Jump to content
IGNORERAD

Visa runs


broder tuk tuk

Recommended Posts

Jo men en del personer kanske bara är ute efter visumet.

 

BTT

Dessa personer får nog skylla sig själva om de åker dit. Hela poängen med ett ED-visum är väl att man ska studera? Och det är ju ingen kvantfysik som ska läras in precis....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    13

  • kitungmakmak

    10

  • Soengsang

    9

  • broder tuk tuk

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Varför inte plugga thai (ärligt)? Det har du både nytta av plus att du får ett långtidsvisum.

555, jag och språk... Tror inte det fastnar nåt, har varit där av och till under ett par år nu och det har bara fastnat nåt ord.

 

Kan ju vara intresset som inte är på topp heller då jag altid valt sällskap som snackar vettig Engelska (dock skriver dom som krattor på Engelska så mailen har jag haft lust att skicka till FRAs kryptoavdelning). Men vissst är det ett alternativ om man nu har lite intrese av att lära sig Thai åxå.

 

Sist jag kollade var det ju ganska slappt, några luncher med läraren varje vecka så man får ihop till 4h/vecka utan krav på att man egentligen lär sig nåt.

 

Men nu skulle ju militären kolla upp detta närmare, tycker dom skulle ägna sig åt den inhemska skolans resultat först - men nähä... Tja, jag har inte läst nåt om att dom verkigen utfört kontroller så det kanske bara var ett uttalande till som inte gav nån praktisk verkan (förutom möjligtvis att det skrämde iväg några som planerat använda ED för att stanna längre).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

555, jag och språk... Tror inte det fastnar nåt, har varit där av och till under ett par år nu och det har bara fastnat nåt ord.

 

Kan ju vara intresset som inte är på topp heller då jag altid valt sällskap som snackar vettig Engelska (dock skriver dom som krattor på Engelska så mailen har jag haft lust att skicka till FRAs kryptoavdelning). Men vissst är det ett alternativ om man nu har lite intrese av att lära sig Thai åxå.

 

Sist jag kollade var det ju ganska slappt, några luncher med läraren varje vecka så man får ihop till 4h/vecka utan krav på att man egentligen lär sig nåt.

 

Men nu skulle ju militären kolla upp detta närmare, tycker dom skulle ägna sig åt den inhemska skolans resultat först - men nähä... Tja, jag har inte läst nåt om att dom verkigen utfört kontroller så det kanske bara var ett uttalande till som inte gav nån praktisk verkan (förutom möjligtvis att det skrämde iväg några som planerat använda ED för att stanna längre).

Kanske det finns någon åldersgräns för ett visa för studier.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kanske det finns någon åldersgräns för ett visa för studier.

 

Tror inte det finns det.

 

Det är öppet för alla. Kostar tydligen kring 20.000 baht och då ingår undervisningen plus material med.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Dom där studentvisumen stoppade juntan väl för några månader sen har jag för mig jag läste någonstans.

Man hade tydligen kommit på att en hel del figurer utnyttjade detta visum utan att dyka upp på en enda lektion.

BTT

Inte stoppade.

Men de ska väl försöka stävja fusket med dessa visum, så de i framtiden kommer just till nytta för studenter.

Bra jobbat igen av juntan!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte stoppade.

Men de ska väl försöka stävja fusket med dessa visum, så de i framtiden kommer just till nytta för studenter.

Bra jobbat igen av juntan!

 

Har en kompis i Bangkok som är på ED visum sedan oktober, han behöver bara göra 2 timmars studerande i veckan för att få det visumet. Men det förs närvaro på lektionerna som jag tror är mellan 17-19 på tisdagar. Funkar utmärkt tycker han.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har en kompis i Bangkok som är på ED visum sedan oktober, han behöver bara göra 2 timmars studerande i veckan för att få det visumet. Men det förs närvaro på lektionerna som jag tror är mellan 17-19 på tisdagar. Funkar utmärkt tycker han.

Coolt, 4 timmar trodde jag var minimum, dvs 2 luncher med 2h per gång var det jag hittade. Men det kostar väl en slant åxå. Tja det gör ju allt därnere, kan vara ett vettigt sätt om man vill stanna länge. Om dom (juntan) nu inte börjar köra med nåt test lite då och då.

 

Jag verkar ha lika svårt att växla till ett fonetiskt skrivspråk som Thailändarna har att växla till tex Engelska i skriven form. Och nyckeln verkar vara att lära sig läsa och skriva Thai enligt vissa.

 

Men funkar det med ED fortfarande så verkar det ju vara det vettigaste om man nu inte vill gifta sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Har en kompis i Bangkok som är på ED visum sedan oktober, han behöver bara göra 2 timmars studerande i veckan för att få det visumet. Men det förs närvaro på lektionerna som jag tror är mellan 17-19 på tisdagar. Funkar utmärkt tycker han.

Det kallar jag knappast att studera i Thailand, men är väl ett smidigt sätt att få ett bra visum, vilket jag tror är mångas syfte med de sk studierna.

Tycker det inte är nått fel i att juntan ser över de reglerna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det kallar jag knappast att studera i Thailand, men är väl ett smidigt sätt att få ett bra visum, vilket jag tror är mångas syfte med de sk studierna.

Tycker det inte är nått fel i att juntan ser över de reglerna.

 

Håller helt med. Det märkliga är ju att dom inte kommit på detta tidigare.

 

Första gången jag hörde talas om det häpnade jag och tyckte det var mycket märkligt.

 

Min första tanke var just att detta kommer att missbrukas särskilt som det inte finns någon åldersgräns på studenterna heller.

 

Sen är det ju inte så svårt för skolorna att fiffla med närvaron.

 

Några tusenbahtare extra bara under bordet.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med. Det märkliga är ju att dom inte kommit på detta tidigare.

 

Första gången jag hörde talas om det häpnade jag och tyckte det var mycket märkligt.

 

Min första tanke var just att detta kommer att missbrukas särskilt som det inte finns någon åldersgräns på studenterna heller.

 

Sen är det ju inte så svårt för skolorna att fiffla med närvaron.

 

Några tusenbahtare extra bara under bordet.

 

BTT

Men, vafan. Det måste väl finnas mycket värre saker att ta tag i än detta, som dessutom inte är något brott mot några regler. Visst är det klen studietakt, men tänk på vad thaiarna är vana vid för skola och sätt det i perspektiv..

 

Jag tror inte dessa personer är något stort hot mot Thailand, snarare tvärtom. Några fastnar för landet, några inte. Dock har de ju oddsen för sig att kanske kunna lite av landets språk, vilket är mer än man kan säga om majoriteten bleka invandrare som man springer på överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa personer får nog skylla sig själva om de åker dit. Hela poängen med ett ED-visum är väl att man ska studera? Och det är ju ingen kvantfysik som ska läras in precis.

 

Nä, men näst intill.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Men, vafan. Det måste väl finnas mycket värre saker att ta tag i än detta, som dessutom inte är något brott mot några regler. Visst är det klen studietakt, men tänk på vad thaiarna är vana vid för skola och sätt det i perspektiv..

Jag tror inte dessa personer är något stort hot mot Thailand, snarare tvärtom. Några fastnar för landet, några inte. Dock har de ju oddsen för sig att kanske kunna lite av landets språk, vilket är mer än man kan säga om majoriteten bleka invandrare som man springer på överallt.

Må vara hänt.

Men säger som TV, lagar och regler är till för att följas, och på ordet studentvisum så hörs det nästan att man ska studera i landet på skola, och det gör man knappast på två timmar i veckan.

Dessa olika sätt att mygla drabbar oss med rent mjöl i påsen i längden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Må vara hänt.

Men säger som TV, lagar och regler är till för att följas, och på ordet studentvisum så hörs det nästan att man ska studera i landet på skola, och det gör man knappast på två timmar i veckan.

Dessa olika sätt att mygla drabbar oss med rent mjöl i påsen i längden.

Nu uppfattade jag som att detta upplägg var inom reglernas ramar, har du annan info så är det väl så.

 

Sen tycker jag fortfarande det är en skitsak, och jag kan inte tänka mig att det drabbar dig (som har rent mjöl i påsen) så överdrivet mycket. Om det nu är emot reglerna att ha 2 schemalagda studietimmar/vecka (litar på dig där) :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock har de ju oddsen för sig att kanske kunna lite av landets språk, vilket är mer än man kan säga om majoriteten bleka invandrare som man springer på överallt.

 

 

Du har tydligen sprungit på mig nån gång.     laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen sprungit på mig nån gång.     laugh.gif

Kanske det :good:

 

Jag är själv ingen språkvirtuos i Thailändska, men anstränger mig ändå för att göra mig förstådd (och förstå) i ett land som jag delvis bor i. Detsamma kräver jag av min flickvän när hon är i Sverige :good: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu framgår det på ambassadens hemsida att det är vissa kriterier som skall uppfyllas för att få köpa ett ED-Visa.

 

Så det går inte för vem som helst.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid senaste stenbordsmötet i Chaiyaphum framkom att ingen vid bordet (5 personer) hade tillräckliga inkomster/pensioner för att kunna förlänga sitt visa utan man hade löst det genom att köpa sin förlängning för en summa från 12.000 - 40.000baht.

 

Trots det var samtliga oroliga att det skulle upptäckas med utvisning som följd och en bannlysning.

 

Visst kan man bluffa med viseringar men det kan bli otrevligt också vid upptäckt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid senaste stenbordsmötet i Chaiyaphum framkom att ingen vid bordet (5 personer) hade tillräckliga inkomster/pensioner för att kunna förlänga sitt visa utan man hade löst det genom att köpa sin förlängning för en summa från 12.000 - 40.000baht.

 

Trots det var samtliga oroliga att det skulle upptäckas med utvisning som följd och en bannlysning.

 

Visst kan man bluffa med viseringar men det kan bli otrevligt också vid upptäckt.

 

Vilken summa skall man ha i pension?

 

Edit: "minst 800,000 Baht eller inkomst som uppgår till minst 65,000 Baht per månad" tydligen. 65,000 är ju ingen skitsumma längre.

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken summa skall man ha i pension?

 

Edit: "minst 800,000 Baht eller inkomst som uppgår till minst 65,000 Baht per månad" tydligen. 65,000 är ju ingen skitsumma längre.

18.500SEK efter skatt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

18.500SEK efter skatt.

65000 baht -16294 skr idag

Link to comment
Dela på andra sajter

18.500SEK efter skatt.

Före skatt om du fixar det på Immigration här i Thailand.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vid senaste stenbordsmötet i Chaiyaphum framkom att ingen vid bordet (5 personer) hade tillräckliga inkomster/pensioner för att kunna förlänga sitt visa utan man hade löst det genom att köpa sin förlängning för en summa från 12.000 - 40.000baht.

 

Trots det var samtliga oroliga att det skulle upptäckas med utvisning som följd och en bannlysning.

 

Visst kan man bluffa med viseringar men det kan bli otrevligt också vid upptäckt.

 

Finns ingen som blir bannlyst på grund av overstay eller köp av visum under bordet.

 

Dessa personer är ju knappast någon fara för Thailands säkerhet.

 

Mest en massa fulla och flummiga typer som inte orkar lämna landet och stenbordet.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

65000 baht -16294 skr idag

Ambassaden i Sverige har kvar 18.500kr på sin hemsida.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ambassaden i Sverige har kvar 18.500kr på sin hemsida.

Vet dom inte att valutorna går upp och ner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...