Jump to content
IGNORERAD

Svensk mat i Bangkok?


Horst

Recommended Posts

Att mattraditioner ändras med tiden. Var kanske lite otydlig. Därav min fråga angående igelkott som man åt på medeltiden. 

 

Vet inte om du har noterat, men det finns inte särskilt många mattraditioner kvar år 2015 från medeltiden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    21

  • Horst

    18

  • Soengsang

    12

  • thomas001

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ojdå, blev det jobbigt nu och så ska vi märka lite ord. Bra att du googla upp det så du till slut förstod mitt påstående. 

 

Var det inte traditionell mat som diskuterades, vad är problemet, att skilja på snabbmat och traditionell mat?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jäser hon brödet, och hur bearbetar hon jästen före?

 

Just jäsningen tycker jag är lurigt i Thailand pga värmen, jag har börjat att kalljäsa, in i kylen över natten, det funkar också bra.

 

För övrigt så brödet jädrigt fint och delikat ut, duktig donna där!

 

För jäsningen:

 

1 matsked Bruggeman instant gist blandas med ca 1 dl vatten i en skål

Dra sedan i ca 2 kaffekoppar mjöl och blanda till en klump. Låt klumpen vila i 5 min i rumstemp och kör sedan ner den i matberedaren tillsammans med övriga ingredienser.

Låt matberedaren bearbeta degen i ca 25 min (ganska torr smet). Tag ut degklumpen och låt den jäsa under en handduk i ca 30 min. Därefter bearbetar du degen igen lite för hand, formar brödet och sedan in i ugnen.

 

OBS! Kör inte AC:n under denna procedur!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vet inte om du har noterat, men det finns inte särskilt många mattraditioner kvar år 2015 från medeltiden.

Haha! Måste vara riktigt jobbigt och inte fatta vad andra menar eller pratar om!? Tyvärr kan ju inte google tänka åt dig också. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hon har utgått ifrån ett recept som hon har Googlat fram på thai och sedan ändrat och donat och hamnat ungefär på följande:

 

En mix ca 50/50 av Hard wheat flour och white Swan bread flour

salt

smör

honung (50 ml)

jäst 15 mg

vatten

 

ugn 175 gr ca 25 min

 

Testa, testa!

Hur mycket mjol, vatten, smor, salt och vilken jäst anväder hon?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Måste vara riktigt jobbigt och inte fatta vad andra menar eller pratar om!? Tyvärr kan ju inte google tänka åt dig också. :)

 

Jag får väl ta det klassiska slitan citatet som passar på dig nu "det är inte lätt att förklara för nån som inte begrip" :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag får väl ta det klassiska slitan citatet som passar på dig nu "det är inte lätt att förklara för nån som inte begrip" :)

Glömt inte hänga upp spegeln bara när du säger det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Lax är lika överskattad som whiskey.

Lax är fattigmansmat idag ugnstekt eller inkokt lax är gott tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, blev det jobbigt nu och så ska vi märka lite ord. Bra att du googla upp det så du till slut förstod mitt påstående. 

Det är ju själva fan att inte ens går att snacka om mat utan att det skall hackas och trackas!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket mjol, vatten, smor, salt och vilken jäst anväder hon?

Se inlägg #103.

 

Det är mycket "att köra på känn" betr olika mängder.

Hon testar, testar och testar

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det är ju själva fan att inte ens går att snacka om mat utan att det skall hackas och trackas!

Men själv går det bra och hacka och tracka i andras trådar? Eller är det så att du tror att du bestämmer i vilka trådar där man får gnabbas eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det är ju själva fan att inte ens går att snacka om mat utan att det skall hackas och trackas!

Ett dubbelcitat: Blir ju ännu roligare när din bästa vän 33:an som hackar och gnäller mest på hela forumet på vad andra äter ger dig karma för den meningen! Det är så hysteriskt roligt så klockorna stannar ta mig fan! HAHAHAHA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Husmanskost, vad det svaret är behövs väl inte krånglas till.

Kost som är traditionella för ett visst land, ofta fet och kaloririk, anpassad för forna tiders kroppsarbeten.

 

Vore fel att kalla pizza, hamburgare etc för husmanskost, går väl mer under namnet snabbmat?

 

Förstår inte riktigt vad du inte förstår, ordet tradition?

Ja på medeltiden så var det ju en sorts mat som var det. Den har ju inget gemensamt med det vi idag kallar husmanskost eller ser du något samband?

