Jump to content
IGNORERAD

Kan man bli nekad att flyga om man inte har med sig betalkortet som resan är betald med?


Bananen

Recommended Posts

Köp via resebyrå och inte via flygbolaget direkt.

Internetresebyrå går också bra.

 

Använd den bokningsreferens du får på email vid incheckning.

 

Det är nog som du skriver, bokar man via resebyrå så ska inte detta problem uppstå.

Jag har köpt biljett direkt av Qatar Airways ett antal gånger, och

fått visa betalkortet vid incheckning ett par gånger.

 

Men det som jag tycker verkar knepigt, det måste ju säljas enorma mängder

biljetter, där den resande inte har möjlighet att visa kortet??

 

T.ex. någon betalar för ett antal passagerare, företag som bokar åt anställda mm.

 

/biker

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bananen

    7

  • leifen

    6

  • turisten

    6

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man, som jag gjorde senast, betalar med kontanter skall man visa cashen då ???

eller nära släktningar till dom ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Betala inte biljetten med kort utan direkt via banken.

Inga frågor vid incheckningen och dessutom 100-150 kr billigare biljett.

 

Å.

Hur gör du då om du vill ha dina eurobonus poäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tjena Bananen. Fick du alltså anmaning av resebyrån att kunna visa upp för flygbolaget kortet du betalade till resebyrån med? Det är i så fall skumt o lite illa varslande. Jag skulle annars instämma i att du skall köpa genom byrå och inte direkt av flygbolaget för att slippa visa kortet. Betalnings / kort problemet är i detta fall inte flygbolagets problem. Sen finns det vissa banker som har virtuella kort man använder vid internetköp, dvs det genereras ett kortnummer som du kan använda för så lite som ett ända köp av säkerhetsskäl. Detta "kort" kan du aldrig visa upp för det "finns" inte.

 

 

 

Jag gör en utskrift på e-korttransaktionen och ekortet till en fil på datorn. Börjar dom trilskas så får jag väl förklara hur e-korten fungerar och varför jag inte kan visa upp det fysiskt. Men en fin bild på daatorn har jag i alla fall.

 

Men jag har åxå för mig att jag sett att man kan ange att man köper åt någon annan när jag bokade.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver ex Bangkok Airways på sina e-biljetter: 

 

Credit Card Restriction

In an attempt to minimize credit card frauds, Bangkok Airways employs a third party credit card fraud prevention system to audit all purchased transactions. We highly recommend that the card holder is one of the travellers on the itinerary.

If you have paid by virtual credit card, you need to present the deducted transaction document from your bank account in order to prove your ticket purchasing.

At the airport during your check-in formality, Bangkok Airways performs a random check on your credit card used for online payment. Failure to present the card or proof of payment, passengers are required to make a new payment for your entire journey. All transactions by any type of corporate and commercial cards are required to verify your purchases by presenting the card to our check-in personel. Passengers will be denied on board if found travelling with fraudulent card.

Tilläggas kan väl att kortägaren inte bara bör vara med, kortet måste också vara med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör du då om du vill ha dina eurobonus poäng?

Poängen löser sig ändå men försäkring via kort faller bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen löser sig ändå men försäkring via kort faller bort

nej inte poängen för köpet,köper du via bank så blir det inga poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

nej inte poängen för köpet,köper du via bank så blir det inga poäng

ahhh, du menar extrapoängen för att du har diners/mastercard? De blir man såklart utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade hemsidorna för Norwegian, Thai och SAS.  Thai hade faktiskt med denna regel. Hittade den däremot inte under regler och villkor för Norwegian eller SAS. Kan det vara så att denna regel inte gäller i norden? Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara lagligt att neka någon att resa enligt en sådan regel i vårt land. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Air asia , har inte heller den reglen... Beställde biljett  till min lilla kompis nu i mars. Var helt ok  utan att visa upp kortet 

Link to comment
Dela på andra sajter

Air asia , har inte heller den reglen... Beställde biljett  till min lilla kompis nu i mars. Var helt ok  utan att visa upp kortet 

Det handlar tydligen om stickkontroller...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar tydligen om stickkontroller...

Ops..Då hade jag tur hade hon inte kommit på planet så hade det väl varit tysta leken ännu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen lite oklart trots att vissa bolag har den regeln ...är väl samma oklarhet med om man kan resa in i Thailand med bara en enkel biljett. .ställde frågan till L64

han skulle blivit nekad resa till Los från Manila om han inte kunde visa upp ett anslutningsflyg, om jag fattade det rätt. Medans vissa har kunnat resa dit på bara

enkelbiljett. Minst sagt en snårig branch

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kompisen fick köpa ny biljett från Bangkok till Ubon då han hade bytt kort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Tydligen lite oklart trots att vissa bolag har den regeln ...är väl samma oklarhet med om man kan resa in i Thailand med bara en enkel biljett. .ställde frågan till L64

han skulle blivit nekad resa till Los från Manila om han inte kunde visa upp ett anslutningsflyg, om jag fattade det rätt. Medans vissa har kunnat resa dit på bara

enkelbiljett. Minst sagt en snårig branch

Jag har säkert ca 15 ggr åkt in i Thailand bara på enkelbiljett

aldrig någon som frågat om utresebiljett.  :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen fick köpa ny biljett från Bangkok till Ubon då han hade bytt kort

Jag fick inte använda mitt ICA kort vid ett tillfälle därför att utgångsdatum hade passerats mellan köptillfället och resdagen, tog reserven med det hade jag glömt när jag stod på Suvvan och dom ville se kortet, visade mitt nya ICA kort, men se det gick inte alls, dom hade ögonen med sig, blev att leta igenom bagaget efter reserven! Tur jag hittade den, eljest hade det blivit ny betalning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det händer. Även vad gäller hotell som betalts i förväg, hände mig senast i Dubai.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har säkert ca 15 ggr åkt in i Thailand bara på enkelbiljett

aldrig någon som frågat om utresebiljett.  :drinks:

Har åkt många gånger på enkelbiljett, 2 gånger höll det på att gå åt pipan, ena gången från los angeles, efter mycket tjafs släppte dom iväg mig efter att jag fått uppvisa att jag hade tillräckligt med pengar för att köpa en ny resa till något närliggande land om jag inte släpptes in i Thailand.

Andra gången var i köpenhamn, tanten vägrade att släppa iväg mig och påstod att flygbolaget riskerade höga böter om hon gjorde det, hon gick iväg och kontrollerade reglerna för säkerhets skull och kom tillbaka och sade att dom nyligen ändrat reglerna, detta var för ca 4-5 år se om jag minns rätt.

 

Så det verkar vara lite olika regler på olika platser och kanske beroende på vem man blir betjänad av, typ migration i Thailand.

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går man då tillväga för att vara på den säkra sidan när tjejen åker till Sverige om hon inte betalar med sitt egna kort, duger det med kopia på pass och visakort samt namnunderskrift?

Låt henne flyga med Norvegian Jag frågade om detta S varande intygade att de ej kollade Betalkort Det var till sommaren 2014

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt sätt att lura passagerare på pengar

Offr

 

Hur lurar dom passagerare på pengar via denna regel  ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lurar dom passagerare på pengar via denna re

 

Du kan ej åka trots betald billjet Se den som nekades av bolaget tog ett halvt år att få pengarna tillbaka Många mail

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

kom in i matchen nu  det är inte flygbolagen som ställer till det

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

kom in i matchen nu  det är inte flygbolagen som ställer till det

Vilka är det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...