Jump to content
IGNORERAD

Blir man grinig med tiden?

Cavemannen

Ålder?  

37 röster

1. 1. Vilken ålder har du?

• 20 - 25
      1
    • 26 - 30
      2
    • 31 - 35
      4
    • 36 - 40
      8
    • 41 - 45
      21
    • 46 - 50
      27
    • 51 - 55
      26
    • 56 - 60
      18
    • 61 - 65
      10
    • 66 - 70
      4
    • 71 - 75
      1
    • 76 - 80
      2
    • 80 - 100
      3

Recommended Posts

Varför är man en hjälte när man berättar om sin brist på att tjäna pengar?

Velkome to sviiiden :)

Dela på andra sajter

• Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Cavemannen

27

• Sam sip sam

21

• Soengsang

11

• Kenneth4618

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fläska på med hur mycket deg du drar in och på vad så skall du få karma av mig alla fall :-)

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Se det från den ljusa sidan, det går ju framåt!

tyvärr har det gått  neråt sista  åren   :fan:

Ändrades av Sam sip sam
Dela på andra sajter

Tallviking

Fläska på med hur mycket deg du drar in och på vad så skall du få karma av mig alla fall :-)

/Enis

Då får man bara Jante-maffian på sig så det är inte PK i Sverige att tala om att man är bra på något eller tala om att man har bra lön

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Sam sip sam

55 kronor i timmen?

Var inte du lastbilschaufför, dom brukar ju tjäna hyfsat?

Det var förr det då tjänade man hyfsat ,den tiden är förbi

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Förklara gärna det där med hjälte

Dela på andra sajter

Merparten av de som är anställda som vd försöker driva företag med andras pengar, därmed inte sagt att vd:n på ditt företag gör ett bra jobb.

Oavsett så är det aldrig bra att kommentera sina chefer på sociala medier om man inte är intresserad av uppsägning, men det verkar du ju vara. Varför inte söka annat istället?

Och kanske det är produkten som företaget gör som inte är så bra mera?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Då får man bara Jante-maffian på sig så det är inte PK i Sverige att tala om att man är bra på något eller tala om att man har bra lön

Ja möjligt ,men jag gläds åt när andra kan tjäna pengar :good:

Dela på andra sajter

Det är väl OK så länge man inte använder det för att fläska till andra eller tro att man blir en bätre människa av den anledningen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Förklara gärna det där med hjälte

Det var inte ett av mina mest genomtänkta inlägg. Var nog mest lite trött på att då åter tog upp att du tjänar lite. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Dela på andra sajter

1970 hade jag 4 kr timmen ,2015 har jag 55 kr timmen

Hmmmmmmmmmm, du får nog bli "vetsare"! :good:  

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det var inte ett av mina mest genomtänkta inlägg. Var nog mest lite trött på att då åter tog upp att du tjänar lite. Ber om ursäkt om du tog illa upp.

godtagen :good:

Dela på andra sajter

Jag har 20197/månaden netto

Det blir ju miljooooner,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,om man slår ut det på några år asså!  :haha:

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Haha,det tror jag inte ett ögonblick på.

Ja här har ni anledningen

EU:s öppna arbetsmarknad har fått stora negativa konsekvenser för fackföreningsrörelsen, inte minst inom transport- och byggbranschen. Utländska företag/bemanningsföretag som bedriver verksamhet i Sverige medverkar aktivt till dumpning både av sociala villkor och av löner. Vi ser att det finns stor risk att denna öppna arbetsmarknad är på väg att rasera mycket av vad vi i arbetarrörelsen kämpat för under 100 år. Det vill säga den riskerar att urholka våra kollektivavtal, som vi med styrka och solidaritet förhandlat fram.

Vi ser hur arbetskraft från de baltiska länderna ofta lever under slavliknande förhållanden här i Sverige. Förarna bor till exempel i sina lastbilshytter eller i någon form av baracker flera månader i sträck utan att få komma hem till sina familjer. Oftast har de bara råd med att livnära sig på soppa! Är detta något vi i fackföreningsrörelsen och Sverige tyst accepterar?

Det finns regler gällande cabotagetrafik och tillfälliga inrikestransporter, men en bristande tillsyn av den kontrollerande myndigheten gör att det praktiskt taget är fritt fram för utländska åkare att bedriva verksamhet i Sverige. De här frågorna tar chaufförerna ständigt upp till diskussion när vi är ute och söker upp medlemmar på deras arbets- och rastplatser. De undrar varför vi inte gör något åt problemen. Det är ju chaufförernas jobb som står på spel!

