Jump to content
IGNORERAD

Svensk mat i Bangkok?


Horst

Recommended Posts

Guest wUThai

Ja större spegel får det nog bli om jag ska leva på pizza o snabbmat, och inbilla mig att det är husman!

Har jag sagt att pizza och snabbmat är husman? Visa mig var jag sagt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    21

  • Horst

    18

  • Soengsang

    12

  • thomas001

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mja, tanke på så mycket du gnällt på thaimat och dissa det så får du nog fan upp med en riktigt bra förklaring. Kanske kan Jiven hjälpa dig?! :)

 

Ja svårare uppdrag finns ju. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag sagt att pizza och snabbmat är husman? Visa mig var jag sagt det?

 

läsförståelse.se

 

Visa mig var jag har sagt att du sagt det :)

 

Det var exempel på ny mat som tex peacegubben nämnde, och frågade om det inte var nu husmanskost.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

läsförståelse.se

 

Visa mig var jag har sagt att du sagt det :)

 

Det var exempel på ny mat som tex peacegubben nämnde, och frågade om det inte var nu husmanskost.

Och det vi försöker förklara för dig som du helt enkelt inte förstår eller vill förstå! Nu jävla skriver jag med stora bokstäver: HUSMANSKOST OCH DESS RÄTTER ÄNDRAS UNDER ÅRHUNDRADE ELLER ÅRTUSENDE OCH TRADITIONER ÄNDRAS OCKSÅ OCH ALLT DET DÄR HÄNGER IHOP! Tror du vi äter bruna bönor med fläsk om 400 år? Förstår du nu?? Nu ska jag äta en framtida klassisk husmansrätt, kokt uggla i mjölk. Glöm inte var ni hörde det först! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

läsförståelse.se

 

Visa mig var jag har sagt att du sagt det :)

 

Det var exempel på ny mat som tex peacegubben nämnde, och frågade om det inte var nu husmanskost.

Du citerar mig? Doh! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det vi försöker förklara för dig som du helt enkelt inte förstår eller vill förstå! Nu jävla skriver jag med stora bokstäver: HUSMANSKOST OCH DESS RÄTTER ÄNDRAS UNDER ÅRHUNDRADE ELLER ÅRTUSENDE OCH TRADITIONER ÄNDRAS OCKSÅ OCH ALLT DET DÄR HÄNGER IHOP! Tror du vi äter bruna bönor med fläsk om 400 år? Förstår du nu?? Nu ska jag äta en framtida klassisk husmansrätt, kokt uggla i mjölk. Glöm inte var ni hörde det först! :)

Gapa inte så du blir hes nu.

 

Lär dig ordet tradition så är saken biff!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Mja, tanke på så mycket du gnällt på thaimat och dissa det så får du nog fan upp med en riktigt bra förklaring. Kanske kan Jiven hjälpa dig?! :)

Thaimaten har jag inget nytt om det är för thaiare och deras matkultur och är inget för mig [emoji1] 3db3cf22b2de102e14ad9f322f4b4797.jpg
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Och det vi försöker förklara för dig som du helt enkelt inte förstår eller vill förstå! Nu jävla skriver jag med stora bokstäver: HUSMANSKOST OCH DESS RÄTTER ÄNDRAS UNDER ÅRHUNDRADE ELLER ÅRTUSENDE OCH TRADITIONER ÄNDRAS OCKSÅ OCH ALLT DET DÄR HÄNGER IHOP! Tror du vi äter bruna bönor med fläsk om 400 år? Förstår du nu?? Nu ska jag äta en framtida klassisk husmansrätt, kokt uggla i mjölk. Glöm inte var ni hörde det först! :)

Kan du inte skriva med små bokstäver så man kan förstå vad du skriver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag värma upp lite hemgjord pölsa. Vet inte om pölsa,potatis och rödbetor är husmanskost eller inte men är själv uppfödd på älgpölsa och tycker det är jäkligt gott.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Lite synd, verkar som att alla som serverade nåt som liknar "vårat käk" (tja, köttbullar eller sill i detta fall) verkar ha slutat. http://www.redpinn.com/tex.

 

Kanhända marknaden var för liten, känns nästan som att Pattis hade fler restauranger med "Nordisk traditionell mat" eller vad man nu skall kalla det.

Husmanskost vågar jag inte skriva, verkar lite känsligt detdär. :wink:

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite synd, verkar som att alla som serverade nåt som liknar "vårat käk" (tja, köttbullar eller sill i detta fall) verkar ha slutat. http://www.redpinn.com/tex.

Kanhända marknaden var för liten, känns nästan som att Pattis hade fler restauranger med "Nordisk traditionell mat" eller vad man nu skall kalla det.

Husmanskost vågar jag inte skriva, verkar lite känsligt detdär. :wink:

Då ska du prova skriva "det genuina Thailand" så ska du få se på .[emoji2]

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nu ska jag värma upp lite hemgjord pölsa. Vet inte om pölsa,potatis och rödbetor är husmanskost eller inte men är själv uppfödd på älgpölsa och tycker det är jäkligt gott.

Bra för dig och det är säkert husmanskost om än regional sådan. Hur många portioner pölsa tror du serveras om 25 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Kan du inte skriva med små bokstäver så man kan förstå vad du skriver...

Då hjälper nog inte små bokstäver heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nej, bara ordet traditioner, som mycket riktigt ändras.

Men snabbmat går inte ännu under ordet husmanskost och förhoppningsvis aldrig.

 

Tex pizza och hamburgare är inte traditionell svensk husman idag, men en vacker dag kanske den räknas dit?

 

Mvh traditionelle T :wink:

 

 

För mig är det heller inte husmanskost men som jag skrev inledningsvis så är det nog det för en tonåring idag. Varken husmanskost eller snabbmat är väl namnskyddat utan en subjektiv bedömning så med andra ord finns det inga rätt eller fel.

Vi kommer att få många nya rätter som framtida generationer kommer att kalla husmanskost och bruna bönor eller t.o.m. nötkött kommer att vara lika fjärran då som igelkott är idag.

Englands vanligaste maträtt heter idag Chicken Tikka Masala. Den rätten har uppkommit i England men de flesta tror att det är en indisk maträtt.  

Slutligen kan man konstatera att det är få saker som engagerar som mat och för min del får man hellre tycka tvärt emot mig än att inte tycka alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Eh? Efter ca 8 år i U-a ,

Kan jag säga att jag aldrig sett så mycket "dålig" svenskmat blivit serverad.

 på en hel del ställen, men det var mera internationellt kök förutom några med speciella kök

Mvh

Amja

Ja det är säkert  därför det är knökfullt var dag :good:

 

Men det är ju bara ett lunchställe för arbetande folk

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Har ätit ärtsoppa med fläsk på Rembrandt hotel men det var under ett special event så jag är inte säker på att de har det på någon meny för vanliga a la carte gäster.

 

Synd att managern misskötte Scan Deli så pass som han gjorde och sedan drog med kassan-det fanns bra matpotential där. Iallafall i början innan klanten tog över driften... 

Managern på det hotellet är väl en svensk :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Managern på det hotellet är väl en svensk :)

Goda semlor hade dom därf4a05a875bba0cebd89883a8b244d2e6.jpg
Link to comment
Dela på andra sajter

Lax är fattigmansmat idag ugnstekt eller inkokt lax är gott tycker jag

Lax var fattigmansmat förr, till o med drängarna ville ha i sina kontrakt att det inte skulle serveras högst 2 dgr i veckan..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

För helvete Fläsklägg och rotmos får man inte glömma

Fick till med bjuda jobbarkompisen på det, han uppskattade att jag bjud han på det..

      post-5021-0-55357100-1432146962_thumb.jp

 

                 post-5021-0-99966800-1432146964_thumb.jp

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Lax var fattigmansmat förr, till o med drängarna ville ha i sina kontrakt att det inte skulle serveras högst 2 dgr i veckan..

 

  FF

samma med ål

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Japp, förmodligen samma kinesfamilj som drivit alla tre restaurangerna. De kan verkligen anpassa sig efter trenderna...

 

Tycker det blivit bättre och bättre i Sverige när det gäller husmanskost-finns på fler och fler ställen och oftast riktigt bra kvalité.

 

Brukar försöka besöka det här stället när jag är i Sverige-när de serverar Ungtupp till lunch få man fan i mej boka bord 3 veckor innan för att försäkra sig om plats!

 

http://www.tunneberga.se

 

Jag har lunchat där några gånger när vi renoverade en kåk i Jonstorp och efter det så har jag bokat där ett flertal gånger när man skulle ut och äta med kompisar till allas förnöjelse!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

 

CELEBRATING THE NATIONAL DAY OF SWEDEN

AT RED OVEN SOFITEL SO Bangkok

Celebrate the National Day of Sweden at Red Oven on Saturday 6th and Sunday 7th June 2015 with a feast prepared by our new Swedish Chef de Cuisine of Red Oven, Chef Kenny Karlsson.

...

Enjoy additional signature Swedish specialities from the buffet line such as potato salad with capers, red union and mustard vinaigrette, blue cheese and walnut salad with raisin vinaigrette, Swedish meatballs with cream sauce, mash potato, lingonberry and pickled cucumber, dill stewed potato with cured salmon, skagen on brioche with salmon row, beer marinated beef, rhubarb crumble with vanilla sauce, soft chocolate cake with whipped cream and strawberries etc.

For prices and reservations:

Tel. 02-624-0000

Email H6835-FB3@sofitel.com

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...