Jump to content
IGNORERAD

Höjda röster mot priserna på Thailands privatsjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

 Om den här besättningen gör flygningar i Europa eller in mot USA, på denna typ av låga löner, så ligger det långt under vad som är vanligt i andra bolag. Och då kan det kanske inte beskrivas på något annat sätt än social dumpning,

Skulle tro att löneläget är lika dåligt för kabinpersonalen hos Thai som gör flygningar till Europa, men ändå bättre än de som flyger inom Asien med bolag som AirAsia, Thai Smile mm.

 

Var det för dåligt mot hemmamarknaden så fick Norwegian knappast någon kabinpersonal alls.

 

Minns när de Filippinska matroserna började dyka upp inom sjöfarten till löner som bara var en tredjedel mot de europeiska men ändå högre än en läkare i Filippinerna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • Baa

    11

  • Sam sip sam

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Privata firmor är privata firmor, passar det inte dra..eller skall vi reglera priset du får ta ut med ?

Som jag skrev så handlar det nog mer om metoderna att mjölka folk så mycket som helst?

Handlar nog mer om slutpriserna än prissättningen som så.

Svenska sjukvården vill skicka hem dig så fort som möjligt för att spara pengar. Thailändska sjukvården vill behålla dig så länge som möjligt för att tjäna pengar.

Man ska kunna göra affärer.

Men inom vissa områden måste det finnas etik ochså. Många Thailändska sjukhus saknar den etiken. Och därmed går affärer före etik. Vilket enligt mig inte är passande i sjukhusvård.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

googlade runt lite 30000 baht och uppåt +

Fördelar med att arbeta på Thai Airways

Flyg anställda har ofta gratis eller rabatterade flyg från Thai Airways. Anställningsförmåner paket tillgängliga för berättigade medarbetare inkluderar ofta vård täckning, tandvård och vision planer, livförsäkring och 401 (k) pensionsplaner, liksom. Flygbolaget erbjuder också betald ledighet och en optionen värdepapper planen (ESOP) till kvalificerad arbetskraft. Särskilda fördelar jobb varierar i allmänhet genom anställningsform och ställning.

air asia i myr är 2,30 sek

 

För er som vill gå med Air Asia som kabinpersonal, goda nyheter som de har nyligen öka sin lön scheme.Below är den gamla och nya löneskalan: - gamla systemet Basic Pay: MYR1000 Flying Per timme: 20 MYR Incentive: MYR 500 extra per månad (till exempel om du inte ringa in sjuk) nya systemet Grund Pay: MYR 1000 Flying Per timme: 10 MYR Sektor ersättning: MYR 20 Incentive: MYR 10 per timme Så låt oss säga till exempel för en viss arbets dag du flyger 4 sektor och klock 6 timmar, du kommer att få MYR80 för ersättning sektorn MYR60 för flygtimmar och ytterligare MYR60 om prestanda incitament är uppfyllt för totalt MYR200 per dag

 

 
På toppen av det ovanstående får du 6 gratisbiljetter per år och försäljningsprovision från mat, dryck, merchandise och tullfritt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inom vissa områden måste det finnas etik ochså. Många Thailändska sjukhus saknar den etiken. Och därmed går affärer före etik. Vilket enligt mig inte är passande i sjukhusvård

 

För mej är det affär = affär

Privat sjukhus eller rörmokare same. same

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att löneläget är lika dåligt för kabinpersonalen hos Thai som gör flygningar till Europa, men ändå bättre än de som flyger inom Asien med bolag som AirAsia, Thai Smile mm.

 

Var det för dåligt mot hemmamarknaden så fick Norwegian knappast någon kabinpersonal alls.

 

Minns när de Filippinska matroserna började dyka upp inom sjöfarten till löner som bara var en tredjedel mot de europeiska men ändå högre än en läkare i Filippinerna.

 

En flapp-matros som jobbar internationellt tjänar idag ungefär som 15 matroser på Filippinerna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så handlar det nog mer om metoderna att mjölka folk så mycket som helst?

Handlar nog mer om slutpriserna än prissättningen som så.

Svenska sjukvården vill skicka hem dig så fort som möjligt för att spara pengar. Thailändska sjukvården vill behålla dig så länge som möjligt för att tjäna pengar.

Man ska kunna göra affärer.

Men inom vissa områden måste det finnas etik ochså. Många Thailändska sjukhus saknar den etiken. Och därmed går affärer före etik. Vilket enligt mig inte är passande i sjukhusvård.

