Jump to content
IGNORERAD

Hotell i Jomtien?


Oregistrerad

Recommended Posts

Nu kan jag inte hålla med 33:n Visserligen är vattnet i Jomtien det renaste men mycket renare än Pattayas vatten iallafall.

Då har vi skapat en lördagstråd om badvatten, tror jag.

 

Det tror jag inte på.

 

Var tar avloppsvattnet vägen från Jomtien?

 

Var ligger reningsverket för Jomtien.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    9

  • Bananen

    4

  • thai412

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Tror gör man i kyrkan.

 

Var tar avloppsvattnet vägen från Pattaya?

 

Var ligger reningsverket för Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser de här bamsepumparna som står på några ställen längs Pattaya Beachroad och spyr ut orenat vatten från dagvattensystemet - direkt ut bland badgästerna, så har jag svårt att tro att badvattnet här är renare än i Jomtien.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

När man ser de här bamsepumparna som står på några ställen längs Pattaya Beachroad och spyr ut orenat vatten från dagvattensystemet - direkt ut bland badgästerna, så har jag svårt att tro att badvattnet här är renare än i Jomtien.

Dom har minst 4 sådana rör i jomtien
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har minst 4 sådana rör i jomtien

Jaha ja, det visste jag inte, men där är väl kuststräckan lite längre att sprida skitvattnet på än i trånga Pattayaviken . . . . eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Dom har minst 4 sådana rör i jomtien

Var ligger dem? Enda jag sett ligger längs beach rd i Pattaya, strax innan Walkingstreet ligger en sen är det två till (minst) längre ner

EN allmän vetskap är att ju längre bort man kommer från Pattaya söderut desto renare vatten blir det. Vid Baan Amphur simmar tom jag.

son jag inte gör varken i Jomtien eller Pattaya, Ban AMphur ligger nog en mil bort från Jomtien, man ser de höga husen från Jomtien Beach.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Var ligger dem? Enda jag sett ligger längs beach rd i Pattaya, strax innan Walkingstreet ligger en sen är det två till (minst) längre ner

EN allmän vetskap är att ju längre bort man kommer från Pattaya söderut desto renare vatten blir det. Vid Baan Amphur simmar tom jag.

son jag inte gör varken i Jomtien eller Pattaya, Ban AMphur ligger nog en mil bort från Jomtien, man ser de höga husen från Jomtien Beach.

Åk upp i vt 7 högst upp där ser Du 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Åk upp i vt 7 högst upp där ser Du 2

Jahaa Har de det där? Vart rinner vattnet då, det måste ju vara 100 m högt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jahaa Har de det där? Vart rinner vattnet då, det måste ju vara 100 m högt?

Titta ner så ser du
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Titta ner så ser du

Vet inte om Du är med på kartan vilka rör Jive menar? Finns en med jätte pump vid nära ingången till Walking street.

post-7521-0-73656700-1431175044.jpg

post-7521-0-46527200-1431175046.jpg

post-7521-0-27081300-1431175053.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Vet inte om Du är med på kartan vilka rör Jive menar? Finns en med jätte pump vid nära ingången till Walking street.

jag är med på kartan vilka rör jag menar :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt att hitta några seriösa mätningar av vatten kvalitén i Thailand.

 

Jag hade dock för mig att vattnet, tvärtom vad de flesta tror, är bättre i Pattaya än Jomtien. I Pattaya finns det ju faktiskt ett reningsverk, precis innan Walking Street.

 

Hittade detta Beach Quality Index från 2006

post-3397-0-79948000-1431195890.gif

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt att hitta några seriösa mätningar av vatten kvalitén i Thailand.

 

Jag hade dock för mig att vattnet, tvärtom vad de flesta tror, är bättre i Pattaya än Jomtien. I Pattaya finns det ju faktiskt ett reningsverk, precis innan Walking Street.

 

Hittade detta Beach Quality Index från 2006

attachicon.gifWater.gif

 

  / Joe

Snyggt Joe!

 

Kan iofs tänka mej att det hänt saker sedan 2006, men kanske inte...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Vet inte om Du är med på kartan vilka rör Jive menar? Finns en med jätte pump vid nära ingången till Walking street.

a den pumpar väl ut översvämningsvattnet ur dagbrunnssystemet skulle jag tro till skillnad mot bautarören nere på jomtien som pumpar ut skit året runt och är stationära

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Inte lätt att hitta några seriösa mätningar av vatten kvalitén i Thailand.