Dagens situation skapar grogrund för den främlingsfientlighet som hjälpte Sverigedemokraterna att ta sig in i riksdagen vid senaste valet. Och Transportarnas frågor är befogade. Låt oss vara självkritiska och medge att vi inte har agerat som vi borde. Vi såg vad som komma skulle, men protesterade inte tillräckligt kraftfullt mot EU:s öppna arbetsmarknad och dess konsekvenser för våra medlemmar.

Nu är det hög tid för oss att agera. Redan i dag finns ett EU-direktiv som Sveriges regering skulle kunna anta för att minimera dessa problem och förhindra social och lönedumpning. Det kallas direktiv 2088/104/EG, och gäller arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag.

OECD:s modellskatteavtal skulle även förhindra både social och löne­dumpning.

Avtalet innebär anmälningsskyldighet för de företag som hyr in bemanning från utlandet. Det är även uppdragsgivarens skyldighet att ta ut skatt.

Redskapen finns alltså. Nu gäller det att Transport och alla arbetarförbund inom LO med kraft går in och påverkar Sveriges regering att anta EU-direktiv, lagar och avtal.

Annars är risken stor att våra jobb försvinner och att det fackliga löftet – där vi försäkrar varandra att aldrig under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller till lägre lön än vi lovat varandra – har spelat ut sin roll.

Tommy Jonsson

Ombudsman och internationellt ansvarig i Transports ­avdelning 20 Norra Småland

Dela på andra sajter

Ja här har ni anledningen

EU:s öppna arbetsmarknad har fått stora negativa konsekvenser för fackföreningsrörelsen, inte minst inom transport- och byggbranschen. Utländska företag/bemanningsföretag som bedriver verksamhet i Sverige medverkar aktivt till dumpning både av sociala villkor och av löner. Vi ser att det finns stor risk att denna öppna arbetsmarknad är på väg att rasera mycket av vad vi i arbetarrörelsen kämpat för under 100 år. Det vill säga den riskerar att urholka våra kollektivavtal, som vi med styrka och solidaritet förhandlat fram.

Vi ser hur arbetskraft från de baltiska länderna ofta lever under slavliknande förhållanden här i Sverige. Förarna bor till exempel i sina lastbilshytter eller i någon form av baracker flera månader i sträck utan att få komma hem till sina familjer. Oftast har de bara råd med att livnära sig på soppa! Är detta något vi i fackföreningsrörelsen och Sverige tyst accepterar?

Det finns regler gällande cabotagetrafik och tillfälliga inrikestransporter, men en bristande tillsyn av den kontrollerande myndigheten gör att det praktiskt taget är fritt fram för utländska åkare att bedriva verksamhet i Sverige. De här frågorna tar chaufförerna ständigt upp till diskussion när vi är ute och söker upp medlemmar på deras arbets- och rastplatser. De undrar varför vi inte gör något åt problemen. Det är ju chaufförernas jobb som står på spel!

Dagens situation skapar grogrund för den främlingsfientlighet som hjälpte Sverigedemokraterna att ta sig in i riksdagen vid senaste valet. Och Transportarnas frågor är befogade. Låt oss vara självkritiska och medge att vi inte har agerat som vi borde. Vi såg vad som komma skulle, men protesterade inte tillräckligt kraftfullt mot EU:s öppna arbetsmarknad och dess konsekvenser för våra medlemmar.

Nu är det hög tid för oss att agera. Redan i dag finns ett EU-direktiv som Sveriges regering skulle kunna anta för att minimera dessa problem och förhindra social och lönedumpning. Det kallas direktiv 2088/104/EG, och gäller arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag.

OECD:s modellskatteavtal skulle även förhindra både social och löne­dumpning.

Avtalet innebär anmälningsskyldighet för de företag som hyr in bemanning från utlandet. Det är även uppdragsgivarens skyldighet att ta ut skatt.

Redskapen finns alltså. Nu gäller det att Transport och alla arbetarförbund inom LO med kraft går in och påverkar Sveriges regering att anta EU-direktiv, lagar och avtal.

