Jump to content
IGNORERAD

Jobb som genererar mest pengar?


Leksandstars

Recommended Posts

Men om du gör över två hundra i vinst när alla kostnader är betalda, kan väl inte vara så svårt att fatta.

 

behöver inte vara lyx bilar får att göra pengar, tvärt om. 

Nu fattar jag ännu mindre, du menar alltså att en renoverad utförsäkrad bil som återregistreras och som du betalar 600 000 för inte är en lyxbil?

Fan va dyra svennebilarna blivit i Sverige.

Men strunt i det eftersom det ju gällde i Thailand

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    7

  • Krille

    7

  • Baa

    7

  • carpenter

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eller ist för vanlig ränta så brukar man marken under tiden lånet löper, kan lätt bli 30-50% "ränta" på det per år.

Tja,

Håller med detta är i särklass den bästa modellen, förutsatt att man får ok skörd varje år.

På rismark gör man väl inga 30-50% ränta, men man kan nog ligga kring 15-20%.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ock i isaan köper man dessa bilar från Bankok.

Så jag tolkar då ditt svar som att du under en period var en häst handlare som pimpade upp bilar för att sälja till över pris,

När dom borde vara på skroten.

Fantastiskt vad du tror dig veta genom att bara spekulera.

Om dom var till salu i Udon till exempel så behöver det nödvändigtvis vare sig betyda att det var en utdömd bil eller att den kom ifrån Bangkok. Kan vara ett inbyte till exempel.

Det var oftast pickup er

Men det var ett gäng år sedan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Håller med detta är i särklass den bästa modellen, förutsatt att man får ok skörd varje år.

På rismark gör man väl inga 30-50% ränta, men man kan nog ligga kring 15-20%.

Puss

Erkki

 

Absolut, och än bättre blir det om de inte kan betala tillbaka.

 

Några sånna affärer och allt är igång :)

 

Den enes död den andres bröd..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det man tjänar mest på, är att hålla sig så långt ifrån yxlandet som möjligt. :)

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lipton

Vad är det för fiskar du odlar ? Fick en lite hint i ett annat inlägg men dom vart föe välgrillade för att känna igen.

 

 

Hur är det med att odla Tilapia ? Dom käkar växter så då kanske man kan ha en damm med växter som man låter vatten frän åkrarna i närheten rinna till och får med sig överskottet på all konstgödning som bönderna har hällt ut på åkrarna. Sen skördar man "grönsakerna och mantar Tilapian? 

Eller helt enkelt odlar skaldjur kräftor eller liknande?

Funderade lite på vattenbruk senaste halvåret skulle odla lax som är som är lika god och ser ut som vildlax , men det visade sig vara mission impossible.

Får väl drömma vidare...

Dessa arter funkar bra, lokala varianter undantaget...

http://en.wikipedia.org/wiki/Clarias,

http://en.wikipedia.org/wiki/Nile_tilapia

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort "svenska" pannkakor med grädde o sylt till i byn.

Dom smaskade och åt som fan, gammal som ung.

Sälja går nog absolut, sen om det är pengar i det är en annan femma.

Spagetti med köttfärssås gillade dom med,

fick en extrabeställning på det av grannens töser

efter första vändan..

 

Kanske något man skulle bjuda fruns kusin på... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Min bättre hälft vill att vi ska investera i en fiskfarm för föräldrarna hemma i Thailand  ,Alltså odla fisk som de kan sälja på lokala marknader.

Jag tycker det kan vara en snabb lösning och tjäna lite pengar. Men vad tror ni är den bästa lösningen för att tjäna pengar " long term" ?

 

 

 

Nu har diskussionen utvecklats till hur man kan tjäna pengar i allmänhet i Thailand men om jag utgår från TS inlägg så handlar det om något som troligtvis ganska åldersstigna personer med begränsad utbildning/erfarenhet kan göra och helst utan större investering. 

