Jump to content
IGNORERAD

Jobb som genererar mest pengar?


Leksandstars

Recommended Posts

Chrille Columbus

Vi har en fiskdamm.

6x20 meter.

Efter ett år, ca 1.000 fiskar med initiell investering på 250 baht och en månadskostnad på 500 baht.

Daglig översyn och matning.

Goda fiskar. Inga pengar.

Vad är det för fiskar du odlar ? Fick en lite hint i ett annat inlägg men dom vart föe välgrillade för att känna igen.

 

 

Hur är det med att odla Tilapia ? Dom käkar växter så då kanske man kan ha en damm med växter som man låter vatten frän åkrarna i närheten rinna till och får med sig överskottet på all konstgödning som bönderna har hällt ut på åkrarna. Sen skördar man "grönsakerna och mantar Tilapian? 

Eller helt enkelt odlar skaldjur kräftor eller liknande?

Funderade lite på vattenbruk senaste halvåret skulle odla lax som är som är lika god och ser ut som vildlax , men det visade sig vara mission impossible.

Får väl drömma vidare...

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    7

  • Krille

    7

  • Baa

    7

  • carpenter

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hmm..    tror nog en seven är bra investering o naturligtvis i rätt by , luskat lite i detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..    tror nog en seven är bra investering o naturligtvis i rätt by , luskat lite i detta

 

Finns diskussioner om detta på t ex thaivisa och alla verkar överens om att det inte är en bra investering. Öppna i sådant fall någon annan form av "snabbköp" som gör att du har större egen kontroll och större möjlighet att faktiskt tjäna pengar.

 

Glöm inte att 7/11 hela tiden har full insyn i din butiks ekonomi. Så antingen tjänar du inga pengar eller också tjänar du pengar och då tar 7/11 snabbt halva din omsättning och hela (?) din vinst genom att öppna ytterligare en butik i närheten. Pyramidspel har ett fåtal vinnare och det är inte de som befinner sig längst ned i pyramiden. :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns diskussioner om detta på t ex thaivisa och alla verkar överens om att det inte är en bra investering. Öppna i sådant fall någon annan form av "snabbköp" som gör att du har större egen kontroll och större möjlighet att faktiskt tjäna pengar.

 

Glöm inte att 7/11 hela tiden har full insyn i din butiks ekonomi. Så antingen tjänar du inga pengar eller också tjänar du pengar och då tar 7/11 snabbt halva din omsättning och hela (?) din vinst genom att öppna ytterligare en butik i närheten. Pyramidspel har ett fåtal vinnare och det är inte de som befinner sig längst ned i pyramiden. :)

 

/Krille

Helt införstådd på detta Men starta o sälj vid rätt tillfälle ,  men som sagt i  rätt by

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt införstådd på detta Men starta o sälj vid rätt tillfälle ,  men som sagt i  rätt by

 

Det är möjligt att det kan fungera men känns som en rätt riskabel affärsidé.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att det kan fungera men känns som en rätt riskabel affärsidé.

 

/Krille

Absolut visst e det risk , men i rätt tid o rätt  by så ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns diskussioner om detta på t ex thaivisa och alla verkar överens om att det inte är en bra investering. Öppna i sådant fall någon annan form av "snabbköp" som gör att du har större egen kontroll och större möjlighet att faktiskt tjäna pengar.

 

Glöm inte att 7/11 hela tiden har full insyn i din butiks ekonomi. Så antingen tjänar du inga pengar eller också tjänar du pengar och då tar 7/11 snabbt halva din omsättning och hela (?) din vinst genom att öppna ytterligare en butik i närheten. Pyramidspel har ett fåtal vinnare och det är inte de som befinner sig längst ned i pyramiden. :)

 

/Krille

 

Det är samma sits i Sverige när det gäller pressbyrån och 7 /11 , du sitter verkligen på pottkanten och de är många som drivs i konkurs av alla avgifter och investeringar . Sedan tar Reitan gruppen över dom för att de äger rättigheterna till varumärken . Familjen Reitan har blivit miljardärer på 

detta systemet . Sedan är det många stackare som sitter med skulder och är slutkörda . De kör med samma system världen över . Mcdonalds och Burger King är mycket hyggligare , har en kompis som har 16 Mcdonalds restauranger i Sverige och han tycker att det funkar bra med dem . Men det tog lång tid 

att få rättigheterna och en investering på runt 2,5 miljon per restaurang . Men i Thailand är rättigheterna till Mcdonalds och Burger King  upptagna .

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men vad jag vill sagt med detta är att jag under en tid funderat på att sponsra dottern med en anläggning för att göra riktiga pannkakor.

Tror det skulle bli en hit.

