Jump to content
IGNORERAD

Prayut hotar att stänga det statliga lotteriet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest wUThai

Jag har varit ute på jobb så jag har nog missat en hel del verkar det som. Kan du upplysa om vad militären gjort för att "sko sig så mycket det går"?

/ SatanG

Vet inte mer än vad man läser sig till. Men resultatet brukar ju komma fram efter juntans tid i kakburken. Nuvarande ledaren är ju inte direkt nån körgosse.

Sen att man inte köper allt som säg kan ju bero på den historia Thailand har med sina kupper.

"Prayut is also guilty of nepotism. He promoted his younger brother Preecha to a higher military rank and appointed him to the post of deputy Army Commander. Formerly Preecha was commander of the 3rd Army. Prayut also appointed Preecha to the National Assembly.

It has been revealed that Preecha Chan-Ocha has bank savings in his own name of 42 million baht in 5 bank accounts. Another 47 million baht appears in 5 other accounts in the name of his wife PongPun. Preecha seems also to be confused about which account is his own money and which belongs to the “special budget” accounts of the 3rd Army"

"Many Thai generals, including all the junta leaders, have accumulated wealth amounting to hundreds of millions of baht, way beyond what they could earn from their normal salaries. This has been going on since the bad old days of the military dictatorships in the 1940s."

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    14

  • Tallviking

    12

  • SatanG

    9

  • Tekkor

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I ett normalt och demokratiskt land är det inte alls militärens uppgift att "tvångsstyra" länder, för det första ska ett lands militär stå under civil kontroll och deras uppgift är att försvara landet vid ett militärt angrepp utifrån.

 

Bara för att det är förbjudet i Sverige för militären att ingripa mot sin egen befolkning (på grund av ådalen). Så är det knappast standard för andra länder. Utan faktiskt rätt så vanligt att militär ingriper inom landet.

Dock har du rätt om att den bör stå under kontroll av en civil regering.

Men samma logik säger även att en civil regering skall hålla sig till spelreglerna och inte utnyttja makten för egen vinning.

Och då kan man fråga sig hur civil den regeringen verkligen är. Och att stifta lagar som ska frikänna medlemmar i regeringen samt dess släktingar för rena brottshandlingar är knappast nåt som kan anses ligga inom demokratins gränser och rättfärdiga den civila regering kontroll över militären. Då samma regeringsmedlemmar har stiftat lagar för att gå hårt åt den vanliga medborgaren

Således blir hela styrelseskicket ställt på ända genom det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en jäkla tur det. Har redan nedsatt syn, det vore ett helvete att bli blind om man såg henne utan...

Jag har också nedsatt syn så därför fick jag känna mig fram.

Jag förstår inte varför ett finger ibland fastnade i ett hål på hennes framsida. :patsak:

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också nedsatt syn så därför fick jag känna mig fram.

Jag förstår inte varför ett finger ibland fastnade i ett hål på hennes framsida. :patsak:

 

Born41

Jaså, gillar att pilla damer i naveln? 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, gillar att pilla damer i naveln? 5555

Ibland försvann hela pekfingret så hon har förmodligen en ganska djup navel :give_heart:

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jaså, gillar att pilla damer i naveln? 5555

Så korta som dom är så kan det varit näsan åxå ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så korta som dom är så kan det varit näsan åxå :wink:

I så fall  kan man ju ta bovling-greppet utan att böja sig. :im_happy:

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte mer än vad man läser sig till. Men resultatet brukar ju komma fram efter juntans tid i kakburken. Nuvarande ledaren är ju inte direkt nån körgosse.

Sen att man inte köper allt som säg kan ju bero på den historia Thailand har med sina kupper.

"Prayut is also guilty of nepotism. He promoted his younger brother Preecha to a higher military rank and appointed him to the post of deputy Army Commander. Formerly Preecha was commander of the 3rd Army. Prayut also appointed Preecha to the National Assembly.