 

Problemet är att närmast hela Thailands arbetsföra befolkning ser sig som entreprenörer som hellre tjänar 6,000 Baht/månad på sin egen lilla rörelse än 10,000 Baht/månad på fabriken så konkurrensen för just den typen av rörelser är enorm. Vi har varit i byn över Songkran och där försökt övertalat frugans kusins fru att inte starta en liten "nudlar-vid-gatan-rörelse". De har precis byggt ett hus med stort lån, köpt en bil på lån samt har tre barn så hennes 12,000 Baht behövs i högsta grad även om hennes man tjänar något mer. Men givetvis hade hon en kompis som tjänade grova pengar på nudlar. "Har hon tjänat ihop till hus och bil?" frågade frugan. Nej det hade hon ju inte trots att hon hållit på med det i 10 år men rik var hon.... 

 

Sorry för OT men det var bara för att belysa det omöjliga i att tjäna några direkt pengar om man inte har ordentligt att investera samt saknar utbildning/erfarenhet för att skilja sig från mängden. Man kan givetvis tjäna 5-10,000 Baht/månad på en väldig massa olika sätt, där fiskdammar är en av dem, men även den typen av vinst kräver nog en hel del jobb och åtminstone lite erfarenhet. Handlar det mer om att hålla dem sysselsatta så är nog det bästa att låta dem själva bestämma men om det verkligen finns ett behov av vinst så blir det nog i längden billigast för er att skicka 5-10,000 Baht/månad.

 

Jag vill inte alls låta dryg eller otrevlig och kanske att dina svärföräldrar sitter på värdefull erfarenhet de kan dra nytta av, om så är fallet kan du bortse från mitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har diskussionen utvecklats till hur man kan tjäna pengar i allmänhet i Thailand men om jag utgår från TS inlägg så handlar det om något som troligtvis ganska åldersstigna personer med begränsad utbildning/erfarenhet kan göra och helst utan större investering. 

 

Problemet är att närmast hela Thailands arbetsföra befolkning ser sig som entreprenörer som hellre tjänar 6,000 Baht/månad på sin egen lilla rörelse än 10,000 Baht/månad på fabriken så konkurrensen för just den typen av rörelser är enorm. Vi har varit i byn över Songkran och där försökt övertalat frugans kusins fru att inte starta en liten "nudlar-vid-gatan-rörelse". De har precis byggt ett hus med stort lån, köpt en bil på lån samt har tre barn så hennes 12,000 Baht behövs i högsta grad även om hennes man tjänar något mer. Men givetvis hade hon en kompis som tjänade grova pengar på nudlar. "Har hon tjänat ihop till hus och bil?" frågade frugan. Nej det hade hon ju inte trots att hon hållit på med det i 10 år men rik var hon. 

 

Sorry för OT men det var bara för att belysa det omöjliga i att tjäna några direkt pengar om man inte har ordentligt att investera samt saknar utbildning/erfarenhet för att skilja sig från mängden. Man kan givetvis tjäna 5-10,000 Baht/månad på en väldig massa olika sätt, där fiskdammar är en av dem, men även den typen av vinst kräver nog en hel del jobb och åtminstone lite erfarenhet. Handlar det mer om att hålla dem sysselsatta så är nog det bästa att låta dem själva bestämma men om det verkligen finns ett behov av vinst så blir det nog i längden billigast för er att skicka 5-10,000 Baht/månad.

 

Jag vill inte alls låta dryg eller otrevlig och kanske att dina svärföräldrar sitter på värdefull erfarenhet de kan dra nytta av, om så är fallet kan du bortse från mitt inlägg.

Ofta är det så att de som jämför med kompisar som tjänar grova pengar inte riktigt har koll på källkritiken. 

 

Man blir ofta fundersam hur thai tänker. Har en del släktingar till frugan som säljer saker. De säljer bra säger dom! Tjänar 2000 Baht/dag. När man diskuterar lite mer ingående med dom. Inser man att de skulle behöva gå en kurs i mattematik och enkel ekonomi. Förtjänsten på 2000 per dag blir plötsligt en dagskassa på 2000/dag. När de lägger ihop sina utlägg så blir det inte många hundralappar kvar i förtjänst. 

 

Man ser också att det ibland kommer folk och vill handla en del saker. Låt då säga att en av dessa saker inte finns på lager. Ex. Slut på en speciell dricka. Kunden vill absolut ha den drickan till maten. För att göra kunden till lags så skickar man iväg någon yngling med moppe att köpa det som saknas. Efter en utflykt på 10 -15 km så levereras varan till kunden. Om man har 2 Baht förtjänst på varan kan man sedan betala 20 Baht till ynglingen som kört iväg och hämtat varan. De tycks veta att lagerkostnader slukar pengar. Men att det inte lönar sig att åka tre ggr till inköpsstället varje dag och den förlust det orsakar i både tid och pengar har de inte koll på. Det verkar inte vara något som minskar förtjänsten. 

 

Att man dessutom lägger till så att förtjänsten ska se bättre ut är heller inget som de verkar bry sig om. Det gäller att imponera och hålla skenet uppe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska heller inte förringa att Thailändare ofta är obotliga optimister i affärer.

Utan att räkna på saker och ting kan många lägga en halv förmögenhet på att starta en restaurang. Som man sen stänger efter någon månad på grund av brist på vinst och kunder . Detta kallas då otur och man försöker snart med liknande resultat i någon annan bransch.

Min fru,s systerson gjorde en sån resa för ett tag sen.

Han negligerade naturligtvis alla råd från dom som hade lite insikt i branchen på sant Thai manér. Då han visste bäst själv.

Min fru fick häromåret nys om en hälsodryck från USA.

Den såldes under pyramidspelsförhållanden.

För husfridens skull fick hon hållas. idi*terna påstod att den botade både cancer och aids. Och lättlurade thai går på detta.

Hon lyckades väl få tillbaka investeringen innan hon tröttnade. Många idéer som man får stoppa på idestadiet då mycket inte har någon som helst ekonomisk realitet i verkligheten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att komma på en briljant idé om någon mirakel dryck eller piller och sälja in det borde ju va en utmärkt business,

Då thai tycks vara lättpåverkade vad det gäller onda andar, sjukdomar och framtiden så med lite mördande reklam borde det ju bli en bra business eller..?

 

matz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är någonting med Thailand som påverkar människors logik för affärer . Alla tror att det är så mycket enklare att tjäna pengar och driva företag där än det är i deras hemländer . Det vore rimligtvis enklare att göra affärer på sitt eget språk och där man har kunskap om systemet . Och t.ex en rörmokare som aldrig någonsin har trott att han kan driva en restaurang i Sverige , tror helt plötsligt att ska kunna driva en i Thailand . För där behöver man ingen kunskaper om detta tydligen , det är bara att köpa och sedan förvandlas det till guld och sköter sig själv. Om man inte har grundkunskaperna till att driva ett företag i Sverige , så har men det rimligtvis inte bara för att man åker till Thailand . Så innan man ens tänker på detta så ska man sätta sig och lära sig grunderna i företagsekonomi , marknadsföring , logistik och kunskap om den branschen man tänker att ge sig in på . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en bok "Hur skapa en liten förmögenhet i Pattaya" Börja med en stor förmögenhet Skrivit av en Engländer

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

På "våran" marknad i utkanten av Udon har det funnits en 7 11 i flera år, ända tills för ett halvår sedan, nu finns det två bara 150 meter ifrån varandra, jag trodde det berodde på att Tesco öppnat en butik där, men detta är förmodligen den riktiga anledningen.

Till saken hör att det är ett expansivt område så omsättningen har nog stigit rejält de senaste åren!

