Jump to content
IGNORERAD

Kan man bli nekad att flyga om man inte har med sig betalkortet som resan är betald med?

Bananen

Recommended Posts

Thai tillämpade det på inrikes i november i alla fall, på en biljett jag köpt direkt på deras hemsida.

Eftersom jag bedriver affärer i Thailand. Så har jag en teori hur det ligger till.

Alla misstror alla. Och thai har en övertro på att dom ska bli blåsta på ett eller annat sätt. Det tillsammans med att många thailändare läser regelboken som fan själv läser bibeln. Gör att dom gärna överanvänder denna möjlighet till kontroll av passagerare.

Om en Thailändare ringer oss och påtalar att det läcker från hans rör till våningen under. Och vi konstaterar efter en felsökning att det är golvet det är fel på. Inget rör som läcker. Då tycker vissa kunder att vi är dåliga rörmokare. Då man minsann ringde och sa att ett rör läckte. Och då vi inget gjort vill kunden inte betala.

Och ungefär sån logik tror jag ligger bakom att detta praktiseras mera i Thailand. Då det naturligtvis är resenärens fel som inte har med sig kreditkortet. Då killen på flygbolaget minsann läst regel 11A som ger flygbolaget möjlighet att kolla detta.

Och då uppfattar han/hon att detta Ska kollas.

När jag skulle flyga ninja till Sverige. Så ville man på incheckningen på Thai ha 500 dollar för honom. Jag påtalade att jag kollat upp med Thai i Stockholm att det bara skulle kosta 300 dollar.

Hon ringde och kollade med sin chef som påtalade att jag hade rätt. Då stod man inför ett tappat ansikte som tacklade detta med spydiga kommentarer.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

• Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Bananen

7

• leifen

6

• turisten

6

• kitungmakmak

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köper du av Thai så omfattas dom inte av svensk juridik eller ARN.

Bolaget är registrerat i Asien.

Köp av en svensk resebyrå så är du bättre rustad i en tvist.

Hm, är som sagt inte säker på att jag har torrt på fötterna rent juridiskt, men bolaget är verksamt i Sverige och har kontor här så nog borde dom väl tvingas följa svenska lagar?

Dela på andra sajter

Så här skriver Thai på sin hemsida om kortköp åt någon annan resenär.

Fager.

Consent Form regulations
New Regulations for passengers who are not Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners:

You can sponsor an electronic ticket to anyone upon payment, following the below instructions, which is strictly recommended.

1.  Credit Card or Visa / MasterCard debit card owners must contact any THAI city ticketing offices only during office hour at their nearest locality in person and present the following documents;

•  Credit Cards or Visa / MasterCard debit card used in the purchase
     •  ID or passport matching that of the owner of the credit card
     •  Completed and signed Consent Form.

2.  After the  documents have been verified and approved, THAI shall provide you booking reference.

3.  THAI reserves the right to deny boarding to the travelling passengers, if the above mentioned procedures and regulations have not been complied with.

* Your credit card or Visa/MasterCard debit card/ID information will be strictly confidential, and will be destroyed once the payment process has been completed.

Dela på andra sajter

Att Norwegian, SAS med flera flygbolag inte följer bestämmelsen är att dom numera använder automatincheckning utan incheckningspersonal.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det är så att om ni köper biljetterna vi flygbolagens hemsida eller deras kontor så åker ni på att visa kortet.

De biljetter jag köpt i Thailand har gått via Olavi Resebyrå Bangkok. 

Då får man rätt typ av biljetter.

Akta er för asiatiska flygblags hemsidor.

Har i dag beställt biljetter från Nonki.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Från Thais sida angående check-in via automat (inrikes).

Fager.

8.    Check –in
     •   For Thai nationals traveling on domestic flights, an official Thai identity card with photo for   adults, or a student identity card for children, may be presented instead of a passport.
      •   For travel within Thailand, self- service check-in kiosks are available at selected airports. The payment card used for payment of the electronic ticket must be swiped at the kiosk for check-in.
      •    For all travel, roundtrip or one-way, it is the ticket holder’s responsibility to ensure that all required visas have been obtained and presented at check-in.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Så man kan alltså inte betala med tex swedbanks e-kort då? Eller man kan betala, men det är inte 100% säkert att man får åka med på planet.

ทีรัก

Dela på andra sajter

kom in i matchen nu  det är inte flygbolagen som ställer till det

Ok biletkontrolanterna är väl Dom behöver inte fråga om kortet De gör de inte så ofta

Offe

Dela på andra sajter

Eftersom jag bedriver affärer i Thailand. Så har jag en teori hur det ligger till.

Alla misstror alla. Och thai har en övertro på att dom ska bli blåsta på ett eller annat sätt. Det tillsammans med att många thailändare läser regelboken som fan själv läser bibeln. Gör att dom gärna överanvänder denna möjlighet till kontroll av passagerare.

Om en Thailändare ringer oss och påtalar att det läcker från hans rör till våningen under. Och vi konstaterar efter en felsökning att det är golvet det är fel på. Inget rör som läcker. Då tycker vissa kunder att vi är dåliga rörmokare. Då man minsann ringde och sa att ett rör läckte. Och då vi inget gjort vill kunden inte betala.

Och ungefär sån logik tror jag ligger bakom att detta praktiseras mera i Thailand. Då det naturligtvis är resenärens fel som inte har med sig kreditkortet. Då killen på flygbolaget minsann läst regel 11A som ger flygbolaget möjlighet att kolla detta.

