Jump to content
IGNORERAD

Vad hander om/nar jag dor i Thailand?


Janne Cha am

Recommended Posts

Lung Lennart

Kremering i Västvärlden och i Thailand är inte riktigt samma sak.

I Thailand är det frågan om ett likbål, utomhus eller i en murad likbränningsanläggning(Finns på många Tempel). På en bädd av brännbart, ved eller kol, placeras kistan med den döde. När allt är färdigbränt består askan av allt detta. Där finns även icke förbrända ben, ibland nästan hela skelett.

Det är de oförbrända benen man är intresserad av, inte askan i sig även om den innehåller en del mänskliga rester. Askan gräver man ner anonymt. Benen tar man hand om och begraver i en stupa eller i Tempelmuren. Eller sänker i havet eller någon flod.

Så efter den som kremeras på detta viset blir bara en benhög att skicka hem för gravsättning.

I Västvärlden tillför man bara värme till krematorieugnen, askan kommer från lik, svepning och kista, inget bränsle. Allt tas tillvara utom metall som sorteras bort. Eventuella oförbrända ben mals ner. Allt läggs i urnan. Alla mänskliga rester finns där. Det går minutiöst noga till. Allt placeras i en urna.

Vet inte om det överhuvudtaget finns Västerländska krematorier i Thailand, men gör det det så är det säkert dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    6

  • khun-petch

    3

  • Nemo

    3

  • Tekkor

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad händer med kroppen om eran kära hustru inte vill lägga pengarna på att kremera er när den dagen kommer?

Hemtransport till Sverige För att kremeras och sprida ut askan för att hamna i en minneslund? Inte helt fel för där är det alltid vackert och välskött med blommor.

Håller med kycklingen. Jag ska hem till Sverige, det blir det sista jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kremering i Västvärlden och i Thailand är inte riktigt samma sak.
Nu förstår jag inte riktigt, hur skulle det skilja med kremering i Sverige vs Thailand? Det händer og ofta att turister/longstay´s dör här och kremeras. Senast för tre veckor sedan dog en bekants fru hos immigrationen i Pattaya när hon skulle göra 90 dagars anmälan. Anhöriga ville att hon skulle kremeras här efter dödsutredningen som skedde i Police hospital i BKK. Det var  AsiaOne International by Teck Hong Funeral (AsiaOne-THF) som skötte hela proceduren och urnan har nu transporterats till begravningsbyrån i Enskede, där man ska ha en begravnigsceremoni för henne innan askan sprids i minneslunden (eller om urnan läggs i jorden vet jag inte)
Link to comment
Dela på andra sajter

Kremering i Västvärlden och i Thailand är inte riktigt samma sak.

I Thailand är det frågan om ett likbål, utomhus eller i en murad likbränningsanläggning(Finns på många Tempel). På en bädd av brännbart, ved eller kol, placeras kistan med den döde. När allt är färdigbränt består askan av allt detta. Där finns även icke förbrända ben, ibland nästan hela skelett.

Det är de oförbrända benen man är intresserad av, inte askan i sig även om den innehåller en del mänskliga rester. Askan gräver man ner anonymt. Benen tar man hand om och begraver i en stupa eller i Tempelmuren. Eller sänker i havet eller någon flod.

Så efter den som kremeras på detta viset blir bara en benhög att skicka hem för gravsättning.

I Västvärlden tillför man bara värme till krematorieugnen, askan kommer från lik, svepning och kista, inget bränsle. Allt tas tillvara utom metall som sorteras bort. Eventuella oförbrända ben mals ner. Allt läggs i urnan. Alla mänskliga rester finns där. Det går minutiöst noga till. Allt placeras i en urna.

Vet inte om det överhuvudtaget finns Västerländska krematorier i Thailand, men gör det det så är det säkert dyrt.

 

I våra krematorier mals de kalcinerade skelettdelarna oftast i en kulkvarn men det finns även andra typer av askberedare.

 

Tycker det borde finnas Västerländska krematorier, som Lung Lennart benämner dem, även i Thailand.

I alla fall i Bangkok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nu ska du inte övervärdera en farangs betydelse som död, det enda minne dom närmaste sörjande är intresserade av är ditt ATM-kort och PIN-koden.

 

Undantag finns förstås, men som avliden spelar det ingen roll.

Visst är man mest värd med atmkortet i ordning men jag litar på min sambo fullt ut.Det finns också grannar som håller koll.

