Jump to content
IGNORERAD

Jobb som genererar mest pengar?


Leksandstars

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Eller sälja Svartvinbärsbrännvin i Khao Lak. :)

Det skulle gå alldeles perfekt, och du får då vara Chefs leverantör

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    7

  • Krille

    7

  • Baa

    7

  • carpenter

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle vara snäll mot frugans syster i slutet av 90-talet och kopte henne 10 ankor, 2 hanar och 8 honor, jag sa till frugan när vi lämnade byn att säg nu till systern att inte äta upp alla ankorna direkt utan låt dem foroka sig och ät en anka någon gång ibland.

 

När vi kom tillbaka efter ungefär 1 år så fanns det hur mycket ankor som helst som vankade omkring på tomten, systern hade enligt frugan inte vågat att nacka någon om jag skulle bli forbannad, sa då till frugan att systern fick gora vad som helst med ankorna, efter ytterligare cirka 1 år när vi kom tillbaka till byn fanns inte ens en fjäder kvar efter en anka, då jag gav upp med mitt "utlandsbistånd".

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Exakt så länge som säkerheten är mer värd än lånet så förstår jag inte riskerna.

Puss

Erkki

 

Då har du nog missat den största risken med att vara lånehaj i Thailand - hälsorisken :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att börja småskaligt med 2-3 dammar a 20*20m och se vart det leder.

Tanken med det hela är att frugans far och mor som har slitigt hårt i sitt liv ska kunna ta det lite lugnare på äldre dagar.

Frugans systrar är med och finansierar och är inte intresserade av att tjäna pengar utan hoppas att det blir så att det en inkomst till sina föräldrar.

Vad allt detta kommer att starta upp vet jag inte men jag tror inte det blir så jäkla dyrt.

 

Kolla upp vad riktigt "foder" till fiskarna kostar först. Min sambos farbror drog igång en rätt stor anläggning på sin mark men insåg tyvärr för sent att det krävdes mycket jobb att hålla efter dammarna och att kostnaden för riktigt "foder" gjorde att vinsten blev mycket liten.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

En rejäl damm på ett par tusen kvadratmeter och plantera in stora fiskar för sportfiske?

Fisken måste givetvis släppas tillbaka så man slipper köpa nya.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Låne haj  fisk farm  Aldrig i livet

Odlar man lånehaj i fiskfarm?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju berätta lite grann hur det kan fungera att starta en ny verksamhet.

 

PÅ Ko Chang fans det för 18 månader sedan Kebab från moppe kök de var två stycken Pris 80 bht.

I dag finns det minst sex stycken kanske fler!

 

Men vad jag vill sagt med detta är att jag under en tid funderat på att sponsra dottern med en anläggning för att göra riktiga pannkakor.

Tror det skulle bli en hit.

 

Men får nog ha en ny plan efter ett år, fan alla säljer ju pannkakor, och nu med chilli. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen seven eleven i närheten och byn är hyfsat stor skulle jag tro att det är en bra ide. Ville öppna i vår by men var för sent ute. Vår bys 7/11 har varit igång ett år snart och har fullt jämt, 2 mindre snabbköp har redan tvingats stänga.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen seven eleven i närheten och byn är hyfsat stor skulle jag tro att det är en bra ide. Ville öppna i vår by men var för sent ute. Vår bys 7/11 har varit igång ett år snart och har fullt jämt, 2 mindre snabbköp har redan tvingats stänga.

 

Hoppas att det inte var butiker av "mom&pop" typen med stenbord utanför.    :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen seven eleven i närheten och byn är hyfsat stor skulle jag tro att det är en bra ide. Ville öppna i vår by men var för sent ute. Vår bys 7/11 har varit igång ett år snart och har fullt jämt, 2 mindre snabbköp har redan tvingats stänga.

 

Jag undrar om det verkligen finns så mycket lönsamhet i att driva en seven eleven? Det krävs rätt stort kapital för att starta och inom någon månad har man garanterat några "familymarts" som startat i runt om kring. Jag vill inte vara allt för negativ men är det inte känt världen över att seven eleven i stort sett är ett pyramidspel där du som butiksägare är "livegen" och tvingas jobba extremt mycket för att få verksamheten att gå runt?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du nog missat den största risken med att vara lånehaj i Thailand - hälsorisken :wink:

 

/Krille

Skulle nog tro att det inte är någon storre fara med "hälsorisken" så länge som till exempel markpapperna är oåtkommliga for den som pantsatt dem for att ha kunnat låna pengar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog tro att det inte är någon storre fara med "hälsorisken" så länge som till exempel markpapperna är oåtkommliga for den som pantsatt dem for att ha kunnat låna pengar.

 

Det är konkurrenterna som är största hälsorisken. Konkurrenter som tjänar stora pengar och dessutom samarbetar med varandra och polisen.

 

I bästa fall hamnar man i fängelse och i sämsta fall försvinner man.

 

Att försöka livnära sig på olagliga eller något som ligger i gråzonen är inget jag skulle rekommendera för någon i Thailand.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon vågar att gifta sig med en thailändska . Det verkar som varenda syskon och svärföräldrar ligger lurar bedrägerier och strypsnaror , måste vara väldigt spänt och oroligt på släktträffarna .

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon vågar att gifta sig med en thailändska . Det verkar som varenda syskon och svärföräldrar ligger lurar bedrägerier och strypsnaror , måste vara väldigt spänt och oroligt på släktträffarna .

Är ju en riktig kick att "Living on the edge"

LivingontheEdge-bracelet.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog tro att det inte är någon storre fara med "hälsorisken" så länge som till exempel markpapperna är oåtkommliga for den som pantsatt dem for att ha kunnat låna pengar.

Tja,

Det är väl detta som många gör fel och då oftast thailändare, att ha markpapper garanterar ingenting.

Papper förstörs och kommer bort, man kan ju göra nya.

Säkrare då att låta låntagaren behålla sina papper, men med en registrering på Amphur att ett lån är kopplat till dessa papper.

Man kan då inte sälja förrän lånet är reglerat. Detta brukar kosta 5-10000 bath.

Ifall lånet ej betalas och markägaren är "försvunnen" så kan amphur ta fram lånepapper och där se villkoren i lånet, vilket oftast innebär att marken övertas av långivaren.

Krille, 10-15 % årsränta är ingen gråzon utan fullt lagligt.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en fiskdamm.

6x20 meter.

Efter ett år, ca 1.000 fiskar med initiell investering på 250 baht och en månadskostnad på 500 baht.

Daglig översyn och matning.

Goda fiskar. Inga pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det verkligen finns så mycket lönsamhet i att driva en seven eleven? Det krävs rätt stort kapital för att starta och inom någon månad har man garanterat några "familymarts" som startat i runt om kring. Jag vill inte vara allt för negativ men är det inte känt världen över att seven eleven i stort sett är ett pyramidspel där du som butiksägare är "livegen" och tvingas jobba extremt mycket för att få verksamheten att gå runt?

 

/Krille

Tog fram bibeln, även kallad Google och Krille verkar ha rätt.

Det finns tydligen två sorters franchise. Den billigare ger en maxvinst på ca 40 000 baht baht/månad men då räknas det med att man jobbar som manager för de pengarna. Den dyrare kan ge en högre vinst men beror ju givetvis på omsättningen. Ifall en butik omsätter mer än 2,5 miljoner baht/månad så brukar 7/11 öppna en egen butik på samma ställe för att "säkerställa" god service.

Alla uppgifter har jag googlat fram så jag vet ju inte ifall de stämmer med verkligheten.

Ändrades av Downlake

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konkurrenterna som är största hälsorisken. Konkurrenter som tjänar stora pengar och dessutom samarbetar med varandra och polisen.

 

I bästa fall hamnar man i fängelse och i sämsta fall försvinner man.

 

Att försöka livnära sig på olagliga eller något som ligger i gråzonen är inget jag skulle rekommendera för någon i Thailand.

 

/Krille

Ja att gora utlåning till en stor verksamhet är nog inte så hälsosamt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog fram bibeln, även kallad Google och Krille verkar ha rätt.

Det finns tydligen två sorters franchise. Den billigare ger en maxvinst på ca 40 000 baht baht/månad men då räknas det med att man jobbar som manager för de pengarna. Den dyrare kan ge en högre vinst men beror ju givetvis på omsättningen. Ifall en butik omsätter mer än 2,5 miljoner baht/månad så brukar 7/11 öppna en egen butik på samma ställe för att "säkerställa" god service.

Alla uppgifter har jag googlat fram så jag vet ju inte ifall de stämmer med verkligheten.

På "våran" marknad i utkanten av Udon har det funnits en 7 11 i flera år, ända tills för ett halvår sedan, nu finns det två bara 150 meter ifrån varandra, jag trodde det berodde på att Tesco öppnat en butik där, men detta är förmodligen den riktiga anledningen.

Till saken hör att det är ett expansivt område så omsättningen har nog stigit rejält de senaste åren!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lipton

Vi har en fiskdamm.

6x20 meter.

Efter ett år, ca 1.000 fiskar med initiell investering på 250 baht och en månadskostnad på 500 baht.

Daglig översyn och matning.

Goda fiskar. Inga pengar.

Väldigt fina och synnerligen så goda före detta fiskar från min  damm, mums:

post-11385-0-14692400-1429282804.jpg

post-11385-0-14692400-1429282804.jpg

 

post-11385-0-91337800-1429282815_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det är väl detta som många gör fel och då oftast thailändare, att ha markpapper garanterar ingenting.

Papper förstörs och kommer bort, man kan ju göra nya.

Säkrare då att låta låntagaren behålla sina papper, men med en registrering på Amphur att ett lån är kopplat till dessa papper.

Man kan då inte sälja förrän lånet är reglerat. Detta brukar kosta 5-10000 bath.

Ifall lånet ej betalas och markägaren är "försvunnen" så kan amphur ta fram lånepapper och där se villkoren i lånet, vilket oftast innebär att marken övertas av långivaren.

Krille, 10-15 % årsränta är ingen gråzon utan fullt lagligt.

Puss

Erkki

Verkar på frugan som om det är jäkligt viktigt med originalhandlingar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon vågar att gifta sig med en thailändska . Det verkar som varenda syskon och svärföräldrar ligger lurar bedrägerier och strypsnaror , måste vara väldigt spänt och oroligt på släktträffarna .

Det finns ju en och annan knivslagsmål här i Sverige med. Svenskar är lika giriga som alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar på frugan som om det är jäkligt viktigt med originalhandlingar.

Tja,

Det är det nog, kan ta flera år att få nya..

Detta betyder ju att du ej kan sälja under den tiden, samt att det kan finnas dubbla papper och hur man spärrar dessa vet jag ej..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...