Jump to content
IGNORERAD

Ny kommitté ska tackla "farang-priser" i Krabi


MPR Nyheter

Recommended Posts

Oregistrerad

Ja, men de anser ju att Thailand tillhör thailändarna. Så vad beträffar nationalparker ska de därför bara behöva betala en symbolisk avgift för att få se det de betraktar som sina ägor.

 

Herr Chang har talat.

 

Jo precis. Man har ju hört det några gånger.

Tänk om man i Sverige skulle hävda att Sverige tillhör Svenskarna. Då blev man ju inburad för evigt.

Nä, dessa ockerpriser för Faranger är inte alls roligt. Det är rasistiskt och lurendrejeri. Det handlar ju sällan dessutom om bara några Baht extra. Våra pengar får de in hur som helst på alla de sätt.

Vi besöker landet - vi spenderar pengar som vi (vanligtvis) tjänat in i Sverige.

Ge istället rabatter till trogna och återkommande kunder, eller liknande system. Då skulle man betala mer utan att känna sig blåst på samma vis. Tycker det är bra om man ser över detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    10

  • Baa

    8

  • Nemo

    6

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har aldrig blivit nekad Thai pris efter att jag visat körkortet. Vet inte varför du blivit nekad?

 

Inte jag heller, frun sköter diskussionerna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men de anser ju att Thailand tillhör thailändarna. Så vad beträffar nationalparker ska de därför bara behöva betala en symbolisk avgift för att få se det de betraktar som sina ägor.

 

Herr Chang har talat.

 

Vad Thailändare anser får man ta med en nypa salt, de anser även att mina pengar är deras.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad Thailändare anser får man ta med en nypa salt, de anser även att mina pengar är deras.

Mitt fetade, det anser mina flickvänner åxå. Så det gäller att bara ha lagom mycket i plånboken då jag har ovanan att räcka över den till henne när jag vill ha nåt. Eller hon vill ut och shoppa på nån marknad. Orkar fan inte med att traska runt bland alla stånd med frukter och mat i nån timme för att hitta den perfekta vattenmelonen eller vad hon nu letar efter.

 

Jag vet dock inte om jag råkat ut för skyltar med farangpriser, men jag kutar ju inte på museum eller parker heller. Tja en djurpark utanför Bangkok var jag på men där var det samma för alla vad jag kommer ihåg. 3 pers, jag tjejen och taxichaffisen (!) pete som jag gillar. Han ger mig bra priser och kör som en ängel så jag tänkte inte lämna honom på parkeringen, där han tydligen hade tänkt stanna och vänta på oss.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jo precis. Man har ju hört det några gånger.

Tänk om man i Sverige skulle hävda att Sverige tillhör Svenskarna. Då blev man ju inburad för evigt.

Nä, dessa ockerpriser för Faranger är inte alls roligt. Det är rasistiskt och lurendrejeri. Det handlar ju sällan dessutom om bara några Baht extra. Våra pengar får de in hur som helst på alla de sätt.

Vi besöker landet - vi spenderar pengar som vi (vanligtvis) tjänat in i Sverige.

Ge istället rabatter till trogna och återkommande kunder, eller liknande system. Då skulle man betala mer utan att känna sig blåst på samma vis. Tycker det är bra om man ser över detta.

 

Visst kan man känna viss sympati med nationalkänslan, det är nog många som tycker att Sverige tillhör svenskarna. Men att ta ut högre priser för besökare är inte särskilt gästvänligt, snarare ganska oförskämt. Speciellt om man försöker dölja det med thaipriser skrivna med thailändskt alfabet och farangpriser med västerländskt alfabet.

 

Skatteargumentet faller ju som sagt ganska platt till marken när det visar sig att de flesta thailändare inte betalar någon inkomstskatt, Vad gäller VAT så är det väl inte allt för svårt att tro att den genomsnittlige turisten betalar mer i VAT än vad den genomsnittlige thailändaren gör under samma period. Det är nog inte många som orkar begära tillbaka VAT på flygplatsen vid avfärd.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur de thai som tycker att detta system är utmärkt och rättvist hade tyckt om de hade fått betala 200 kronor för att besöka exempelvis Wasa muséet och du bara betalade 20 kronor.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man känna viss sympati med nationalkänslan, det är nog många som tycker att Sverige tillhör svenskarna. Men att ta ut högre priser för besökare är inte särskilt gästvänligt, snarare ganska oförskämt. Speciellt om man försöker dölja det med thaipriser skrivna med thailändskt alfabet och farangpriser med västerländskt alfabet.

 

Skatteargumentet faller ju som sagt ganska platt till marken när det visar sig att de flesta thailändare inte betalar någon inkomstskatt, Vad gäller VAT så är det väl inte allt för svårt att tro att den genomsnittlige turisten betalar mer i VAT än vad den genomsnittlige thailändaren gör under samma period. Det är nog inte många som orkar begära tillbaka VAT på flygplatsen vid avfärd.

 

Herr Chang har talat.

Det gäller att mjölka kon innan hon sinar

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man känna viss sympati med nationalkänslan, det är nog många som tycker att Sverige tillhör svenskarna. Men att ta ut högre priser för besökare är inte särskilt gästvänligt, snarare ganska oförskämt. Speciellt om man försöker dölja det med thaipriser skrivna med thailändskt alfabet och farangpriser med västerländskt alfabet.

 

Skatteargumentet faller ju som sagt ganska platt till marken när det visar sig att de flesta thailändare inte betalar någon inkomstskatt, Vad gäller VAT så är det väl inte allt för svårt att tro att den genomsnittlige turisten betalar mer i VAT än vad den genomsnittlige thailändaren gör under samma period. Det är nog inte många som orkar begära tillbaka VAT på flygplatsen vid avfärd.

 

Herr Chang har talat.

Farangpriser på thailändska nationalparker har hittills kostat mig ca: 50 SEK per år i snitt och den smällen tar jag lätt. Hur mycket har det kostat dig?  Att ni ens orkar bry er ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Farangpriser på thailändska nationalparker har hittills kostat mig ca: 50 SEK per år i snitt och den smällen tar jag lätt. Hur mycket har det kostat dig?  Att ni ens orkar bry er ?

 

Fritz..

 

Det har kostat mig obetydligt jämfört med vad allt annat i samband med Thailand kostat.

 

Poängen är att det är ett mycket taffligt beteende av ett land som gärna vill framställa sig som gäst och turistvänligt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller VAT så är det väl inte allt för svårt att tro att den genomsnittlige turisten betalar mer i VAT än vad den genomsnittlige thailändaren gör under samma period. Det är nog inte många som orkar begära tillbaka VAT på flygplatsen vid avfärd.

 

Herr Chang har talat.

Man får inte tillbaka någon vat om man har handlat i en affär som inte är med i systemet.

Jag köpte glasogon på topcharoen sist och deras kvitto dög inte till återbetalning av vat.

Var på flygplatsen savanaburmi.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nya regler:

 

In the past foreigners living in Thailand were able to enter for the Thai Residents fee if showing a Thai work permit, driving license or student card. However, from March 2015 these documents are no longer accepted,

only a true Thai ID Card or Thai Passport allows one to enter for the Thai Resident fee.

 

Detta gäller väl bara  Khao Yai, eller är det överallt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...