Till slut så bryr jag mig föga när jag redan blivit en del av kretsloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

:D

post-5223-0-22019400-1431693251.jpg

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Nu förstår jag inte riktigt, hur skulle det skilja med kremering i Sverige vs Thailand? Det händer og ofta att turister/longstay´s dör här och kremeras. Senast för tre veckor sedan dog en bekants fru hos immigrationen i Pattaya när hon skulle göra 90 dagars anmälan. Anhöriga ville att hon skulle kremeras här efter dödsutredningen som skedde i Police hospital i BKK. Det var  AsiaOne International by Teck Hong Funeral (AsiaOne-THF) som skötte hela proceduren och urnan har nu transporterats till begravningsbyrån i Enskede, där man ska ha en begravnigsceremoni för henne innan askan sprids i minneslunden (eller om urnan läggs i jorden vet jag inte)

Se där, då finns det uppenbart Västerländska krematorier där man tillför enorm hetta så att allt självantänder och brinner upp och inte eldar upp den döde med hjälp av ved/kol.

Det finns säkert en "marknad" i turistlandet Thailand för detta. Det finns begravningsentreprenörer som kanske själva driver denna typ av krematorier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tja, den dan man går för att ej komma åter, slipper man ju alla problem.- Då har nån annan tagit din stol, det vet du inget av.- Men ett lidet snack med di anhöriga hur man vill ha det kanske ente skadar. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tja, den dan man går för att ej komma åter, slipper man ju alla problem.- Då har nån annan tagit din stol, det vet du inget av.- Men ett lidet snack med di anhöriga hur man vill ha det kanske ente skadar. :yes:

Varför bekymra sig om hur DU vill ha det, du lär ju inte märka av skillnaden i alla fall... Jag har bara sett till att det finns ekonomiska resurser+försäkringar för att ingen skall behöva betala en spänn för mig. Om dom sen väljer att kasta mig på en brasa eller gräva ner mig struntar jag nog faktiskt i just nu i alla fall. Dom får väl göra det som känns bäst för dom som blev kvar.

 

Är ju inte lastgammal än, men jag kan ju bli påkörd (igen) imorgon (och det kanske slutar illa denna gång) eller rånmördad i nån gångtunnel. Konstigare saker har hänt.

 

Så, jag tänker inte skriva i nåt vita arkivet eller annat, det får dom göra bäst fasiken dom vill. Jag betalar bara.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte övervärdera en farangs betydelse som död, det enda minne dom närmaste sörjande är intresserade av är ditt ATM-kort och PIN-koden.

 

Undantag finns förstås, men som avliden spelar det ingen roll.

Tänkte på den Svenska delen av släkten, om de kanske vill ha något.  Fruns far hans aska hamna under ett träd i trädgården, sen var det bra med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Håller med kycklingen. Jag ska hem till Sverige, det blir det sista jag gör.

 

Varför?

Spelar det egentligen någon roll vad som händer med liket efter döden?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dör jag så har jag inga bekymmer mer. varför bekymra sig i förtid.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dör jag så har jag inga bekymmer mer. varför bekymra sig i förtid.

Säg inte det... :wink:

post-11193-0-35608600-1432406182.jpg

 

Kanske det inte är slutet utan bara början.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hoppas det går fort, varthelst man än befinner saj.- Mest synd om di anhöriga som haur ett kolli på långvården .- :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Varför bekymra sig om hur DU vill ha det, du lär ju inte märka av skillnaden i alla fall... Jag har bara sett till att det finns ekonomiska resurser+försäkringar för att ingen skall behöva betala en spänn för mig. Om dom sen väljer att kasta mig på en brasa eller gräva ner mig struntar jag nog faktiskt i just nu i alla fall. Dom får väl göra det som känns bäst för dom som blev kvar.

 

Är ju inte lastgammal än, men jag kan ju bli påkörd (igen) imorgon (och det kanske slutar illa denna gång) eller rånmördad i nån gångtunnel. Konstigare saker har hänt.

 

Så, jag tänker inte skriva i nåt vita arkivet eller annat, det får dom göra bäst fasiken dom vill. Jag betalar bara.

Nåja då skulle du kanske hamnat i biomalen vid nåt värmeverk då hadde du gjort nån nytta juh  :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nåja då skulle du kanske hamnat i biomalen vid nåt värmeverk då hadde du gjort nån nytta juh  :rofl:

Fast med transporten hem så blir det väl minus i alla fall...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand lär nyligen instiftat en lag som säger att man kan få aktiv dödshjälp av sjukvården om man är trött på livet. Det krävs dock att tre läkare godkänner det hela innan önskemålet kan verkställas. Lagen gäller även för oss faranger.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand lär nyligen instiftat en lag som säger att man kan få aktiv dödshjälp av sjukvården om man är trött på livet. Det krävs dock att tre läkare godkänner det hela innan önskemålet kan verkställas. Lagen gäller även för oss faranger.

 

Fritz..

 

Länk/källa vore bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länk/källa vore bra.

Min källa som jag litar på är en engelsman som jobbat på engelska ambassaden i Bangkok i många år innan han pensionerades. Juridik var hans område.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man kan få aktiv dödshjälp bara genom att sätta sig i en minibuss, så det är väl trevligt att dom legaliserar kamikazeförarna då. :lol:

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Länk/källa vore bra.

Nått vettigt från dig skulle också vara bra!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...