Jump to content
IGNORERAD

Blir man grinig med tiden?

Cavemannen

Ålder?  

37 röster

1. 1. Vilken ålder har du?

• 20 - 25
      1
    • 26 - 30
      2
    • 31 - 35
      4
    • 36 - 40
      8
    • 41 - 45
      21
    • 46 - 50
      27
    • 51 - 55
      26
    • 56 - 60
      18
    • 61 - 65
      10
    • 66 - 70
      4
    • 71 - 75
      1
    • 76 - 80
      2
    • 80 - 100
      3

Recommended Posts

Oj oj, här svingas det sjövilt. För mig är avtalspension ungefär detsamma som vanlig pension, skillnaden är att den förra kan du ta ut i förtid. Visserligen är det ju arbetsgivaren som betalar in avgifterna men det är ju enligt avtal mellan parterna på arbetsmarknaden. Så dom pengarna bör enligt mig ses som avstått löneutrymme i stället för som en del verkar tycka arbetsgivarnas godhet. Hur försäkringsbolag kom in i debatten fattar jag inte riktigt men man väljer ju själv hur man vill att ens pensionspengar ska förvaltas och det är vanligtvis en försäkring av något slag.

Är det andras pengar man snikar på när man går i avtalspension ? Enligt mig så är det ens egna pensionspengar som man börjar knapra på i förtid.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

• Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Cavemannen

27

• Sam sip sam

21

• Soengsang

11

• Kenneth4618

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har själv avtalspension och det är en pensionsfond som står för pengarna.

Fonden har byggts upp genom ett avtal om att  0,x% av löneutrymmet sätts av till fonden av samtliga anställda.

Dock använder fonden någon som betalar ut mina pensionspengar och i mitt fall SPP.

Man får inte ge avtalspension där jag jobbade hur som helst för att tacka en som jobbat lång tid i företaget eller åt en med krämpor.

Friskintyg och en ansökan till fonden underskrivna av både arbetsgivare och berört fack, så jag tror inte att de ej fackanslutna kommer i fråga

Minskad personal är vanligast och när jag fick min avgångslösning minskades arbetsstället från 60 till 55 anställda.

Föryngring med ny kompetens kan duga också.

Facken/Arbetsgivarna har många olika avtal om detta och ett mindre företag kan även nyttja detta men kanske har svårare att slimma sin organisation än ett stort.

Krävs att arbetsgivaren är ansluten i sin fackliga motsvarighet Svensk Näringsliv för de privata eller andra på stat eller kommun.

Så i mitt fall rör jag inte mina vanliga pension före 65 år.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Ok, då har vi fått lära oss att mot ett större företag behöver man inte vara solidarisk som arbetstagare?

Typisk sossedravell i mina öron!

Försäkringsbolaget betalar, jo visst men varifrån får försäkringsbolagen sina inkomster ifrån?

Ja, har man avtalspension från Stockholms stad, så är det Stockholms skattebetalare, som får stå för kalaset...

...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Fonden har byggts upp genom ett avtal om att  0,x% av löneutrymmet sätts av till fonden av samtliga anställda.

Dock använder fonden någon som betalar ut mina pensionspengar och i mitt fall SPP.

Man får inte ge avtalspension där jag jobbade hur som helst för att tacka en som jobbat lång tid i företaget eller åt en med krämpor.

Friskintyg och en ansökan till fonden underskrivna av både arbetsgivare och berört fack, så jag tror inte att de ej fackanslutna kommer i fråga

Minskad personal är vanligast och när jag fick min avgångslösning minskades arbetsstället från 60 till 55 anställda.

Facken/Arbetsgivarna har många olika avtal om detta och ett mindre företag kan även nyttja detta men kanske har svårare att slimma sin organisation än ett stort.

Krävs att arbetsgivaren är ansluten i sin fackliga motsvarighet Svensk Näringsliv för de privata eller andra på stat eller kommun.