Jag förstår tradition men du verkar tro att den är statisk. Alla traditioner utvecklas vart efter åren, en del försvinner och andra kommer till. Vad är det du inte förstår med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ser riktigt gott ut. :P hur många gram, eller kilo, är de biffarna???

fyra kilo styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett dubbelcitat: Blir ju ännu roligare när din bästa vän 33:an som hackar och gnäller mest på hela forumet på vad andra äter ger dig karma för den meningen! Det är så hysteriskt roligt så klockorna stannar ta mig fan! HAHAHAHA!

 

Sann vänskap förlåter mycket. :friends:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Lax är fattigmansmat idag ugnstekt eller inkokt lax är gott tycker jag

Rimmad lax med dillstuvad potatis skulle jag gärna äta fem gånger om dagen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja på medeltiden så var det ju en sorts mat som var det. Den har ju inget gemensamt med det vi idag kallar husmanskost eller ser du något samband?

Jag förstår tradition men du verkar tro att den är statisk. Alla traditioner utvecklas vart efter åren, en del försvinner och andra kommer till. Vad är det du inte förstår med det?

 

Vi har inte särskilt många medeltida traditioner år 2015.

 

Som sagt, googla eller ta din ordbok och slå upp orden husmanskost och tradition så får du betydelsen, det är vad det är!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vi har inte medeltida traditioner år 2015.

 

Som sagt, googla eller ta din ordbok och slå upp orden husmanskost och tradition så får du betydelsen, det är vad det är!

Det är ju det som är min poäng, att traditioner förändras inklusive husmanskost.

Vad var det i Akademiens ordlista som du tycker strider mot mitt påstående?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

För helvete Fläsklägg och rotmos får man inte glömma

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ett dubbelcitat: Blir ju ännu roligare när din bästa vän 33:an som hackar och gnäller mest på hela forumet på vad andra äter ger dig karma för den meningen! Det är så hysteriskt roligt så klockorna stannar ta mig fan! HAHAHAHA!

Njae nu var det väl länge sedan jag "gnällde" på vad ngn åt ,det är väl vida kännt vad jag tycker om viss fuskmat ,tror jag ska starta en ny tråd när jag får tid  och förklara mig lite i ämnet ,för läsförståelsen är ju inte på topp på forumen precis ,som sagt ska försöka mig på en utförligare redogörelse ,ha de gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det som är min poäng, att traditioner förändras inklusive husmanskost.

Vad var det i Akademiens ordlista som du tycker strider mot mitt påstående?

Nej, bara ordet traditioner, som mycket riktigt ändras.

Men snabbmat går inte ännu under ordet husmanskost och förhoppningsvis aldrig.

 

Tex pizza och hamburgare är inte traditionell svensk husman idag, men en vacker dag kanske den räknas dit?

 

Mvh traditionelle T ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ja på medeltiden så var det ju en sorts mat som var det. Den har ju inget gemensamt med det vi idag kallar husmanskost eller ser du något samband?

Jag förstår tradition men du verkar tro att den är statisk. Alla traditioner utvecklas vart efter åren, en del försvinner och andra kommer till. Vad är det du inte förstår med det?

Ja, det var ju inte fel av mig att skriva mattraditioner. Jag tror kanske att kapten.T menar att Julskinka, sill och nypotatis är traditionell mat. Tanke på att det äts "en" gång om året vid en specifik tidpunkt på året. Men självklart har du rätt i det du säger Fredman. Fan T, du får skaffa en större spegel nu! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Njae nu var det väl länge sedan jag "gnällde" på vad ngn åt ,det är väl vida kännt vad jag tycker om viss fuskmat ,tror jag ska starta en ny tråd när jag får tid  och förklara mig lite i ämnet ,för läsförståelsen är ju inte på topp på forumen precis ,som sagt ska försöka mig på en utförligare redogörelse ,ha de gott

Mja, tanke på så mycket du gnällt på thaimat och dissa det så får du nog fan upp med en riktigt bra förklaring. Kanske kan Jiven hjälpa dig?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju inte fel av mig att skriva mattraditioner. Jag tror kanske att kapten.T menar att Julskinka, sill och nypotatis är traditionell mat. Tanke på att det äts "en" gång om året vid en specifik tidpunkt på året. Men självklart har du rätt i det du säger Fredman. Fan T, du får skaffa en större spegel nu! :wink:

Ja större spegel får det nog bli om jag ska leva på pizza o snabbmat, och inbilla mig att det är husman!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...