Jump to content
IGNORERAD

Svensk mat i Bangkok?


Horst

Recommended Posts

Stör inte de gamla bakkåtsträvarna nu, det var bättre förr...

 

 

 

MVH Tommy

Om det kallas bakåtsträvare att värna om Svensk mat, gärna för mig. Men mina vuxna barn tackar mig idag för att dom har fostrats med att få äta och lära sig laga hemlagad Svensk mat i sin ungdom.

Och det är jag glad och stolt över idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    21

  • Horst

    18

  • Soengsang

    12

  • thomas001

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Om det kallas bakåtsträvare att värna om Svensk mat, gärna för mig. Men mina vuxna barn tackar mig idag för att dom har fostrats med att få äta och lära sig laga hemlagad Svensk mat i sin ungdom.

Och det är jag glad och stolt över idag.

Gills också värna om Osmansk mat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite från dagens brödbak hittills.

Mycket godare än köpebrödet här.

 

post-3108-0-57207100-1432104807_thumb.jp

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Lite från dagens brödbak hittills.

Mycket godare än köpebrödet här.

 

attachicon.gifIMG_0002.JPG

Varfor brod nederst på bilden, :good:  gärna recept och tips om det tack.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Min thaifru lärde sej de mest elementära grunderna i tillagning av svensk husmanskost av Sten på Flaggan. Sedan har hon, med lite smakråd från mej, utvecklat och förfinat sina matlagningskonster och även diverse inläggningar, som t ex rödbetor.

Hon tillagar och bjuder mej på farangmat (ofta svensk husmanskost) varje dag och idag har hon bakat bröd sedan kl 0600 i morse.

När jag läser inläggen från Stefan 5300 och Thomas001 så kommer ju tankarna - tänk vilken krog vi skulle kunna få till om vi gick ihop några stycken.

Svensk husmanskost med kvalitet och lagad med kärlek. Helt oslagbart!

Ja hon är jätteduktig och intresserad och då blir det bra [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja hon är jätteduktig och intresserad och då blir det bra [emoji1]

Hennnes pytt i panna och gravade lax var 2, riktiga höjdare [emoji1] 30c1aa53a94ecb672161532f75303708.jpg%7Boption%7Dhttp://images.

e249037355b0b3ebf669138c61c2d7d8.jpg

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Gravad lax är hundmat och inget annat. Fy fan vad äckligt. Lax ska vara rökt och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor brod nederst på bilden, :good:  gärna recept och tips om det tack.

Hon har utgått ifrån ett recept som hon har Googlat fram på thai och sedan ändrat och donat och hamnat ungefär på följande:

 

En mix ca 50/50 av Hard wheat flour och white Swan bread flour

salt

smör

honung (50 ml)

jäst 15 mg

vatten

 

ugn 175 gr ca 25 min

 

Testa, testa!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ser mumsigt ut. Bättre än igelkott iallafall!

Så du gillar inte äkta husmanskost då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du gillar inte äkta husmanskost då? 

Så vem fan äter igelkott? Du har ju tydligen testat. Lägg gärna ut ett recept och tala om var jag får tag i råvåror. Så kör vi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har utgått ifrån ett recept som hon har Googlat fram på thai och sedan ändrat och donat och hamnat ungefär på följande:

 

En mix ca 50/50 av Hard wheat flour och white Swan bread flour

salt

smör

honung (50 ml)

jäst 15 mg

vatten

 

ugn 175 gr ca 25 min

 

Testa, testa!

Hur jäser hon brödet, och hur bearbetar hon jästen före?

 

Just jäsningen tycker jag är lurigt i Thailand pga värmen, jag har börjat att kalljäsa, in i kylen över natten, det funkar också bra.

 

För övrigt så brödet jädrigt fint och delikat ut, duktig donna där!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Så vem fan äter igelkott? Du har ju tydligen testat. Lägg gärna ut ett recept och tala om var jag får tag i råvåror. Så kör vi!

Nej, men det är ju en svensk klassisk husmanskost. Det är väl det många vurmar för och diskuterar om vad som är husmanskost och inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ställt frågan många gånger men aldrig fått något bra svar. Från vilket datum blev det förbjudet att ta fram ny husmanskost. Det som någon kallar svensk mat som köttbullar och kåldolmar (från vindolme) hade Karl den 12:e med sig från Osmanska riket.

Jag tror att för en tonåring är det mer husmanskost med pizza än kroppkakor.

Husmanskost, vad det svaret är behövs väl inte krånglas till.

Kost som är traditionella för ett visst land, ofta fet och kaloririk, anpassad för forna tiders kroppsarbeten.

 

Vore fel att kalla pizza, hamburgare etc för husmanskost, går väl mer under namnet snabbmat?

 

Förstår inte riktigt vad du inte förstår, ordet tradition?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

 

 

Vore fel att kalla pizza, hamburgare etc för husmanskost, går väl mer under namnet snabbmat?

 

 

Eller junkfood

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det är ju en svensk klassisk husmanskost. Det är väl det många vurmar för och diskuterar om vad som är husmanskost och inte. 

Men vart vill du komma då? Eller bevisa? Att det är fel att värna om dom rätterna jag visade på bild? Jag fattar nada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller junkfood

 

Mja, jag är nog jävligt sugen på en Svensk pizza, e otroligt less på rysk husman, som för övrigt ligger nära svensk husman!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Förstår inte riktigt vad du inte förstår, ordet tradition?

 

Verkar snarare så att andra har svårt att förstå att traditioner ändras också. Vad är det som är så svårt att förstå det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Mja, jag är nog jävligt sugen på en Svensk pizza, e otroligt less på rysk husman, som för övrigt ligger nära svensk husman!

då får du ta dig en svensk pizza på torsdag för på fredag kväll blir det husmanskost ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Idag blev det Hänt i veckan i obygden.

post-3132-0-98426700-1432108916_thumb.jp

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar snarare så att andra har svårt att förstå att traditioner ändras också. Vad är det som är så svårt att förstå det? 

 

Tror inte du förstår ordet tradition?

 

Att svensk matkultur ändras, och utvecklas är en annan sak!

 

Skilj på orden, eller gå in på Svenska akademins ordlista och lär dig inbörden av ordet tradition så slipper du hittepå betydelser för svenska ord!

 

post-3210-0-07765700-1432108948_thumb.jp

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Gravad lax är hundmat och inget annat. Fy fan vad äckligt. Lax ska vara rökt och inget annat.

Lax är lika överskattad som whiskey.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Men vart vill du komma då? Eller bevisa? Att det är fel att värna om dom rätterna jag visade på bild? Jag fattar nada.

Att mattraditioner ändras med tiden. Var kanske lite otydlig. Därav min fråga angående igelkott som man åt på medeltiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tror inte du förstår ordet tradition?

 

Att svensk matkultur ändras, och utvecklas är en annan sak!

 

Skilj på orden, eller gå in på Svenska akademins ordlista och lär dig inbörden av ordet tradition så slipper du hittepå betydelser för svenska ord!

 

attachicon.gifP989_M.jpg

Ojdå, blev det jobbigt nu och så ska vi märka lite ord. Bra att du googla upp det så du till slut förstod mitt påstående. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...