Jump to content
IGNORERAD

Thaifood VS Swedenfood


thomas001

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Pladääk är väl laotiska för plaraa

Kan hända. Vet inte. 

Jag tänkte på 

Somtam rutten fisk

Somtam krabba

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    65

  • andrejsdenruskige

    22

  • leifen

    19

  • kitungmakmak

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Somtam lao innehåller thai "surströming" Om jag vill ha surströming till Somtam heter det Somtam lao

Vad är thai-surströmming för nåt?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wUThai:

Vad är thai-surströmming för nåt?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Ove menar paraa.... 

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Så Thai mat är farangkäk, medan laomat är thaimat?

LOL! Tänkte skriva detsamma... det är så jävla klockrent! Nu vet jag när vi är i Yxbyn så äter vi Laomat och när jag käkar thaimat i pattis så är det egentligen farangmat! Vilken idi*t man varit som inte fattat det innan! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wUThai:

Vad är thai-surströmming för nåt?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

7 minuter sedan, skrev wUThai:

Vad är thai-surströmming för nåt?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Det är samma som thai damerna gör här i Sverige Fisk, aborre, mört, gädda i en hink med salt som står ett år det blir deras surströmming

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Sangwal:

Ove menar paraa.... 

 

Rock on!

Jo, jag fattade det... ville bara se en förklaring från Ove. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

 

Det är samma som thai damerna gör här i Sverige Fisk, aborre, mört, gädda i en hink med salt som står ett år det blir deras surströmming

Ok. Det har min fru aldrig gjort. Hon köper det på flaska... hon tycker det är smidigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wUThai:

LOL! Tänkte skriva detsamma... det är så jävla klockrent! Nu vet jag när vi är i Yxbyn så äter vi Laomat och när jag käkar thaimat i pattis så är det egentligen farangmat! Vilken idi*t man varit som inte fattat det innan! :mdr:

Du har inte fattat nåt vad jag har skrivit:rap:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Sangwal:

Ove menar paraa.... 

 

Rock on!

 

ปลาร้า 

 

pla-ra 

 

pllllllaaa

rrrrrraaaaa

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Ok. Det har min fru aldrig gjort. Hon köper det på flaska... hon tycker det är smidigare. 

Det är ju fisksås det köper min fru också men vill dom ha riktig thai " surströming " gör dom det själv. Det beror väl varifrån thaidamen kommer ifrån, Bangkok, Pataya, patong, äter väl bara falang mat

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Du har inte fattat nåt vad jag har skrivit:rap:

Vet du vad det värsta är... det är det nog ingen som gjort och det roliga är att du som skriver alla dessa saker inte verkar begripa ett skit av det du skriver! Det är dags du gå på sängen nu så du är riktigt utvilad imorgon så kan du underhåll och lär oss allt du kan och vet om Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Vet du vad det värsta är... det är det nog ingen som gjort och det roliga är att du som skriver alla dessa saker inte verkar begripa ett skit av det du skriver! Det är dags du gå på sängen nu så du är riktigt utvilad imorgon så kan du underhåll och lär oss allt du kan och vet om Thailand!

Har du förstått nåt av det jag har skrivit om Thai mat, min fru som kan flytande svenska hjälpte mej att skriva om somtam men du tar inte åt dej ett skit av de utan bara skriver en massa saker när du inte hänger med

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fisksås det köper min fru också men vill dom ha riktig thai " surströming " gör dom det själv. Det beror väl varifrån thaidamen kommer ifrån, Bangkok, Pataya, patong, äter väl bara falang mat

Ok.. Då ska din fru få ett tips.

Detta är fisksås. Bilden under som kommer nu!

341326935d6b65be9cf250659ba383c7.jpg

Nästa bild som kommer under här. Det är plara surströmming som du kallar det den är tillagad riktigt och sälja på flaska.

8f6abeb71fab9903d8e821a9a0686773.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Har du förstått nåt av det jag har skrivit om Thai mat, min fru som kan flytande svenska hjälpte mej att skriva om somtam men du tar inte åt dej ett skit av de utan bara skriver en massa saker när du inte hänger med

Kan vi bena ut detta nudå när du har frun på tråden: hur många sorters somtam finns det egentligen, är chilimängden fast eller går det att göra en somtam som inte är explosiv i munnen, måste man ha vissa ingredienser i för att det skall kallas somtam - dvs innan det blir nåt annat.

EDIT: Och en sak till, måste man ha en mortel för att göra somtam?

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Har du förstått nåt av det jag har skrivit om Thai mat, min fru som kan flytande svenska hjälpte mej att skriva om somtam men du tar inte åt dej ett skit av de utan bara skriver en massa saker när du inte hänger med

Då kan jag meddela dig. Om din fru hjälper dig att skriva så kan jag med handen på hjärtat säga att hon inte kan flytande svenska. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Kan vi bena ut detta nudå när du har frun på tråden: hur många sorters somtam finns det egentligen, är chilimängden fast eller går det att göra en somtam som inte är explosiv i munnen, måste man ha vissa ingredienser i för att det skall kallas somtam - dvs innan det blir nåt annat.

Har du inte fattat nåt? Det finns bara en riktigt thailändsk Somtam.. och det är Somtam Lao! Den innehåller surströmming eller som en del även kallar för Plara samt okokt krabba med sten i är det under 13 chilli så kallas det bara krabbsallad. Ska du ha en Somtam-Thai, så är det utan surströmming och krabba men då är det falangmat! 

 

Hänger du med? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev wUThai:

Har du inte fattat nåt? Det finns bara en riktigt thailändsk Somtam.. och det är Somtam Lao! Den innehåller surströmming eller som en del även kallar för Plara samt okokt krabba med sten i är det under 13 chilli så kallas det bara krabbsallad. Ska du ha en Somtam-Thai, så är det utan surströmming och krabba men då är det falangmat! 

 

Hänger du med? 

Näe, det blev lite för komplicerat för mig. Andrejs får rita en blid som förklarar det hela tror jag ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Kan vi bena ut detta nudå när du har frun på tråden: hur många sorters somtam finns det egentligen, är chilimängden fast eller går det att göra en somtam som inte är explosiv i munnen, måste man ha vissa ingredienser i för att det skall kallas somtam - dvs innan det blir nåt annat.

Somtam är papaya som du har mortlat kan vara lite andra frukter också men största delen ska vara papaya, socker, nötter, räkor kan också ingå, glömde chile vet inte hur stor mängd beror väl på vem som ska äta den

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Har du inte fattat nåt? Det finns bara en riktigt thailändsk Somtam.. och det är Somtam Lao! Den innehåller surströmming eller som en del även kallar för Plara samt okokt krabba med sten i är det under 13 chilli så kallas det bara krabbsallad. Ska du ha en Somtam-Thai, så är det utan surströmming och krabba men då är det falangmat! 

 

Hänger du med? 

Du vet ju ibland, sen krabban vet jag inte men kan ha fel älsklingen sover nu så har inget mothugg

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev wUThai:

Ok.. Då ska din fru få ett tips.

Detta är fisksås. Bilden under som kommer nu!

341326935d6b65be9cf250659ba383c7.jpg

Nästa bild som kommer under här. Det är plara surströmming som du kallar det den är tillagad riktigt och sälja på flaska.

8f6abeb71fab9903d8e821a9a0686773.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Ska fråga henne imorgon om detta ok

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev wUThai:

Ok.. Då ska din fru få ett tips.

Detta är fisksås. Bilden under som kommer nu!

341326935d6b65be9cf250659ba383c7.jpg

Nästa bild som kommer under här. Det är plara surströmming som du kallar det den är tillagad riktigt och sälja på flaska.

8f6abeb71fab9903d8e821a9a0686773.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

exakt

framgår i klartext

klart som korvspad

 

nam-pla  fisk-sås   första bilden

น้ำปลาร้า   nam-pla-ra  jäst-fisk-sås ( sås från jäst fisk)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

ปลาร้า 

 

pla-ra 

 

pllllllaaa

rrrrrraaaaa

 

Jovisst stavas det så, men de flesta thai uttalar inte L:et, därav min stavning....

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev wUThai:

Då kan jag meddela dig. Om din fru hjälper dig att skriva så kan jag med handen på hjärtat säga att hon inte kan flytande svenska. :)

Där är du ju stendum hon hjälper mej inte skriva, hon berättar om somtam, ibland är du klok men största delen dum

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sangwal:

Jovisst stavas det så, men de flesta thai uttalar inte L:et, därav min stavning....

Rock on!

 

dom uttalar gladeligen L:et däremot kan R:et gärna bli ett L det med

 

PLA-LA

 

men just i ordet pla-ra så är jag lite osäker hurvida dom fuskar just med det ordet, det får jag låta vara osvuret, men mitt minne säger mig att som brukar sköta sig där, men jag kan ha fel

 

mai-pen-rai ar jag aldrig hört som något annat en maipelai dock.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Där är du ju stendum hon hjälper mej inte skriva, hon berättar om somtam, ibland är du klok men största delen dum

Då är det ju så att du inte fattar svenskar när din fru förklara för dig. Det är ganska häpnadsväckande att du tror att du behöver förklara vad Somtam är för nån här på MPR? Jag har varit tillsammans med min fru i 9 år och dom flesta här på MPR har långa förhållande med sina fruar/sambos... tror du inte dom flesta vet vad fan en Somtam är och vad den innehåller? Fråga din fru om bilderna jag postade och återkom med vad hon svarade!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...