 

Visst handlar det om att mjölka ut maximalt. När jag skulle göra en operation där jag sövdes ner var de plötsligt oroliga för mitt hjärta. Jag kunde dock dubbelkolla det mot deras nya fina maskin för en kostnad av endast 4000 Baht. Ja vad göra, en läkare borde ju veta bättre än patienten så kör på, hjärtat var naturligtvis helt ok. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 Thailändska sjukvården vill behålla dig så länge som möjligt för att tjäna pengar.

 

 

Så är det naturligtvis, men det är ju bara att dra när man känner sig ok. Konstrar de så är det ju bara att säga att pengarna är slut nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Om den här besättningen gör flygningar i Europa eller in mot USA, på denna typ av låga löner, så ligger det långt under vad som är vanligt i andra bolag. Och då kan det kanske inte beskrivas på något annat sätt än social dumpning,

Nu är du i fel tråd och kluddar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det naturligtvis, men det är ju bara att dra när man känner sig ok. Konstrar de så är det ju bara att säga att pengarna är slut nu.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att "det är ju bara att dra när man känner sig ok" inte är så lätt som det låter, speciellt om man är van med att en läkare är en person som man har förtroende för. Naturligtvis är det alldeles på tok när läkare och sjukhus sätter sin egen och sjukhusets ekonomi i första hand och försöker blåsa patienter och försäkringsbolag på pengar. Själv håller jag mig numera enbart till "statliga" sjukhus när jag har behov. Väntetiderna är betydligt längre men det kompenseras av att priserna är betydligt lägre, även om en del av dessa sjukhus har farangpriser.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej är det affär = affär

Privat sjukhus eller rörmokare same. same

 

Så kan man tycka.

Men mina kunder står ju inte i livsavgörande förhållande till mig på samma sätt som man i utsatt situation gör med en läkare.

Om ett rör brister så orsakar det bara materiella skador. Men är man sjuk och vänder sig till en läkare. Så är det väl ganska etiskt avgörande att denna läkare grundar sin behandling på medicinska avgöranden. Och inte för att tjäna så mycket pengar som möjligt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 Naturligtvis är det alldeles på tok när läkare och sjukhus sätter sin egen och sjukhusets ekonomi i första hand

 

Fritz..

 

Jamen det är ju det de gör. Men vill du stå där med kepsen i hand och bocka och buga, så inte mig emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nu är du i fel tråd och kluddar.

Absolut inte svarade på leifens inlägg [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men mina kunder står ju inte i livsavgörande förhållande till mig på samma sätt som man i utsatt situation gör med en läkare.
Men skulle Du ha monopol i branchen, skulle Du nog också hissa upp priset, onödigt komma med påståenden att inte skulle jag göra så.

Företagande går ut på att maximera vinsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte svarade på leifens inlägg [emoji1]

 

Ok, då är ni två kluddare.

Orkade inte läsa vem som började - ganska ointressant.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ok, då är ni två kluddare.

Orkade inte läsa vem som började - ganska ointressant.

Oj då herrn har visst blivit moderator och bestämmer vad som är intressant,se där ja
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ibland kan man väl hjälpa till lite

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Genomlider just nu ett ryggskott modell värre, men av erfarenhet har jag lärt mig att INTE ge mig in till de privata sjukhusen, där SKALL man röntgas och möjligen om man ger dem chansen sova kvar en natt, det bästa privata alternativet här i stan är militärsjukhuset, där får man en påse gott o blandat, en salva typ voltaren gel och en uppmaning om att röra på sig så mycket man klarar, kostnad inkl salva o gottpåse 350 THB.

 

Och för alla glitterälskare, jag är ledsen att göra er besvikna, detta fanns långt innan denna Juntas kupp!

 

 

Sådärja, gott o blandat tillsammans med oljekrafset hjälpte, två dagar tog det innan jag kan gå något sånär upprätt och den största glädjen är ju som bekant skadeglädjen som jag nu upplever gentemot fina sjukhuset, inga extrabattingar från denna farangen mer i alla fall. 

Visserligen procentuellt mycket dyrare än det statliga 30 battingarsjukhuset, men skillnaden mellan 30 o 250 THB uppvägs med väntan i 45 min istället för 5-10 timmar! Snart är man på banan igen, håll i hatten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja, gott o blandat tillsammans med oljekrafset hjälpte, två dagar tog det innan jag kan gå något sånär upprätt och den största glädjen är ju som bekant skadeglädjen som jag nu upplever gentemot fina sjukhuset, inga extrabattingar från denna farangen mer i alla fall. 