Tjena Leifen, intressant läsning. Nu har jag googlat runt en bra stund på ämnet avtalspension men inte blivit så mycket klokare. Det är en djungel av olika regler mellan olika områden. Men i alla fall så hittade jag en länk där det sägs att det är själva anställningen som är "inträdesbiljetten" till möjlighet att kunna få avtalspension så man behöver alltså inte vara fackligt ansluten. Längst ned på sid 5  http://skyddsnet.se/files/Pensionsboken%20del%204%20Avtalspension.pdf

En fråga bara. Du skriver att du inte rör den vanliga pensionen nu men om du jobbat vidare till 65 vad hade hänt då ? Läggs "dina" pengar ovanpå din vanliga pension eller stannar dom kvar i nån slags försäkring som du i och med din pensionering hamnat utanför ?

Ha det gott..Fritz..

Ändrades av Fritz

Dela på andra sajter

Tjena Leifen, intressant läsning. Nu har jag googlat runt en bra stund på ämnet avtalspension men inte blivit så mycket klokare. Det är en djungel av olika regler mellan olika områden. Men i alla fall så hittade jag en länk där det sägs att det är själva anställningen som är "inträdesbiljetten" till möjlighet att kunna få avtalspension så man behöver alltså inte vara fackligt ansluten. Längst ned på sid 5  http://skyddsnet.se/files/Pensionsboken%20del%204%20Avtalspension.pdf

En fråga bara. Du skriver att du inte rör den vanliga pensionen nu men om du jobbat vidare till 65 vad hade hänt då ? Läggs "dina" pengar ovanpå din vanliga pension eller stannar dom kvar i nån slags försäkring som du i och med din pensionering hamnat utanför ?

Ha det gott..Fritz..

Mitt företag fortsätter att inbetala pensionsavgift som jag skulle ha arbetat till 65år och de utbetalningar jag får före 65år är nog mer som en lön från fonden.

Inget förtida uttag av vanlig pension.

Man behöver inte vara fackligt ansluten men praktiskt sett har man ingen som förhandlar åt sig som icke ansluten.

I ett läge med personalminskningar sätter sig arbetsgivare och samtliga fack ned och går igenom hur det skall gå till och fördelningen kollektiva/tjänstemän.

Vilka som kan erbjudas avgångslösningar som olika avtalspensioner, vilka som kan omplaceras till andra avdelningar mm.

Till hjälp finns LAS som skyddar de anställda men inte ger samma rätt till förmåner som avtalspension som ett fack kan förhandla fram.

Finns två likvärdiga personer på en avdelning så är det troligt att den fackanslutne erbjuds avtalspension och den andre får jobba kvar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Jobbade för Stockholm stad.

Sedan är det ett Försäkringsbolag som betalar ut pensionen och inte arbetsgivaren.

Kan vara bra att vara fackligt ansluten vissa tillfällen, även om man ibland inte tror det.

Avtalspension har inget att göra med om du är med i facket eller ej. Alla på ett företag som har kollektivavtal har rätt till avtalspensionen. Även dom sm inte är med i facket. Jag själv är inte ansluten men har avtalspension.

Dela på andra sajter

Fibromorsa

Avtalspension har inget att göra med om du är med i facket eller ej. Alla på ett företag som har kollektivavtal har rätt till avtalspensionen. Även dom sm inte är med i facket. Jag själv är inte ansluten men har avtalspension.

Tack för informationen.

Men det var facket som tipsade mig om denna avtalspension, och hjälpte mig att ansöka om den.

Så att jag slapp kämpa med F-kassan om antingen fortsatt sjukskrivning eller sjukpension. Så lite nytta gjorde dom för en gångs skull.

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Dela på andra sajter

Fibromorsa

Ja, har man avtalspension från Stockholms stad, så är det Stockholms skattebetalare, som får stå för kalaset...

...

Rock on!

Läs tidigare mycket utförliga inlägg av "leifen"!

Utbetalas av en fond som, i mitt fall utbetalas av KPA-Pension.

Ändrades av Fibromorsa

Dela på andra sajter

Fibromorsa

Tack för ditt förtydligande.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Konstigt vore det väl om man ente ble grinig efter att ha fått skit i seks og tres års  :yes:

Dela på andra sajter

Intressant. När och var kan man ansöka om avtalspension?