Och då uppfattar han/hon att detta Ska kollas.

När jag skulle flyga ninja till Sverige. Så ville man på incheckningen på Thai ha 500 dollar för honom. Jag påtalade att jag kollat upp med Thai i Stockholm att det bara skulle kosta 300 dollar.

Hon ringde och kollade med sin chef som påtalade att jag hade rätt. Då stod man inför ett tappat ansikte som tacklade detta med spydiga kommentarer.

Det tror jag säkert. Som man känner sig själv känner man andra...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Köpte biljett STH-BKK åt min dotter och hennes pojkvän för en tid sedan och enligt flygbolaget Finnair behöver man inte visa upp det kort som använts vid betalningen.

Ändrades av Dempa

F*ck Palestine!

Dela på andra sajter

Hur gör du då om du vill ha dina eurobonus poäng?

Ska jag välja mellan bonuspoäng eller om tjejen kommer fram så väljer jag tjejen :-)

Betala med internetbank så finns det inget kort att visa upp.

Å

Dela på andra sajter

Akta er för asiatiska flygblags hemsidor.

Thai airways är väl världens bästa bolag, så ska man akta sig för dem. Inte kan det väl vara bättre att köpa deras biljetter via en andra/tredje-part, eller?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

För att åergå till ursprungsfrågan. Så här står det på min biljett från Qatar Airways, bokad direkt från deras egen website:

Please note that in some cases, itineraries paid for with credit cards may require the card holder to provide additional payment verification upon request from Qatar
Airways.

Dela på andra sajter

Thai airways är väl världens bästa bolag, så ska man akta sig för dem. Inte kan det väl vara bättre att köpa deras biljetter via en andra/tredje-part, eller?

alla asiatiska flygbolag är rädda för att bli lurade.

Hängsle och livrem.

Åker du med och ar kortet med dig eller kontaktar Thai om du köpt biljetterna på deras hemsida.

Köp via resebyrå är alltid ok.

Läs på deras hemsida.

Det är lite svårt att få fram.

Dela på andra sajter

För att åergå till ursprungsfrågan. Så här står det på min biljett från Qatar Airways, bokad direkt från deras egen website:

Please note that in some cases, itineraries paid for with credit cards may require the card holder to provide additional payment verification upon request from Qatar

Airways.

Köp via resebyrå om du inte är med på resan.

Dela på andra sajter

Köp via resebyrå om du inte är med på resan.

Precis vad jag skrivit tidigare i tråden.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Dela på andra sajter

Om man, som jag gjorde senast, betalar med kontanter skall man visa cashen då :huh:

eller nära släktningar till dom ?

Du skall naturligtvis fotografera sedlarna innan du betalar med dem.

Dela på andra sajter

Så man kan alltså inte betala med tex swedbanks e-kort då? Eller man kan betala, men det är inte 100% säkert att man får åka med på planet.

Jag betalade med virtuellt visakort för något år sedan, Bkk-Sin med Singapore Airlines och fick då köpa nya biljetter på flygplatsen.

Om någon ännu inte fattat så kräver VISSA flygbolag att kreditkortet visas upp IBLAND.

Jag skulle få pengarna tillbaka inom 4-6 veckor, antar att jag fick det men kollade aldrig.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag betalade med virtuellt visakort för något år sedan, Bkk-Sin med Singapore Airlines och fick då köpa nya biljetter på flygplatsen.

Om någon ännu inte fattat så kräver VISSA flygbolag att kreditkortet visas upp IBLAND.

Jag skulle få pengarna tillbaka inom 4-6 veckor, antar att jag fick det men kollade aldrig.

/ SatanG

Bra att veta. Då får det bli vanligt kort då.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Bra att veta. Då får det bli vanligt kort då.

Annars är det enklaste att köpa via resebyrå på nätet.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Annars är det enklaste att köpa via resebyrå på nätet.

Jo, kollar på det åxå just nu, nonki sitter och kliar sig i skallen. Försöker få rätsida på vad fan den tokiga norrlänningen egenteligen menar med mailet antar jag.

Men, hittar han inte nåt skitbra så bokar jag nog själv, är inte så komplicerad resa - ville komma åt en flexibel hemresa bara. Och ett avbokninsskydd (utan läkarintyg) som inte kostar alltför mycket. Kanske jag snavar på ett jobb och då blir det ju att avboka.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Jo, kollar på det åxå just nu, nonki sitter och kliar sig i skallen. Försöker få rätsida på vad fan den tokiga norrlänningen egenteligen menar med mailet antar jag.

Men, hittar han inte nåt skitbra så bokar jag nog själv, är inte så komplicerad resa - ville komma åt en flexibel hemresa bara. Och ett avbokninsskydd (utan läkarintyg) som inte kostar alltför mycket. Kanske jag snavar på ett jobb och då blir det ju att avboka.

Ticket har bra försäkring för det. http://www.ticket.se/tillval/ticket-garanti.html

Kanske inte gäller om man använt ena resan, du får kolla närmare...

Annars är väl Norwegian som gjord för enkelresor, och ombokningsbara (mot en avgift så klart) :good: 

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ticket har bra försäkring för det. http://www.ticket.se/tillval/ticket-garanti.html

Kanske inte gäller om man använt ena resan, du får kolla närmare...

Annars är väl Norwegian som gjord för enkelresor, och ombokningsbara (mot en avgift så klart) :good:

Jo jag såg den avbokningsförsäkringen. Ett alternativ helt klart. lite över 400kr har jag för mig.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...