Visserligen procentuellt mycket dyrare än det statliga 30 battingarsjukhuset, men skillnaden mellan 30 o 250 THB uppvägs med väntan i 45 min istället för 5-10 timmar! Snart är man på banan igen, håll i hatten!

 

Mycke skit som behöver rensas från den Baa:ska kroppen.

Det är bra - ut med skiten och bli en hel och harmonisk människa. :good:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Sådärja, gott o blandat tillsammans med oljekrafset hjälpte, två dagar tog det innan jag kan gå något sånär upprätt och den största glädjen är ju som bekant skadeglädjen som jag nu upplever gentemot fina sjukhuset, inga extrabattingar från denna farangen mer i alla fall. 

Visserligen procentuellt mycket dyrare än det statliga 30 battingarsjukhuset, men skillnaden mellan 30 o 250 THB uppvägs med väntan i 45 min istället för 5-10 timmar! Snart är man på banan igen, håll i hatten!

 

Får du ens gå dit för 30B, du är ju farang... Dom har ju ibland lite märkliga regler för sånt. Inte för att jag kollat upp just sjukhus.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du ens gå dit för 30B, du är ju farang... Dom har ju ibland lite märkliga regler för sånt. Inte för att jag kollat upp just sjukhus.

 

Han betalade 350B, se inlägg #5.      :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att "det är ju bara att dra när man känner sig ok" inte är så lätt som det låter, speciellt om man är van med att en läkare är en person som man har förtroende för. Naturligtvis är det alldeles på tok när läkare och sjukhus sätter sin egen och sjukhusets ekonomi i första hand och försöker blåsa patienter och försäkringsbolag på pengar. Själv håller jag mig numera enbart till "statliga" sjukhus när jag har behov. Väntetiderna är betydligt längre men det kompenseras av att priserna är betydligt lägre, även om en del av dessa sjukhus har farangpriser.

 

Fritz..

 

 

Om du klarar väntetiderna, det smått kaotiska thailändska folkvimlet och de ouppfostrade barnen i utrymmena på dessa sjukhus så är det ju bra, men jag fixar inte det,så i mitt fall måste det bli den där slanten extra för att inte få ett psykbryt och då skulle nog sjukhusräkningen skjuta i höjden ordentligt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Han betalade 350B, se inlägg #5.      :)

Vet vad han betalade, men Baa skrev faktiskt att det skulle vara ett alternativ om jag tolkar "Visserligen procentuellt mycket dyrare än det statliga 30 battingarsjukhuset, men skillnaden mellan 30 o 250 THB uppvägs med väntan i 45 min istället för 5-10 timmar!" rätt.

 

Annars kan jag ju jämföra med vad som helst, antar att det skulle varit ett möjligt alternativ alltså.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet vad han betalade, men Baa skrev faktiskt att det skulle vara ett alternativ om jag tolkar "Visserligen procentuellt mycket dyrare än det statliga 30 battingarsjukhuset, men skillnaden mellan 30 o 250 THB uppvägs med väntan i 45 min istället för 5-10 timmar!" rätt.

 

Annars kan jag ju jämföra med vad som helst, antar att det skulle varit ett möjligt alternativ alltså.

 

Nja, det sk "statliga 30 battingarsjukhuset" kan väl vem som helst gå till, men bara de som är berättigade till 30 Bahts systemet betalar 30 Baht, övriga betalar en annan taxa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det sk "statliga 30 battingarsjukhuset" kan väl vem som helst gå till, men bara de som är berättigade till 30 Bahts systemet betalar 30 Baht, övriga betalar en annan taxa.

 

Jag vet inte vad som gör att man kan hävda att man, som farang är berättigad till 30-Bahtsystemet. Någon som vet?

 

När Pattaya City Hospital, som jag tror är ett statligt sjukhus, öppnade för nåt år sedan betalade jag 100 Baht för läkarkonsultationen, men efter ett halvår så höjdes farangavgiften till 500 Baht. Thaiarna står kvar på samma låga avgift som tidigare.

En viss flexibilitet i systemen verkar föreligga och vi faranger kan inte göra ett piss åt detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du ens gå dit för 30B, du är ju farang... Dom har ju ibland lite märkliga regler för sånt. Inte för att jag kollat upp just sjukhus.

Jodå, inga problem, jag har ju s.k. husbok, typ mantalskrivning här i Thailand.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...