andrejsdenruskige Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Thai-modellen är utan krossade krabbor och pla raa och har jordnötter. Precis. Olika ingredienser. Det är alltså skillnad på Som Tam Lao och Som Tam Thai. Skulle man få i sig en Som Tam (Papaya med smörgåstårta) så kan man inte påstå att man varken äter lao- eller Thaimat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Vad skiljer lao vs. Thai modellen? Ingenting om den är gjord på papaya är det somtam men görs den på nåt annat, som jag skrev gurka eller nåt annat heter den inte somtam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Precis. Olika ingredienser. Det är alltså skillnad på Som Tam Lao och Som Tam Thai. Skulle man få i sig en Som Tam (Papaya med smörgåstårta) så kan man inte påstå att man varken äter lao- eller Thaimat Jag tycker ändå att somtam Jai är den bästa varianten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 (ändrad) 5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Precis. Olika ingredienser. Det är alltså skillnad på Som Tam Lao och Som Tam Thai. Skulle man få i sig en Som Tam (Papaya med smörgåstårta) så kan man inte påstå att man varken äter lao- eller Thaimat Brukade handla Som Tam nära ditt hus faktiskt. Som Tam thai till mig och Som Tam Lao åt damen. 30b styck. Varianten gjord på grön mango är god. Ändrades Augusti 11, 2016 av leifen Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Brukade handla Som Tam nära ditt hus faktiskt. Som Tam thai till mig och Som Tam Lao åt damen. 30b styck. Varianten gjord på grön mango är god. [emoji4] Ja, den med mango är god som satan. Men då ska det vara nötter. Äter gärna somtam med plaraa, men utan dom där jävla krabborna. Känns som att tugga grus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Ingenting om den är gjord på papaya är det somtam men görs den på nåt annat, som jag skrev gurka eller nåt annat heter den inte somtam Jo, men då har du fel. Inte helt ovanligt eller chockerande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Thai-modellen är utan krossade krabbor och pla raa och har jordnötter. Som tam falang. Mai pbo. ปู Oklart om du räknar in dom små torkade räkorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 1 timme sedan, skrev Boa52: Du har rätt men norra Isan är ju nästan Laos så somtam är båda sidors mat Nej, Thailand är Thailand och Laos är Laos. Så du menar att därifrån min fru kommer ifrån, så är Isaan nästan Kambodja då? Tanke på att min fru pratar Kambodjanska och bor cirka 40 minuter från Kambodja?? Din logik haltar värre än hos en del thailändare! Är väl för inte att du trivs så bra i yxbyn?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 29 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Jo, men då har du fel. Inte helt ovanligt eller chockerande. 30 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Ja, den med mango är god som satan. Men då ska det vara nötter. Äter gärna somtam med plaraa, men utan dom där jävla krabborna. Känns som att tugga grus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Precis nyss, skrev Boa52: Fasta nån stans när jag svarade på ett skype samtal så jag måste börja om Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 1 minut sedan, skrev Boa52: Fasta nån stans när jag svarade på ett skype samtal så jag måste börja om Det går bra nu! Inte lätt och göra två saker samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 15 minuter sedan, skrev wUThai: Nej, Thailand är Thailand och Laos är Laos. Så du menar att därifrån min fru kommer ifrån, så är Isaan nästan Kambodja då? Tanke på att min fru pratar Kambodjanska och bor cirka 40 minuter från Kambodja?? Din logik haltar värre än hos en del thailändare! Är väl för inte att du trivs så bra i yxbyn?! Kan svara dej lika väl som andrej, Tam betyder krossa saker i mortel, Som är mat som smakar surt, Somtam är gjort på papaya om inte heter det inte somtam pock pock då har det nåt nåt tillägs namn. Största delen ska vara papaya sen kan man ha i socker, nötter, räkor, är den gjort på mango är det inte somtam. sammango om jag förstår min fru rätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 8 minuter sedan, skrev wUThai: Det går bra nu! Inte lätt och göra två saker samtidigt. Det man skriver brukar ligga kvar inte den här gången Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 1 minut sedan, skrev Boa52: Det man skriver brukar ligga kvar inte den här gången Det kanske beror på Q4's uppdateringar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 51 minuter sedan, skrev leifen: Brukade handla Som Tam nära ditt hus faktiskt. Som Tam thai till mig och Som Tam Lao åt damen. 30b styck. Varianten gjord på grön mango är god. Somtam lao innehåller thai "surströming" Om jag vill ha surströming till Somtam heter det Somtam lao Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 5 minuter sedan, skrev Boa52: Somtam lao innehåller thai "surströming" Om jag vill ha surströming till Somtam heter det Somtam lao Det heter som tam poo plaraa och ingenting annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 (ändrad) 7 minuter sedan, skrev Boa52: Somtam lao innehåller thai "surströming" Om jag vill ha surströming till Somtam heter det Somtam lao Precis, jag skrev det tidigare.... pla raa Ändrades Augusti 11, 2016 av leifen Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Precis nyss, skrev Raggmunken: Det heter som tam poo plaraa och ingenting annat. Det är sådan jag har förstått det. Den andra heter väl Som Tam padää? Kommer inte riktigt ihåg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 9 minuter sedan, skrev Raggmunken: Det heter som tam poo plaraa och ingenting annat. Same same Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge: Det är sådan jag har förstått det. Den andra heter väl Som Tam padää? Kommer inte riktigt ihåg. Samma namn som Somtam lao innehåller " surströmming " Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Om min fru gör somtam thai här och bjuder mina barn så är det papaya och nötter, socker,fisksås det är falang mat. Somtam thai för falang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 34 minuter sedan, skrev Boa52: Om min fru gör somtam thai här och bjuder mina barn så är det papaya och nötter, socker,fisksås det är falang mat. Somtam thai för falang Inte 12 birdseye chili i då för den lena smaken. Tycker dessa sallader baseras på chili mest (tja nästan i alla fall, med tanke på smaken). En eller två chilis hade ju räckt, men nähä.... en jäkla näve av dom små vildkatterna ska med. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 4 minuter sedan, skrev kitungmakmak: Inte 12 birdseye chili i då för den lena smaken. Tycker dessa sallader baseras på chili mest (tja nästan i alla fall, med tanke på smaken). En eller två chilis hade ju räckt, men nähä.... en jäkla näve av dom små vildkatterna ska med. Det ska vara mycket chili tycker jag, kanske inte så mycket som Thai tar. Och att släcka det heta med öl. Mmmmmmm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Det är sådan jag har förstått det. Den andra heter väl Som Tam padää? Kommer inte riktigt ihåg. Pladääk är väl laotiska för plaraa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 11, 2016 Dela Inlagd Augusti 11, 2016 Om min fru gör somtam thai här och bjuder mina barn så är det papaya och nötter, socker,fisksås det är falang mat. Somtam thai för falang Så Thai mat är farangkäk, medan laomat är thaimat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu