Jump to content
IGNORERAD

Thaifood VS Swedenfood


thomas001

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Den där Tom soppan. Den har väl TAoT hittat på som turisträtt. Egentligen kommer den inte ifrån varken Thailand eller Lao. 

Så är det nog med alla goda och berömda thai rätter, samtliga härstammar från andra länder :) Thai har bara gjort dom enklare och mer starka med chilli....

 

Land of Copy....

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    65

  • andrejsdenruskige

    22

  • leifen

    19

  • kitungmakmak

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Den där Tom soppan. Den har väl TAoT hittat på som turisträtt. Egentligen kommer den inte ifrån varken Thailand eller Lao. 

Tror den är Amerikansk, Tom är ju bror till [uncle] Sam och Yum är bara en förkortning av yummie (gott), så det är Toms favoritsoppa egentligen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Boa52:

Läst mina inlägg och det var vad falanger äter i Pattaya. Det vet väl då och alla andra att Thai äter Thai mat. Falanger äter inte Thai mat

Men vad ärter Thai i Pattaya då? Där finns ju inte riktig thaimat att köpa enligt dig. Men jag är nog ganska säker på att jag har ätit riktig thaimat ganska många gånger trots att jag inte är Thai

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Boa52:

Läst mina inlägg och det var vad falanger äter i Pattaya. Det vet väl då och alla andra att Thai äter Thai mat. Falanger äter inte Thai mat

Så om jag bjuder ut en thaidam på thairestaurang och vi äter av samma mat så äter hon thaimat men inte jag? :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev GreenValley:

Så om jag bjuder ut en thaidam på thairestaurang och vi äter av samma mat så äter hon thaimat men inte jag? :13:

Självklart!:oh:

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag äter inte så mycket Thaimat, ibland lite Somtam lao men det var väl inte frågan vad jag äter, vad jag skrev och menade är att Falanger äter inte riktig Thai mat.

Utan att bli ovän med min kompis Thai Tompa, läs hans blogg där hittar ni mej, Han säger, vi skypar ofta, att jag äter bara thai mat, ok, när han låg över hos oss och fick frukost med myrägg och larver då backa han, det äter dom flesta Thai till frukost om dom har möjlighet

 

Det verkar som om du tror att delar av Isan är det samma som hela Thailand. Alla thai äter inte myrägg och larver.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Det verkar som om du tror att delar av Isan är det samma som hela Thailand. Alla thai äter inte myrägg och larver.



Rätt många thailändare har dessutom svårt för chili.
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Stefan:

Vart just serverad lite farangslaffs!

slaffs.jpg

På mängden ris ser man att det är farangslafs.

19 timmar sedan, skrev wUThai:

Som falang ser jag direkt att det är en typiskt falangrätt som kallas Pad kra pao! 

Typisk farangrätt. Hade det varit mycket mera ris så hade det varit en typisk thairätt. 

19 timmar sedan, skrev Stefan:

Orkar inte mer, är någon i närheten av Nyköping kan ni få slumpen på lite äkta falangmat!

slaffs2.jpg

Återigen bevis på att det inte är en thairätt. Ingen thailändare äter maten utan att röra riset. Det hör man till och med på deras ord för att äta mat. Kin khao! Äta ris! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎11 at 21:14, skrev Rillex:

 

Har en dj***a burk under diskbänken som min sambo som är Laoit har med gammalt fiskrens *det luktar inte tårta* det har man till i Pappayan, istället för salt. Men jag gillar pappayasallad men jag får alltid den med lime, chili och utan fiskrens och svarta små krabbor man får det man beställer, både i landsbygden och i städerna i Thailand/Laos.

 

0ef0aea91b06f48d9b65ee9864482e74.jpg

 

537b7e9f07dea8204e86228165baa0c8.jpg

Helt korrekt!

Vill man inte ha krossade småkrabbor eller rutten fisk så slipper man!

On ‎2016‎-‎08‎-‎11 at 21:22, skrev Pingislover:

använder inte dom flesta morot i somtamen i Sverige om dom inte hittar billig papaya

som en försvenskad somtam:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

 

On ‎2016‎-‎08‎-‎11 at 21:26, skrev Rillex:

 

Morot är billigt i Sverige i Thailand är det dyrt ;) har jag fått förklarat för mig!

Morot är helt fel både i smak och färg...

Testa riven och mortlad kålrabbi (finns i de flesta grönsaksavdelningar) det funkar bra som substitut.

Gurksallad är nåt annat än Somtam men smakar också bra.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Boa52 verkar vara drygast och dummast på Forat för tillfället!

Boa! Att tro är att inte veta...

Maträtter kan lagas på lite olika sätt, bara för att din fru gör si eller så, betyder det inte att det är Thailändsk standard... Tänk "Pytt i Panna" man tager vad man haver och gillar.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tommy:

Boa52 verkar vara drygast och dummast på Forat för tillfället!

Boa! Att tro är att inte veta...

Maträtter kan lagas på lite olika sätt, bara för att din fru gör si eller så, betyder det inte att det är Thailändsk standard... Tänk "Pytt i Panna" man tager vad man haver och gillar.

 

MVH Tommy

Enligt @Boa52 synsätt lagar ni bara svensk mat. 

55555555 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Enligt @Boa52 synsätt lagar ni bara svensk mat. 

55555555 

Beror ju på vem som äter den, det är klargjort. Eller är det så att det också bestäms av vem som tillagar maten? :29:

 

@Boa52, hur ligger det till, beror det på vem som tillagar maten också om den är thailändsk eller falang?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarkasmen och ironin är hög i denna tråden... :big_smile:

 

Samt några "förståsigpåare" som "måste" ha rätt, oavsett hur fel de än har... 555

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte detta, om jag får köttbullar och potatis tillagat i Thailand av en thailändska så är det tydligen farangmat, men om jag får samma sak på en thairestaurang i Sverige så är det thaimat eftersom jag köpte det från en thairestaurang. Mycket mystiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jag fattar inte detta, om jag får köttbullar och potatis tillagat i Thailand av en thailändska så är det tydligen farangmat, men om jag får samma sak på en thairestaurang i Sverige så är det thaimat eftersom jag köpte det från en thairestaurang. Mycket mystiskt.

Du har missförstått hela grejen, eftersom du är falang så är det falangmat oavsett vad du äter och oavsett vem som tillagat det. Tills Store ormen rättar oss och påstår att några andra regler gäller, då får vi rätta oss efter det.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev frason:

Du har missförstått hela grejen, eftersom du är falang så är det falangmat oavsett vad du äter och oavsett vem som tillagat det. Tills Store ormen rättar oss och påstår att några andra regler gäller, då får vi rätta oss efter det.

Aha, nu klarnade det lite. Jag är lite trög ibland. Tur att vi har vise män som ormen ibland oss som kan sprida lite visdom.

Det är ju redan fastslaget att åker man t-bana i Sverige så är man Svensk.

 

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Aha, nu klarnade det lite. Jag är lite trög ibland. Tur att vi har vise män som ormen ibland oss som kan sprida lite visdom.

Det är inte lätt när situationen är som den är.

 

Vore schysst om @Boa52kom och klargjorde vad som gäller. Just nu känns det lite ovisst vad som gäller och vi alla lever i villfarelse.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har jag i chili, ostronsås och fisksås när det lagas pytt.........................Är det thaipytt eller svenskpytt då ?

 

Nu törs jag inte äta det innan det är klarlagt av mästaren

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ibland har jag i chili, ostronsås och fisksås när det lagas pytt.........................Är det thaipytt eller svenskpytt då ?

 

Nu törs jag inte äta det innan det är klarlagt av mästaren

 

Med logiken från visa här så spelar det ju ingen roll vad du har i maten, utan i vilket land den lagas...

 

Så när man går på Italiensk pizzeria eller Japans Sushirestaurang i Pattaya så är det ändå thaimat du får... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎12 at 20:33, skrev Boa52:

Jag äter inte så mycket Thaimat, ibland lite Somtam lao men det var väl inte frågan vad jag äter, vad jag skrev och menade är att Falanger äter inte riktig Thai mat.

Utan att bli ovän med min kompis Thai Tompa, läs hans blogg där hittar ni mej, Han säger, vi skypar ofta, att jag äter bara thai mat, ok, när han låg över hos oss och fick frukost med myrägg och larver då backa han, det äter dom flesta Thai till frukost om dom har möjlighet

Tjena Örjan :crazy:  https://thaitompa.wordpress.com/

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev samet:

 

Med logiken från visa här så spelar det ju ingen roll vad du har i maten, utan i vilket land den lagas...

 

Så när man går på Italiensk pizzeria eller Japans Sushirestaurang i Pattaya så är det ändå thaimat du får... :waaaht:

Nej nej. I Pattaya finns det inte Thai mat enligt Stora Ormen.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Mankan:

Men vad ärter Thai i Pattaya då? Där finns ju inte riktig thaimat att köpa enligt dig. Men jag är nog ganska säker på att jag har ätit riktig thaimat ganska många gånger trots att jag inte är Thai

Tror Thai kan laga sin egen mat inte som du måste köpa färdigt från ICA

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Tror Thai kan laga sin egen mat inte som du måste köpa färdigt från ICA

Om jag är i Sverige och äter thai mat som en Thai har lagat hemma. Vad äter jag för mat då? Falang eller Thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jag fattar inte detta, om jag får köttbullar och potatis tillagat i Thailand av en thailändska så är det tydligen farangmat, men om jag får samma sak på en thairestaurang i Sverige så är det thaimat eftersom jag köpte det från en thairestaurang. Mycket mystiskt.

Allt du äter i en Svensk Thairestaurang är falang mat skulle dom servera riktig Thai mat fick dom inga kunder ok några thaitjrjer

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...