Dela på andra sajter

UglyFarang

1970 hade jag 4 kr timmen ,2015 har jag 55 kr timmen

Är du anställd i ett Svenskt företag i Sverige med Svenskt kollektivavtal?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Tack så mycket, det är bara 4 år kvar tills rätta åldern, om man står ut..

Ff

Vad i ligger problemet, du skriver att du och frun har tillräckligt och blir över, går alldeles utmärkt att pensionera sig vid 61 års ålder, om man inte är för näring vill säga.

Chan2014

Dela på andra sajter

Vad i ligger problemet, du skriver att du och frun har tillräckligt och blir över, går alldeles utmärkt att pensionera sig vid 61 års ålder, om man inte är för näring vill säga.

Chan2014

Trivs med jobbet?

Jag tycker det skulle kännas socialt fattigt att gå i pension allt för tidigt, jag tycker man utvecklar sig fortfarande(vid 50 iaf) och det stimulerar mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Trivs med jobbet?

Jag tycker det skulle kännas socialt fattigt att gå i pension allt för tidigt, jag tycker man utvecklar sig fortfarande(vid 50 iaf) och det stimulerar mig.

Jag pensionerade mej vid 53 för eget kapital,FF skriver att han inte trivs och hoppas mer eller mindre han får sparken, då är det väl bättre att avsluta med flaggan i topp och gå i pension vid 61, så vida inte ekonomin ställer till det, a-kassa och sociale känns lite si så där.

Chan2014

Dela på andra sajter

Jag pensionerade mej vid 53 för eget kapital,FF skriver att han inte trivs och hoppas mer eller mindre han får sparken, då är det väl bättre att avsluta med flaggan i topp och gå i pension vid 61, så vida inte ekonomin ställer till det, a-kassa och sociale känns lite si så där.

Chan2014

Tror nog han trivs med jobbet,men han hade väl en chef som var ett "rövhål"?

Måne

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Är du anställd i ett Svenskt företag i Sverige med Svenskt kollektivavtal?

Svenskt ja ,kollektivavtal nej[emoji1]
Dela på andra sajter

Låter klokt och håller absolut med.

Finns uppenbarligen nån/några som inte känt det tyvärr, finns stor utvecklingspotential på den sociala sidan där :D

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Orkar inte ens läsa tråden men den va säkert kul :not_i:

post-3485-0-38741400-1433340225.jpg

:wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

UglyFarang

Svenskt ja ,kollektivavtal nej[emoji1]

Trist!

Du skrev för en tid sedan att du hade annat bättre på G, har det blivit något?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

UglyFarang

Jobbade för Stockholm stad.

Sedan är det ett Försäkringsbolag som betalar ut pensionen och inte arbetsgivaren.

Kan vara bra att vara fackligt ansluten vissa tillfällen, även om man ibland inte tror det.

Som före detta företagare med anställd personal så kan jag berätta att dessa försäkringar inte är gratis, jag hade en anställd som efter en tid började med ständigt återkommande sjukskrivningar, under dessa sjukdagar så stod firmabilen(min) aldrig hemma hos min anställde utan den befann sej lite överallt på bygden.

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Trist!

Du skrev för en tid sedan att du hade annat bättre på G, har det blivit något?

Jo håller på med det finns en del faktiskt[emoji1]
Dela på andra sajter

Som före detta företagare med anställd personal så kan jag berätta att dessa försäkringar inte är gratis, jag hade en anställd som efter en tid började med ständigt återkommande sjukskrivningar, under dessa sjukdagar så stod firmabilen(min) aldrig hemma hos min anställde utan den befann sej lite överallt på bygden.

Naturligtvis är inte dessa försäkringar gratis. Själv ser jag dom inte som en gåva av arbetsgivaren utan som en avtalad del av lönen som placeras i en försäkring. Att sen din firmabil hamnade på villovägar har väl inget med det att göra eller ?

Fritz..

Ändrades av Fritz

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...