 

Jag hade dock för mig att vattnet, tvärtom vad de flesta tror, är bättre i Pattaya än Jomtien. I Pattaya finns det ju faktiskt ett reningsverk, precis innan Walking Street.

 

Hittade detta Beach Quality Index från 2006

attachicon.gifWater.gif

 

  / Joe

Jo jag gick ju också på den där skrönan att det skulle vara bättre vatten i jomtien,tills den dagen jag badade i Pattaya och fick se vilken skillnad det var på vattnet ,men skrönor är ju ofta verklighet här på mpr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag gick ju också på den där skrönan att det skulle vara bättre vatten i jomtien,tills den dagen jag badade i Pattaya och fick se vilken skillnad det var på vattnet ,men skrönor är ju ofta verklighet här på mpr

Vaa, badar du i havet?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaa, badar du i havet?

Nu kanske du förstår varför vattnet är skitigt  :ironi:  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade med att bada vid Dong Tarn beach när avföring från fullvuxna (bajskorvar) kom flytande. Under de senaste 40 åren har man till och från fått acceptera plastpåsar och annat skräp, lite beroende på vindar och strömmar. Persoligen tycker jag badvattnet är betydligt klarare vid Koh Phai eller Koh Lan, hur det sedan är med bakteriehalten svävar jag i ovisshet om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt Joe!

 

Kan iofs tänka mej att det hänt saker sedan 2006, men kanske inte...

 

 

MVH Tommy

 

Jo, mycket har nog hänt sen 2006!

 

Det har byggts tusentals nya condos i Jomtien och därmed har populationen troligtvis minst femdubblats(gissning från mig)

 

Så vattnet i Jomtien torde vara betydligt värre nu än för nio år sen när mätningen gjordes. Pattaya har vad jag vet fortfarande sitt reningsverk och jämförelsevis inte alls samma befolkningsökning under perioden.

 

Mycket underligt att det inte finns seriösa mätningar av vatten kvaliteten att tillgå! Eller vänta nu...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fan tråden fick inte riktigt eld igår, trodde det skulle bli en riktig fight om vatten. Men oavsett om det är Pattaya eller Jomtien låter jag bli att bada i dessa stränder. Kho Larn och längre borta mot Sattahipp, Ban Amphur o Bang Sareyn, Skaew Beach håller jag till när jag ska simma i havet.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

. Men oavsett om det är Pattaya eller Jomtien låter jag bli att bada i dessa stränder. Kho Larn och längre borta mot Sattahipp, Ban Amphur o Bang Sareyn, Skaew Beach håller jag till när jag ska simma i havet.

Gör du rätt i :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta waen beach på koh larn har tydligen bra vatten...

 

Lite info om kvaliten på vattnet i Thailand från 2012

 

http://www.thaivisa.com/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=296450

 

post-3563-0-52321900-1431255394_thumb.jp

post-3563-0-96286300-1431255418.jpg

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta waen beach på koh larn har tydligen bra vatten...

 

Lite info om kvaliten på vattnet i Thailand från 2012

 

http://www.thaivisa.com/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=296450

 

attachicon.giferrr.JPG

attachicon.giftrtrtte.JPG

 

Stämmer bra det,  jag var där på nyårsafton och kommer inom kort att åka dit igen.  Riktigt fint badvatten.

 

post-3602-0-83848400-1431256035_thumb.jp

 

Men skall man ha riktigt fint vatten skall man åka till Koh Sak.  En pytteliten ö norr om Koh Larn.

 

post-3602-0-48232700-1431256244_thumb.jp

 

post-3602-0-37737600-1431256142_thumb.jp

 

Här ett av mina många barnbarn som trivdes ypperligt i vattnet.

 

post-3602-0-64541400-1431256288_thumb.jp

 

Själv så föredrar jag badtunnan hemmavid.  Troligen några barnbarn på denna bild också.

 

post-3602-0-30218500-1431256380_thumb.jp

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Det är väl självklart att man åker till Pattis för att bada. Själv har jag inte varit på stranden på 20år, men en fin badsemester på beachroaden låter ju fint i fika rummet:))

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...