Same same B Tahlan 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satsat på Microsoftgrundare eller IKEA-ägare, Sultan av Brunei skall visst också vara lönsamt!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är någonting med Thailand som påverkar människors logik för affärer . Alla tror att det är så mycket enklare att tjäna pengar och driva företag där än det är i deras hemländer . Det vore rimligtvis enklare att göra affärer på sitt eget språk och där man har kunskap om systemet . Och t.ex en rörmokare som aldrig någonsin har trott att han kan driva en restaurang i Sverige , tror helt plötsligt att ska kunna driva en i Thailand . För där behöver man ingen kunskaper om detta tydligen , det är bara att köpa och sedan förvandlas det till guld och sköter sig själv. Om man inte har grundkunskaperna till att driva ett företag i Sverige , så har men det rimligtvis inte bara för att man åker till Thailand . Så innan man ens tänker på detta så ska man sätta sig och lära sig grunderna i företagsekonomi , marknadsföring , logistik och kunskap om den branschen man tänker att ge sig in på . 

Ja, det är ungefär som att tänka en sak och sen formulera det på ett forum, man glömmer lätt styckesindelningen...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satsat på Microsoftgrundare eller IKEA-ägare, Sultan av Brunei skall visst också vara lönsamt!

 

 

MVH Tommy

Satsa på en komikerkarriär när du ändå håller på. Konkurrensen i Sverige är minimal och rik kan man bli.

http://www.di.se/artiklar/2015/3/31/borsens-komikerkung-heter-thomas-petersson/?qr=senaste-veckan

 

Om han kan skrapa in 37 mille på att folk vill se honom spela bonde så är möjligheterna oändliga...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på en komikerkarriär när du ändå håller på. Konkurrensen i Sverige är minimal och rik kan man bli.

http://www.di.se/artiklar/2015/3/31/borsens-komikerkung-heter-thomas-petersson/?qr=senaste-veckan

 

Om han kan skrapa in 37 mille på att folk vill se honom spela bonde så är möjligheterna oändliga...

Jag har så jag klarar mej ett tag, och ville bara tipsa om välbetalda sysselsättningar.

 

Skraplottsmiljonär, miljöminister ,,bara 2 till, dessa kräver ingen intelligens alls, i Sverige...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så jag klarar mej ett tag, och ville bara tipsa om välbetalda sysselsättningar.

 

Skraplottsmiljonär, miljöminister ,,bara 2 till, dessa kräver ingen intelligens alls, i Sverige...

 

 

MVH Tommy

Skraplottsmiljonär är väl inget jobb, utan nåt som både du och jag drömmer om,eller...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bra ex. på Thailogik. För ca ett år sedan började en snubbe här i stan med färska nygrillade kycklingar.

Det har tidigare funnits folk som sålde grillade kycklingar men han lyckades med sitt koncept. Speciell smak och

ett kul sätt att grilla kyckling på. Det visade sig att han tjänade mycket bra med pengar i princip varje dag vid 2 tiden 

var allt slut. Det spreds ju att han tjänade deg. Idag har stan 5 familjer som gör på exakt samma sätt som honom.

Poängen blir ju att ingen tjänar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att komma på en briljant idé om någon mirakel dryck eller piller och sälja in det borde ju va en utmärkt business,

Då thai tycks vara lättpåverkade vad det gäller onda andar, sjukdomar och framtiden så med lite mördande reklam borde det ju bli en bra business eller..?

matz.

Funkar bra i Sverige med.

http://www.friggs.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Skraplottsmiljonär är väl inget jobb, utan nåt som både du och jag drömmer om,eller...

Inte så mycket jobb kanske, men som jag skrev, en sysselsättning!

 

Väskryckare kan också ge väldigt mycket vinst per insatt kapital! Fria arbetstider, man kan jobba när man behöver!

Populärt bland ungdomar som saknar rätt utbildning eller intresse för att få ett 9-17 jobb.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satsat på Microsoftgrundare eller IKEA-ägare, Sultan av Brunei skall visst också vara lönsamt!

 

 

MVH Tommy

Kanske lite sent påtänkt :not_i:  :nono: .

 

 

Tur for dig att ha skrapat ihop miljoner men hur länge holl du på som politiker?  :haha:

 

 

Kan ju hoppas att dina miljoner ligger i din handväska då som de rycker, så de blir riktigt rika. :fool:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...