 

 

Trodde att muslimerna hade monopol på rotis. Att "riktiga pannkakor" skulle bli en hit har jag svårt att tänka mig, thailändarna gillar ju riktigt söta och flottyrdrypande saker som knappast kan liknas vid pannkakor.

 

Men hon kanske ämnar sälja enbart till svenskar, vilket skulle göra omsättningen till i bästa fall en hobbyverksamhet.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde att muslimerna hade monopol på rotis. Att "riktiga pannkakor" skulle bli en hit har jag svårt att tänka mig, thailändarna gillar ju riktigt söta och flottyrdrypande saker som knappast kan liknas vid pannkakor.

 

Men hon kanske ämnar sälja enbart till svenskar, vilket skulle göra omsättningen till i bästa fall en hobbyverksamhet.    :)

Ja yttra dig gör ju du i de flesta trådar.

 

Men ser här att dina kunskaper om Gastronomi Lyser med sin frånvaro.

 

Om nu Thai vill ha söta pannkakor så gör man väl dom sådana.

 

Vill man ha pannkakor som smakar hummer så gör man det.

Om man vill ha vanilj smak så gör man det.

Apelsin smak

Choklad smak.

Etc, man kan variera smak mässigt hur mycket som helst.

 

Man gör det som marknaden tycker är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde att muslimerna hade monopol på rotis. Att "riktiga pannkakor" skulle bli en hit har jag svårt att tänka mig, thailändarna gillar ju riktigt söta och flottyrdrypande saker som knappast kan liknas vid pannkakor.

 

Men hon kanske ämnar sälja enbart till svenskar, vilket skulle göra omsättningen till i bästa fall en hobbyverksamhet.    :)

Här har du ett gäng Thaiare som älskar Svenska pannkakor.

post-8709-0-64839200-1429326294.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägare till ett Thailändskt företag anser jag att man först måste ha en bra affärsidé som är genuin och inte helt lätt att kopiera. Sen måste man ha med rätt folk att göra. Att lämna en affärsverksamhet i händerna på någon thai som inte tidigare har vana att göra affärer,gör att man själv måste vara drivande för att det inte ska bli ett projekt som inte fungerar. Gör man rätt går det att tjäna bra pengar i Thailand. Men titta gärna på vad dom som ska driva företaget är duktiga på. Förut investerade vi i bilar. Då jag har en svåger som är mycket duktig på att fixa bilar. Vi köpte in intressanta bilar som han fixade till och vi sålde sen bilarna till ett avsevärt dyrare pris.

Thailand är ett fantastiskt land att göra affärer i om man gör rätt. Gör man fel så blir det ren katastrof. Det vanligaste misstaget är att man ger sig in i brancher man aldrig sysslat med förut. Och tror att man ska kunna konkurera med folk som sysslat med samma sak hela livet. Utgå vad du själv är bra på är en ganska bra utgångspunkt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fiskar du odlar ? Fick en lite hint i ett annat inlägg men dom vart föe välgrillade för att känna igen.

 

 

Hur är det med att odla Tilapia ? Dom käkar växter så då kanske man kan ha en damm med växter som man låter vatten frän åkrarna i närheten rinna till och får med sig överskottet på all konstgödning som bönderna har hällt ut på åkrarna. Sen skördar man "grönsakerna och mantar Tilapian? 

Eller helt enkelt odlar skaldjur kräftor eller liknande?

Funderade lite på vattenbruk senaste halvåret skulle odla lax som är som är lika god och ser ut som vildlax , men det visade sig vara mission impossible.

Får väl drömma vidare...

 

Vi har Pla Nin och Thaptim.

 

Jag ser potential i att odla fisk.

Om man har tillräckligt stor tomt, har tid och intresse själv samt vaktar fisken så den inte stjäls.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om nu Thai vill ha söta pannkakor så gör man väl dom sådana.

 

 

 

Javisst, men du förstår att det finns ju reda sedan länge folk (främst muslimer) som säljer dylikt, så jag förstår inte vad det revolutionerande det vore med att, som du kallar det, sälja "riktiga pannkakor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, men du förstår att det finns ju reda sedan länge folk (främst muslimer) som säljer dylikt, så jag förstår inte vad det revolutionerande det vore med att, som du kallar det, sälja "riktiga pannkakor".

Så du menar dessa pannkakor skulle vara jämförbara med europeiska, skillnad som natt o dag. Så långt från våra pannkakor man bara kan tänka sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägare till ett Thailändskt företag anser jag att man först måste ha en bra affärsidé som är genuin och inte helt lätt att kopiera. Sen måste man ha med rätt folk att göra. Att lämna en affärsverksamhet i händerna på någon thai som inte tidigare har vana att göra affärer,gör att man själv måste vara drivande för att det inte ska bli ett projekt som inte fungerar. Gör man rätt går det att tjäna bra pengar i Thailand. Men titta gärna på vad dom som ska driva företaget är duktiga på. tig pFörut investerade vi i bilar. Då jag har en svåger som är mycket dukå att fixa bilar. Vi köpte in intressanta bilar som han fixade till och vi sålde sen bilarna till ett avsevärt dyrare pris.

