janne_h Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Thai tillämpade det på inrikes i november i alla fall, på en biljett jag köpt direkt på deras hemsida. Eftersom jag bedriver affärer i Thailand. Så har jag en teori hur det ligger till. Alla misstror alla. Och thai har en övertro på att dom ska bli blåsta på ett eller annat sätt. Det tillsammans med att många thailändare läser regelboken som fan själv läser bibeln. Gör att dom gärna överanvänder denna möjlighet till kontroll av passagerare. Om en Thailändare ringer oss och påtalar att det läcker från hans rör till våningen under. Och vi konstaterar efter en felsökning att det är golvet det är fel på. Inget rör som läcker. Då tycker vissa kunder att vi är dåliga rörmokare. Då man minsann ringde och sa att ett rör läckte. Och då vi inget gjort vill kunden inte betala. Och ungefär sån logik tror jag ligger bakom att detta praktiseras mera i Thailand. Då det naturligtvis är resenärens fel som inte har med sig kreditkortet. Då killen på flygbolaget minsann läst regel 11A som ger flygbolaget möjlighet att kolla detta. Och då uppfattar han/hon att detta Ska kollas. När jag skulle flyga ninja till Sverige. Så ville man på incheckningen på Thai ha 500 dollar för honom. Jag påtalade att jag kollat upp med Thai i Stockholm att det bara skulle kosta 300 dollar. Hon ringde och kollade med sin chef som påtalade att jag hade rätt. Då stod man inför ett tappat ansikte som tacklade detta med spydiga kommentarer. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turisten Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Köper du av Thai så omfattas dom inte av svensk juridik eller ARN. Bolaget är registrerat i Asien. Köp av en svensk resebyrå så är du bättre rustad i en tvist. Hm, är som sagt inte säker på att jag har torrt på fötterna rent juridiskt, men bolaget är verksamt i Sverige och har kontor här så nog borde dom väl tvingas följa svenska lagar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turisten Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Verkar som det går att anmäla dom för ARN och även dra dom inför domstol om man får tro sista meningen i artikeln. http://www.flygadvokaten.com/thai-airways-foljer-inte-allmanna-reklamationsnamndens-rekommendationer-efter-flygforsening-med-flight-tg961/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fager Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Så här skriver Thai på sin hemsida om kortköp åt någon annan resenär. Fager. Consent Form regulations New Regulations for passengers who are not Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners: You can sponsor an electronic ticket to anyone upon payment, following the below instructions, which is strictly recommended. 1. Credit Card or Visa / MasterCard debit card owners must contact any THAI city ticketing offices only during office hour at their nearest locality in person and present the following documents; • Credit Cards or Visa / MasterCard debit card used in the purchase • ID or passport matching that of the owner of the credit card • Completed and signed Consent Form. 2. After the documents have been verified and approved, THAI shall provide you booking reference. 3. THAI reserves the right to deny boarding to the travelling passengers, if the above mentioned procedures and regulations have not been complied with. * Your credit card or Visa/MasterCard debit card/ID information will be strictly confidential, and will be destroyed once the payment process has been completed. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Att Norwegian, SAS med flera flygbolag inte följer bestämmelsen är att dom numera använder automatincheckning utan incheckningspersonal. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Det är så att om ni köper biljetterna vi flygbolagens hemsida eller deras kontor så åker ni på att visa kortet. De biljetter jag köpt i Thailand har gått via Olavi Resebyrå Bangkok. Då får man rätt typ av biljetter. Akta er för asiatiska flygblags hemsidor. Har i dag beställt biljetter från Nonki. Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fager Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Från Thais sida angående check-in via automat (inrikes). Fager. 8. Check –in • For Thai nationals traveling on domestic flights, an official Thai identity card with photo for adults, or a student identity card for children, may be presented instead of a passport. • For travel within Thailand, self- service check-in kiosks are available at selected airports. The payment card used for payment of the electronic ticket must be swiped at the kiosk for check-in. • For all travel, roundtrip or one-way, it is the ticket holder’s responsibility to ensure that all required visas have been obtained and presented at check-in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 Så man kan alltså inte betala med tex swedbanks e-kort då? Eller man kan betala, men det är inte 100% säkert att man får åka med på planet. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd April 27, 2015 Dela Inlagd April 27, 2015 kom in i matchen nu det är inte flygbolagen som ställer till det Ok biletkontrolanterna är väl Dom behöver inte fråga om kortet De gör de inte så ofta Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd April 28, 2015 Dela Inlagd April 28, 2015 Eftersom jag bedriver affärer i Thailand. Så har jag en teori hur det ligger till.Alla misstror alla. Och thai har en övertro på att dom ska bli blåsta på ett eller annat sätt. Det tillsammans med att många thailändare läser regelboken som fan själv läser bibeln. Gör att dom gärna överanvänder denna möjlighet till kontroll av passagerare. Om en Thailändare ringer oss och påtalar att det läcker från hans rör till våningen under. Och vi konstaterar efter en felsökning att det är golvet det är fel på. Inget rör som läcker. Då tycker vissa kunder att vi är dåliga rörmokare. Då man minsann ringde och sa att ett rör läckte. Och då vi inget gjort vill kunden inte betala. Och ungefär sån logik tror jag ligger bakom att detta praktiseras mera i Thailand. Då det naturligtvis är resenärens fel som inte har med sig kreditkortet. Då killen på flygbolaget minsann läst regel 11A som ger flygbolaget möjlighet att kolla detta. Och då uppfattar han/hon att detta Ska kollas. När jag skulle flyga ninja till Sverige. Så ville man på incheckningen på Thai ha 500 dollar för honom. Jag påtalade att jag kollat upp med Thai i Stockholm att det bara skulle kosta 300 dollar. Hon ringde och kollade med sin chef som påtalade att jag hade rätt. Då stod man inför ett tappat ansikte som tacklade detta med spydiga kommentarer. Det tror jag säkert. Som man känner sig själv känner man andra... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dempa Inlagd April 28, 2015 Dela Inlagd April 28, 2015 (ändrad) Köpte biljett STH-BKK åt min dotter och hennes pojkvän för en tid sedan och enligt flygbolaget Finnair behöver man inte visa upp det kort som använts vid betalningen. Ändrades April 28, 2015 av Dempa F*ck Palestine! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AakeP Inlagd April 28, 2015 Dela Inlagd April 28, 2015 Hur gör du då om du vill ha dina eurobonus poäng? Ska jag välja mellan bonuspoäng eller om tjejen kommer fram så väljer jag tjejen Betala med internetbank så finns det inget kort att visa upp. Å Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 Akta er för asiatiska flygblags hemsidor. Thai airways är väl världens bästa bolag, så ska man akta sig för dem. Inte kan det väl vara bättre att köpa deras biljetter via en andra/tredje-part, eller? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 För att åergå till ursprungsfrågan. Så här står det på min biljett från Qatar Airways, bokad direkt från deras egen website: Please note that in some cases, itineraries paid for with credit cards may require the card holder to provide additional payment verification upon request from Qatar Airways. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 Thai airways är väl världens bästa bolag, så ska man akta sig för dem. Inte kan det väl vara bättre att köpa deras biljetter via en andra/tredje-part, eller? alla asiatiska flygbolag är rädda för att bli lurade. Hängsle och livrem. Åker du med och ar kortet med dig eller kontaktar Thai om du köpt biljetterna på deras hemsida. Köp via resebyrå är alltid ok. Läs på deras hemsida. Det är lite svårt att få fram. Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 För att åergå till ursprungsfrågan. Så här står det på min biljett från Qatar Airways, bokad direkt från deras egen website: Please note that in some cases, itineraries paid for with credit cards may require the card holder to provide additional payment verification upon request from Qatar Airways. Köp via resebyrå om du inte är med på resan. Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 Köp via resebyrå om du inte är med på resan. Precis vad jag skrivit tidigare i tråden. Skickat från min iPad med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd April 29, 2015 Dela Inlagd April 29, 2015 Om man, som jag gjorde senast, betalar med kontanter skall man visa cashen då eller nära släktningar till dom ? Du skall naturligtvis fotografera sedlarna innan du betalar med dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 Så man kan alltså inte betala med tex swedbanks e-kort då? Eller man kan betala, men det är inte 100% säkert att man får åka med på planet. Jag betalade med virtuellt visakort för något år sedan, Bkk-Sin med Singapore Airlines och fick då köpa nya biljetter på flygplatsen. Om någon ännu inte fattat så kräver VISSA flygbolag att kreditkortet visas upp IBLAND. Jag skulle få pengarna tillbaka inom 4-6 veckor, antar att jag fick det men kollade aldrig. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 Jag betalade med virtuellt visakort för något år sedan, Bkk-Sin med Singapore Airlines och fick då köpa nya biljetter på flygplatsen. Om någon ännu inte fattat så kräver VISSA flygbolag att kreditkortet visas upp IBLAND. Jag skulle få pengarna tillbaka inom 4-6 veckor, antar att jag fick det men kollade aldrig. / SatanG Bra att veta. Då får det bli vanligt kort då. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 Bra att veta. Då får det bli vanligt kort då. Annars är det enklaste att köpa via resebyrå på nätet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 (ändrad) Annars är det enklaste att köpa via resebyrå på nätet. Jo, kollar på det åxå just nu, nonki sitter och kliar sig i skallen. Försöker få rätsida på vad fan den tokiga norrlänningen egenteligen menar med mailet antar jag. Men, hittar han inte nåt skitbra så bokar jag nog själv, är inte så komplicerad resa - ville komma åt en flexibel hemresa bara. Och ett avbokninsskydd (utan läkarintyg) som inte kostar alltför mycket. Kanske jag snavar på ett jobb och då blir det ju att avboka. Ändrades April 30, 2015 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 Jo, kollar på det åxå just nu, nonki sitter och kliar sig i skallen. Försöker få rätsida på vad fan den tokiga norrlänningen egenteligen menar med mailet antar jag. Men, hittar han inte nåt skitbra så bokar jag nog själv, är inte så komplicerad resa - ville komma åt en flexibel hemresa bara. Och ett avbokninsskydd (utan läkarintyg) som inte kostar alltför mycket. Kanske jag snavar på ett jobb och då blir det ju att avboka. Ticket har bra försäkring för det. http://www.ticket.se/tillval/ticket-garanti.html Kanske inte gäller om man använt ena resan, du får kolla närmare... Annars är väl Norwegian som gjord för enkelresor, och ombokningsbara (mot en avgift så klart) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd April 30, 2015 Dela Inlagd April 30, 2015 Ticket har bra försäkring för det. http://www.ticket.se/tillval/ticket-garanti.html Kanske inte gäller om man använt ena resan, du får kolla närmare... Annars är väl Norwegian som gjord för enkelresor, och ombokningsbara (mot en avgift så klart) Jo jag såg den avbokningsförsäkringen. Ett alternativ helt klart. lite över 400kr har jag för mig. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu