FK upptäckte att jag hade fyllt i rutan "gift". De hotade i ett första läge med böter ovanpå den retroaktiva skatten, men efter min vädjan och förklaring, så slapp jag.

För den som är född 1954 och tidigare reduceras Tilläggspensionen när man gifter sig. Tilläggspensionen är den del som kommer från Folkpension och ATP. Folkpensionen är för den som är gift är 78,5 % och för ogift 96 % av prisbasbeloppet. Detta ska sedan 20-del reduceras, t.ex den som är född 1950 får 4/20/ delar den som är född 1940 14/20-delar från Tilläggspensionen.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du allvar med frågan? I så fall kan jag väl svara: 15,1%

Med vänlig hälsning

cpo

Klart att jag menade allvar, tyvärr slog det helt slint, men hade faktiskt fått fram denna siffra, men blev lite tveksam 

Link to comment
Dela på andra sajter

15,1365% (21288/140640)

Ja rätt, detta blev min skatte sats.

 

Så nu har jag åter igen inte blivit klokare angående de 500 kr.

 

Kan det vara så att det hela är ändrat 2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja rätt, detta blev min skatte sats.

 

Så nu har jag åter igen inte blivit klokare angående de 500 kr.

 

Kan det vara så att det hela är ändrat 2011

 

Nej så har det varit i minst 10 år iaf.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan kommer bekräftelsen blixtsnabbt på att registreringen har funkat - 500 spänn lägre nettopension/mån. :)

 

500 netto, gäller det alla belopp eller beror det på hur mycket man får ut?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

500 netto, gäller det alla belopp eller beror det på hur mycket man får ut?

 

/ SatanG

500 spänn för alla, fattig som rik.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sinsod tjafset igen. Ja sinsod är en traditon i Thailand, men kom ihåg INGEN thai skulle ge sinsod om kvinnan varit

A: Gift förut

B: Har barn

C: Bevisligen har jobbat som prostituerad på en bar.

Sinsod innebär att hon förmodas vara oskuld vid bröllopet

Hej

Nästan rätt, men ganska många Thai ute i byarna betalar faktiskt en sinsod även om den blivande frun har varit gift tidigare och har barn, men då handlar det om en betydligt mindre summa till hennes föräldrar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beräkna sinkskatt. Vi tar en hypotetisk summa om 15000 skr brutto. Från denna summa dras 2856 skr skattefri bottensumma ( fribelopp ) = 12144 skr som beskattas med 20% = 9715 skr Till denna summa återförs fribeloppet 2856 skr vilket blir ett netto efter skatt 9715 + 2856 = 12571 skr Den verkliga sink skatten bör ligga någonstans omkring 18%. Årets totala fribelopp blir 34272 skr skattefri pension.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

OOOPS fel tråd

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ser det som självklart att man ska gifta sig om man är ihop med och älskar en tjej ifrån den Thailändska landsbygden, det förväntas av en och det vore en skymf både mot tjejen och hennes familj att inte göra detta.

På landet är traditioner levande och man bör enligt mig ta seden dit man kommer eller hålla sig därifrån, ska man dessutom själv vistas i byn och leva med familjen, släkt och vänner där så är nog ett giftermål helt nödvändigt, alla Thai vet ju att utlänningar är konstiga och inte beter sig som vanliga människor men här går nog en gräns för många.

Ska man leva med tjejen i Pattaya, Phuket eller I Sverige långt ifrån familjen och inte vistas i byn så kan man ju förstås strunta i traditionerna men själv skulle jag aldrig komma på tanken, ser inga nackdelar alls med att vara gift.

Sen är ju ett Thailändskt bröllop något av det finaste som finns, det blir ett minne för livet och det är absolut värt vart enda öre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nästan rätt, men ganska många Thai ute i byarna betalar faktiskt en sinsod även om den blivande frun har varit gift tidigare och har barn, men då handlar det om en betydligt mindre summa till hennes föräldrar.

Mvh isan lover

Så  vida det inte handlar om en farang Frugans syster krävde mej på 100000 i sinsod med motiveringen att hon var den äldsta kvinnan i familjen, båda föräldrarna är borta sedan länge. Hon fick av både mej och tyvärr numera exet veta att hon kunde fara och flyga till ett betydligt varmare ställe än Thailand. En genomsniken kärring som tom stal från deras mor när hon levde.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...