Thailand är ett fantastiskt land att göra affärer i om man gör rätt. Gör man fel så blir det ren katastrof. Det vanligaste misstaget är att man ger sig in i brancher man aldrig sysslat med förut. Och tror att man ska kunna konkurera med folk som sysslat med samma sak hela livet. Utgå vad du själv är bra på är en ganska bra utgångspunkt.

Får väl hoppas att det inte var krockskadade eller vatten skadade bilar ni sysslade med.

 

Många som blivit lurade och fått betala stora kotsnader för reparationer o om lackeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar dessa pannkakor skulle vara jämförbara med europeiska, skillnad som natt o dag. Så långt från våra pannkakor man bara kan tänka sig.

 

Nej för tusan, det är ju det jag försöker säga. Thai gillar ju rotis-typ av pannkakor, sötade till max och och massor med olja. Vad jag uppfattade som vad du menade med "ordentliga pannkakor", var ju den svenska varianten, vilken jag tror kan bli svårsåld bland thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för tusan, det är ju det jag försöker säga. Thai gillar ju rotis-typ av pannkakor, sötade till max och och massor med olja. Vad jag uppfattade som vad du menade med "ordentliga pannkakor", var ju den svenska varianten, vilken jag tror kan bli svårsåld bland thai.

Har gjort "svenska" pannkakor med grädde o sylt till i byn.

Dom smaskade och åt som fan, gammal som ung.

Sälja går nog absolut, sen om det är pengar i det är en annan femma.

Spagetti med köttfärssås gillade dom med,

fick en extrabeställning på det av grannens töser

efter första vändan..

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl hoppas att det inte var krockskadade eller vatten skadade bilar ni sysslade med.

Många som blivit lurade och fått betala stora kotsnader för reparationer o om lackeringar.

Var innan översvämningen 2011 och i isaan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Var innan översvämningen 2011 och i isaan.

Ja ock i isaan köper man dessa bilar från Bankok.

 

Så jag tolkar då ditt svar som att du under en period var en häst handlare som pimpade upp bilar för att sälja till över pris,

När dom borde vara på skroten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ock i isaan köper man dessa bilar från Bankok.

 

Så jag tolkar då ditt svar som att du under en period var en häst handlare som pimpade upp bilar för att sälja till över pris,

När dom borde vara på skroten. 

Nja, sådant skräp ger inga pengar, det gäller att hitta ett segment i lyxbilsklassen och ett kundunderlag till dessa som det bevisligen finns, dock tycker jag mig se en ovilja till att köpa begagnat om man har den ekonomin, men visst går det säkert att tjäna pengar på bilrenovering men som sagt, inte skrot!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Förhandla till dig en hyfsad ränta på banken, låt de ta räntan.

Låna ut pengar till de som kan ge mark som säkerhet, 12-15% ränta.

Erkki

 

Eller ist för vanlig ränta så brukar man marken under tiden lånet löper, kan lätt bli 30-50% "ränta" på det per år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, sådant skräp ger inga pengar, det gäller att hitta ett segment i lyxbilsklassen och ett kundunderlag till dessa som det bevisligen finns, dock tycker jag mig se en ovilja till att köpa begagnat om man har den ekonomin, men visst går det säkert att tjäna pengar på bilrenovering men som sagt, inte skrot!

Om du köper en bil från ett försäkrings bolag för hundra tusen, sedan gör du den körduglig för 20063 tusen säljer sedan för 600 000.

 

Bra vinst eller.

Nu räckte väl inte 200630 till för att få den OK så köparen får punga ut med ytterliga 80 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en bil från ett försäkrings bolag för hundra tusen, sedan gör du den körduglig för 20063 tusen säljer sedan för 600 000.

 

Bra vinst eller.

Nu räckte väl inte 200630 till för att få den OK så köparen får punga ut med ytterliga 80 000.

Ursäkta men detta är jag för dum att haja!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men detta är jag för dum att haja!

Men om du gör över två hundra i vinst när alla kostnader är betalda, kan väl inte vara så svårt att fatta.

 

behöver inte vara lyx bilar får att göra pengar, tvärt om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en bil från ett försäkrings bolag för hundra tusen, sedan gör du den körduglig för 20063 tusen säljer sedan för 600 000.

 

Bra vinst eller.

Nu räckte väl inte 200630 till för att få den OK så köparen får punga ut med ytterliga 80 000.

 

Mja, hur tänker du nu köpa för 100 tusen, renovera för 20063 tusen och sälja för 600 tusen, i min värld är det en gigantisk förlust?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...