Annars är risken stor att våra jobb försvinner och att det fackliga löftet – där vi försäkrar varandra att aldrig under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller till lägre lön än vi lovat varandra – har spelat ut sin roll.

Tommy Jonsson

Ombudsman och internationellt ansvarig i Transports ­avdelning 20 Norra Småland

Har du tagit anställning av ett utländskt företag?

Förstår fortfarande inte vad du menar med 55 kronor.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Visst är orättvist på mitt första sommarjobb (1969) hade jag 2,75 kr o paket stort Prince kostade 4 kr.. Soppan till moppen 70 öre + oljan..

FF

Själv har man alltid varit en stekare då jag fick 7,50 i timmen + reseersättning på mitt första fasta jobb 1969 hos SIAB

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Alla måste börja någonstans och jobba sig uppåt,en del klarar det andra inte.En hjälte är man om man genomfört ett helt arbetsliv utan att ha blivit invaliserad eller skadad av sitt arbete och kan njuta av sin pension(som väl var mening förut)Det finns många människor som slitit enormt hårt för att bygga vårt land,tyvärr är det oxå många som har skadats i jobbet eller är totalförstörda av värk och elände och som idag inte värderas efter sin förtjänst.Det var bättre förr.

Vem fan vill va fattigpensionär

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20879525.ab

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Har du tagit anställning av ett utländskt företag?

Förstår fortfarande inte vad du menar med 55 kronor.

55 kr i timman  lön ,hur tror du att vi kan få så mkt mera när vi konkurerar med utländska åkerier som har en lönekostnad på 20 kr timman och även svenska åkerier med

chaufförer från låglöneländer

googla på dinotrans filipinska chaufförer ,andreassons åkeri med ca  300 polska chaufförer ,bulgariska åkerier med makedonska chaufförer så ser verkligheten ut i transportnäringen idag

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Är väl nästan bara angående visum det frågas och som "tvåveckorsmiljonär" har jag inget att tillföra där...men grinig har jag varit sedan födsel.

Stör mig mest på att merparten av alla aktiva trådar är eller dras mot politik.  

Men starta trådar i ämnen som passar er då och se till att hålla dom aktiva och ge fan i att vara så nyfikna att ni måste läsa inlägg och trådar som handlar om politik! Gnäll på andras diskussionsämnen gör mig riktigt grinig :)

Dela på andra sajter

Kenneth4618

55 kr i timman  lön ,hur tror du att vi kan få så mkt mera när vi konkurerar med utländska åkerier som har en lönekostnad på 20 kr timman och även svenska åkerier med

googla på dinotrans filipinska chaufförer ,andreassons åkeri med ca  300 polska chaufförer ,bulgariska åkerier med makedonska chaufförer så ser verkligheten ut i transportnäringen idag

Varför inte börja köra lastbil inom anläggning eller liknande och få en vettig lön samt att sova hemma om nätterna ?

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Visst blir man lite grinig och elak på gamla dar

Men nu har jag gått dressyrkurs och är nästan tam igen :good:

Dela på andra sajter

Guest Go east

Men starta trådar i ämnen som passar er då och se till att hålla dom aktiva och ge fan i att vara så nyfikna att ni måste läsa inlägg och trådar som handlar om politik! Gnäll på andras diskussionsämnen gör mig riktigt grinig :)

Jo. Men nu är det ju så att jag gnäller var jag vill,inte så mkt du kan göra åt det.

Har du fått bort tuggummit ur näbben?

Dela på andra sajter

Guest Fredman

55 kr i timman lön ,hur tror du att vi kan få så mkt mera när vi konkurerar med utländska åkerier som har en lönekostnad på 20 kr timman och även svenska åkerier med

googla på dinotrans filipinska chaufförer ,andreassons åkeri med ca 300 polska chaufförer ,bulgariska åkerier med makedonska chaufförer så ser verkligheten ut i transportnäringen idag

Jävligt besynnerligt att vi ska värna om arbetare på andra sidan jordklotet genom att handla "fairtrade" och "rainforest alliance" mm. men skiter i förhållanden på vår egen gata.
Dela på andra sajter

Jävligt besynnerligt att vi ska värna om arbetare på andra sidan jordklotet genom att handla "fairtrade" och "rainforest alliance" mm. men skiter i förhållanden på vår egen gata.

PK-Sverige i ett nötskal...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...