Jump to content
IGNORERAD

Höjda röster mot priserna på Thailands privatsjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det här har jag berättat om tidigare. Nu är det ju snart 11 år sedan:

 

För ca 7 år sedan när jag var här på 6-månadersbesök hände detta.

Satt på morgonkvisten och söp med ett gäng Thaiare i byn.

Framemot 11-slaget var det en som föreslog att vi åker och köper en spädgris o grillar.

Ok sa jag givetvis,satte mig på kanten på baklämmen på svågerns pickis.

Thaiarna sa till mig att att jag måste sitta ner på flaket men som kaxig full svensk vägrade jag.

Mycket riktigt,guppig grusväg.ca 40-50 km. Jag ramlar baklänges,rätt ner i backen.

Svimmar tydligen av en stund. Vaknar upp när jag ligger på flaket på pickisen.

Frågar frugan vart vi är på väg,sjukhuset säger hon.

jag börjar tjata om privatsjukhuset i Nakon sawan. försöker förklara att jag är försäkrad från Sverige.

Nejdå,in till lokala sjukhuset,röntgen. Läkaren förklarar att jag måste till större sjukhus.

Blir inlastad i sjukhusets ambulans med min fru och en sjuksköterska.

Blåljus och sirener sent på kvällen.

Har mer ont i ryggen än jag har haft tidigare i hela mitt liv.

4.5 mil till det stora sjukhuset,stannar vid akut-intaget. Röksugen som fan.

Jag liggandes på båren med en cigg i munnen innan inrullning på sjukhuset.

Blir åter igen röntgad,får morfin,frugan tjatar till sig ett eget rum med air-condition.

Får röka om jag har balkongdörren öppen.

Blir väckt på morgonen,ny röntgen,mer morfin.

Senare dyker ortoped-läkaren upp,talar perfekt engelska.

Förklarar att förutom alla sår på ryggen,blåmärken m.m så har jag

spräckt en kota långt ner på rygg-raden.

Han förklarar att jag måste stanna här ca 3-4 dagar,dels för utprovning av

en stålkorsett(ett djävulsredskap)med kardborreband m.m samt observation.

Får träffa en sjukgymnast samt en tekniker som provar ut korsetten på mig.

Efter 4 dygnet blir jag utskriven men fortfarande samma jävla värk.

Frågar läkaren hur länge.

Du kommer att vara återställd efter ca 3 mån.

Kan du ska du bära korsetten 24/ 7 i ca 2-3 mån.

Vi går ner till receptionen för att betala,tänker:tur att man är försäkrad.

Kostnad för allt: ambulans,eget rum,4 dygn,mediciner m.m 5.900 Baht.

Två återbesök var av ett med röntgen: 500 Baht.

Ingen ide att skicka in dom kvittona till försäkringsbolaget.

Mitt livs värsta 2 månader,värmen,värken plus att jag inte kunde sova på nätterna.

Allt detta var inom den Thailändska sjukvården,ej privat. thumbsup.gif 

 

Att hamna i en oturlig eller turlig sits här, är liksom en konsekvens av de flexibla thaisystemen. :wink:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • Baa

    11

  • Sam sip sam

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För nästan 2 år sedan så tog jag gallan på Danderyds Sjukhus. Jag anser att vården där var väldigt bra. Detta ger ju inte vården i Sverige per automatik högt betyg. Finns ganska många som hamnat i klämm i det svenska systemet. Och man kan ju inte sätta ditt besök som mall för hur det är på alla andra sjukhusen.

Finns ganska många som vittnar om en annan bild av Thailändsk privatsjukvård än du gör. Ingen av dessa behöver ju vara fel bara för att dom inte stämmer med varandra.

 

Naturligtvis-jag kan ju bara tala om mina erfarenheter och de är inte att man blir "skinnad" på de privata sjukhus jag besökt. Bumrungrad, Bangkok Hospital och Samitiveij Hospital.

 

Det händer ju ibland att folk hörde av sig om att de blivit blåsta/lurade på olika sjukhus i Thailand men oftast när man kollade upp det lite närmare så var det oftast andra orsaker än att sjukhuset lurat dem. De hade till exempel inte rätt typ av försäkring-köpt en "billig" försäkring någonstans i tron om att den hjälpte mot alla åkommor och så visar det sig att den inte täcker annat en ren olycksfallsvård.

 

Många, många, västerlänningar har ett alldeles för dåligt försäkringsskydd i Thailand men det är ju inget man märker något utav förrän man väl behöver det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hamna i en oturlig eller turlig sits här, är liksom en konsekvens av de flexibla thaisystemen. :wink:

Var nog varken tur eller otur utan en jävligt full och extremt korkat Falang!

Kunde ju slutat med ett liv i rullstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, många, västerlänningar har ett alldeles för dåligt försäkringsskydd i Thailand men det är ju inget man märker något utav förrän man väl behöver det.

Nu verkar det inte som detta har med försäkringsskydd att göra. Utan tvärtom så kör tydligen sjukhusen på hårdare ju bättre skydd man har.

Men som sagt detta gäller nog inte alla sjukhus.

Och sen kan det ju vara olika läkare på olika sjukhus som har olika moral för var man lägger sin lojalitet. Lojalitet med sin läkaretik eller med arbetsgivarens plånbok.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att "det är ju bara att dra när man känner sig ok" inte är så lätt som det låter, speciellt om man är van med att en läkare är en person som man har förtroende för. Naturligtvis är det alldeles på tok när läkare och sjukhus sätter sin egen och sjukhusets ekonomi i första hand och försöker blåsa patienter och försäkringsbolag på pengar. Själv håller jag mig numera enbart till "statliga" sjukhus när jag har behov. Väntetiderna är betydligt längre men det kompenseras av att priserna är betydligt lägre, även om en del av dessa sjukhus har farangpriser.

 

Fritz..

 

 

Nu skrev jag väl klart och tydligt att jag håller mig ifrån dom privata sjukhusen så varför ska jag stå med kepsen i hand och buga ?

 

För övrigt så slog mig tanken att jag mycket hellre står med kepsen i hand och bugar nån gång då och då än går omkring med en fastvuxen foliehatt på huvudet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag väl klart och tydligt att jag håller mig ifrån dom privata sjukhusen så varför ska jag stå med kepsen i hand och buga ?

 

För övrigt så slog mig tanken att jag mycket hellre står med kepsen i hand och bugar nån gång då och då än går omkring med en fastvuxen foliehatt på huvudet.

 

Fritz..

Ni var en märklig Pastor. Har för mig att vanligt folk och fä brukar buga eller niga när dom träffar Pastorn i egen hög person.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni var en märklig Pastor. Har för mig att vanligt folk och fä brukar buga eller niga när dom träffar Pastorn i egen hög person.

Man har ingen som helst respekt för pastorer i det här jäkla landet. Man har mycket att jobba på ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man har ingen som helst respekt för pastorer i det här jäkla landet. Man har mycket att jobba på :wink:

 

Fritz..

:respect:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det!

Jag vet att det är olika regler i olika städer, men jag var så pass tidigt ute, tror det var 2008, att jag blev inskriven på nåt sätt, skulle det inträffa t.ex. en olycka kommer dom att ta mig dit om jag inte är kapabel att omdirigera till armesjukhuset!

Då är det bara att gratulera !! Det som jag känner till ang 30-bath systemet inom sjukvården för faranger är följande. Det infördes som prov i en del distrikt. Meningen från början var att gästarbetare från närliggande länder skulle ha en billig och vettig sjukförsäkring när dom jobbade i Thailand. Man hade dock glömt att ställa kravet på arbetstillstånd och det medförde att många andra, typ du och jag, kunde köpa in sig i försäkringen för en billig penning, om man nu bodde i rätt distrikt. Nu vid nyåret ska dom ha täppt igen det hålet.

 

Detta är alltså bara vad jag hört från en som varit inne i systemet men numera säger sig vara ute i kylan igen och inget som jag själv kan gå i god för.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag väl klart och tydligt att jag håller mig ifrån dom privata sjukhusen så varför ska jag stå med kepsen i hand och buga ?

 

För övrigt så slog mig tanken att jag mycket hellre står med kepsen i hand och bugar nån gång då och då än går omkring med en fastvuxen foliehatt på huvudet.

 

Fritz..

 

Som vanligt så låtsas du medvetet missförstå, eller det kanske kan ha att göra med din ålder.  Oavsett vilken typ av sjukhus du blir placerad på så har de väl en läkare.

 

Om nu denne läkare säger att du inte bör/får lämna sjukhuset trots att du känner dig bra, då kommer du altså att stå där och buga med kepsen i handen och acceptera och inte åka hem, bara för att det är en doktor som säger det.

 

Vem som helst kan bli doktor, inget speciellt märkvärdigt med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bara att gratulera !! Det som jag känner till ang 30-bath systemet inom sjukvården för faranger är följande. Det infördes som prov i en del distrikt. Meningen från början var att gästarbetare från närliggande länder skulle ha en billig och vettig sjukförsäkring när dom jobbade i Thailand. Man hade dock glömt att ställa kravet på arbetstillstånd och det medförde att många andra, typ du och jag, kunde köpa in sig i försäkringen för en billig penning, om man nu bodde i rätt distrikt. Nu vid nyåret ska dom ha täppt igen det hålet.

 

Detta är alltså bara vad jag hört från en som varit inne i systemet men numera säger sig vara ute i kylan igen och inget som jag själv kan gå i god för.

 

Fritz..

Ingen aning, men jag skall i det snaraste skaffa ett intyg från militärsjukhuset att jag är registrerad som patient där och ha det i plånboken, då kommer dom att hitta det när dom rafsar runt i den och kan ta mig till rätt sjukhus!

30 THB sjukhusets nya regler har jag inte hört nåt om, men ska fråga en kompis som va där för ett par veckor sedan när skulle föreställa trädgårdsarbetare.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Vi har ett litet sjukhus i byn(med 1st läkare), den servar 17st byar runt omkring.

Dit är inte jag välkommen som farang enl. grannen, hon jobbar som läkarsekreterare där.

Utan jag får åka in till antingen Sikhoraphums eller Lamduans statliga sjukhus om jag behöver vård.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vi har en lokal vårdcentral och där är det inga problem att slinka in vid förkylningar mm och få sig lite medicin.

 

På sjukhuset i Wang Sam Mo har jag faktiskt fått något som liknar en patientbricka då jag fixat intyg för körkort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inom vissa områden måste det finnas etik ochså. Många Thailändska sjukhus saknar den etiken. Och därmed går affärer före etik. Vilket enligt mig inte är passande i sjukhusvård.

Frågan är nog om inte svenska sjukhus också börjar sakna den etiken. 

Två exempel:

- min gamla mor tappade balansen, blev vimmelkantig och kunde inte gå själv. Dom kunde på sjukhuset inte konstatera vad det berodde på. På min fråga om det inte vore läge att behålla henne för observation, svarade doktorn. Om hon varit länsbo hade vi behållit henne under natten, eftersom hon är "utomläning" gör vi inte det. Där är det inte medicinska hänsyn, utan geografiska som styr. Tycker inte det är speciellt etiskt. Fick knappt låna rullstol för att ta henne till bilen. 

 

- efter bypasoperation skrivs patienten ut efter 5 dagar utan att medicineringen är utprovad. Efter 6-7 timmar hemma blir det ambulans tillbaka för att det inte fungerar med medicineringen hemma. Ytterligare 5 dagar på sjukhus innan patienten kan komma hem. 

 

- frugan låg på intensiven, doktorn som gick kvällsronden skulle skicka hem henne på morgonen. En IVA-sköterska ringde mig och sa att hon kunde inte göra så mycket, men ville informera mig att hon ville att jag skulle protestera mot detta, utan att tala om att hon pratat med mig. En annan doktor tog på morgonen beslut om att hålla kvar henne. Dagen efter fick hon åka till ett annat sjukhus och göra en ballongvidgning av ett kranskärl.   