It has been revealed that Preecha Chan-Ocha has bank savings in his own name of 42 million baht in 5 bank accounts. Another 47 million baht appears in 5 other accounts in the name of his wife PongPun. Preecha seems also to be confused about which account is his own money and which belongs to the “special budget” accounts of the 3rd Army"

"Many Thai generals, including all the junta leaders, have accumulated wealth amounting to hundreds of millions of baht, way beyond what they could earn from their normal salaries. This has been going on since the bad old days of the military dictatorships in the 1940s."

Skickat från min HTC One_M8

 

Vad det gäller höga militärers tillgångar så finns det ju andra inkomster än just lönen. Så här står det i wikipedia:

"In May 2013, Prayut sold nine plots of land in a Bangkok suburb to a company called 69 Property for THB600 million. Reporters subsequently asked him about the land sale, and the prime minister's position was that the media had no business questioning him on the matter. "The land has belonged to me since I was a kid, it belonged to my father."

 

Så att misstänkliggöra folk för att ha tillgångar trots låg lön känns både oseriöst och ohederligt. Så har ni fakta om syltburkar etc så kom gärna med det istället.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett jätteproblem löst, Dom skjuter skarpt glittergubbarna!

Fixa till pensioner o barnbidrag istället så kanske folket enas om att glitter inte är så dumt, t.o.m. utanför guldsmedsbutiken!

 

Då skulle "glittergubben" allt må bra som är 70 plus med småbarn. Har du skaffat barn med en 30-åring så får herrn betala!

 

Varför ska samhället betala för din kåthet till en thailändsk ung tjej?

 

Betala gubben och glöm Sverige, du lever i en bubbla, skulle min en gammal chef ha sagt. Hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle "glittergubben" allt må bra som är 70 plus med småbarn. Har du skaffat barn med en 30-åring så får herrn betala!

 

Varför ska samhället betala för din kåthet till en thailändsk ung tjej?

 

Betala gubben och glöm Sverige, du lever i en bubbla, skulle min en gammal chef ha sagt. Hehe!

Har han det, ojdå det visste jag inte, nåja det är honom väl unt i så fall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle "glittergubben" allt må bra som är 70 plus med småbarn. Har du skaffat barn med en 30-åring så får herrn betala!

 

Varför ska samhället betala för din kåthet till en thailändsk ung tjej?

 

Betala gubben och glöm Sverige, du lever i en bubbla, skulle min en gammal chef ha sagt. Hehe!

 

Nja, vi fick faktiskt barnbidrag när våran son föddes. Lite onödigt kan tyckas då vi inte har något särskilt behov av det men så är reglerna. Tror knappast det beror på faderns ålder.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vad det gäller höga militärers tillgångar så finns det ju andra inkomster än just lönen. Så här står det i wikipedia:

"In May 2013, Prayut sold nine plots of land in a Bangkok suburb to a company called 69 Property for THB600 million. Reporters subsequently asked him about the land sale, and the prime minister's position was that the media had no business questioning him on the matter. "The land has belonged to me since I was a kid, it belonged to my father."

Så att misstänkliggöra folk för att ha tillgångar trots låg lön känns både oseriöst och ohederligt. Så har ni fakta om syltburkar etc så kom gärna med det istället.

/ SatanG

Som sagt. Det räcker inte att man inte kan skilja på statens pengar eller sina egna för att du ska anse att det är att gräva i syltburken? Det är ju precis det ledarens bror gjort efter han fått en ny tjänst. Men det kanske inte räknas? Som sagt, vi får väl se hur mycket leksaker militären har handlat på sig till överpriser som slunkit ner i fickorna på dessa glitterherrar. :)

Skickat från min HTC One_M8

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt. Det räcker inte att man inte kan skilja på statens pengar eller sina egna för att du ska anse att det är att gräva i syltburken? Det är ju precis det ledarens bror gjort efter han fått en ny tjänst. Men det kanske inte räknas? Som sagt, vi får väl se hur mycket leksaker militären har handlat på sig till överpriser som slunkit ner i fickorna på dessa glitterherrar. :)

Skickat från min HTC One_M8

 

Jodå visst gör det det och bra att det kommer fram. Men det känns ändå som en smygfis jämfört med tidigare regering.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jodå visst gör det det och bra att det kommer fram. Men det känns ändå som en smygfis jämfört med tidigare regering.

/ SatanG

Jag skrev ju innan att det förmodligen blir billigare för Thailand att militären styr istället för förra regeringen. Men tanke på att militären slår sig för bröstet med att bekämpa korruption så ger det ju lite kräksmak i munnen.

Men vi får hoppas att det inte blir för kostsamt för landet. Men det får vi se så småningom.

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ju innan att det förmodligen blir billigare för Thailand att militären styr istället för förra regeringen. Men tanke på att militären slår sig för bröstet med att bekämpa korruption så ger det ju lite kräksmak i munnen.

Men vi får hoppas att det inte blir för kostsamt för landet. Men det får vi se så småningom.

Skickat från min HTC One_M8

 

Så länge det kostar mindre än förra regeringens ekonomiska haveri är jag nöjd.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med tanke på hur mycket mera tid valda regeringar haft, gentemot tid som militärer spenderat vid makten, så borde väl ändå de valda regeringarna sett till att klyftorna minskats.

Låter inte det logiskt?

Hej

Att dom folkvalda regeringarna har gjort saker för att minska klyftorna och förbättra livet för dom sämst ställda vet vi ju redan med t.ex sjukvårdsreformen, pension om än en låg sådan, möjlighet att låna pengar via dom s.k bolånen, infrastruktursatsningar utanför Bangkok området, sett till att fattiga kan låna i bank och ett omfattande ridstövlar.

Men jag delar inte alls uppfattningen att målet med landets militärkupper har varit att minska klyftorna och förbättra livet för dom sämst ställda, målet har nog varit något helt annat sett i ett historiskt perspektiv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara för att det är förbjudet i Sverige för militären att ingripa mot sin egen befolkning (på grund av ådalen). Så är det knappast standard för andra länder. Utan faktiskt rätt så vanligt att militär ingriper inom landet.

Dock har du rätt om att den bör stå under kontroll av en civil regering.

Men samma logik säger även att en civil regering skall hålla sig till spelreglerna och inte utnyttja makten för egen vinning.

Och då kan man fråga sig hur civil den regeringen verkligen är. Och att stifta lagar som ska frikänna medlemmar i regeringen samt dess släktingar för rena brottshandlingar är knappast nåt som kan anses ligga inom demokratins gränser och rättfärdiga den civila regering kontroll över militären. Då samma regeringsmedlemmar har stiftat lagar för att gå hårt åt den vanliga medborgaren

Således blir hela styrelseskicket ställt på ända genom det.

Hej

Militärkupper är även förbjudna i Thailand och det är därför kuppmakarna alltid ser till att dom får amnesti för sina grova brott, detta borde t.o.m du känna till.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att dom folkvalda regeringarna har gjort saker för att minska klyftorna och förbättra livet för dom sämst ställda vet vi ju redan med t.ex sjukvårdsreformen, pension om än en låg sådan, möjlighet att låna pengar via dom s.k bolånen, infrastruktursatsningar utanför Bangkok området, sett till att fattiga kan låna i bank och ett omfattande ridstövlar.

Men jag delar inte alls uppfattningen att målet med landets militärkupper har varit att minska klyftorna och förbättra livet för dom sämst ställda, målet har nog varit något helt annat sett i ett historiskt perspektiv.

Mvh isan lover

 

100% medhåll igen.

 

Militären har aldrig haft som mål att minska klyftorna.

 

Det ska politikerna göra. 

Inte öka dem som tidigare regering och det är väl en anledning till att militären styr idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som sagt. Det räcker inte att man inte kan skilja på statens pengar eller sina egna för att du ska anse att det är att gräva i syltburken? Det är ju precis det ledarens bror gjort efter han fått en ny tjänst. Men det kanske inte räknas? Som sagt, vi får väl se hur mycket leksaker militären har handlat på sig till överpriser som slunkit ner i fickorna på dessa glitterherrar. :)

Skickat från min HTC One_M8

Hej

Självklart kommer alla i juntan att gå ur det här betydligt rikare än dom gick in, tror någon enda människa något annat är dom mer än lovligt naiva.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Militärkupper är även förbjudna i Thailand och det är därför kuppmakarna alltid ser till att dom får amnesti för sina grova brott, detta borde t.o.m du känna till.

Mvh isan lover

 

Mycket riktigt. Dock blir det lite konstigt att försöka isolera detta till militären då du stött att den tidigare regeringen skulle få amnesti för sina brott.

Det är väl lika fel i båda fallen. Eller till och med mer flagrant av en regering som vill påskina att dom på något sätt är demokratisk.

Vad har amnesti och demokrati gemensamt? Men dom inspireras väl av tidigare ledare. Man kan ju tydligen ändra lagar så att det som är olagligt blir lagligt för att sen ändra tillbaka lagen. Detta förfarande stödjer ju du. Så frågan är vad du vinar om egentligen? Då detta bara är andra sidan av myntet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mycket riktigt. Dock blir det lite konstigt att försöka isolera detta till militären då du stött att den tidigare regeringen skulle få amnesti för sina brott.

Det är väl lika fel i båda fallen. Eller till och med mer flagrant av en regering som vill påskina att dom på något sätt är demokratisk.

Vad har amnesti och demokrati gemensamt? Men dom inspireras väl av tidigare ledare. Man kan ju tydligen ändra lagar så att det som är olagligt blir lagligt för att sen ändra tillbaka lagen. Detta förfarande stödjer ju du. Så frågan är vad du vinar om egentligen? Då detta bara är andra sidan av myntet.

Hej

Enligt mig ska lagar gälla alla grupper i ett land, att ständigt ge ex.vis militären som begår upprepade grova brott amnesti upplever jagade som felaktigt, stötande och odemokratiskt, speciellt med tanke på att andra grupper nekas detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Så länge det kostar mindre än förra regeringens ekonomiska haveri är jag nöjd.

Märkligt resonemang.

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

amnesti upplever jagade som felaktigt, stötande och odemokratiskt,

 

Jag får inte ihop detta??

När man försökte driva fram maffia amnestin så stödde du den. Då ansåg du att det var en rättvisefråga. Vad har fått dig att ändra dig i fråga om amnesti?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt resonemang.

Skickat från min HTC One_M8

 

http://www.reuters.com/article/2014/09/17/us-Thailand-rice-debt-idUSKBN0HC10Q20140917

 

Förlorar militären mindre än 320 miljarder bath under 16 månader på sitt risprogram är det ju ett fall framåt eller hur?

 

Bäst är ju givetvis om man inte förlorar något på sitt jordbruksstöd men dit är det nog en lång väg att vandra för Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hej

Enligt mig ska lagar gälla alla grupper i ett land, att ständigt ge ex.vis militären som begår upprepade grova brott amnesti upplever jagade som felaktigt, stötande och odemokratiskt, speciellt med tanke på att andra grupper nekas detta.

Mvh isan lover

 

 

Tjeena.

 

Så du har ändrat uppfattning i denna fråga? Tidigare har det ju inte varit så viktigt att följa lagar och regler om man är "folkvald". Men även du gör demokratiska framsteg.

Det var väl därför du inledde ditt inlägg med "Enligt mig". Då har vi lärt oss att du hittar på för att det ska passa in i din annorlunda världsbild.

 

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...