 

Dessa fall är det närstående till mig som råkat ut för. Som tur är har jag behövt väldigt lite sjukhusvård. Men jag blir ofta ganska betänksam hur det står till med vår svenska sjukvård när man följer med närstående som behöver vård. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det inte som detta har med försäkringsskydd att göra. Utan tvärtom så kör tydligen sjukhusen på hårdare ju bättre skydd man har.

Men som sagt detta gäller nog inte alla sjukhus.

Och sen kan det ju vara olika läkare på olika sjukhus som har olika moral för var man lägger sin lojalitet. Lojalitet med sin läkaretik eller med arbetsgivarens plånbok.

Frugan blir omhändertagen så att hon blir nöjd när hon blir sjuk. Försäkringsbolaget har rekommenderat henne att använda ett visst sjukhus. Och där tänker de inte på försäkringsbolagets pengar. Jag har sagt till att hon måste säga ifrån så att de inte behandlar henne för sjukdomar hon inte har och trots att de tar hand om henne väl där kan bo hemma när hon blivit frisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan blir omhändertagen så att hon blir nöjd när hon blir sjuk. Försäkringsbolaget har rekommenderat henne att använda ett visst sjukhus. Och där tänker de inte på försäkringsbolagets pengar. Jag har sagt till att hon måste säga ifrån så att de inte behandlar henne för sjukdomar hon inte har och trots att de tar hand om henne väl där kan bo hemma när hon blivit frisk.

 

Om försäkringsbolaget rekomenderar ett visst sjukhus. så får man väl anta att det är seriöst?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om försäkringsbolaget rekomenderar ett visst sjukhus. så får man väl anta att det är seriöst?

Det verkar t.o.m som att både försäkringsbolaget och sjukhuset är seriöst. Fast jag tycker nog att sjukhuset överbehandlar, men hellre det än tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en lokal vårdcentral och där är det inga problem att slinka in vid förkylningar mm och få sig lite medicin.

 

På sjukhuset i Wang Sam Mo har jag faktiskt fått något som liknar en patientbricka då jag fixat intyg för körkort

Jag har fått ett slags ID-kort från alla sjukhus jag besökt här i och runt Pattaya, och det är ganska många. Dom flesta korten har försvunnit (vill inte berätta hur) men min uppfattning är att dom korten bara är till för att underlätta inför nästa besök och inget annat. Har man med sig passet i stället så funkar det lika bra.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag har fått ett slags ID-kort från alla sjukhus jag besökt här i och runt Pattaya, och det är ganska många. Dom flesta korten har försvunnit (vill inte berätta hur) men min uppfattning är att dom korten bara är till för att underlätta för nästa besök och inget annat. Har man med sig passet i stället så funkar det lika bra.

 

Fritz..

Jo så är det nog förutom att på kortet står mitt namn på thai

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått ett slags ID-kort från alla sjukhus jag besökt här i och runt Pattaya, och det är ganska många. Dom flesta korten har försvunnit (vill inte berätta hur) men min uppfattning är att dom korten bara är till för att underlätta inför nästa besök och inget annat. Har man med sig passet i stället så funkar det lika bra.

 

Fritz..

 

Jadå, räcker med körkort om jag glömt kortet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jadå, räcker med körkort om jag glömt kortet.

 

/ SatanG

Fick... tja det kostade mig 20B tror jag... ett sånt när jag var på Hua-Hin hospital åxå. Är nog mer för att det skall vara lättare för dom att hitta igen mig i ev journaler osv.

Ett inplastat papper, så nåt [stansat] kort var det inte direkt. Men ännu en braåha sak i nån ficka om nu plånkan och min trendiga "magsäck" (eller vad dom nu kallas) försvinner.

Har lite sånadär lappar med namn, kopia på pass osv överallt.

 

Hoppas bara att dom inte kör mig till HH om jag blir påkörd i Isaan pga den lappen.

 

Men passet dög ju fint för att skriva in mig. Så det går nog med vilket ID som helst.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nog borde du bojkottat glittret för att markera ditt missnöje

Hej

Alla vettiga människor med en demokratisk och humanistisk läggning bojkottar väl och fördömer militärjuntor?

Men sjukhusen fanns väl långt före juntan så att bojkotta vård vore väl inte en bojkott riktad mot juntan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...